Vrouwen in deeltijdbaan het gelukkigst?

24-09-2007 13:30 1285 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo! Vandaag in het nieuws: vrouwen zijn het gelukkigst wanneer ze een deeltijdbaan hebben, waarbij ze hun beroep kunnen combineren met hun gezinsleven. Deze vrouwen zijn gelukkiger dan vrouwen die een volle werkweek hebben en ze voelen zich ook beter dan huisvrouwen.

Ik ben zo benieuwd hoe dit nou zit?? Ik kan me voorstellen dat de meningen nogal verdeeld zullen zijn, vooral onder vrouwen die fulltime werken of fulltime huisvrouw zijn??
Lindy, Heleen Mees heeft de gave om mensen te laten nadenken en een discussie op gang te brengen.

Ze heeft in zoverre gelijk (en dat zeg jij ook) dat de meeste vrouwen (en ook mannen) geen carriere willen. Trouwen vrouwen met een man met een goed inkomen, gaan ze vaker parttime werken of kiezen ze er voor om bij de kinderen te blijven. Zorg en aandacht aan kinderen geven is volgens mij ook een belangrijke carriere; al ziet Mees het anders. Deze vrouwen hebben de luxepositie dat ze onderhouden worden. Gebeurt er iets in de relatie dan bestaat de kans dat je met minder inkomen komt te zitten. Dat risico nemen deze vrouwen. Dat is hun keuze en de meesten zijn daar gelukkig bij.
[quote]titana schreef op 14 oktober 2007 @ 16:58:

Sto, je bent zo lekker eerlijk. Nergens wordt zo veel geklaagd als in het onderwijs is ook mijn ervaring.

Ja titana, wij hebben overwegend duobanen.

Er is welgeteld 1 voltijd werkende vrouw, die is net gescheiden en moest dus meer gaan werken en balen dat ze doet.

Maar geen kind die het merkt hoor, het is een kei van een wijf en vind de kids helemaal leuk , ook 5 dagen per week.

Ik weetzeker als ze ooit weer aan de man is gaat ze weer minder werken.

Mijn overleden vriendin ook, was mijn collega, vorig jaar gescheiden , moest meteen voltijd gaan werken en wop, hartstilstand.

Het is heel zwaar werk en als je niet goed in je vel zit, slopend.

Al deze vrouwen hadden toch echt lekker nog getrouwd geweest en een parttime baan gehad.

Maar nou mijn oma....

Nu krijg ik ze over mij heen hoor let op.....

Mijn oma had 10 kinderen, was een ondersteuning voor mijn opa die melkboer was.

Heeft nooit een baan gehad,...

was dus volgens Zuss een heel slecht voorbeeld voor haar kinderen.

grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
:ass: sorry.
Hoewel ik - zeker in vergelijking met veel vrouwen op dit forum - een behoorlijke feministe ben, vind ik dat Heleen Mees helemaal niet constructief de discussie aanzwengelt. Dat is ook niet zo gek, want met name door het feir dat zij (volgens mij bewust) geen kinderen heeft, jaagt ze veel moeders, ook die die wel carrière willen maken, tegen zich in het harnas.

Een aantal van de punten die zij aandraagt snijden zeker hout, ik ben ook van mening dat het gebrek aan ambitie bij de gemiddelde Nederlandse vrouw andere vrouwen tegenhoudt. Maar ik ben daarnaast óók van mening dat dat niet is voorbehouden aan vrouwen, ook Nederlandse mannen zijn aartsconservatief en ambitieloos, zeker in vergelijking met andere Europese landen.

Ik denk dat Nederland nog steeds zucht onder het juk van het calvinisme, en dat er meer nodig is dan een aantal powerfeministen om een cultuuromslag in Nederland te bewerkstelligen. Maar hoe ouder ik word, hoe meer ik de indruk krijg dat Nederland als geheel helemaal niet zit te wachten op emancipatie of gelijke kansen.
Am Yisrael Chai!
:no:
anoniem_7140 wijzigde dit bericht op 14-10-2007 17:30
Reden: de wijzingen werken af en toe echt kut!!!!
% gewijzigd
sto schreef op 14 oktober 2007 @ 17:28:

[quote]fashionvictim schreef op 14 oktober 2007 @ 17:12:

, ik ben ook van mening dat het gebrek aan ambitie bij de gemiddelde Nederlandse vrouw andere vrouwen tegenhoudt.

Heb je er weleens over nagedacht dat vrouwen die geen carrière na willen streven , maar volledig voor hun gezin willen kiezen zich bedreigd voelen door het feminisme.
Nee Sto,

Daar heb ik nog nooit over nagedacht en daar kan ik me ook niks bij voorstellen. Maar je zegt het vast niet voor niks, dus misschien kan je me uitleggen waarom een weldenkend mens zich bedreigd zou voelen door het feminisme?

(Ik denk dat je hier een goed punt te pakken hebt hoor, maar het is - als je tenminste écht weet wat feminisme inhoudt - echt onzinnig. Maar nu ik het zag staan bedacht ik idd dat dat weleens voor veel vrouwen én mannen zou kunnen gelden, dat zou ook de fanatieke en kwade reacties verklaren als je het - hier op het forum of irl - over feministische issues hebt. Ik heb vaak de indruk dat de hele feministische golf volkomen aan Nederland voorbij is gegaan en de gemiddelde Nederlander nog niet eens weet wat emancipatie of feminisme betekent.)
Am Yisrael Chai!
In Nederland wordt feminisme altijd geportretteerd als zijnde "vrouwen willen carrière maken" en dat is echt je reinste kolder.
Am Yisrael Chai!

Sto, voor mij is feminisme als je als vrouw dezelfde kansen ( op de arbeidsmarkt) hebt als man, dezelfde keuzes kan maken als man, hetzelfde salaris krijgt als een man, kortom gelijkwaardig is aan een man. Niet gelijk, maar gelijkwaardig.

Als een vrouw er voor kiest om thuis te blijven bij de kinderen, dan is dat óók feminisme. Het is haar keuze. Als een vrouw er voor kiest om geen kinderen te krijgen, of juist tien, is dat ook feminisme.
Waarmee ik alleen maar wil zeggen dat je je niet bedreigd hoeft te voelen, want d eechte feministes zouden het moeten accepteren.
shining schreef op 14 oktober 2007 @ 17:56:

Waarmee ik alleen maar wil zeggen dat je je niet bedreigd hoeft te voelen, want d eechte feministes zouden het moeten accepteren.

Feminisme behelst wel wat meer dan dat, hoor. Een feministisch standpunt is bijvoorbeeld dat eigenschappen die als typisch vrouwelijk worden gezien, niet minderwaardig zijn aan eigenschappen die als typisch mannelijk worden gezien. En datzelfde geldt voor typisch vrouwelijke taken.

Iemand die zichzelf feministe noemt, zoals ik bijvoorbeeld, vindt dus ook dat zorgtaken dezelfde waardering én beloning zouden moeten krijgen als bijvoorbeeld buitenshuis werken. De keuze die Sto en alle andere vrouwen in deze discussie in vergelijkbare omstandigheden maken, vind ik dan ook verre van feministisch en die IS ook niet feministisch. Was hij dat wel, dan zou het betekenen dat het een man net zoveel kost én oplevert om een gezin te hebben als dat het Sto kost en oplevert. En dat is in haar geval niet zo, het kost haar méér en levert haar minder op.

Waarbij kosten en baten niet alléén in geld uitgedrukt worden, maar ook in tijd, waardering, aanzien, etcetera.
Am Yisrael Chai!
Maar goed, jouw uitleg van feminisme is zo'n beetje gangbaar in Nederland, maar het is NIET wat feminisme inhoudt, het is een soort poldermodelfeminisme waarbij vrouwen uiteindelijk nog steeds aan het kortste eind trekken en niet alleen niet gelijkwaardig zijn, maar dat om de een of andere duistere reden ook niet willen zijn.
Am Yisrael Chai!
Feministisch is bijvoorbeeld ook dat beroepsgroepen als het onderwijs, de zorg, de schoonmaak en dergelijke typische vrouwenberoepen een veel hogere beloning zouden moeten krijgen dan ze nu doen.
Am Yisrael Chai!
Je hebt een vertekend beeld van wat feminisme inhoudt FV, maar goed. Lezen FV, ik zou niet meer met je in discussie gaan, remember? . Dat houdt natuurlijk niet in dat jij niet meer op mij mag reageren, maar het heeft niet zo'n zin, want verwacht geen reactie terug.
Jij ouwe feministe, jij!
(was voor de -- overigens doorgaans bijzonder goed lezende -- FV.)
Ik begrijp dus idd niks vh feminisme, bedankt voor je heldere uitleg.

Ik begrijp hier bij, dat als het feminisme echt zijn leven zou lijden zoals jij het omschrijft , dat de man daar ook zijn voordelen van heeft, want immers als alles gelijkwaardig beloond word, zal in veel gevallen de man er ook weleens voor kunnen kiezen om thuis te blijven voor de kinderen, immers maakt het dan geen drol uit , wie gaat werken en wie niet.Financieel gezien.

Immers kan ik mij zo voorstellen dat er in bepaalde gezinnen word gekozen voor vader die fulltime gaat werken omdat dat meer in het laadje brengt.

Of zit ik nu helemaal fout.

Ik dacht meer in termen , dat als het vrouwen opgelegd word te werken , dat het , en geeft toe, dat is ook het plaatje reeds, leven in zijn algemeenheid nog duurder word, ik heb altijd het idee, dat de meeste vrouwen werken , omdat het financieel nodig is, en als het feminisme ervoor zorgt dat alle vrouwen nou maar aan het werk gaat, word het leven nog duurder, immers iedereen werkt ,er kan flink uitgezogen worden, de vrouwen die dan echt alleen maar voor hun gezin willen zorgen zijn daar dan de dupe van, zoals als je nu ook al ziet vind ik, het leven is toch ook niet meer te betalen als eenverdiener.

Dat word er dan mee gestimuleerd vind ik, zo een gekke gedachte lijkt me dat niet.

Ik doe waarschijnlijk ook het feminisme te kort , en heb met volle interesse jouw post gelezen.Maar ik vind ook wel dat er dit soort consequenties aan kleven die ik zojuist beschreef.

Want hoeveel slechter was het vroeger dat een moeder v 10 kinderen gewoon thuis kon blijven bij haar gezin, dat lukt je echt nu niet meer, dat vind ik een nadeel van deze tijd en sneu voor de moeders die dat veel liever zouden willen.

Al vinden sommigen dat dan mutsen, het zou wel mogelijk moeten zijn.

Ff terzijde, ik werk wel FV, deeltijd, heb alleen niet gewerkt toen mijn kids 0 tot 4 waren, heeft me totaal 5 jaar gekost.

mwa
Ah, Shining, vandaar die eerste zin, zeker?

Lieve schat, ik zou zeggen: lees eens een goed boek over feminisme, of begin eens bij een klassieker als La deuxième sexe ofzo. Dan zal je zien dat MIJN idee van feminisme een stuk meer overeenkomt met de werkelijkheid dan het jouwe.

En eigenlijk zou het feit dat alleen in Nederland feminisme dusdanig eng gedefinieerd wordt je al toch wat moeten zeggen. Al die andere vrouwen en vrouwenbewegingen in westerse en zelfs in bijvoorbeeld arabische landen zien het verkeerd zeker?
Am Yisrael Chai!
En wat zou Balki dan in het buitenland verkondigen op het moment, die hield een speech over het behoud v h gezinsleven, ik heb er verder weinig over gehoord, maar begin nu wel benieuwd te worden hoe feministisch die speech dan was.

Ik wil wel voor t gezins leven gaan hoor, als ik net zoveel uit mag geven in de supermarkt als in de gulden tijd, want toen bleef ik gewoon thuis met mijn kids. Dat kon toen nog.

en ik hoefde nog niks uit te geven voor rimpelwerende spuiten, dat scheelt ook.geintje tussendoor.
De meeste studenten die medicijnen studeren zijn vrouw. Hoop voor de toekomst? Ook bij de rechterlijke macht zijn er veel vrouwen (in parttime banen).

Ik vind de keuzevrijheid in Nederland fijn.

Ben je als zesenderig urige loonslaaf zo gelukkig?

Het is juist fijn als je the best of both world's hebt als je daar zelf voor kan kiezen.

Het feminisme heeft veel bereikt. We hoeven niet meer zo nodig te vechten. Tegenwoordig kun je als vrouw alle kanten op. Niemand houd je tegen als je carriere wilt maken, als je dat zelf wilt. Vrouwen kunnen blijven werken, want parttime werken is bij de wet geregeld.

Ik denk dat veel vrouwen niet het gevoel heben dat ze aan het kortste eind trekken.

Wat Sto betreft; ik vind dat Sto (voor zo ver ik kan oordelen)het goed geregeld heeft. Ze heeft en een baan, een zorgzame man en kinderen waar ze genoeg aandacht aan kan besteden. Sto kan goed voor zichzelf opkomen en laat niet over zich heen lopen. Ze zit zeker niet in een onderdrukte positie. Ik heb eerder de indruk dat Sto het prima voor elkaar heeft.

Je kunt je vrouwelijk kracht inzetten en veel bereiken.

Ik ben wel off topic besef ik me.

Om bij het onderwerp terug te komen. Veel parttime werkende vrouwen met of zonder kinderen zijn gelukkig, denk ik, omdat jeook tijd en aandacht kan geven aan andere belangrijke zaken.
Sto, ik denk zeker dat er in veel gevallen voor wordt gekozen dat vader gaat werken omdat die meer opbrengt dan moeder. Dat alleen al vind ik erg. Vrouwen zouden net zoveel moeten verdienen als mannen in dezelfde functie zodat het niet een financiële keus is of vader of moeder gaat werken.

Of een moeder niet meer thuis kan blijven met tien kinderen weet ik niet. Vooral op de veluwe zijn er nog grote gezinnen waar moeder nog steeds thuis blijft en vader aan het werk.

Ik vind dat niet mutserig, hoewel ik er zelf niet voor zou kiezen. Het feit dat een vrouw de keuze heeft om thyuis te blijven of te gaan werken is al feminisme en dat vind ik veel belangrijker dan of het mutserig is of niet.

Ik denk ook dat veel vrouwen voornamelijk voor het geld werken vanwege de te hoge hypotheek. Dat ze mee willen doen, duur huis, dure auto, veel vakanties enz. Geen goede ontwikkeling als je het mij vraagt.
sto schreef op 14 oktober 2007 @ 18:31:

En wat zou Balki dan in het buitenland verkondigen op het moment, die hield een speech over het behoud v h gezinsleven, ik heb er verder weinig over gehoord, maar begin nu wel benieuwd te worden hoe feministisch die speech dan was.

Ik wil wel voor t gezins leven gaan hoor, als ik net zoveel uit mag geven in de supermarkt als in de gulden tijd, want toen bleef ik gewoon thuis met mijn kids. Dat kon toen nog.

en ik hoefde nog niks uit te geven voor rimpelwerende spuiten, dat scheelt ook.geintje tussendoor.
Balkenende 'kennende'' zal dat een niet al te feministische speech zijn geweest.
Zuss schreef op 13 oktober 2007 @ 19:20:

Hoho arwen, ik heb de woorden ambitieloos en lui niet in de mond genomen.

Wat ik niet snap is dat vrouwen zich na het krijgen van kids dmv zo'n parttime baantje zo afhankelijk opstellen van hun partner. Dát begrijp ik niet. Je wilt toch je eigen broek op kunnen houden?

(trouwens, ik werk naar mijn gevoel nu ook parttime. 35 uur over 5 dagen, omdat bij de organisatie waar ik nu werk de werkdag slechts 7.5 uur beslaat. Wel voor een salaris dat ik hiervoor niet verdiende met 40 uur ;-))

haha... jij werkt slechts 11 uur meer dan ik doe (nou ja betaald dan) en dan wordt mijn baan ineens een parttime baanTJE waar lekker denigrerend over gedaan wordt?? Ik denk eerlijk gezegd dat jij zult staan kijken van mijn salaris voor dit, in jouw ogen, lullige 'bijbaantje'...

Je huishouden runnen met kinderen is dat geen baan? Dat is de meest ondergewaardeerde en slechtstbetaalde baan die er bestaat, vind ik.
Dat laatste denk ik ook shining!
sto schreef op 14 oktober 2007 @ 18:27:

Ik begrijp dus idd niks vh feminisme, bedankt voor je heldere uitleg.

Ik begrijp hier bij, dat als het feminisme echt zijn leven zou lijden zoals jij het omschrijft , dat de man daar ook zijn voordelen van heeft, want immers als alles gelijkwaardig beloond word, zal in veel gevallen de man er ook weleens voor kunnen kiezen om thuis te blijven voor de kinderen, immers maakt het dan geen drol uit , wie gaat werken en wie niet.Financieel gezien.

Immers kan ik mij zo voorstellen dat er in bepaalde gezinnen word gekozen voor vader die fulltime gaat werken omdat dat meer in het laadje brengt.

Of zit ik nu helemaal fout.

Nee, je zit zelfs helemaal goed. :worship:

Ik dacht meer in termen , dat als het vrouwen opgelegd word te werken , dat het , en geeft toe, dat is ook het plaatje reeds, leven in zijn algemeenheid nog duurder word, ik heb altijd het idee, dat de meeste vrouwen werken , omdat het financieel nodig is, en als het feminisme ervoor zorgt dat alle vrouwen nou maar aan het werk gaat, word het leven nog duurder, immers iedereen werkt ,er kan flink uitgezogen worden, de vrouwen die dan echt alleen maar voor hun gezin willen zorgen zijn daar dan de dupe van, zoals als je nu ook al ziet vind ik, het leven is toch ook niet meer te betalen als eenverdiener.

Dat word er dan mee gestimuleerd vind ik, zo een gekke gedachte lijkt me dat niet.

Ik doe waarschijnlijk ook het feminisme te kort , en heb met volle interesse jouw post gelezen.Maar ik vind ook wel dat er dit soort consequenties aan kleven die ik zojuist beschreef.

Want hoeveel slechter was het vroeger dat een moeder v 10 kinderen gewoon thuis kon blijven bij haar gezin, dat lukt je echt nu niet meer, dat vind ik een nadeel van deze tijd en sneu voor de moeders die dat veel liever zouden willen.

Al vinden sommigen dat dan mutsen, het zou wel mogelijk moeten zijn.

Ff terzijde, ik werk wel FV, deeltijd, heb alleen niet gewerkt toen mijn kids 0 tot 4 waren, heeft me totaal 5 jaar gekost.

mwa

Nee, ik wist wel dat je werkte hoor Sto, maar met meer kosten dan opleveren bedoelde ik bijvoorbeeld dingen als dat in het geval jouw man weg zou vallen, jij een heel stuk slechter achterblijft dan hij. Ik weet wel dat jij dergelijke argumenten niet wil horen, maar zuiver feministisch bekeken is daar dus een grote ongelijkwaardigheid. Om het even gechargeerd te zeggen: in de meeste gezinnen is het zo dat als de VROUW zou overlijden, de man in principe alleen een huishoudster hoeft te zoeken en eventueel iemand om sex mee te hebben, en dat zijn leven verder in praktische zin hetzelfde blijft. Terwijl als de MAN overlijdt of er vandoor gaat, de vrouw haar hele leven direct ook kwijt is. Ze kan niet meer thuisblijven, ze raakt vaak haar huis kwijt, ze gaat er in inkomen gigantisch op achteruit, heeft geen goed pensioen, etcetera.

Dat zeg ik niet om weer die discussie over hoe dom het is om thuis te blijven weer aan te wakkeren, ik probeer in zijn algemeenheid het feministische standpunt uit te leggen. Het is bewezen dat MANNEN na een scheiding méér geld te besteden krijgen, terwijl VROUWEN juist achteruit gaan in inkomen en bijvoorbeeld in de bijstand belanden. Dat betekent dat mannen en vrouwen helemaal niet gelijkwaardig zijn, hoe vaak dat ook gezegd wordt door vrouwen zélf.

Ik persoonlijk stoor me dus niet zozeer aan de individuele keuzes die vrouwen maken, maar aan het grote geheel waarbij dit soort dingen dus nog steeds normaal zijn.

Ik vind bijvoorbeeld, en als ik dat zeg krijg ik vaak hele rare reacties, dat partneralimentatie een belangrijk recht van vrouwen is. Als het aan mij zou liggen zou een man zelfs een salaris aan zijn vrouw moeten betalen als hij en zij beiden willen dat er iemand - altijd de vrouw gek genoeg - thuis blijft bij de kinderen. Die keuze an sich vind ik namelijk niet raar of gek of minderwaardig. Wat ik raar en zelfs schandalig vind, is dat de man dankzij die keuze alleen maar voordeel heeft, en de vrouw alleen maar nadeel.

Snap je nu mijn standpunt beter?
Am Yisrael Chai!
titana schreef op 14 oktober 2007 @ 18:40:

Dat laatste denk ik ook shining!

Wat? Dat van Balkenende of van dat vrouwen voornamelijk werken voor de hypotheek?

Verder ben ik het met Sunny eens dat huisvrouw zijn en moeder het meest ondergewaardeerde beroep is wat er is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven