Relaties
alle pijlers
Waarom 'mag' Indisch wel?
maandag 29 oktober 2007 om 11:58
Het valt me op dat in mijn voornamelijk blanke omgeving, hoe politiek incorrect dat dan ook is, mannen en vrouwen diep van binnen toch liever niet hebben dat hun zoon / dochter thuiskomt met iemand van bijvoorbeeld Marokkaanse, Turkse of Surinaamse afkomst. Ook zouden zij hier zelf niet zo snel een relatie mee beginnen. Al is het maar omdat ze hier niet op 'vallen'. Al zou dit alles natuurlijk nooit hardop gezegd worden. Iemand van Indische afkomst 'mag' echter wel.
Waarom is dat eigenlijk? Wat heeft de Indische Nederlander, wat de Surinaamse Nederlander bijvoorbeeld niet heeft? Waarom zijn dit volgens veel moeders wel geschikte huwelijkskandidaten, maar zou men toch even moeten slikken als zoonlief thuiskomt met een Afrikaanse schone?
Herkent iemand bovenstaande of speelt dit alleen in mijn omgeving? En in geval van herkenning, waarom is dit dan eigenlijk zo?
Waarom is dat eigenlijk? Wat heeft de Indische Nederlander, wat de Surinaamse Nederlander bijvoorbeeld niet heeft? Waarom zijn dit volgens veel moeders wel geschikte huwelijkskandidaten, maar zou men toch even moeten slikken als zoonlief thuiskomt met een Afrikaanse schone?
Herkent iemand bovenstaande of speelt dit alleen in mijn omgeving? En in geval van herkenning, waarom is dit dan eigenlijk zo?
maandag 29 oktober 2007 om 14:23
[quote]
Bij binnenkomst zeer zeker wel.
Er kwam een groep met jonge arbeiders aan. En er werd geschift.
Er werd in wat spierballen geknepen, tandencontrole, e.d. Op gesteld in lange rijen.
Bij vermoeden van evt lichamelijk falen in de toekomst linea recta teruggestuurd.
Eigenlijk stond men in een rij zoals die toentertijd bij slavernij ook was.
Meat market.
Of in de rij na deportatie door Duitsters in 2de wereldoorlog. Wel sterk genoeg om te werken aan de ene kant, niet sterk genoeg om te werken dus toedeloe aan de andere kant.
Met dit verschil dat deze mensen goed betaald werden, niet gedwongen werden en zeker niet vergast werden als ze niet voldeden. Een vergelijking van niks dus eigenljik.
:Bij binnenkomst zeer zeker wel.
Er kwam een groep met jonge arbeiders aan. En er werd geschift.
Er werd in wat spierballen geknepen, tandencontrole, e.d. Op gesteld in lange rijen.
Bij vermoeden van evt lichamelijk falen in de toekomst linea recta teruggestuurd.
Eigenlijk stond men in een rij zoals die toentertijd bij slavernij ook was.
Meat market.
Of in de rij na deportatie door Duitsters in 2de wereldoorlog. Wel sterk genoeg om te werken aan de ene kant, niet sterk genoeg om te werken dus toedeloe aan de andere kant.
Met dit verschil dat deze mensen goed betaald werden, niet gedwongen werden en zeker niet vergast werden als ze niet voldeden. Een vergelijking van niks dus eigenljik.
maandag 29 oktober 2007 om 14:27
Molukse mensen zijn hier bij aankomst ook schandalig behandeld: ontslagen uit het leger en met zijn allen in kleine huisjes gestopt (of in de inmiddels leegstaande kampen) onder het mom het is maar voor even. Ze mochten niet werken en telden niet mee. Terwijl ze voor het nederlandse leger hebben gevochten.
maandag 29 oktober 2007 om 14:30
Tsja , da's ook weer zo...........maar waarom dan wél tegen ons zeggen dat wij ze niet allemaal over 1 kam mogen scheren maar niet tegen die andere moslims zeggen dat zíj voortaan zeggen "wij moslims , behalve die uit Suriname en ...en ..en... " ???
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 29 oktober 2007 om 14:38
Ik kan vanaf hier niet beoordelen hoe mensonterend dat er dan precies aan toe ging, maar het lijkt mij in elk geval heel logisch dat er geschift wordt bij arbeidsmigratie. De sollicitant moet natuurlijk wel voldoen, en de baas moet 'm willen hebben. Voor werken in de havens bijvoorbeeld, is 't inderdaad handig dat je jong, gezond, sterk en fit bent. En het lijkt mij daarom logisch dat daarop geselecteerd wordt. Als je niet voldoet, tja, dan krijg je de baan niet, en dus ook het werkvisum niet. Lijkt mij ook erg logisch.
Verder ben ik 't met Manonna eens dat de vergelijking met concentratiekampen eigenlijk kant noch wal raakt. Ga er zomaar vanuit dat de meeste concentratiekamp gedetineerden maar wat graag hadden willen ruilen met de Turken, Marokkanen, Spanjaarden, Grieken en Italianen die hier een baantje kwamen zoeken. Wat jij?
maandag 29 oktober 2007 om 14:41
maandag 29 oktober 2007 om 14:50
Ik weet 't niet Kjong. Zoals ik al zei weet ik niet hoe mensonterend dat er dan precies aan toe ging, die keuring.
Dat de huisvesting verschrikkelijk was weet ik wel.
Het werk, tja, mijn halve familie heeft met gastarbeiders in de havens en fabrieken gewerkt. Mijn opa is zelf gastarbeider geweest (in Duitsland na WO2) en was blij dat hij de mogelijkheid had geld te verdienen en wat op te bouwen in een zware tijd. Hoe onprettig de omstandigheden dan ook waren. Ik snap dat dat maar tot een bepaald punt geldt. Een contractwerker uit Azië in 't Caribisch gebied, tja, dan zijn de omstandigheden wellicht zó danig dat het fijne geld verdienen en op te bouwen nogal ondergesneeuwd raakt. Of dat met de gastarbeiders in Nederland ook zo was, durf ik niet te zeggen. Voor mij si dat in elk geval niet iets wat als een paal boven water staat.
Ps had de volgorde wel gelezen hoor, vond alleen de vergelijking, hoe dan ook, not done. Maar misschien wilde je met overdrijven de zaak duidelijk maken.
Dat de huisvesting verschrikkelijk was weet ik wel.
Het werk, tja, mijn halve familie heeft met gastarbeiders in de havens en fabrieken gewerkt. Mijn opa is zelf gastarbeider geweest (in Duitsland na WO2) en was blij dat hij de mogelijkheid had geld te verdienen en wat op te bouwen in een zware tijd. Hoe onprettig de omstandigheden dan ook waren. Ik snap dat dat maar tot een bepaald punt geldt. Een contractwerker uit Azië in 't Caribisch gebied, tja, dan zijn de omstandigheden wellicht zó danig dat het fijne geld verdienen en op te bouwen nogal ondergesneeuwd raakt. Of dat met de gastarbeiders in Nederland ook zo was, durf ik niet te zeggen. Voor mij si dat in elk geval niet iets wat als een paal boven water staat.
Ps had de volgorde wel gelezen hoor, vond alleen de vergelijking, hoe dan ook, not done. Maar misschien wilde je met overdrijven de zaak duidelijk maken.
maandag 29 oktober 2007 om 14:52
maandag 29 oktober 2007 om 15:00
Ik heb de context wel gelezen hoor. Ben het alleen niet eens met je reactie. Omdat het volgens mij het meer een kwestie is van om je heen kijken en kranten lezen. Daarbij kan me niet herinneren bijvoorbeeld ooit berichten gelezen te hebben over overlast door groepen Indonesiers of Chinezen. Of zou het bijvoorbeeld is Slotervaart toch stiekem om deze groepen gaan en durft de media daar niet voor uit te komen?
maandag 29 oktober 2007 om 15:06
De zg. overdrijving is echt niet zo uit de context als je mischien denkt.
Dat waar ik het als hoofdmoot over heb is de gevoelsgedachte van het collectieve geheugen. Met als uitgangspunt de topicopenster en wat mensen hier aan die de toekomstige liefde van hun kind regels opleggen.
Onlangs nog was er een rel omdat de politie mensen voor snelle makkelijke afhandeling mensen een nummer op hun arm had gegeven.
Deze groep was totaal over de zeik. Zij hadden tenslotte in de 2de wereldoorlog al een getatoeerd nummer gekregen, en wilden onder geen beding ooit meer zo behandeld en aan herinnerd worden.
Een collectief geheugen speelde op.
Ieder ander zou er geen minuut van minder geslapen hebben (van dat nummer met een BICpen dan hè).
Zo bestaat er ook een collectief geheugen wat betreft aanpassen van Indo's. En een collectief geheugen wat betreft gastarbeiders.
Dat is waar het mij om draait.
Dat is mijn antwoord op de vraag die topicopenster stelt.
Bij het verhaal over werk ben ik de context volledig kwijt.
Mij ging het over baanTJE.
Een baantje is in mijn ogen een krantenwijk, een studentenbijbaan.
Al het andere is werk, inkomen.
Zie je mijn gevoelsgedachte bij jouw woord?
Ik lees: Een gastarbeider kwam voor een baantje.
Niet voor hard werk, niet voor een inkomen voor zijn familie, maar voor een baantje.
Dat waar ik het als hoofdmoot over heb is de gevoelsgedachte van het collectieve geheugen. Met als uitgangspunt de topicopenster en wat mensen hier aan die de toekomstige liefde van hun kind regels opleggen.
Onlangs nog was er een rel omdat de politie mensen voor snelle makkelijke afhandeling mensen een nummer op hun arm had gegeven.
Deze groep was totaal over de zeik. Zij hadden tenslotte in de 2de wereldoorlog al een getatoeerd nummer gekregen, en wilden onder geen beding ooit meer zo behandeld en aan herinnerd worden.
Een collectief geheugen speelde op.
Ieder ander zou er geen minuut van minder geslapen hebben (van dat nummer met een BICpen dan hè).
Zo bestaat er ook een collectief geheugen wat betreft aanpassen van Indo's. En een collectief geheugen wat betreft gastarbeiders.
Dat is waar het mij om draait.
Dat is mijn antwoord op de vraag die topicopenster stelt.
Bij het verhaal over werk ben ik de context volledig kwijt.
Mij ging het over baanTJE.
Een baantje is in mijn ogen een krantenwijk, een studentenbijbaan.
Al het andere is werk, inkomen.
Zie je mijn gevoelsgedachte bij jouw woord?
Ik lees: Een gastarbeider kwam voor een baantje.
Niet voor hard werk, niet voor een inkomen voor zijn familie, maar voor een baantje.
maandag 29 oktober 2007 om 15:17
Oh, ik zbegrijp nu dat je hierop reageerde
Deze moet je letterlijk nemen.
Het was voor merendeel van de bevolking/werknemers aldaar, heel logisch opgebouwd, zo'n concentratiekamp. (Anders had men anders gehandeld. Toch, toch? Laat me hoop houden voor het goede in de mensch.)
Als reactie op je opmerking van logische schifting van gastarbeiders aan de grens.
Met de gevoelsgedachte van de gegevens: rijen, vleeskeuren en werken, die dus sec vergelijkbaar zijn.
Mooi om te zien is dat jullie totaal geen gevoel hebben bij de opmerking over slavernij, en wel bij de vergelijking van concentratiekamp.
Dat zou bij een ander publiek precies andersom zijn.
Deze moet je letterlijk nemen.
Het was voor merendeel van de bevolking/werknemers aldaar, heel logisch opgebouwd, zo'n concentratiekamp. (Anders had men anders gehandeld. Toch, toch? Laat me hoop houden voor het goede in de mensch.)
Als reactie op je opmerking van logische schifting van gastarbeiders aan de grens.
Met de gevoelsgedachte van de gegevens: rijen, vleeskeuren en werken, die dus sec vergelijkbaar zijn.
Mooi om te zien is dat jullie totaal geen gevoel hebben bij de opmerking over slavernij, en wel bij de vergelijking van concentratiekamp.
maandag 29 oktober 2007 om 15:29
Mijn reactie daarop sloeg op beiden. Maar ik begrijp dat door die opmerking over vergassen leek alsof het alleen over de concentratiekampen ging inderdaad. Ik doelde eigenlijk vooral op het "vrijwillige" verschil tussen de gastarbeiders indertijd en de slavernij en concentratiekampen toen.
Mijn reactie daarop sloeg op beiden. Maar ik begrijp dat door die opmerking over vergassen leek alsof het alleen over de concentratiekampen ging inderdaad. Ik doelde eigenlijk vooral op het "vrijwillige" verschil tussen de gastarbeiders indertijd en de slavernij en concentratiekampen toen.
maandag 29 oktober 2007 om 15:42
maandag 29 oktober 2007 om 20:33
Kjong, bedankt voor alle reacties. Echter deze opsomming van jou viel mij op. Want de Indische mensen die ik ken en die zichzelf dus zo noemen, zijn een mengelmoes van Nederlandse en Indonesische of Indische voorouders. Met Indisch wordt door hen dus echt bedoeld: een combinatie van Nederlands en Indonesisch bloed. Heb het nog even nagevraagd en een belanda is volgens hen heel iets anders dan Indisch. Een belanda is 'de Hollander', de blanke Nederlander, zonder Indonesisch bloed in zich. Terwijl Indisch volgens hen dus overeenkomt met jouw omschrijving van Indo. Op internet vond ik nog het stukje wat onderaan staat.
Indisch= in Indonesie geboren Nederlanders (belanda's)
Indo= mix van West Europees en inlands (Indonesisch) bloed
Indonesisch= een ieder met een Indonesisch paspoort (merendeel moslim)
Mengcultuur
Hun etnische afkomst is van gemengde aard : een combinatie van Indonesische invloeden en Hollandse invloeden. In het koloniale Indië vormden de Indische mensen een tussenlaag tussen de autochtone bevolking (de inlanders) en de sociale top van Europeanen. Doordat de Indische cultuur geruime tijd sterk beïnvloed werd door de omgang met de autochtone bevolking zijn veel gewoonten, gedrag en b.v. bijgeloof bij Indische mensen sterk verwant aan de cultuur van de autochtone bevolking. Indische mensen komen voort uit gemengde huwelijken van Indonesiërs en Hollanders en zijn dragers van een in oorsprong gemengde-, doch autonome cultuur.
Vroeger in de 18e eeuw werd die cultuur ook wel 'mestiezencultuur' genoemd. Later werd de term Indo-Europeanen of Indo's gebruikt. (het woord Indo had ook wel een negatieve lading). In deze tijd is het gangbaar te spreken van 'Indische Nederlanders'. In de Engelse literatuur wordt de groep ook wel als "Eurasians" betiteld.
Indisch= in Indonesie geboren Nederlanders (belanda's)
Indo= mix van West Europees en inlands (Indonesisch) bloed
Indonesisch= een ieder met een Indonesisch paspoort (merendeel moslim)
Mengcultuur
Hun etnische afkomst is van gemengde aard : een combinatie van Indonesische invloeden en Hollandse invloeden. In het koloniale Indië vormden de Indische mensen een tussenlaag tussen de autochtone bevolking (de inlanders) en de sociale top van Europeanen. Doordat de Indische cultuur geruime tijd sterk beïnvloed werd door de omgang met de autochtone bevolking zijn veel gewoonten, gedrag en b.v. bijgeloof bij Indische mensen sterk verwant aan de cultuur van de autochtone bevolking. Indische mensen komen voort uit gemengde huwelijken van Indonesiërs en Hollanders en zijn dragers van een in oorsprong gemengde-, doch autonome cultuur.
Vroeger in de 18e eeuw werd die cultuur ook wel 'mestiezencultuur' genoemd. Later werd de term Indo-Europeanen of Indo's gebruikt. (het woord Indo had ook wel een negatieve lading). In deze tijd is het gangbaar te spreken van 'Indische Nederlanders'. In de Engelse literatuur wordt de groep ook wel als "Eurasians" betiteld.