Werk & Studie
alle pijlers
Solliciteren bij een bedrijf waar je al eens gewerkt hebt...
zondag 18 november 2007 om 21:51
Hoi,
Ik heb een super leuke functie gezien bij een grote gemeente. Echter, ik heb hier al eens gewerkt maar was toen niet zo goed...
Korte uitleg, kwam net van school, mijn eerste baan en had totaal geen sturing. Was secretaresse van het afd. hoofd, maar die raakte overspannen en heb ik 4 maanden niet gezien. Die vier maanden heb ik maar een beetje rondgezweefd, echt inzicht in werkzaamheden had ik toen nog niet. Vrij snel gaan zoeken naar ander werk, maar ja, dat was er toen niet voor een starter. Uiteindelijk zeven maanden gedaan over het vinden van een andere baan en had toen met inmiddels mijn interim manager gesprek over dat mijn contract niet verlengd werd. Oké, logisch.
Maar nu, nu heb ik een andere vacature gezien. Waar ik echt heeeeel graag op wil solliciteren, maar ik weet niet zo goed of ik in de brief moet noemen dat ik daar al gewerkt heb.
Ook heb ik in mijn c.v. staan bij de reden waarom ik daar weg ben: een baan gevonden met meer uitdaging. Wat moet ik daar nu van maken?
Alvast bedankt!
Ik heb een super leuke functie gezien bij een grote gemeente. Echter, ik heb hier al eens gewerkt maar was toen niet zo goed...
Korte uitleg, kwam net van school, mijn eerste baan en had totaal geen sturing. Was secretaresse van het afd. hoofd, maar die raakte overspannen en heb ik 4 maanden niet gezien. Die vier maanden heb ik maar een beetje rondgezweefd, echt inzicht in werkzaamheden had ik toen nog niet. Vrij snel gaan zoeken naar ander werk, maar ja, dat was er toen niet voor een starter. Uiteindelijk zeven maanden gedaan over het vinden van een andere baan en had toen met inmiddels mijn interim manager gesprek over dat mijn contract niet verlengd werd. Oké, logisch.
Maar nu, nu heb ik een andere vacature gezien. Waar ik echt heeeeel graag op wil solliciteren, maar ik weet niet zo goed of ik in de brief moet noemen dat ik daar al gewerkt heb.
Ook heb ik in mijn c.v. staan bij de reden waarom ik daar weg ben: een baan gevonden met meer uitdaging. Wat moet ik daar nu van maken?
Alvast bedankt!
zondag 18 november 2007 om 22:11
Als je het weglaat uit je cv heb je een gat dat moeilijk te verklaren is. En waarschijnlijk komen ze er toch wel achter. Als het goed is, hebben ze een personeelsdossier van je, alhoewel dit soort dingen bij veel bedrijven zo'n zootje is dat het de vraag is of ze het hebben, er iets in staat en of ze het terug kunnen vinden.
Ik zou het dus niet weglaten uit je CV en proberen aan te sluiten bij wat je denkt dat daar in staat, maar geef er een positieve draai aan, eentje die aangeeft dat het van twee kanten niet klikte en dat het niet aan de partijen lag maar dat er sprake was van een mismatch of zo. Zelf zet ik nooit een reden in mijn CV waarom ik ergens weg ben gegaan. Je kan het dus gewoon overal weglaten. Of je zegt dat je weg bent gegaan omdat je iets vond dat beter aansloot bij je kennis en vaardigheden.
Hoe dan ook, als je CV goed is en je schrijft er een goede brief bij, lijkt het me sterk dat dit een reden zou zijn dat ze je niet op gesprek vragen en daar kan je het mondeling toelichten en goedpraten.
Ik zou het dus niet weglaten uit je CV en proberen aan te sluiten bij wat je denkt dat daar in staat, maar geef er een positieve draai aan, eentje die aangeeft dat het van twee kanten niet klikte en dat het niet aan de partijen lag maar dat er sprake was van een mismatch of zo. Zelf zet ik nooit een reden in mijn CV waarom ik ergens weg ben gegaan. Je kan het dus gewoon overal weglaten. Of je zegt dat je weg bent gegaan omdat je iets vond dat beter aansloot bij je kennis en vaardigheden.
Hoe dan ook, als je CV goed is en je schrijft er een goede brief bij, lijkt het me sterk dat dit een reden zou zijn dat ze je niet op gesprek vragen en daar kan je het mondeling toelichten en goedpraten.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
zondag 18 november 2007 om 23:00
Uit je posting haal ik dat je toen net van school kwam en eigenlijk nog niet genoeg bagage had voor die baan. Nou, gebruik dat.
Zeg maar eerlijk dat dat voor jou toen de reden was om verder te zoeken, maar dat je met spijt de werkgever achter je liet. En dat je nu, met meer ervaring, graag terugkomt omdat je nu wel genoeg in huis hebt voor het werk.
Hoe klinkt dat?
Zeg maar eerlijk dat dat voor jou toen de reden was om verder te zoeken, maar dat je met spijt de werkgever achter je liet. En dat je nu, met meer ervaring, graag terugkomt omdat je nu wel genoeg in huis hebt voor het werk.
Hoe klinkt dat?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
zondag 18 november 2007 om 23:21
Zou inderdaad, zoals Poezewoes al aanraadt, het gegeven in je voordeel gebruiken. Je kunt er zelfs een heel mooi verhaal van maken. Toen kwam je net van school en had je inderdaad nog niet genoeg bagage, je had in elk geval begeleiding nodig, maar die viel weg en toe zweefde je wat onbestemd rond. Je vond een andere baan. Maar, al die jaren bleef je terugdenken aan het werken bij de gemeente. Je checkte de site, dacht terug aan het werken daar. En nu zag je opeens een vacature die helemaal voor je bedoelt lijkt. Dus besloot je te solliciteren. Je wilt heel graag weer aan de slag bij de leukste werkgever die je ooit had en je weet dat jet het nu kan en helemaal geschikt bent voor de functie.
Succes!
Succes!
Wat Supersmollie zegt vind ik ook
zondag 18 november 2007 om 23:29
Ga je ook bij een oude werkgever solliciteren Int?
Je ziet vaak dat mensen zich in allerlei bochten wringen om minder mooie dingen uit hun CV te verdoezelen. Je kunt er beter mee komen en duidelijk maken dat dat in het verleden ligt, dat je er aan gewerkt hebt en gegroeid bent. Zelfde als gebrek aan bepaalde vaardigheden die worden gevraagd; zeg dat je dat nog niet beheerst en kom direct op de proppen met een plan en een tijdspad waarin je je dat dus eigen gaat maken.
Maakt van uw zwakke plek uw sterkste argument, zeg ik altijd maar.
Enne, handig formuleren is mijn dagelijks werk.
maandag 19 november 2007 om 07:49
Dank je wel voor de antwoorden! Ik kan hier wel wat mee. Alleen zoals Poezewoes het formuleert, moet dat in de brief? Of in een evt. gesprek?
En aangezien mijn c.v. nogal lang is voor iemand die pas 5 jaar van school is (mede door veel tijdelijke projecten en een reorganisatie), heb ik overal de reden bijgezet. Niet dat ik meteen afgeschreven ben omdat ik zoveel banen heb gehad. Welke reden kan ik er dan nu het beste bijzetten?
Poezewoes, wat doe je voor werk? Iets juridisch? (vanwege het dagelijkse formuleren?).
Groetjes. Toffifee
En aangezien mijn c.v. nogal lang is voor iemand die pas 5 jaar van school is (mede door veel tijdelijke projecten en een reorganisatie), heb ik overal de reden bijgezet. Niet dat ik meteen afgeschreven ben omdat ik zoveel banen heb gehad. Welke reden kan ik er dan nu het beste bijzetten?
Poezewoes, wat doe je voor werk? Iets juridisch? (vanwege het dagelijkse formuleren?).
Groetjes. Toffifee
maandag 19 november 2007 om 09:19
Nah, ik ben tot nu toe steeds zelf weggegaan en heb daarvan nooit spijt gehad, dus er is geen oude werkgever waar ik naar terug zou willen.
En dat is ook mijn dagelijkse werk. Zo te horen kunnen we iemand als jou goed gebruiken. Was je toevallig zoekende?
maandag 19 november 2007 om 23:32
Sorry Tof, we gingen wat offtopic.
In een sollicitatiebrief geef je meestal ook aan waarom je bij juist dat bedrijf solliciteert. In de brief zou ik het kort en bondig formuleren, in een gesprek kun je dan toelichten wat je zo leuk vond aan dat bedrijf dat je graag terug wilt komen.
De reden waarom je bij een bedrijf weg bent gegaan zou ik niet in je CV zetten. Als ze daar nieuwsgierig naar zijn, kunnen ze je dat vragen in een gesprek. In mijn brief zou ik ook dat aspect positief formuleren:
Je hebt de afgelopen jaren gebruikt/de kans gekregen om bij meerdere bedrijven een brede ervaring op te bouwen. Inmiddels ben je er aan toe om deze brede ervaring in te zetten voor een functie waarin je in voor langere termijn kan investeren om zo meer in de diepte te groeien. Dan omschrijven waarom juist deze vacature, naast je al genoemde voorkeur voor dit bedrijf, de functie aanbiedt waarin jij dit zou kunnen en willen realiseren.
Tof, ik doe onderzoek en rapporteer voor een onderdeel van Justitie.
In een sollicitatiebrief geef je meestal ook aan waarom je bij juist dat bedrijf solliciteert. In de brief zou ik het kort en bondig formuleren, in een gesprek kun je dan toelichten wat je zo leuk vond aan dat bedrijf dat je graag terug wilt komen.
De reden waarom je bij een bedrijf weg bent gegaan zou ik niet in je CV zetten. Als ze daar nieuwsgierig naar zijn, kunnen ze je dat vragen in een gesprek. In mijn brief zou ik ook dat aspect positief formuleren:
Je hebt de afgelopen jaren gebruikt/de kans gekregen om bij meerdere bedrijven een brede ervaring op te bouwen. Inmiddels ben je er aan toe om deze brede ervaring in te zetten voor een functie waarin je in voor langere termijn kan investeren om zo meer in de diepte te groeien. Dan omschrijven waarom juist deze vacature, naast je al genoemde voorkeur voor dit bedrijf, de functie aanbiedt waarin jij dit zou kunnen en willen realiseren.
Tof, ik doe onderzoek en rapporteer voor een onderdeel van Justitie.
dinsdag 20 november 2007 om 09:12
Ik zou ook geen reden in je brief zetten waarom je ergens weg bent gegaan. Iedereen weet dat de reden die je opgeeft toch een positieve uitleg is of zelfs geheel verzonnen. Stel dat je niet met je manager overweg kon, dan ga je dat niet als reden opgeven, omdat dat negatief is en er mogelijk op wijst dat jij wel eens moeilijk zou kunnen zijn om aan te sturen, dus zeg je dat je toe was aan een nieuwe uitdaging of zo. De redenen zijn dus gewoon onzin, maar toch moet je het zo formuleren, dat is het spel dat we spelen en door het zo te doen laat je weten dat je dat spel begrijpt en er in mee kan gaan. Als je het al in je cv doet, laat je merken dat je er net iets te goed over hebt nagedacht en dat zou bij mij argwaan wekken. Dus gewoon goed voorbereiden en er pas op je gesprek mee komen, als ze er naar vragen. Je brief moet je kort houden, maar wel to the point, dus de dingen die Poezewoes noemt moeten er vooral in.
En ik doe ook onderzoek, maar bij een lobbyclub / brancheorganisatie.
En ik doe ook onderzoek, maar bij een lobbyclub / brancheorganisatie.
dinsdag 20 november 2007 om 14:11