Kinderen
alle pijlers
opvoeding ; dát zouden meer mensen moeten doen .
donderdag 22 november 2007 om 12:56
donderdag 22 november 2007 om 13:07
Wat ik ook héél belangrijk vind is dat ze "sorry , ik zat fout " kunnen zeggen en dat zeactief ! belangstelling tonen . ( kaartje sturen naar jarig vriendje , ziek vriendje even opbellen ,etc . ) Dit zijn dingen die ze moeten leren , een kind van drie bedenkt dat nou meestal niet zelf . IK snap dus niet dat andere moeders dat niet altijd even belangrijk vinden .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 22 november 2007 om 13:16
donderdag 22 november 2007 om 13:24
Beste moeders (vaders?), mag ik jullie verzoeken je kinderen in elk geval één ding bij te brengen, namelijk: alleen krijsen/gillen als er iets ergs aan de hand is?
Ik ren altijd in paniek naar het raam als ik een krijsend kind hoor, en tot nu toe zie ik dan altijd kinderen die puur voor de lol om het hardst aan het gillen zijn. Geeft niks, maar het risico is wel, dat ik niet meer op- of omkijk als er een keer écht wat is.
Dat die kleintjes brullen om niks, dat snap ik ook wel, maar een kind van 8 of 9 kun je toch wel uitleggen dat herrie bij voorkeur functioneel is?
Ik ren altijd in paniek naar het raam als ik een krijsend kind hoor, en tot nu toe zie ik dan altijd kinderen die puur voor de lol om het hardst aan het gillen zijn. Geeft niks, maar het risico is wel, dat ik niet meer op- of omkijk als er een keer écht wat is.
Dat die kleintjes brullen om niks, dat snap ik ook wel, maar een kind van 8 of 9 kun je toch wel uitleggen dat herrie bij voorkeur functioneel is?
donderdag 22 november 2007 om 13:28
Respect voor andere mensen én dieren, niet ongevraagd overal met tengeltjes aanzitten, niet oeverloos krijsen om niets, waffeltje dicht als mensen in gesprek zijn (al dan niet aan de telefoon), zelf leren vermaken ipv eindeloos bankhangen voor de televisie, het lezen van boeken stimuleren, ruzies los je níet op door te slaan/knijpen/spugen/stompen/schoppen, geen scheldwoorden en al helemáál niet tegen volwassenen, 'alsjeblieft' en 'dankjewel' zeggen.
(Beste stuurlui staan aan wal, ik heb geen kids)
(Beste stuurlui staan aan wal, ik heb geen kids)
donderdag 22 november 2007 om 13:41
Sport, ik ken een kind dat een bepaalde sport erg leuk vindt. Mag hij niet uitoefenen van pa en ma want het is te ver weg (kwartiertje met auto, 25 min. op de fiets :-s )
Beleefd en respectvol zijn tegen anderen. Iemand bedanken en het spijt me kunnen zeggen (het siert een mens als hij zijn fouten toe durft te geven).
Niet schoppen/slaan en niet schreeuwen (maar ik geloof dat dit laatste bij pubers in het standaardpakket zit dit wel te doen...)
Ik probeer ze bij te brengen dat je een ander behandelt zoals je zelf behandeld wilt worden (maarja weerrr die pubers).
Ik blijf in ieder geval mn best doen (en troost me met de gedachte dat je op een ander pas ziet wat de opvoeding echt doet).
Beleefd en respectvol zijn tegen anderen. Iemand bedanken en het spijt me kunnen zeggen (het siert een mens als hij zijn fouten toe durft te geven).
Niet schoppen/slaan en niet schreeuwen (maar ik geloof dat dit laatste bij pubers in het standaardpakket zit dit wel te doen...)
Ik probeer ze bij te brengen dat je een ander behandelt zoals je zelf behandeld wilt worden (maarja weerrr die pubers).
Ik blijf in ieder geval mn best doen (en troost me met de gedachte dat je op een ander pas ziet wat de opvoeding echt doet).
donderdag 22 november 2007 om 13:45
Misschien zouden meer mensen zich wat minder moeten bemoeien met de opvoeding van andere mensen. Leven en laten leven hoor. Tuurlijk trek je wel eens je wenkbrauwen op als je ziet hoe andere mensen bepaalde dingen doen. Maar dat kan je toch ook gewoon voor je houden in plaats van het van de daken te gaan schreeuwen? En daarbij weet je ook niet wat er aan de hand is, misschien heeft een kind wel een stoornis of wat dan ook. Of hebben de ouders problemen waardoor het even niet zo lekker loopt.
Soms loop ik in een winkel met twee ontzettend vervelende kinderen en dan zal ik het ook wel eens niet volgens het boekje doen. En de kinderen doen het dan al helemaal niet volgens het boekje. Dan zullen er ook wel mensen (jullie???) zijn die vervolgens gaan zeggen/schrijven dat ze weer een moeder zagen die ab-so-luut niet kan opvoeden. Gelukkig maar dat jullie het wel kunnen, zijn er tenminste nog een paar welopgevoede kinderen op de wereld...
Soms loop ik in een winkel met twee ontzettend vervelende kinderen en dan zal ik het ook wel eens niet volgens het boekje doen. En de kinderen doen het dan al helemaal niet volgens het boekje. Dan zullen er ook wel mensen (jullie???) zijn die vervolgens gaan zeggen/schrijven dat ze weer een moeder zagen die ab-so-luut niet kan opvoeden. Gelukkig maar dat jullie het wel kunnen, zijn er tenminste nog een paar welopgevoede kinderen op de wereld...
donderdag 22 november 2007 om 13:52
Daar heb ik wel een beetje mijn twijfels over eerlijk gezegd. Als je er al op jonge leeftijd mee begint, bijvoorbeeld met zindelijk maken, dan leren fietsen, dan zelf aankleden etc.., blijft je kind dan niet steeds een kadootje/sticker/snoep verwachten?
Ik persoonlijk vind dat niet nodig, de maatschappij vernannied
donderdag 22 november 2007 om 13:55
Naast alle nogal logische zaken:
Wat Bianca ook zegt: Belangstelling tonen voor anderen, mensen helpen zonder er iets voor terug te verwachten.
En het leren van een muziekinstrument. Vind dat een heel belangrijk deel in de opvoeding. Heb hier wel 'ns gelezen dat dat zielig gevonden wordt, want dan moet zo'n kind verplicht achter dat instrument terwijl vriendjes aan het spelen zijn.. Niks zielig aan. Heb het zelf ook gemoeten vroeger en tuurlijk baalde ik wel eens maar je leert er veel van; discipline, doorzettingsvermogen, uitdaging als je een muziekinstrument onder de knie begint te krijgen, noten die je kunt lezen, allemaal dingen waar je later profijt van hebt. (en qua noten leren lezen/muziek instrument bespelen --> als je ouder bent, komt dat er eigenlijk nooit meer van en ben je blij dat je het geleerd hebt.)
Wat Bianca ook zegt: Belangstelling tonen voor anderen, mensen helpen zonder er iets voor terug te verwachten.
En het leren van een muziekinstrument. Vind dat een heel belangrijk deel in de opvoeding. Heb hier wel 'ns gelezen dat dat zielig gevonden wordt, want dan moet zo'n kind verplicht achter dat instrument terwijl vriendjes aan het spelen zijn.. Niks zielig aan. Heb het zelf ook gemoeten vroeger en tuurlijk baalde ik wel eens maar je leert er veel van; discipline, doorzettingsvermogen, uitdaging als je een muziekinstrument onder de knie begint te krijgen, noten die je kunt lezen, allemaal dingen waar je later profijt van hebt. (en qua noten leren lezen/muziek instrument bespelen --> als je ouder bent, komt dat er eigenlijk nooit meer van en ben je blij dat je het geleerd hebt.)
donderdag 22 november 2007 om 13:58
huh? al die dingen kan je ook heel goed op andere manieren leren. En blij dat je noten kan lezen op latere leeftijd? is inderdaad een vaardigheid die ik elke dag gebruik.
Nee, muziek maken mag, maar moet helemaal niet. Dan liever dat sporten moet, daar leer je werken in een team van, tegen je verlies kunnen, ook doorzettingsvermogen, afspraken nakomen etc en het is nog goed voor je ook, itt een instrument bespelen.