Vrouwen in deeltijdbaan het gelukkigst?

24-09-2007 13:30 1285 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo! Vandaag in het nieuws: vrouwen zijn het gelukkigst wanneer ze een deeltijdbaan hebben, waarbij ze hun beroep kunnen combineren met hun gezinsleven. Deze vrouwen zijn gelukkiger dan vrouwen die een volle werkweek hebben en ze voelen zich ook beter dan huisvrouwen.

Ik ben zo benieuwd hoe dit nou zit?? Ik kan me voorstellen dat de meningen nogal verdeeld zullen zijn, vooral onder vrouwen die fulltime werken of fulltime huisvrouw zijn??
Ja , ik begin je erg leuk te vinden.

zonder gekheid op een stokje.

Je bent de eerste die het uitlegt met respect voor de thuisblijvende moeder.

Ik kan helemaal achter jouw verhaal staan, dat kan ook niet anders , want je hebt helemaal gelijk.

Eigenlijk is het vd gekke , dat als je de keuze maakt om bij je kinderen te willen zijn, dat je dat risico loopt.

En dat dat niet beter geregeld is voor de vrouw.

Dus geef je ook hierbij eigenlijk min of meer toe, dat vrouwen om die reden werken en niet omdat ze zo graag carierre willen maken, ik denk als de vrouw daarin beter beschermd is dat veel meer vrouwen thuis zouden blijven.

Als jij dat doel voor ogen hebt en als dat feminisme inhoud, dan meld ik me aan, bij deze.

Waarschijnlijk zou dat de maatschappij echter veel te veel kosten en dus willen ze de vrouwen voor t gemak maar stimuleren vooral fulltime te gaan werken.

want ja , als pa veroordeelt word levenslang te zorgen voor zijn vrouw, zal ie toch evenredig moeten verdienen om dat op te kunnen hoesten, etc etc etc
Nee, dat ben ik niet met je eens Sto. Een van de belangrijkste verworvenheden van het feminisme is anticonceptie en bijvoorbeeld het recht op abortus. Sinds vrouwen kunnen kiezen of ze wel of niet kinderen krijgen, zijn ze wereldwijd ook massaal minder kinderen gaan krijgen. En het is echt niet zo dat kinderen ineens een stuk minder leuk, lief of verrijkend zijn geworden, toch? Daaruit kun je dus concluderen dat vrouwen vóór anticonceptie kennelijk kinderen kregen omdat het van hen verwacht werd, en niet omdat ze dat per se zelf wilden.

Ik denk dat het met werk ook zo zou zijn, eigenlijk. Er wordt van vrouwen verwácht dat zij voldoening halen uit het huishouden of kinderen verzorgen. Sterker nog, dat wordt door iedereen "een vrouwentaak" genoemd. Daarnaast is het zo dat in Nederland vrouwen IN PRECIES DEZELFDE FUNCTIES ALS MANNEN gemiddeld 17% minder verdienen. Dus niet het vergelijk mannelijke manager tegenover vrouwelijke verpleegster, nee, een mannelijke verpleger tegenover een vrouwelijke verpleegster, dan krijgt de man voor hetzelfde werk en dezelfde uren structureel meer salaris dan de vrouw.

Ik denk dat als zorgtaken eindelijk niet meer als minderwaardig gezien zouden worden én dat als mannen en vrouwen gewoon gelijk beloond werden, er waarschijnlijk veel méér vrouwen gaan werken dan nu het geval is. Al die vrouwen die in damesblaadjes en op fora zo klagen over waar de roze wolk nou blijft, daar zitten er ongetwijfeld legio tussen die stante pede zouden gaan werken als zij voor dat werk gelijk beloond werden en als zij niet als minderwaardige schepsels beschouwd zouden worden ómdat ze werken. Want dat is volgens mij een van de belangrijkste redenen dat vrouwen het niet eens aan zichzelf durven toegeven dat ze werken veel leuker vinden dan fimokleien. Omdat ze door hun man, door de maatschappij, door hun moeders, door hun vriendinnen en door zichzelf gezien worden als slechte moeders. Want zo worden wij vrouwen nog altijd opgevoed: dat als je een GOEDE vrouw bent, dat je hoogste doel is om kinderen te krijgen en die kinderen ook ten koste van jezelf te verzorgen.
Am Yisrael Chai!
En natuurlijk, er zullen tussen al die vrouwen ook een heleboel vrouwen zijn die net als jij zeggen "doei, ik vind mijn eigen kinderen verzorgen het allerleukste wat er is". Maar dat zou pas een echte VRIJWILLIGE keuze zijn als de maatschappij huisvrouw zijn en werkende vrouw zijn op precies dezelfde manier beoordeelt.

Dan zullen er ongetwijfeld ook een heleboel mannen zijn die zeggen "weet je, ik heb helemaal geen zin in die zak van een manager en die collegas met hun flauwe grappen, ik ben veel liever bij mijn eigen kinderen." Want ook dát is iets wat tegenwoordig in ieder geval in Nederland niet geaccepteerd is. Een man die aangeeft minder te willen werken krijgt danwel schouderklopjes, danwel smalende grappen dattie zeker vreselijk onder de plak zit thuis, dus ook voor mannen betekent die ongelijkheid dat ze geen écht vrije keuzes kunnen maken. Een man die niet wil werken is een sukkel, immers.

Er wordt ons nog steeds met de paplepel ingegoten dat een goede kerel voor zijn gezin zorgt en een goede vrouw het huis aan kant houdt. En dát is waar ik dus tegen ageer.
Am Yisrael Chai!
Dat laatste voel ik echt niet zo, daar kan ik niet in meegaan.

ik ben echt liever zo veel mogelijk bij mijn kinderen.

En ik had toch echt een hele zeer rijkelijk beloonde baan toen ik de kinderen kreeg.

Maar in de rest van je verhaal zit heel veel wat ik kan begrijpen en in mee kan kan gaan.

Was het maar zo , dat we dat konden ondervinden door idd alles gelijk te stellen, het is natuurlijk ook vd gekke dat een man meer verdiend dan een vrouw met een zelfde functie.

Ik bedenk me nu ook, dat dat in het onderwijs volgens mij niet zo is!

Dat ga ik eens uitvogelen!!

Nou wil ik het weten ook.
Jouw laatste post: ik gaf ook al aan in mijn antwoord eerder, dat als de boel hier dus werkelijk geëmancipeerd word , dat dat ook voordelen bied voor de mannen.
Nog een "bewijs" dat vrouwen helemaal niet zo juichend huishoudelijke taken en kinderverzorging op zich nemen als dat vaak beweerd wordt:

Hoe rijker vrouwen zijn, hoe minder tijd ze besteden aan huishoudelijke taken. En dan heb ik het niet zozeer over vrouwen die rijk zijn omdat ze 80 uur per week werken, dan heb ik het over vrouwen die bijvoorbeeld door een huwelijk of erfenis rijk zijn. Iemand ooit een rijke erfgename zien stofzuigen en ramen zien lappen?

Ik ben dan ook van mening dat vrouwen huishoudelijke taken net zo vervelend en saai vinden als mannen. Echter, omdat het historisch gezien nu eenmaal zo bepaald is dat het huishouden een vrouwentaak is (en het is alleen maar een vrouwentaak omdat nog geen 100 jaar geleden vrouwen ook wettelijk als minderwaardig aan de man gezien werden) en omdat het nu eenmaal moet gebeuren, doen vrouwen het. En maken ze zichzelf wijs dat ze er nog lol in hebben ook.
Am Yisrael Chai!
Nee, de huishoudelijke taken kan ik ook missen als kiespijn, behalve het koken.

Het gaat me echt om de emotionele claim met de kinderen.

Maar gelukkig heb ik een man die de wasmachine niet voorbij loopt zonder hem te vullen en aan te zetten.

Ik vind ook dat mannen daarin gelijk moeten zijn aan vrouwen, maar dat zegt ook wat over de man an sich hoor, die maken zich ook schuldig aan dat denkpatroon, ik ben in het gelukkige bezit van eentje die de wasmachine niet voorbij loopt, maar hem ff vult en aanzet, als ie ziet dat er wat in kan.

mannen moeten veelal, als ik dat bij andere vrouwen zie, ook nog heel veel leren.

Dat dat niet gericht een vrouwen taak is , maar een koppeltaak.
Ergens heb je wel een punt FV. Toevallig had ik vanmiddag een discussie over parttime werken met een vriend die ondernemer is (eigen architechtenburo) en die beweerde dus dat ie geen parttimers in dienst zou nemen omdat ze er een deel van de week niet zouden zijn. Het komt er grof gezegd op neer dat je als vrouw eigenlijk maar 2 keuzes hebt: full time werken of niet werken. Mijn baas heeft me van de week duidelijk gemaakt dat "het eigenlijk helemaal niet zo handig is dat ik parttime werk" (en ik, suffe muts, altijd maar denken dat mijn baas zo vooruitstrevend op dat gebied was...). Ik krijg steeds meer het idee dat parttime werken lang niet zo ingeburgerd is als iedereen altijd doet voorkomen. Ja leuk, je hebt recht op parttime werk, maar lang niet iedere werkgever zit daarop te wachten en volgens mij zijn er nog altijd meer werkgevers die een fulltimer in dienst willen dan een parttimer.
En eerlijk gezegd weet ik nog niet wat ik hiermee aanmoet. Heb een jaarcontract en het zou maar zo eens kunnen dat het niet verlengd wordt juist omdat ik maar 3 dagen werk.
sto schreef op 14 oktober 2007 @ 19:36:

Nee, de huishoudelijke taken kan ik ook missen als kiespijn, behalve het koken.

Het gaat me echt om de emotionele claim met de kinderen.

Maar gelukkig heb ik een man die de wasmachine niet voorbij loopt zonder hem te vullen en aan te zetten.

Ik vind ook dat mannen daarin gelijk moeten zijn aan vrouwen, maar dat zegt ook wat over de man an sich hoor, die maken zich ook schuldig aan dat denkpatroon, ik ben in het gelukkige bezit van eentje die de wasmachine niet voorbij loopt, maar hem ff vult en aanzet, als ie ziet dat er wat in kan.

mannen moeten veelal, als ik dat bij andere vrouwen zie, ook nog heel veel leren.

Dat dat niet gericht een vrouwen taak is , maar een koppeltaak.

Sto,

Ik heb het al weleens eerder gedacht maar nu zeg ik het ook maar eens: ik denk dat jij waarschijnlijk zo happy bent oa doordat je een buitenlandse man hebt. Mijn ervaring met buitenlandse mannen - en dan maakt het niet eens zozeer uit uit wélk buitenland ze precies komen - is dat die veel geëmancipeerder zijn dan Nederlandse mannen en ook veel meer respect voor vrouwen hebben dan Nederlandse mannen. Ik denk dat dat komt doordat in andere landen dan Nederland de hele maatschappij al wat verder is in het emancipatieproces. Ook jongere mannen dan ikzelf die wél Nederlands zijn zijn veel geëmancipeerder dan mijn leeftijdsgenoten of die mannen die iets ouder zijn.

Ik denk dat dat komt omdat werkende vrouwen in Nederland eigenlijk pas iets van de laatste 30 jaar is, terwijl in de ons omringende landen werkende vrouwen veel normaler zijn en al veel langer gemeengoed zijn.

Dat zie je dus terug in hoe mannen opgevoed zijn, volgens mij. Valt me altijd op bij vrouwen die een niet-Nederlandse man hebben, dat hun mannen het veel normaler vinden om dingen in het huishouden te doen en om hun vrouw als een prinses te behandelen ipv als een uitgezakte sloof. Generaliserend wellicht, maar ik zie het de laatste vrij veel om me heen dat vrouwen met een jongere man of een niet-Nederlandse man een veel leukere relatie hebben.
Am Yisrael Chai!
Kun je nagaan FV, ik heb een jongere buitenlandse man, zucht..........

Ik voel me ook een mazzelkip met hem.

Hij kookt veel, pakt alles beet en ziet het als vanzelfsprekend dat hij het net zo goed kan doen als ik en het is nooit een punt van discussie.

Maar ik heb nooit erbij stilgestaan dat dat weleens door zijn achtergrond zou zijn, maar wellicht heb je gelijk, ik zie dat ook bij anderen, v die zakken aardappels die op hun koffie zitten te wachten op de bank, men wat heb ik daar de schurft aan.

Die types.
fashionvictim schreef op 14 oktober 2007 @ 19:08:

Daarnaast is het zo dat in Nederland vrouwen IN PRECIES DEZELFDE FUNCTIES ALS MANNEN gemiddeld 17% minder verdienen. .
Ik las laatst iets over ik meen IJsland. Daar hebben vrouwen een paar jaar geleden op een dag het werk neergelegd nadat 86% van hun werkdag was verstreken. Omdat ze ook maar 86% betaald kregen van wat hun mannelijke collegae opstreken. Misschien moeten wij ook eens stoppen na 83% X-D
wat leuk dat je dat trouwens zegt, had je wel veel eerder mogen doen hoor, hihi
Goeie actie lijkt mij dat!!!!
fashionvictim schreef op 14 oktober 2007 @ 19:08:

Want zo worden wij vrouwen nog altijd opgevoed: dat als je een GOEDE vrouw bent, dat je hoogste doel is om kinderen te krijgen en die kinderen ook ten koste van jezelf te verzorgen.
Bleek toch laatst ook uit onderzoek? Dat moeders zich bij de vraag of ze hun kinderen naar een kdv willen laten gaan, niet zozeer laten leiden door de kosten maar door het feit of het in hun omgeving gebruikelijk was? Als er in de omgeving van een moeder geen of weinig kinderen naar een kdv gaan, is de kans klein dat zij haar kinderen er naar toe brengt. We laten ons dus kennelijk erg geëmancipeerd vooral leiden door wat de buurvrouw doet...
Waar heb je dat gelezen Dhelia? Ik ben wel nieuwsgierig naar dat artikel.
traincha2 schreef op 14 oktober 2007 @ 20:03:

Waar heb je dat gelezen Dhelia? Ik ben wel nieuwsgierig naar dat artikel.
Daar vraag je me wat... NRC??? Ik lees nogal veel dus vergeet wel eens waar ik wat vandaan heb :-$
Wat een penisnijd zeg!

Wees gewoon blij dat je in dit land kan kiezen om er samen uit te komen en zelf je beslissingen kan nemen wat betreft werken of thuisblijven bij de kids. Als maatschappij zijn we al behoorlijk geemancipeerd, anders zou nederland niet numero 1 ter wereld zijn met het aantal parttimers. In landen als Saudi Arabie mag je als vrouw niet eens werken of autorijden! We zijn misschien nog niet zo geemancipeerd als de tuinbroeken uit de seventies hadden gewild, maar dat is een proces wat duurt. En persoonlijk vraag ik me af of "wij de vrouwen"dat wel allemaal willen, zo gelijkwaardig zijn aan de man. Ik ben blij vrouw te zijn en ja sommige dingen hebben mannen beter (salaris in zelfde baan bijvoorbeeld) maar wij hebben weer andere voordelen dat je soms met een diep collete ook nog gewoon een baan krijgt omdat die man die je moest aannemen te afgeleid was om je scherpe vragen te stellen tijdens je soillicitatie, ik noemn maar een voorbeeld.Koester de verschillen die er zijn, wij als vrouwen trekken heus niet en masse aan het kortse eind.

En wat die buitenlandse cq jongere mannen betreft is inderdaad erg generaliserend. Ik heb een geweldige hollandse man van mijn leeftijd, die me op handen draagt, de afwas doet en nog parttime werkt ook. Het bestaat dus wel en ongetwijfeld ook in het buitenland.

Tot slot, als er zo werkelijk zo weinig fulltime werkende ouders zouden zijn, waarom is er dan een schrijnend tekort aan plaatsen in de buitenschoolse opvang?!
oh ok, ik google wel eventjes.
anoniem_53183 wijzigde dit bericht op 14-10-2007 20:08
Reden: voor Dhelia bedoeld
% gewijzigd
Booyahh schreef op 14 oktober 2007 @ 20:07:

Wat een penisnijd zeg!

Wees gewoon blij dat je in dit land kan kiezen om er samen uit te komen en zelf je beslissingen kan nemen wat betreft werken of thuisblijven bij de kids. Als maatschappij zijn we al behoorlijk geemancipeerd, anders zou nederland niet numero 1 ter wereld zijn met het aantal parttimers. In landen als Saudi Arabie mag je als vrouw niet eens werken of autorijden! We zijn misschien nog niet zo geemancipeerd als de tuinbroeken uit de seventies hadden gewild, maar dat is een proces wat duurt. En persoonlijk vraag ik me af of "wij de vrouwen"dat wel allemaal willen, zo gelijkwaardig zijn aan de man. Ik ben blij vrouw te zijn en ja sommige dingen hebben mannen beter (salaris in zelfde baan bijvoorbeeld) maar wij hebben weer andere voordelen dat je soms met een diep collete ook nog gewoon een baan krijgt omdat die man die je moest aannemen te afgeleid was om je scherpe vragen te stellen tijdens je soillicitatie, ik noemn maar een voorbeeld.Koester de verschillen die er zijn, wij als vrouwen trekken heus niet en masse aan het kortse eind.

En wat die buitenlandse cq jongere mannen betreft is inderdaad erg generaliserend. Ik heb een geweldige hollandse man van mijn leeftijd, die me op handen draagt, de afwas doet en nog parttime werkt ook. Het bestaat dus wel en ongetwijfeld ook in het buitenland.

Tot slot, als er zo werkelijk zo weinig fulltime werkende ouders zouden zijn, waarom is er dan een schrijnend tekort aan plaatsen in de buitenschoolse opvang?!
Ik vraag me werkelijk af of er hier zoveel te kiezen valt. Ik vind (en dat is iets van de laatste tijd) dat er door werkgevers behoorlijk geageerd wordt tegen parttime werken. En eerlijk gezegd word ik liever aangenomen om mijn goeie competenties dan om mijn mooie decollete....
Dhelia schreef op 14 oktober 2007 @ 19:59:

[...]

Bleek toch laatst ook uit onderzoek? Dat moeders zich bij de vraag of ze hun kinderen naar een kdv willen laten gaan, niet zozeer laten leiden door de kosten maar door het feit of het in hun omgeving gebruikelijk was? Als er in de omgeving van een moeder geen of weinig kinderen naar een kdv gaan, is de kans klein dat zij haar kinderen er naar toe brengt. We laten ons dus kennelijk erg geëmancipeerd vooral leiden door wat de buurvrouw doet...
Ha! Leuk om te zien dat de indruk die ik op het forum krijg ook klopt, het is een tijdje terug ook in een van de werken/thuisblijven discussies ter sprake gekomen. De huisvrouwen die reageerden woonden allemaal in omgevingen waar iederéén huisvrouw was en vertelden toen ook dat de nso in hun ogen heel zielig was want daar zaten dan maar 5 kinderen op ofzo. Dat herkende ik totaal niet, want hier bij mij in de buurt werkt iedereen en zitten de creches en nso's bom- en bomvol.
Am Yisrael Chai!
traincha2 schreef op 14 oktober 2007 @ 20:08:

oh ok, ik google wel eventjes.

Heb zelf ook even gezocht. Dat verhaal over IJsland heb ik uit Lof, dat nieuwe tijdschrift wat ik eerder al noemde. Blijkt in 2005 te zijn geweest.

Het verhaal over gebruik van kdv blijkt te zijn gebaseerd op een onderzoek van het SCP: Moeders, werk en kinderopvang in model.
Heb je op zich gelijk in maar we hebben ondertussen een recht verworven om parttime te kunnen werken. Lullig dat je het af moet dwingen in sommige gevallen, maar het kan wel.

En dat ze niet op parttimers zitten te wachten snap ik, zeker in deze tijd wel Er zijn al te weinig mensen om al het werk te doen, en gedeeltelijk werken (parttime dus) schiet dan niet echt op.Er blijft een tekort aan mensen

Dat er te weinig mensen zijn zal overigens ook wel een resultaat zijn van het feministische gedachtengoed uit de seventies. Vrouwen moesten werken en kunnen kiezen of ze kinderen wilden of niet...resulaat; na 30 jaar een vergijzende babyboom generatie en te weinig 30érs die hun werk straks kunnen doen, zodat wij dertigers ook maar even langer zullen moeten doorwerken om alle voortkomende kosten op te hoesten.Man en vrouw. Hadden die feminsten even niet over nagedacht vermoed ik...

voordelen dat je soms met een diep collete ook nog gewoon een baan krijgt omdat die man die je moest aannemen te afgeleid was om je scherpe vragen te stellen tijdens je soillicitatie, ik noemn maar een voorbeeld.
Ik weet niet of ik daar nou zo gelukkig van zou worden

Omdat de NSO niet alleen gebruikt wordt door full timers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven