Relaties
alle pijlers
wat zouden jullie doen? wel/niet gaan?
woensdag 31 oktober 2007 om 10:04
Hallo,
ik zit met een klein dilemma. Mijn nicht promoveert binnenkort. Ik kom uit een grote familie en zie haar 1x in het jaar/2jaar op een soort van reunie. Mijn ouders hebben een uitnodiging waarop staat Fam. X., mijn ouders vinden dus dat ik ook uitgenodigd ben. Mijn broer echter, die wel veel met haar omgaat, heeft een persoonlijke uitnodiging gehad. Ik woon al 10 jaar niet meer bij mijn ouders thuis. Wel vindt de promotie in mijn woonplaats plaats.
Vinden jullie dat ik moet gaan? ik redeneer als volgt: ik zou dan eigenlijk op de kleine van een vriendin oppassen, het is nog ver weg dus zou ik op zich kunnen afzeggen. maar ik heb niks met die nicht, moet ik dan wel na haar promotie gaan? wordt dat van me verwacht? ben ik heel egoistisch en opportunistisch als ik niet ga?mijn ouders hebben zoiets van: je moet het zelf weten maar je woont in X dus waarom kom je niet gewoon even.. een promotie is heel belangrijk voor iemand dus ....
wat vinden jullie?
ik zit met een klein dilemma. Mijn nicht promoveert binnenkort. Ik kom uit een grote familie en zie haar 1x in het jaar/2jaar op een soort van reunie. Mijn ouders hebben een uitnodiging waarop staat Fam. X., mijn ouders vinden dus dat ik ook uitgenodigd ben. Mijn broer echter, die wel veel met haar omgaat, heeft een persoonlijke uitnodiging gehad. Ik woon al 10 jaar niet meer bij mijn ouders thuis. Wel vindt de promotie in mijn woonplaats plaats.
Vinden jullie dat ik moet gaan? ik redeneer als volgt: ik zou dan eigenlijk op de kleine van een vriendin oppassen, het is nog ver weg dus zou ik op zich kunnen afzeggen. maar ik heb niks met die nicht, moet ik dan wel na haar promotie gaan? wordt dat van me verwacht? ben ik heel egoistisch en opportunistisch als ik niet ga?mijn ouders hebben zoiets van: je moet het zelf weten maar je woont in X dus waarom kom je niet gewoon even.. een promotie is heel belangrijk voor iemand dus ....
wat vinden jullie?
woensdag 31 oktober 2007 om 11:26
Ik zou niet gaan. Jij hebt niet echt zin om te gaan en je nicht heeft je niet echt uitgenodigd. Volgens mij vinden jullie het allebei wel goed als je niet komt. Als je verder weinig contact hebt dan is dat niet vreemd. Ik zou gewoon gaan oppassen bij je vriendin zoals afgesproken. Stuur een kaart of laat je ouder feliciteren namens jou.
woensdag 31 oktober 2007 om 11:39
Stuur haar een mailtje waarin je haar bedankt voor de uitnodiging maar waarin je meldt dat je al andere "werk" verplichtingen hebt op die dag.
Vermeld in je mail ook meteen je adres en je telefoonnummer.
Zo heb je het netjes oplgelost en heeft zij meteen je adres voor evt. andere uitnodigingen.Op de dag stuur je een kaart of geef je je ouders een bloemetje o.i.d. mee voor haar van jou persoonlijk.
Vermeld in je mail ook meteen je adres en je telefoonnummer.
Zo heb je het netjes oplgelost en heeft zij meteen je adres voor evt. andere uitnodigingen.Op de dag stuur je een kaart of geef je je ouders een bloemetje o.i.d. mee voor haar van jou persoonlijk.
woensdag 31 oktober 2007 om 11:51
Sommige dingen in het leven kun je heel simpel houden;
Ik zou niet gaan om 2 hele duidelijke redenen;
1. Jij hebt geen zin (en al een andere afspraak).
2. Zij heeft jou niet persoonlijk uitgenodigd, dus zo heel erg belangrijk is jouw aanwezigheid niet voor haar.
Dus.... niet moeilijk doen en lekker je eigen plan trekken!
Ik zou niet gaan om 2 hele duidelijke redenen;
1. Jij hebt geen zin (en al een andere afspraak).
2. Zij heeft jou niet persoonlijk uitgenodigd, dus zo heel erg belangrijk is jouw aanwezigheid niet voor haar.
Dus.... niet moeilijk doen en lekker je eigen plan trekken!
woensdag 31 oktober 2007 om 12:08
"fam" als uitnodiging aan je ouders houdt in dat dit ook voor de kinderen betekent. Dat je broer apart een uitnodiging krijgt kan ik me ook voorstellen als zij regelmatig contact hebben.
Het is echter absoluut geen verplichting om te gaan. Wanneer je dus niet zoveel zin hebt ga je toch gewoon niet? Ik kan me niet voorstellen dat je nicht ook maar een moment beledigd zou zijn.
Het is echter absoluut geen verplichting om te gaan. Wanneer je dus niet zoveel zin hebt ga je toch gewoon niet? Ik kan me niet voorstellen dat je nicht ook maar een moment beledigd zou zijn.
woensdag 31 oktober 2007 om 12:19
Als ze jou had willen uitnodigen, dan had ze denk ik wel achter je adres kunnen komen via je broer bijv of dan had ze bij de uitnodiging voor je ouders inderdaad een briefje gedaan dat jij ook welkom was. Wat je wel zou kunnen doen is haar een kaart sturen om haar te feliciteren en een fijne dag te wensen, misschien is ze jou wel vergeten uit te nodigen en dan is ze in de gelegenheid om je als nog een uitnodiging te sturen.
woensdag 31 oktober 2007 om 12:24
Nee, zo vat ik het niet op.
Als mijn ouders een kerstkaar krijgen bijvoorbeeld en er staat fam. op, dan is dat echt niet voor de kinderen bedoeld, maar meer als aanspreektitel. Als mijn ouders een uitnodiging krijgen voor een bruiloft en er stata fam. op ga ik echt niet heen. Wat anders is het als je nog thuis woont, maar dat doet TO niet, dus volgens mij is die uitnodiging niet voor haar bedoeld. En zeker niet nu haar broer wel een aparte uitnodiging heeft gehad.
woensdag 31 oktober 2007 om 14:50
Een promotie is volgens mij een openbare gelegenheid, dus daar mag je altijd naar toe, met of zonder uitnodiging. Maar jij hebt meer dan genoeg redenen om niet te gaan, dus zou ik ook gewoon lekker niet gaan. Persoonlijk vond ik het hartstikke leuk dat er een aantal mensen waren die ik een poosje niet gezien had, maar ik weet ook heel zeker dat ik ze niet gemist had als ze er niet geweest waren. Het was een leuke bonus, geen noodzaak. Daarnaast is de hele plechtigheid en de receptie met handen schudden en al die mensen ook zo druk dat ik geen tijd heb gehad om daar bij stil te staan toen. Ik heb geloof ik ook maar 1.5 glas jus dórange gehad en dan ook alleen maar omdat mijn beste vriendin die tamelijk dwingend aan kwam bieden (nu drinken!).
Is het een belangrijke gebeurtenis voor die persoon: ja! Maar dan vooral om te delen met mensen die me na stonden en mensen die graag mee wilden delen in die vreugde. Even goede vrienden als je daar geen zin in hebt. Het kan heel interessant zijn, als je het bijvoorbeeld nooit meegemaakt hebt, of als de gewoontes heel anders zijn (andere universiteit of een ander land bijvoorbeeld), maar bij een onderwerp waar je niets van weet kan het ook knap saai zijn, want dan volg je er weinig van.
Overigens kan het zijn dat je geen aparte uitnodiging hebt gehad, aangezien het vaak de gewoonte is om die uitnodiging samen met het proefschrift te versturen. Aangezien je gezien de kosten niet een oneindig aantal proefschriften laat drukken stuur je meestal niet je hele familie allemaal een proefschrift, zeker niet als je weet dat ze toch ongelezen in de kast verdwijnen. Dat is overigens geen verwijt hoor, zelfs proefschriften uit mijn eigen vakgebied lees ik maar gedeeltelijk door. Maar op die maniet is uitnodigingen versturen naar je hele familie best kostbaar, dus dat beperk je dan een beetje. Ik hoop overigens niet dat ik je beslissing nu weer moeilijker maak.
Is het een belangrijke gebeurtenis voor die persoon: ja! Maar dan vooral om te delen met mensen die me na stonden en mensen die graag mee wilden delen in die vreugde. Even goede vrienden als je daar geen zin in hebt. Het kan heel interessant zijn, als je het bijvoorbeeld nooit meegemaakt hebt, of als de gewoontes heel anders zijn (andere universiteit of een ander land bijvoorbeeld), maar bij een onderwerp waar je niets van weet kan het ook knap saai zijn, want dan volg je er weinig van.
Overigens kan het zijn dat je geen aparte uitnodiging hebt gehad, aangezien het vaak de gewoonte is om die uitnodiging samen met het proefschrift te versturen. Aangezien je gezien de kosten niet een oneindig aantal proefschriften laat drukken stuur je meestal niet je hele familie allemaal een proefschrift, zeker niet als je weet dat ze toch ongelezen in de kast verdwijnen. Dat is overigens geen verwijt hoor, zelfs proefschriften uit mijn eigen vakgebied lees ik maar gedeeltelijk door. Maar op die maniet is uitnodigingen versturen naar je hele familie best kostbaar, dus dat beperk je dan een beetje. Ik hoop overigens niet dat ik je beslissing nu weer moeilijker maak.
woensdag 31 oktober 2007 om 16:12
Lijkt me nogal persoonlijk hoe belangrijk promoveren is. Oke, voor de persoon in kwestie is het uiteraard belangrijk, anders stop je er niet zoveel tijd in, haha. Maar om nou te stellen dat mensen die niet komen niet meer welkom zijn in je leven? Beetje kinderachtig. Ik ben zelf iemand die het liever klein houdt met mensen die echt belangrijk voor me zijn, dan denk ik aan mijn diploma-uitreiking. Voor promoveren zou ik wat breder uitnodigingen versturen, ook naar mensen waarme eik minder heb. Als ze komen, leuk, als ze niet komen, ehh even vage kennissen .
Ik heb geen grote familie, maar wel een vrij lastige, wat mede reden is dat ik neven en nichten weinig zie. Van sommigen vind ik het jammer, van een aantal anderen interesseert het me eigenlijk weinig. Die laatsten zal ik dan ook niet uitnodigen omdat ik niet of nauwelijks 'on speaking terms' met ze ben.
Al met al: erg persoonlijk allemaal, maar ga gewoon lekker niet en geef evt dat kaartje mee zoals sommigen al suggereerden.
Ik heb geen grote familie, maar wel een vrij lastige, wat mede reden is dat ik neven en nichten weinig zie. Van sommigen vind ik het jammer, van een aantal anderen interesseert het me eigenlijk weinig. Die laatsten zal ik dan ook niet uitnodigen omdat ik niet of nauwelijks 'on speaking terms' met ze ben.
Al met al: erg persoonlijk allemaal, maar ga gewoon lekker niet en geef evt dat kaartje mee zoals sommigen al suggereerden.
woensdag 31 oktober 2007 om 16:40
Als je niks met die nicht hebt en jouw broer heeft een persoonlijke uitnodiging, dan zou ik het eerst echt nagaan voor je er heen gaat. Maar het zou goed kunnen dat het een foutje is- bij een promotie komt enorm veel geregel kijken (vergelijk bruiloft maar daar heb ik geen ervaring in, promoveren wel)- het zou zomaar kunnen dat je iemand over het hoofd ziet die je wel had willen uitnodigen. Daarnaast zijn enorme kosten van proefschrift (reken 2000 euro), receptie (1000), eten en evt. feest op een niet al te luxe promovendi-salaris een reeele/noodzakelijke overweging bij het al of niet uitnodigen.
Als je zelf daarnaast niet staat te springen zou ik niet gaan, als zij je er echt bij had willen hebben had ze je wel een uitnodiging gestuurd.
Stuur haar anders gewoon een kaartje en dan spreek je elkaar weer op die reunie.
Als je zelf daarnaast niet staat te springen zou ik niet gaan, als zij je er echt bij had willen hebben had ze je wel een uitnodiging gestuurd.
Stuur haar anders gewoon een kaartje en dan spreek je elkaar weer op die reunie.
woensdag 31 oktober 2007 om 17:30
Mensen die niet op je promotie komen niet meer in je leven willen hebben geldt natuurlijk voor goede vrienden en kennissen die het proces van dichtbij hebben meegemaakt. Voor een verre nicht die je eens in het jaar ziet gaat dat niet op neem ik aan. Eerlijk gezegd snap ik het probleem ook niet zo. Of je gaat of je gaat niet. Klaar.