Kinderen
alle pijlers
Wagenzak op de buggy: bij welke temperatuur?
maandag 22 oktober 2007 om 10:57
Misschien een rare vraag, maar wanneer doen jullie de wagenzak op de buggy? Vorig jaar was zoonlief nog piep, dus toen ging hij altijd goed ingepakt mee. Nu gaan we vanmiddag een stuk wandelen en het is best fris, maar is het al nodig hem met zijn beentjes in de wagenzak te doen? Wil hem niet laten koukleumen, maar ook niet overdreven vroeg in de wagenzak doen.
maandag 22 oktober 2007 om 12:03
neuh, maar het lijkt me vooral vermoeiend voor jezelf als je alles waar je mee zit of niet zeker weet op een forum na moet vragen, dus van mij de gratis tip, probeer gewoon eens wat, het kind gaat niet meteen dood als zijn voeten een keer te warm of te koud zijn en door te proberen kom je er vanzelf achter..
ik lees zo vaak vragen waarvan ik denk, kan je dat zelf niet verzinnen? alsof wij een standaard temperatuur lijstje hebben waarbij kind wel of niet een winterjas, voetenzak, muts sjaal, wanten of weet ik veel aan moet, en als ik zeg, ik doe nu wel de voetenzak als ik naar buiten ga wat weet je dan nog? niet ieder kind is het zelfde, dus als mijn kind het warm heeft kan jouw kind het wel koud hebben etc..
goed, ik ga er veel te diep op in maar da's mijn mening dus over dit soort vragen
ik lees zo vaak vragen waarvan ik denk, kan je dat zelf niet verzinnen? alsof wij een standaard temperatuur lijstje hebben waarbij kind wel of niet een winterjas, voetenzak, muts sjaal, wanten of weet ik veel aan moet, en als ik zeg, ik doe nu wel de voetenzak als ik naar buiten ga wat weet je dan nog? niet ieder kind is het zelfde, dus als mijn kind het warm heeft kan jouw kind het wel koud hebben etc..
goed, ik ga er veel te diep op in maar da's mijn mening dus over dit soort vragen
maandag 22 oktober 2007 om 14:18
ik heb zoon er wel al in zitten ( 8 mnd). Met name ook omdat ik die dikke winterjas zo sneu vindt. Hij heeft dus nu gewoon een dik vest aan en dan lekker in de zak. Denk wel dat zij het sneller fris hebben als wij, omdat ze stil zitten. Een ouder kind ( peuter) kan denk ik wel wat meer hebben als die kleintjes.
maandag 22 oktober 2007 om 14:21
maandag 22 oktober 2007 om 14:36
maandag 22 oktober 2007 om 16:23
kind (1,5) slaapt hier altijd in een slaapzak, maareh nu ook al in de winterslaapzak (zonder mouwtjes) mèt broek en truitje. hij sliep nog in enkel romper in een zomerslaapzak tot ik na een enkele nacht met broekje merkte dat hij doorsliep en met zijn winterslaapzak ging dat nog beter haha.
en ik projecteer mijn eigen koudheid op mijn kind en maak daar uiteindelijk de keuze van hoe warm of koud hij wel of niet gekleed kan. nu heeft hij nog geen winterjasje maar een "herfstjasje" en wegens verkoudheid doe ik er nu wel al een sjaal bij. goed toegegeven: ben wel een koukleum...
en ik projecteer mijn eigen koudheid op mijn kind en maak daar uiteindelijk de keuze van hoe warm of koud hij wel of niet gekleed kan. nu heeft hij nog geen winterjasje maar een "herfstjasje" en wegens verkoudheid doe ik er nu wel al een sjaal bij. goed toegegeven: ben wel een koukleum...
maandag 22 oktober 2007 om 19:30
Ik gebruik nu in de maxicosi een voetenzak voor dochter. Ze hoeft dan geen dikke winterjas aan maar een vest is voldoende. In de wagenbak ligt ze in een soort slaapzakachtige gevoerde deken. Over een maandje zal ik de wagenbak moeten verwisselen met het buggyzitje en dan zal ik zeker de voetenzak gebruiken. Het is best fris als je stilzit in zo'n karretje lijkt me.
In haar bed ligt ze ook in pyama met winterslaapzak (zonder mouwen) en ook nog een dun dekentje erover, ze ligt nou eenmaal graag ingestopt. En inderdaad slaapt ze veel lekker door als het behaaglijk warm is. Ik let wel op dat het niet tè warm wordt, want dat is ook niet goed. Voel haar regelmatig in haar nekje en voorhoofdje of ze niet transpireert bijv.
In haar bed ligt ze ook in pyama met winterslaapzak (zonder mouwen) en ook nog een dun dekentje erover, ze ligt nou eenmaal graag ingestopt. En inderdaad slaapt ze veel lekker door als het behaaglijk warm is. Ik let wel op dat het niet tè warm wordt, want dat is ook niet goed. Voel haar regelmatig in haar nekje en voorhoofdje of ze niet transpireert bijv.
maandag 22 oktober 2007 om 21:06
Bij mij op straat lopen veel Turkse en Marokkaanse moeders met hun kind. Die kinderen zijn altijd zo ongelooflijk dik aangekleed, en dan ook nog dekentjes en van die zakken; lijken wel kleine eskimo's.
Om deze reden komt er onder allochtone babies ook vaker wiegendood voor, las ik laatst (nee, weet niet meer waar ik dat las, volgens mij de Volkskrant).
Om deze reden komt er onder allochtone babies ook vaker wiegendood voor, las ik laatst (nee, weet niet meer waar ik dat las, volgens mij de Volkskrant).
maandag 22 oktober 2007 om 21:14
Gewoon een voetenzak gebruiken als je kind blauw van de kou wordt en weer uitdoen als het een rooie kop van de hitte krijgt .
Hier een jongste die het van het weekend tijdens een vroege wandeling echt koud had in de wagen en die dus toen gewoon dat ding omkreeg. Hij is nou eenmaal een echte koukleum (net als zijn moeder) en ik ga hem niet laten blauwbekken, ook al is het dan 'pas' oktober. Waar de oudste 's nachts nog steeds in een dunne slaapzak zonder mouwen pit, ligt hij al in de combisleeper met mouwen eraan geritst. Doen we dat niet, dan wordt hij geheid midden in de nacht wakker omdat ' ie het steenkoud heeft.
Kortom, het kan enorm verschillen per kind en dus zul je zelf moeten uitvinden wat bij jouw kind nodig is en wat niet.
Hier een jongste die het van het weekend tijdens een vroege wandeling echt koud had in de wagen en die dus toen gewoon dat ding omkreeg. Hij is nou eenmaal een echte koukleum (net als zijn moeder) en ik ga hem niet laten blauwbekken, ook al is het dan 'pas' oktober. Waar de oudste 's nachts nog steeds in een dunne slaapzak zonder mouwen pit, ligt hij al in de combisleeper met mouwen eraan geritst. Doen we dat niet, dan wordt hij geheid midden in de nacht wakker omdat ' ie het steenkoud heeft.
Kortom, het kan enorm verschillen per kind en dus zul je zelf moeten uitvinden wat bij jouw kind nodig is en wat niet.
maandag 22 oktober 2007 om 21:20
Tja, dat is dus ook vaak een twistpunt wat ik met mijn man heb (hij is turks). Hij zou mijn dochter ook het liefst met romper, truitje, maillootje en broekje in de winterslaapzak laten slapen. Hoe vaak ik wel niet met de familie in Turkije bijna ruzie had omdat dochter volgens hen helemaal aangekleed in bed moest liggen, onder de dekens bij een dikke 40 graden! als ik ze alleen in een rompertje liet liggen kreeg ik constant commentaar dat ze hardstikke ziek werd etc. Mijn man ligt in de winter ook regelmatig met een wollen muts op in bed
maandag 22 oktober 2007 om 22:26
Ik heb hem er al een week of 2 a 3 opzitten. Als het koud is, zeker 's ochtends of als het waait dan doe ik hem dicht en als het zonnetje erop staat en het niet zo koud is dan doe ik hem dicht.
Ook als ze slaperig wordt en ik de buggy in ligstand zet dan doe ik hem vaak dicht.
Ik heb eigenlijk geen zin om per dag te bepalen of ik hem erop doe of niet dus op deze manier is het wel makkelijk.
Dan wel alleen met een vest en sokjes (en luier, romper, broek ) dus ze krijgt geen dikke winterjas en schoenen aan als ik de zak gebruik.
Ook als ze slaperig wordt en ik de buggy in ligstand zet dan doe ik hem vaak dicht.
Ik heb eigenlijk geen zin om per dag te bepalen of ik hem erop doe of niet dus op deze manier is het wel makkelijk.
Dan wel alleen met een vest en sokjes (en luier, romper, broek ) dus ze krijgt geen dikke winterjas en schoenen aan als ik de zak gebruik.
maandag 22 oktober 2007 om 22:57
Hoi,
Hier gebruik ik op het moment de Lodger-voetenzak. Ik doe 'm niet dicht, mijn zoontje zit er als het ware op, maar het houdt zijn rugje wel wat warmer. Op dit moment doe ik hem zelfs een winterjasje aan , want hij is snot-snot-snot-verkouden. En als het hard waait doe ik m zelfs een muts op want hij heeft nog zo weinig haar!
In principe wil ik het ook niet overdrijven, want als je 'm nu al zo dik inpakt wat doe je 'm dan aan als het 10 graden vriest? Maar goed, als hij verkouden is wil ik toch ook wel graag even naar buiten dus nu zo...anders doe ik m een lekker warm vestje aan.
Meestal kijk ik ook naar mezelf..doe ik m'n winterjas al aan? En sjaal om? En inderdaad na afloop even voelen aan de voetjes en nek en dan merk je het wel of je het goed gedaan hebt!
Hier gebruik ik op het moment de Lodger-voetenzak. Ik doe 'm niet dicht, mijn zoontje zit er als het ware op, maar het houdt zijn rugje wel wat warmer. Op dit moment doe ik hem zelfs een winterjasje aan , want hij is snot-snot-snot-verkouden. En als het hard waait doe ik m zelfs een muts op want hij heeft nog zo weinig haar!
In principe wil ik het ook niet overdrijven, want als je 'm nu al zo dik inpakt wat doe je 'm dan aan als het 10 graden vriest? Maar goed, als hij verkouden is wil ik toch ook wel graag even naar buiten dus nu zo...anders doe ik m een lekker warm vestje aan.
Meestal kijk ik ook naar mezelf..doe ik m'n winterjas al aan? En sjaal om? En inderdaad na afloop even voelen aan de voetjes en nek en dan merk je het wel of je het goed gedaan hebt!
woensdag 24 oktober 2007 om 11:46
Maar vorig jaar lag jouw dochter dan waarschijnlijk ook nog in de bak van de kinderwagen, onder een dekentje. Of niet?
Zoon hier is in oktober geboren en lag tot maart in de wiegbak. Geen voetenzak nodig dus. Toen hij daar in maart te groot voor werd was het warm genoeg om zonder voetenzak in de buggy te zitten. Maar dat lijkt me wel koud bij temperaturen rond het vriespunt. Dus ik zit ook te twijfelen of ik er niet één zal kopen. Ik vergelijk het een beetje met op een terrasje zitten bij 2 graden. Doen wij ook niet, toch?
woensdag 24 oktober 2007 om 12:02