Werk & Studie alle pijlers

Werken op een middelbare school

11-07-2007 20:38 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo! Ik was wel even benieuwd naar wie hier allemaal ook docent(e) is.

Zelf geef ik nu ongeveer 5 jaar les op het VO en het begint eindelijk echt leuk te worden.

Het lijkt me leuk om hier wat ervaringen uit te wisselen. Het is soms wel verfrissend om ook dingen van andere scholen te horen. (al hoeven die niet bij naam genoemd worden, we willen immers geen slechte 'reclame').

Laat wat van je horen !
Heehee,

ik ga (morgen...) m'n tweede jaar voor de klas in. Ik werk op een VMBO-school, en geef klas 1 en 2 les. Het komende jaar alleen maar BBL, met veel zorgleerlingen.

Ik heb 0,4 fte, dus twee dagen per week. Maar ik doe er een fulltime studie naast, dus meer kan écht niet (en de vakanties? Heb ik écht nodig...).
Succes morgen! Ik begin in januari weer met m'n stage op het vmbo. In december begin ik met m'n eerste (betaalde) baan in het onderwijs.

Groetjes,

Jennie
Ik heb nog een heerlijke week vakantie....donderdag heb ik van 14.00 tot 16.00 wel even een docentenbijeenkomst, en hopelijk krijg ik dan mijn rooster.

Maandag 3 sep hebben we de introductie van de mentorklassen, en woensdag weer voor vol er tegenaan!!!!

Ik heb dit jaar alleen nog TL, HAVO, VWO en Gymnasium klassen.
..
Hoi summerxx,

ik had vorig jaar 2 van dat zulk klassen, dat waren allebei BBL tweede klassen. Vonden alles stom, saai. Op een gegeven moment had ik er echt genoeg van, ik bleef maar andere ingangen zoeken enzo...

Wij hebben een intern berichtensysteem, dus op dat punt heb ik ze mijn mailcode gegeven, gezegd dat ze mochten mailen met betere ideeën, en anders hun mond moesten houden. Toen helemaal mijn eigen plan getrokken, niks inspraak. Nooit 1 mail gehad. Met één klas is het toen goedgekomen, die begonnen het ineens leuk te vinden. De andere klas is eigenlijk het hele jaar moeilijk gebleven.

Wat voor vak geef je, summer? Ik zou me kunnen voorstellen dat je ze het zou kunnen voorleggen, bijvoorbeeld aan het eind van een les 10 minuten geven om op te schrijven wat ze anders zouden willen. Met de kanttekening: als je geen ideeën hebt, verandert er dus niets. En waarschijnlijk kun je veel gewoon niet veranderen, omdat ze nu eenmaal bepaalde lesstof moeten beheersen...

Ik had gisteren mijn brugklasjes voor het eerst. Wat word je daar moe van, al die nieuwe gezichten... Maar wel leuke leerlingen, geloof ik. Ze waren nog helemaal onder de indruk van de grote school, hun lesroosters, al die docenten, de instrumenten in mijn lokaal...
Hoi,

leuk een topic niet voor juffen en meesters maar voor docenten VO.

Ik ben 28, geef Engels in de onderbouw LWOO t/m havo/vwo. En dit jaar ook Nederlands in een 1e klas Kader-Basis en een 1e klas LWOO. Ben ook nog mentor van een 1KB klas. We leren elkaar net een beetje kennen en het is een leuke klas. Dit is mijn vierde jaar na mn afstuderen maar ook daarvoor al twee jaar gewerkt. Ik begon met 0,85, toen 0,75 vorig jaar 0,7 en dit jaar 1 FTE. Ik heb er zo'n zin in! Ik ga elke dag met plezier naar mn werk. Dat is wel eens anders geweest, mijn eerste baan was echt niet leuk. Nu werk ik voor het derde jaar op een superleuke school en heb ik het onwijs naar m'n zin. Enige nadeel: ik moet bijna een uur in de auto zitten. En de reiskosten worden natuurlijk lang niet gedekt, dat vind ik nog wel het ergste...
Ik heb echt respect voor docenten in het voortgezet onderwijs, en zeker op het vmbo. Als ik me bedenk dat de klassen waarin ik altijd heb gezeten, verschrikkelijk waren. Daar zaten me toch leerlingen bij met een mond en houding.. Daar viel zelfs mijn mond van open, incl. die van de docent. Toen ik overgeplaatst werd, dacht ik dat het wel 'minder' zou worden met dat gedrag. Maar dat was ook niet, die waren misschien nog wel veel erger. Docenten die uit onmacht wegliepen uit het lokaal, of half huilend. Vond het altijd zoo zielig, pas in het examenjaar leken klasgenoten beetje 'mens' te worden. Ik heb het eigenlijk altijd getroffen met docenten vind ik zelf, nooit problemen mee gehad.
anoniem_49864 wijzigde dit bericht op 03-11-2018 11:37
43.54% gewijzigd
Wat gezellig, dit topic! Ik klets ook even mee! Ik werk nu al elf jaar op een scholengemeenschap, geef fulltime Nederlands in de bovenbouw. Mentor van een brugklas en bovenbouwleerlingen. Hartstikke leuke baan! Gelukkig vinden jullie dat ook.

@Summer: Heb ik ook wel eens last van, van zo'n klas. Ik betrap mezelf erop dat ik dan ook alleen nog maar de leerlingen aankijk die enigszins geinteresseerd terugkijken (dat ze me helemaal niet aankijken, vind ik misschien nog wel erger dan verveeld kijken), maar echt veel voldoening geeft dit niet. Ik probeer inderdaad ook wel eens een andere aanpak, maar soms helpt het gewoon allemaal niet. Mijn vriendin heeft al eens enorme Powerpoint-presentaties in elkaar geknutseld over bv. de literatuur van de 17e eeuw, maar ook dat hielp niet. Tja, dan houdt het op, op een gegeven moment. Ben het dus wel met Muziekmeis eens dat je het kunt openbreken, maar dat de leerlingen daarna dan maar niet meer moeten klagen! Ach ja, puberteit he, dan is alles stom.

Trouwens, als iemand toevallig een vacature Nederlands weet voor mij in het midden van het land ... mag ook pas voor volgend schooljaar zijn ... dan hou ik me aanbevolen! Ik ga namelijk verhuizen naar de regio Utrecht. Aan de ene kant vind ik het jammer om deze school in Brabant te verlaten, maar aan de andere kant is het ook wel eens fijn om ergens anders te gaan kijken na elf jaar.
Ik kan wel zien dat de zomervakantie voor iedereen nu een tijdje afgelopen is want het is hier hartstikke stil, haha.

Ik ben nu weer een paar weken aan het werk (sterker nog, nog 2 1/2 week en dan is het weer herfstvakantie) en ik heb het weer zo ontzettend naar mn zin! Ik werk nu voor het eerst full-time en vind het prima te doen tot nu toe. Ik heb juist het idee dat de week nog veel sneller voorbij gaat dan toen ik 1 dag vrij was.

Met mn nieuwe mentorklas begint alles ook wat te lopen, ze komen al te laat bij collega's en hebben grote monden dus ik mag meteen ingrijpen, haha. Verder vinden ze het allemaal leuk op school en hebben ze het naar hun zin en dat is toch ook heel belangrijk.

Weet er iemand toevallig ook hoe veel tussenuren je maximaal mag hebben bij een volle baan? Ik heb er zelf maar twee maar ik heb collega's die er zes hebben. En bij ons moet je in een tussenuur regelmatig invallen voor een collega die ziek is of afwezig dus dan kan het maar zo zijn dat je van de zes tussen uren er nog vier les geeft! Dat is dan weer het nadeel van een kleine school, we moeten dit soort dingen met zn allen opvangen. Ik voel me ook altijd superschuldig als ik een keer ziek ben omdat ik weet dat een collega dan voor mijn uren opdraait...
Bij ons is dat anders geregeld: de onderwijsassistenten vangen die uren dan op...
Bedankt voor de tips.
@summerxx, wees gerust, ik heb ook m'n draai nog niet gevonden... Ik werk 0,4 fte, maar studeer daarnaast, en dat is een studie die eigenlijk niet parttime kan. Vorig jaar was super hectisch en stressen, en dit jaar begint dat er wel weer in te sluipen :-(. Maar op 2 scholen werken, lijkt mij ook niks. Idd wat je ook zegt, je bent overal parttime, en loopt voortdurend achter de feiten aan... Heb je uitzicht op uitbreidingt op een van de scholen?

Sommige van mijn klassen 'lopen' intussen lekker, en in alle klassen gaat het beter dan vorig jaar, maar toch... De brugklassen beginnen alweer druk te worden, dus ben ik heel veel tijd kwijt met structuur aanbrengen. Vermoeiend, vooral voor mij... Maarja, hopelijk werpt dit dan op een gegeven moment z'n vruchten af. Ik kom nu nog niet echt met ze aan muziek maken toe, maar ben meer met de regels eromheen bezig (bl-leerlingen, als je zegt "we gaan zingen" barsten ze allemaal tegelijk in gezang uit...). Speelafspraken en luisterregels...

Hoe doen jullie dat, begin je expres "streng", of maakt dat niet zoveel uit?

@kaetje: hoeveel tussenuren bij ons weet ik niet, ik heb namelijk op 2 dagen 3e t/m 8ste uur. Als daar uren in uitvallen door projecten of sportdagen, krijg ik meestal wel invaluren met andere klassen, maar verder dus niet. Wij hebben een invalkracht in dienst, die veel uren opvangt, en verder moeten veel collega's ook in tussenuren wel eens invallen. Zo moest ik laatst in een derde klas invallen, die zelfs mijn vak niet meer had... Dan duurt een lesuur echt lang...

@littlefaith, wat een "loopbaan"... Was je verkeerd ingedeeld in eerste instantie?
Volgens mij is het ook een vak apart om pubers te motiveren.. kan me wel voorstellen dat je daar mismoedig van kunt raken. Maar ik hoop dat jullie af en toe ook kunnen lachen met (en om) ze
anoniem_49864 wijzigde dit bericht op 03-11-2018 11:53
42.99% gewijzigd
Hoe gaat het nu na de herfstvakantie met iedereen? Ik zit er al weer helemaal in, de tijd vliegt. Ik ben trouwens nog niet 1 keer ingezet in een tussenuur, wat een luxe! Maar nu hebben we een ander probleem, de onderwijstijd. Is dat bij jullie ook zo'n gezeur? Wij redden het niet dus moeten er allerlei extra dingen bedacht worden zodat we het wel redden. Dat zal ook wel lukken alleen zijn niet alle collega's het ermee eens, met de manier waarop. Ik ben benieuwd hoe dat af gaat lopen. En hoe gaat dat op andere scholen? Redden jullie het wel?

Ik heb hele leuke klassen dit jaar. Ik heb twee klassen die ik op dit moment niet zo leuk vind en dat zijn allebei tweede klassen waar eigenlijk iedereen over klaagt. Toch wel fijn, ,dan weet je wel dat het niet aan jezelf ligt. Ik begin trouwens wel ieder jaar steeds strenger en hoe strenger je begint hoe makkelijker je het krijgt. Maar daarvoor moet je wel eerst leren waar je eigen grenzen liggen en je moet goede manieren van straffen/belonen vinden die bij je passen. Dan wil het wel steeds beter merk ik. Voor een inleveropdracht of voor goed gedrag geef ik bijvoorbeeld wel eens een joker die kinderen dan in mogen zetten bij een SO (bij hoger niveau) of op een proefwerk (bij een lager niveau). Ze mogen dan 1 antwoord weg laten en daar hun joker voor inzetten. Maakt in het cijfer weinig uit maar de kinderen vinden het fantastisch om een joker te verdienen. Vooral in de onderbouw werkt dat goed, ze vinden het heel leuk.
Leuk idee Kaetje!
Hier gaat het goed, maar ik heb mazzel en werk op een hele rustige school op het platteland. Alleen Mavo, Havo, Vwo en Gymnasium. dat is heerlijk werken. De komende week hebben we een verkort lesrooster ivm klassenbesprekingen. Dan duren de lessen maar 40 minuten. dat wordt aanpezen.

Ik zit ook een uur in de auto, (files en vertragingen meegerekend), en dat is dan 52 km enkele reis.

Ik krijg nu nog een goeie vergoeding, omdat het mijn eerste jaar op deze school is, maar vlg jaar is dat helaas anders.
Ik zit nu voor het 2e jaar in het onderwijs en ik moet zeggen dat het lesgeven me een stuk makkelijker afgaat dan vorig jaar. Ik ben meteen het 2e jaar full time gaan lesgeven en dat was in het begin echt heel hard werken, maar ik merk dat ik er nu wel aan gewend begin te raken. Het is nog steeds hard werken, maar ik ben niet meer zo paniekerig. Ik woon een uur treinen van school en dat kost me wel heel veel energie, vooral omdat scholen in vergelijking met een 9-5 baan wel erg vroeg beginnen.
Hoe laat begint jouw school, Mevrouw75? De mijne om 08.30 uur. Maar ik begin alleen op maandag het eerste uur. Heerlijk.
om 8.15 en ik ben altijd om 7.45 op school om de laatste kopieen te maken, boekjes van her naar der te slepen etc.

Omdat dit mijn 2e jaar is, mag ik in principe het 2e uur beginnen, maar dan heb ik elke dag 8e uren en om eerlijk te zijn kom ik liever eerder mijn bed uit dan een 8e uur geven, want zoals bij elke beginnende docent vind ik het nogal eens moeilijk de orde te houden en de leerlingen positief te stimuleren als zowel zij als ik er al 6/ 7 uur op hebben zitten.
Vanaf komende week heb ik twee blokuren. Lijkt me best pittig om die vol te krijgen. Het is nogal een lastige groep.

Ik 'werk' dus maar vier blokuren per week ;-). Lekker luxe haha. Zo kan ik er lekker 'in' komen. Maar ik ben dan ook nog niet klaar met mijn studie.

Fijne zondag,

Jennie
zamirah, grappig dat jij het juist lekker vind werken met de wat hogere niveau's. Ik werk juist veel met kader en basis leerlingen en veel LWOO en ik vind dat juist leuk. Vond het in het begin wel moeilijk trouwens. Maar ik vind de oprechtheid van deze kinderen juist wel leuk, ze zijn veel opener dan de gemiddelde vwo leerling. Nou werken wij wel op een speciale manier met de lagere niveau's en dat bevalt me vooral heel goed.

Ik moet trouwens ook ongeveer een uur rijden naar mn werk. Vooral de kosten hiervan vind ik jammer. Het zou veel geld schelen als ik dichter bij huis zou werken. Wij beginnen ook om half negen en ik moet dit jaar elke dag het 1e uur beginnen! Dat valt me wel tegen eerlijk gezegd...
Hey Kaetje, wat geef jij dan? Voor muziek is het VMBO niet echt leuk. Ik kan met dit vak veel beter uit de voeten met HV leerlingen.

Ik heb 3 jaar uitsluitend BBL en KBLklassen gehad, en vond het niks. Ook op een heel moeilijke school in de Randstad, ben echt blij dat ik een andere baan heb. ik moest ook veel verder reizen, 88 km, waar ik ook een beetje klaar mee was na 3 jaar.

Ik heb nu een heel een fijn rooster: ma het 1ste uur beginnen; di het 5de uur (!), woensdag vrij; do het 4de uur beginnen, en vrij het 2de uur. Ik ben nl niet bepaald een ochtendmens!! Haha.

Vandaag hadden we klassenbesprekingen. De kinderen krijgen vlg week een cijferkaart mee.

De reiskostenvergoeding is inderdaad bagger. Alleen het eerste jaar krijg je alles volledig vergoed. Sowieso zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden slecht. Als we op school moeten blijven, voor een ouderavond, of cultuuravond, mogen we bij de gratie Gods een pizza bestellen. Belachelijk. 't Liefst zouden ze willen dat we helemaal niet aten...
Noujaaaa zeg dit is echt TE toevallig!!

Gisteravond had ik opeens een ingeving: Ik wil lerares Nederlands worden!!! Het leek me opeens de ideale baan en ik heb er de hele nacht over liggen denken hoe het zou zijn.....

Wil ik er een topic over openenen, wat blijkt, staat er één over dit onderwerp bovenaan de lijst te prijken!!

ik ben al een tijdje bezig met wat ik nou zou willen in mijn leven en dan vooral qua werk. Ik heb HBO communicatie gestudeerd en me daarbij vooral gericht op schrijven, ben nu aan het werk als tekstschrijver en vind dat wel leuk, maar haal er niet genoeg voldoening uit. Gister heb ik wat punten voor mezelf opgeschreven die me belangrijk leken:

- bezig zijn met taal en schrijven

- met mensen werken

- mensen kunnen motiveren en stimuleren

- praktisch werk doen ( niet alleen achter pc)

- veel vrijheid

- veel creativiteit in mijn werk kunnen leggen

- hard werken en veel uitdaging

En toen ik dat allemaal nog eens las, dacht ik opeens: JAAA ik word lerares Nederlands! Maarja.. gelijk de praktische kanten natuurlijk; hoe pak ik dat aan? Ik ben meteen gaan googlen... hahaha... heb zelfs al vacatures zitten kijken, ik ben gek, ik weet t. Ik heb gezien dat er zij-instroom mogelijkheden bestaan, maar ben benieuwd of jullie meer tips hebben voor een afgestudeerde HBO'er zonder lerarenopleiding! Op welke manieren zou ik mezelf kunnen omscholen tot lerares, liefst eerstegraads natuurlijk :) En als je zo'n zij instroom doet, moet je al zijn aangenomen op een school, hebben jullie enig idee hoe open scholen hiervoor staan?

Oh ik ben helemaal enhousiast en ik hoop dat er hier mensen zijn die een beetje met me mee kunnen denken en eventueel tips hebben!
Ha Zamirah,

wat je zegt over die secundaire arbeidsvoorwaarden vind ik nou ook.

Toen ik overstapte vanuit mijn bedrijfslevenbaan naar het onderwijs schrok ik me rot. Ik had tussendoor wat jaartjes gestudeerd, dus ik had gewoon geen geld. en toen moest ik ineens alles zelf betalen.....van ordinaire pennen en agenda tot inderdaad je eigen eten als je s avonds op school moet werken of zelf extra materiaal in de lessen komt bij docenten uit hun eigen (en dus zelf betaalde) archief films, boeken, cds enzo.

AcidAnonymous, zij-instromen doe je idd alleen als je al een baan hebt. Voor een 1e graads opleiding kom je in aanmerking als je 2e grader bent of een academische opleiding hebt genoten.

Ik heb zelf vorig jaar gesolliciteerd toen ik nog nooit voor de klas had gestaan, ik had wat ervaring met buitenschoolse clubjes en hele kleine klasjes, en ik merkte wel dat scholen het eng vinden een onervaren iemand voor de klas te zetten. Nu begrijp ik ook wel waarom, maar ik vond het vrij frustrerend. Ik ben uiteindelijk wel aangenomen op een gymnasium omdat ik 2 universitaire studies heb gedaan en gymnasia daar wel op kicken zeg maar. Bovendien zijn gymnasiumleerlingen, mits je je keuzes erg goed kunt onderbouwen en ze merken dat je enige kennis van zaken hebt, vrij mak.

Ik zou niet weten of voor een vmbo klas zou kunnen staan.

dus omscholen, ga studeren en de universitaire lerarenopleiding doen, dat lijkt mij de leukste en vrijwel de meest flexibele variant.
Zamirah schreef op 05 november 2007 @ 22:16:

Als we op school moeten blijven, voor een ouderavond, of cultuuravond, mogen we bij de gratie Gods een pizza bestellen. Belachelijk. 't Liefst zouden ze willen dat we helemaal niet aten...
Pizza? Wauw, bofkont ;-) ;-) . Wij krijgen een kroket.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven