Thuis
alle pijlers
huis kwijt, wat doe ik met mijn inschrijving bij de gemeente
vrijdag 26 oktober 2007 om 17:52
Mijn vriend en ik zijn uit elkaar en ik moet me per december a.s. uitschrijven van het adres waar we samen hebben gewoond. Het ziet er nu naar uit dat ik een tijdje hier en daar zal moeten logeren voordat ik in de huizenhel Amsterdam (...) iets anders ga vinden dus ik vraag me af: als je je ergens uitschrijft en je niet direct op een nieuw adres kunt inschrijven; waar beland je dan - administratie technisch???
Je moet in Nederland toch een officieel adres hebben of vergis ik me?
Je moet in Nederland toch een officieel adres hebben of vergis ik me?
vrijdag 26 oktober 2007 om 18:10
Je wordt genoteerd als 'zonder bekende woon- of verblijfplaats' ... ik weet eigenlijk niet of je je überhaupt kunt uitschrijven zonder je tegelijkertijd in te schrijven op een nieuw adres.
Je vriend kan wanneer je weigert om je uit te laten schrijven wel aangeven bij de gemeente dat jij daar niet meer woont, en dan gaat er een drie maanden durend onderzoek naar jou van start. Wat neerkomt op een drietal brieven die de gemeente aan jou adresseert op zijn adres en die hij ongeopend moet retourneren. Hij moet dan wel al jouw post ook ongeopend retourneren aan de afzenders.
Je vriend kan wanneer je weigert om je uit te laten schrijven wel aangeven bij de gemeente dat jij daar niet meer woont, en dan gaat er een drie maanden durend onderzoek naar jou van start. Wat neerkomt op een drietal brieven die de gemeente aan jou adresseert op zijn adres en die hij ongeopend moet retourneren. Hij moet dan wel al jouw post ook ongeopend retourneren aan de afzenders.
vrijdag 26 oktober 2007 om 18:54
Volgens mij moet je sowieso een adres hebben waar je je post ontvangt.
Daar hoef je niet per sé te wonen maar moet wel een plek zijn waar je geregeld komt om je post op te halen. Maar goed, hoe het precies werkt, ik zou even overleggen anders met de gemeente. Zij zullen het toch wel weten, lijkt me.
Daar hoef je niet per sé te wonen maar moet wel een plek zijn waar je geregeld komt om je post op te halen. Maar goed, hoe het precies werkt, ik zou even overleggen anders met de gemeente. Zij zullen het toch wel weten, lijkt me.
Het is mij: shaHla (Iranian version)
vrijdag 26 oktober 2007 om 19:45
je kunt inderdaad een soort postadres nemen (bijv bij je ouders), maar het is wel handig als degene bij wie je dat doet al met meerderen daar woont, want als jij de 2e bent, dan krijg je wel eens gezeur dat de gemeente je voor een meerpersoonshuishouden aanziet en daardoor dus hogere aanslagen voor van alles.. moet die weer briefjes gaan schrijven enzo.
als je echt niemand kent dan kun je je volgens mij op het hoofdkantoor van de sociale dienst laten inschrijven, op de herengracht. dat doen de zwervers ook om op die manier een uitkering te kunnen krijgen.
als je echt niemand kent dan kun je je volgens mij op het hoofdkantoor van de sociale dienst laten inschrijven, op de herengracht. dat doen de zwervers ook om op die manier een uitkering te kunnen krijgen.
vrijdag 26 oktober 2007 om 23:24
Ja ik ga deze week inderdaad ook bij de gemeente vragen wat de alternatieven zijn want mijn vriend en ik gaan allebei van ons oude adres weg. Hij zelfs naar een ander land dus aan hem heb ik niks meer. Mijn post kan ik in elk geval bij een vriendin ontvangen maar wat sweety zegt klopt: als ik me bij haar in zou schrijven kost dat (veel) extra gemeentebelastingen. Dus handiger bijschrijven op een meerpersoonshuishouden. Het voelt allemaal wel erg armoedig moet ik zeggen. Ik zie me al in de wachtkamer tussen de zwervers zitten. Alhoewel de herengracht dan nog wel chique is haha...
donderdag 1 november 2007 om 15:15
@Noa: nee ik kan niet blijven want het huurcontract staat op naam van mijn ex en ik heb geen recht om in mijn eentje op dit adres te blijven (met 5 advocaten uitgezocht...).
Ik heb net gebeld met Burgerzaken van het Stadsdeel en het is eigenlijk heel dubbel: aan de ene kant hoor ik me uit te schrijven op het adres waar ik wegga maar dat kan alleen als je je ergens anders inschrijft. Als je geen nieuw adres hebt of een adres waar je je niet mag of kunt inschrijven, dan kun je je beter niks doen. Dat betekent dat de nieuwe bewoners hoogstwaarschijnlijk zullen doorgeven dat ik daar niet meer woon en dan wordt er gedurende 3 maanden een onderzoek naar mij gestart. Als er na drie maanden geen nieuw adres is dan word ik niet alleen uitgeschreven van mijn huidige adres maar zelfs uit Amsterdam en -jawel!- uit Nederland! Dat wordt doorgegeven aan 'alle' instantie's zei de gemeentemevrouw en zij adviseerde om dat ten allen tijde te voorkomen. Hoe raar is dit dit allemaal!? O ja, voor daklozen en mensen in de bijstand is wel een oplossing. Dat dan weer wel...
@Dignity, ik geloof inderdaad niet dat een postbus telt als inschrijfadres maar ik ga het nog wel ff checken.
Ik heb net gebeld met Burgerzaken van het Stadsdeel en het is eigenlijk heel dubbel: aan de ene kant hoor ik me uit te schrijven op het adres waar ik wegga maar dat kan alleen als je je ergens anders inschrijft. Als je geen nieuw adres hebt of een adres waar je je niet mag of kunt inschrijven, dan kun je je beter niks doen. Dat betekent dat de nieuwe bewoners hoogstwaarschijnlijk zullen doorgeven dat ik daar niet meer woon en dan wordt er gedurende 3 maanden een onderzoek naar mij gestart. Als er na drie maanden geen nieuw adres is dan word ik niet alleen uitgeschreven van mijn huidige adres maar zelfs uit Amsterdam en -jawel!- uit Nederland! Dat wordt doorgegeven aan 'alle' instantie's zei de gemeentemevrouw en zij adviseerde om dat ten allen tijde te voorkomen. Hoe raar is dit dit allemaal!? O ja, voor daklozen en mensen in de bijstand is wel een oplossing. Dat dan weer wel...
@Dignity, ik geloof inderdaad niet dat een postbus telt als inschrijfadres maar ik ga het nog wel ff checken.
vrijdag 2 november 2007 om 15:41
Pff meid, wat een gedoe!!!
Soms is het zo raar geregeld hier in NL, verschrikkelijk!!!!
Misschien alvast brieven naar de gemeente schrijven waarin je de situatie uitlegt.... zodat ze je niet zomaar overal uit systemen kicken?
Maar, als het pas in december is, dan heb je nu nog een maand om je te concentreren op woonruimte zoeken (waar je je ook kunt inschrijven). Ik weet wat voor hel dat in Amsterdam is, maar het is in de ene situatie makkelijker dan in de nadere. Zouden wij jou niet meer helpen als wij proberen mee te denken hoe je aan woonruimte kan komen?
Soms is het zo raar geregeld hier in NL, verschrikkelijk!!!!
Misschien alvast brieven naar de gemeente schrijven waarin je de situatie uitlegt.... zodat ze je niet zomaar overal uit systemen kicken?
Maar, als het pas in december is, dan heb je nu nog een maand om je te concentreren op woonruimte zoeken (waar je je ook kunt inschrijven). Ik weet wat voor hel dat in Amsterdam is, maar het is in de ene situatie makkelijker dan in de nadere. Zouden wij jou niet meer helpen als wij proberen mee te denken hoe je aan woonruimte kan komen?
donderdag 8 november 2007 om 15:04
Dank je Spinster, heel lief aangeboden en alle tips zijn welkom! Ik heb gelukkig zelf ook wel een netwerk dat meedenkt en ik kan bij mijn ouders desnoods ook wel inschrijven maar die wonen weer verder weg. Dat betekent dat je voor van alles daarnaartoe moet. In deze discussie ging het me er even om om uit te vinden of ik het goed heb begrepen en dat er in Nederland echt een soort hiaat is op dit gebied. En dat is dus zo... belachelijk maar niks aan te doen.