Vooroordelen en bemoeizucht

29-10-2007 13:22 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon al ruim 12 jaar gelukkig samen met mijn vriend, hij heeft een handicap waardoor hij rolstoel gebonden is. Zelf ben ik valide, en we hebben het saampjes prima. In eerste instantie moesten mijn familieleden en vrienden best even wennen aan hem. Maar nu zijn ze allemaal dol op hem. Hij is lief, slim, zorgzaam, goede baan enz. Dus nu zullen jullie denken wat is het probleem.

Nou eigenlijk de vaak wild vreemde mensen, die je zomaar kan tegenkomen op straat. Met de meest rare vragen en opmerkingen af en toe. Voorbeelden: In de supermarkt "Goh ik zie jullie zo vaak samen, hebben jullie ook wat samen?" Antwoord: Ja hoezo? Nou knap hoor van je, dat je samen woont met een gehandicapte. Gelijk kijkt het halve gangpad naar mij, zo van: Iemand woont samen met een gehandicapte. Zegt die vrouw: Heeft hij een ongeluk gehad dan? Nee, zo geboren. Maar ik ben hier om mijn boodschappen te halen, niet voor een intervieuw. Gelijk was ik maar een stug iemand, ze bedoelde het belangstellend.

Zo ook een keer een oudere man, die zei tegen mij: "Jij woont toch samen met die man in een rolstoel?" Ik ja, hoezo?. Wat heb jij dan, je lijkt me gezond. Je kan toch wel wat beters krijgen?

Veel mensen vinden het maar raar, knap, bijzonder weet ik veel wat ze vinden en denken. Kan me ook niet zoveel schelen. Maar vind het soms wel naar dat het als niet gewoon beschouwd wordt.

Gisteren spande de kroon. We kwamen samen uit het ziekenhuis waar een oom van mij ligt. We waren best samen wat van slag dat het niet zo goed gaat. Waarop ik tegen mijn vriend zei: Schat zullen we ff samen ergens wat gaan drinken, zinnen verzetten.

Zegt een vrouw tegen me: Zo mogen begeleiders, onder werktijd drinken met clienten. Pardon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Soms kan ik er niet zo goed meer tegen. Als je stug doet, of een cynisch opmerking maakt ben je gelijk een kreng. Als je normaal antwoord geeft, dan ben je gelijk zo fanastisch. Onder het motto: Knap dat je dat kan, en hoe doen jullie dat dan samen? Het knapste is dat mijn vriend het met mij kan uithouden. Want ik kan er soms niet zo goed meer tegen, en botvier dat op hem. Waarom is het nou zo bijzonder? Zou soms gewoon lekker in de massa op willen gaan. Niet nagekeken worden. Alsof je zo anders bent dan andere. Iemand verklaringen c.q. tips?
Ik kan het helaas niet verklaren, maar helaas ook ik 'vind het knap'.

Als ik jouw verhaal hoor dan schaam ik me echt dood. Wil daarom ook sorry tegen je zeggen. :S

Eeerlijkwaar, heb er geen verklaring voor...

Vind het wel erg vervelend voor je dat ze zulke vragen stellen! Dat zou ik weer nooit doen! Gewoon lekker bot reageren! Kan jou het schelen wat anderen van jou denken! 'Denken' zullen ze toch wel en doen ze toch al ;)

:hug:
Perfectionisme is niet perfect...
zo hee, ik kan me onwijs goed voorstellen dat je hier PIS en PIS link van wordt!!!!!!

heb er verder weinig woorden voor, behalve dat inderdaad een vooroordeel snel gemaakt is.... belachelijk, echt!!!
Tja, wat moet ik hier op zeggen. Ik vind het ook belachelijk. Veel mensen kunnen hier heel moeilijk mee omgaan. Zelf ben ik werkzaam bij een stichting voor blinden en slechtzienden. Veel mensen begrijpen niet dat ook deze mensen werken, trouwen, kinderen krijgen."hoe kan dat nou, hoe doen ze dit dan, bladiebladiebla...."

Dit is heel moeilijk te veranderen als het al ooit anders wordt.
Pis en pislink? Je bent ook anders dan de rest, daarom kijken mensen en vragen mensen dingen aan je. Als je niet anders wilt zijn dan de rest dan moet je zorgen dat dat ook zo is, of met de gevolgen leren omgaan.

Je kunt namelijk ook proberen om op een andere manier om te gaan met de aandacht. Geloof me, de mensen om je heen kun je niet veranderen, alleen jezelf. Probeer de ongewenste aandacht naast je neer te leggen of van je af te laten glijden. Hoe nijdiger je wordt, hoe meer last je er van hebt.

Laat de vragen, opmerkingen en blikken bij de ander.
Linty, gewoon eerlijk zeggen dat je stomverbaast bent hoe iemand zo'n opmerking zijn strot uitkrijgt. Je hoeft echt bij niemand verantwoording af te leggen hoor. Geniet lekker van jullie liefde ;-)
Kan me voorstellen dat je er zat van wordt. Mensen hebben nou eenmaal altijd ergens commentaar op, vooral als je niet helemaal 'doorsnee' bent. Ik bedenk me altijd maar dat mensen het meestal niet kwaad bedoelen en gewoon niet beter weten of gewoon nieuwsgierig zijn. En daar is op zich niets mis mee.

Ik had het nog nooit meegemaakt dat ik ongevraagd ergens commentaar op kreeg van mensen, totdat ik een kind kreeg. Dan menen mensen ook dat ze je moeten vertellen hoe ze erover denken. Zelfs een keer meegemaakt dat een wildvreemde mevrouw zomaar de parasol boven de kinderwagen inklapte omdat dat 'veel te warm was'. Op dat moment ben je te overrompeld om iets terug te zeggen.

Trek je gewoon lekker niets aan van die mensen, geniet van je vriend en verbaas je over de domheid van sommige mensen. En anders kun je ook gewoon zeggen dat je iets een onbeleefde of vervelende vraag vindt. Dat helpt altijd uitstekend. Toen mensen bij alletwee mijn zwangerschappen maar bléven vragen of het wel gepland was (vanwege mijn leeftijd en omdat het vrij snel achter elkaar was) antwoorde ik op een gegeven moment gewoon 'ja, maar vind je dat nou zelf ook niet een beetje een onbeleefde vraag?' Daarvan schrokken de meesten enorm, en dat was dan wel weer grappig X-D
Ach, troost je , mensen zeggen te pas en te onpas dingen ( zoooooooooo , JIj wordt dik/ mager , ooooooooo , jij wordt al grijs ) ....... het is inderdaad triest en eigenlijk te belachelijk voor woorden ............ ik ga van zulke opmerkingen altijd hele rare dingen zeggen ; in jouw geval zou dt zoiets zijn ; ik ben alleen maar bij hem om zijn geld , ofzo .......... het maakt namelijk helemaal niet uit wat je zegt ; mensen denken er toch wel het hunne van .....kun je er maar beter zelf lol aan beleven en op die manier " je gram " halen dan dat je het later op elkaar afreageert.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Precies, laat het lekker bij die ander.

Dat sommige mensen opmerkingen maken, betekent niet dat iedereen er zo over denkt of bij stilstaat.

De mensen die wat stoms zeggen denken gewoon niet goed na.

De andere 99% staat er misschien even bij stil, en gaat dan weer door met zijn/haar bezigheden.
Als je negatief op die mensen reageert dan komt de aandacht ook altijd negatief bij jou binnen. Dan krijg je nog meer last van de aandacht. Ik zou zo neutraal mogelijk reageren, dan raakt het jou zelf het minst.

Anders zegt iedereen over een tijdje tegen je vriend "Knap hoor dat je met zo'n bitch kan leven, zou ik niet kunnen, zou het aangeboren zijn?"
Lieve Linty,

Het lijkt me moeilijk om met die onbeschofte vragen om te gaan.

Dat went waarschijnlijk nooit. Ik vind het niet kunnen om te vragen hoe je in een rolstoel bent beland, als je iemand niet kent.

Helaas zien veel mensen iemand in een rolstoel niet voor vol aan. Mijn moeder heeft een tijd in een rolstoel gezeten en als ik met haar buiten was, dan richtten mensen zich altijd tegen mij: "Wat heeft ze?". Nou niets aan haar oren in ieder geval!

Ik kan me voorstellen dat je er niet op deze vragen zit te wachten, maar misschien helpt het wel, als jullie deze beantwoorden, om hun blik te openen?

Mijn man is van buitenlandse afkomst en helaas krijgen wij ook wel eens met vooroordelen te maken... en ook de vraag of wij samen zijn. Waarom willen mensen dat weten?

Ik probeer het zo gauw mogelijk van mij af te zetten en me te realiseren dat wij heel gelukkig zijn met elkaar, maar het raakt me wel.

Ik heb helaas geen tips voor je, behalve samen sterk te blijven... maar dat zijn jullie wel na 12 jaar : )
Daar zou ik nou echt lak aan hebben of mensen mij dan bitchy vinden reageren of niet. Ik vind die mensen zelf onbeschofter door met zulke opmerkingen te komen. Daar zou ik echt volledig bovenstaan!
blijfgewoonbianca schreef op 29 oktober 2007 @ 13:42:

... ik ga van zulke opmerkingen altijd hele rare dingen zeggen ; in jouw geval zou dt zoiets zijn ; ik ben alleen maar bij hem om zijn geld , ofzo .......... het maakt namelijk helemaal niet uit wat je zegt ; mensen denken er toch wel het hunne van .....kun je er maar beter zelf lol aan beleven en op die manier " je gram " halen dan dat je het later op elkaar afreageert.

X-D X-D Jaaa, da's leuk: Och, maar hij is heel goed met zijn vingers hoor... En dat met een vette knipoog...

Pfff. Belachelijk, waar bemoeien ze zich mee. Ik ben zelf rolstoeltaxichauffeur geweest, ik hoop dat ik het beter deed dan de mensen die jij in je OP aanhaalt...
Als jullie gelukkig met elkaar zijn is er toch geen probleem?

Ik snap deze mensen niet dat ze zo uit flappen maar ja.

Probeer toch er niks van aan te trekken. 1e oor in andere oor uit.
Het gaat natuurlijk niemand wat aan wie je vriend is en waarom.

Ik denk wel dat de meeste mensen niet zouden kiezen voor een gehandicapte partner. Jij hebt dat wel gedaan en voor jou is dat misschien vanzelfsprekend. Zo van, ik wordt verliefd, houd van hem, dus het wordt mijn partner.

Voor anderen is dat helemaal niet zo vanzelfsprekend. Ik zou ook drie keer nadenken voor ik er aan zou beginnen, want het maakt het leven lastiger. Dat jij daaroverheen bent gestapt vinden mensen knap en bewonderenswaardig.

Is dat erg, ik zou zeggen van niet.

Maar goed, wie ben ik.
Hoi allemaal,

Was mijn eerste topic, wat veel reacties in een zeer korte tijd. Veel verschillende reacties. Wat ik ook verwacht had. Tja ben ik zo anders? Ik vind zelf van niet. Doe net als ieder andere mijn werk, boodschappen, hev de dagelijkse rompslomp enz. Alleen mijn vriend zit in een rolstoel, en dat zitten de meeste partners niet. Inderdaad vaak laat ik mensen maar gewoon denken en kletsen. Ligt er ook een beetje aan hoe mensen dingen zeggen, en waar.

Als mensen op een gepaste manier, en met enig sinds doordacht dingen vragen, nou dan kun je wel antwoord krijgen. Leuk om die verschillende meningen te horen. En te merken dat andere er ook last van hebben, bijv. bij hun kind, of toename van gewicht.

Het zijn vaak die kwetsende opmerkingen zoals: kun je niets beters krijgen? Die me moedeloos maken, en me soms even lam slaan dat ik even geen antwoord weet.
Of het nodig is dat mensen dat te pas en te onpas moeten uiten?

Nou nee, ze kunnen ook hun mening voor zich houden.
Linty schreef op 29 oktober 2007 @ 13:57:

Het zijn vaak die kwetsende opmerkingen zoals: kun je niets beters krijgen? Die me moedeloos maken, en me soms even lam slaan dat ik even geen antwoord weet.

Dan zeg je: "Op zich wel, maar hij neukt zo lekker."

Ik wed dat ze dan snel weer hun mond houden. ;-]
Die kwetsende opmerking zou ik ook niet leuk vinden.

Tuurlijk kun je wel een ander krijgen.

Maar waarom zou je, je bent heel gelukkig met je vriend en dat hij nou in een rolstoel zit of niet jij bent gelukkig.
Helaas is het zo dat valide mensen vaak snel hun mening klaar hebben over minder valide mensen. Ik heb een jaar in een rolstoel gezeten, het gaat nu minder goed en weer die kant op. Ook heb ik een scootmobiel en na een tijdje in de schuur gestaan te hebben komt ook die weer tevoorschijn en wordt hij weer gebruikt.

Mensen kijken anders tegen je aan als je hulpmiddelen gebruikt. Alsof je in je bovenkamer óók wat mankeert. En net als jouw man/vriend ben ik goed opgeleid en heb ik altijd een goede baan gehad (tot ik echt niet meer kon). Ik bén niet achterlijk en je kúnt gewoon met mij praten of mij helpen als ik in een winkel/café/pretpark kom!

Dit alles maakt dat ik mij af en toe gewoon schaam om bijvoorbeeld mijn scootmobiel te gebruiken. Terwijl het 'gewoon' noodzakelijk is wil ik dingen zelfstandig kunnen doen....

Ik begrijp heel goed hoe je je voelt! Ik zou alleen niet weten wat terug te zeggen....

Groetjes,

Carrrie.

Ow ennehhh toen ik mijn vorige partner leerde kennen was ik nog 'gezond'. Hij heeft mij 'af zien takelen' en weer op zien krabbelen. Tóch was hij het zat om altijd met iemand te moeten leven die iets mankeert en hij dacht het elders beter te kunnen krijgen. Dat heeft hij letterlijk gezegd. Nu woont hij samen met iemand die ooit mijn vriendin was (lang verhaal, bedonderd door man én vriendin) en sinds hij daar woont is zij alleen nog maar moe, ziek, zwak en misselijk (pfeiffer en galstenen) geweest..... hihiihihi.... Erg he, maar ik kan er alleen maar om lachen....
absoluteEinstein schreef op 29 oktober 2007 @ 14:01:

[...]

Dan zeg je: "Op zich wel, maar hij neukt zo lekker."

Ik wed dat ze dan snel weer hun mond houden. ;-]

Geweldig!!!!!!!!

Mijn huidige man heeft er ook niet veel problemen mee hoor, hij vindt het alleen wel jammer dat ik in deze leuke tijd minder mobiel ben (ben zwanger)....
Als ik TO zou zijn , zou ik er een leuke positieve draai aan geven en idd die mensen de mond snoeren door er een lekker belachelijk antwoord op te geven.

de antwoorden die ik al voorbij zag komen vond ik erg leu"k:

Hij neukt zo lekker , of hij heeft zoveel geld..

Denk als je zelf dat soort opmerkingen naar mensen gaat je er de lol wel van gaat inzien. En je ipv pislink te worden gaat nadenken over nog lolligere reacties. Kortom je gaat er de humor van inzien en ipv agressie te botvieren op je vriend er heerlijke lachuurtjes om kan hebben met hem
Kan me helemaal voorstellen dat je hier tegenaan loopt, gaat echt nergens over.

Je maakt dit vaak mee in situaties waar dingen niet "standaard" zijn.

Ik heb eerder een relatie gehad met een man van ander komaf en duidelijk te zien aan de buitenkant zeg maar ;-)

Daar kreeg je ook van die rare opmerkingen; wat doe jij met een buitenlander? je kan toch wel wat beters krijgen....of de buitenkant of komaf er erg veel toe doet of iets goed/beter is of niet!

Is het echt waar wat ze zeggen van donkere mannen...*proest* pardon?

In bepaalde winkels splitsten wij nog wel eens naar de afdeling van onze eigen interese en zagen verkopers ons niet als koppel aan...van afstand zag ik het veelvuldig al snel gebeuren; verkopers lopen "zogenaamd" hun ding te doen in de winkel en meer oog op hem dan op iets anders meestal een béétje doorzichtig, hele tijd in de buurt en achter hem aan....wanneer men doorhad dat ik bij hem hoorde was het goed....kon daar altijd slecht tegen!

Kon ook gerust grof zeggen; nooit eerder een neger gezien? of kijk zo'n verkoper even lang en strak aan tot in de meeste gevallen tot schaamte van de verkoper.

Idem met uitgaan trouwens, als ik er niet direct bijstond werd hij veelvuldig geweigerd.

Dit is een andere insteek, maar het zijn dezelfde soort irritatie gevoelens die je krijgt en afvraagt hoe bekrompen en kortzichtig mensen kunnen zijn.

Zoals eerder al posters schreven is het belangrijk de dingen anders te gaan benaderen voor jezelf, deze situaties voorkom je gewoonweg niet en zal blijven bestaan.

Je kan beter een soort "spelletje" van gaan maken en de meest domme antwoorden geven zodat jij en je vriend er wat luchtiger mee om kunnen gaan en dat mensen met domme vragen ok domme antwoorden krijgen; zoals een van de posters ook zei; ik ben alleen maar bij hem voor zijn geld, of iets zeggen in de trant; 'ja hij heeft wat aan zijn benen ik wat aan mijn hoofd' en dan een vreemde stuiptrek doen of even raar je ogen wegdraaien en doorlopen etc.

succes iig

Groetjes Daysha
wat vaak ook schijnt te helpen is de vraag die iemand aan je stelt.. diezelfde vraag terug te stellen aan diegene ..

Als ze vragen vind je het lastig een man in een rolstoel ? Dan kan jij ze vragen vind jij je eigen man lastig ?

Dan zullen ze waarschijnlijk wel begrijpen dat hun vraag gewoon idioot is
Hoi Carrie,

Inderdaad, dat mensen ook denken dat mijn vriend gebreken heeft in de bovenkamer. Nou hij heeft een HBO opleiding, dus dan ben je slim genoeg.

Inderdaad een rolstoel, schootmobiel enz. zijn hulpmiddelen. Ik zeg ook altijd: Zij de benen van mijn vriend. Alleen hij heeft er vier en ik maar twee. Daarom gaat hij ook dubbel zo snel door het leven als ik!

Inderdaad geweldige opmerking: Opzich wel, maar hij neukt zo lekker.

Lekker lullig van je ex. Gelukkig kun je er nu om lachen!

ps. de reacties gaan zo snel dat ik niet iedereen zo snel persoonlijk antwoord kan terug geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven