Kinderen
alle pijlers
Hoe / wie zorg kind regelen bij overlijden jij en partner
donderdag 22 november 2007 om 17:49
Je wilt er niet aan denken en mag hopen dat het nooit nooit nooit gebeurd, maar hoe hebben jullie eea geregeld mocht jij en je partner iets overkomen ??
Mijn dochtertje is nu bijna 1 jaar en we moeten echt iets regelen. Stel dat er wat met ons gebeurt, ik wil dat alles dan goed geregeld is voor haar. Maar wie gaan haar opvoeden ?? Ouders en schoonouders zijn te oud, geen optie. Zus is ook geen optie.
Ben benieuwd hoe jullie dat geregeld hebben. Wie hebben jullie ' aangewezen / gevraagd' en hoe is dat wettelijk vastgelegd ??
Graag hoor ik 't !!
Tis geen leuk onderwerp maar wel belangrijk !!!
Mijn dochtertje is nu bijna 1 jaar en we moeten echt iets regelen. Stel dat er wat met ons gebeurt, ik wil dat alles dan goed geregeld is voor haar. Maar wie gaan haar opvoeden ?? Ouders en schoonouders zijn te oud, geen optie. Zus is ook geen optie.
Ben benieuwd hoe jullie dat geregeld hebben. Wie hebben jullie ' aangewezen / gevraagd' en hoe is dat wettelijk vastgelegd ??
Graag hoor ik 't !!
Tis geen leuk onderwerp maar wel belangrijk !!!
vrijdag 23 november 2007 om 10:18
oh ja, en je kan inderdaad beheer van de erfenis weer aan iemand heel anders nalaten. Dat kan weer los staan van de voogd, maar deze heeft dus wel het recht om geld uit de erfenis te gebruiken om voor de kinderen te zorgen. (in ons geval bijv, mijn vriendin woont in een 2 kamer woning, krijgt ze ineens onze kinderen erbij, zal ze toch echt moeten verhuizen, het geld wat ze hiervoor nodig heeft kan ze halen uit onze erfenis. Dat is wel een groot bedrag wat ze dan krijgt, maar ze moet wat en het idee dat onze kinderen bij haar opgroeien is dit wel waard)
vrijdag 23 november 2007 om 10:40
Maar de toegewezen voogd kan dan mentaal toch nog steeds wel capabel zijn om wél een goede keuze te maken waar het kind dan naartoe kan?
Ik kan me voorstellen dat als een voogd psychische problemen heeft, suïcidale neigingen heeft of zo, dat de rechter dan eerder niet akkoord zal gaan met die persoon als voogd. Want aan een woon/leefsituatie kan natuurlijk nog wel wat veranderen, makkelijker dan aan een geestestoestand.
vrijdag 23 november 2007 om 10:51
Kinderen gaan naar de zus van manlief mocht ons iets overkomen. Eigenlijk gewoon omdat wij in haar heel veel vertrouwen hebben, zij dezelfde ideeën heeft over opvoeden en liefde geven als wij en zij ook het contact tussen onze familie en vrienden in stand zou houden voor de kinderen. Wij hebben dit ook bij de notaris laten vastleggen. Overigens heb ik daar ook laten vastleggen dat het onze uitdrukkelijk wens is dat ze bij een bepaald familielid absoluut NIET geplaatst worden. Dit uiteraard alleen in het geval dat mijn schoonzus op het moment van ons overlijden niet meer geschikt/in staat is om voor de meiskes te zorgen.
vrijdag 23 november 2007 om 10:52
Maar wordt in jouw voorbeeld de gevraagde voogd dan helemaal niet meer geraadpleegd? Ook niet voor advies?
Ik merk dat ik het nog steeds lastig blijf vinden. Vooral het argument waarop je voor iemand kiest, omdat het op heel kleine dingen kan verschillen die in het dagelijks leven niet zo veel uitmaken, maar in zo´n situatie misschien wel.
´t Is misschien wel zo lastig omdat je gevoel er ook zo´n grote rol bij speelt, tenminste, bij mij wel.
Ik merk dat ik het nog steeds lastig blijf vinden. Vooral het argument waarop je voor iemand kiest, omdat het op heel kleine dingen kan verschillen die in het dagelijks leven niet zo veel uitmaken, maar in zo´n situatie misschien wel.
´t Is misschien wel zo lastig omdat je gevoel er ook zo´n grote rol bij speelt, tenminste, bij mij wel.
vrijdag 23 november 2007 om 11:02
Volgens mij zal de rechter de naaste familie oproepen en eventuele andere aangedragen mensen en hij/zij bepaalt dan, na de nodige vraaggesprekken, waar de kindekes het beste "tehuis" zullen hebben. Zo heb ik het een beetje begrepen van onze notaris. Uiteraard zal de rechter dan ook de wensen die jullie als ouders in het testament hebben aangegeven daarin meenemen.
Zoiets...
Zoiets...
vrijdag 23 november 2007 om 11:02
Ik heb het aan mijn zus gevraagd, omdat mijn zus altijd mijn zus blijft en haar relatie uit kan gaan. In eerste instantie is dus zij de voogd.
Natuurlijk overlegt zij dit met haar partner en moet die het er ook mee eens zijn, maar het gaat erom dat ik aan haar heb gevraagd voogd te zijn, en niet aan hem. Zij is dus voogd en hij is de partner van de voogd. Zoals jij het schetst heb ik het nooit bedoeld. Natuurlijk hebben we het er met beiden over gehad. Alleen wil ik hem geen voogd maken als hij straks misschien geen familie meer is. Logisch toch? Of was mijn verhaal zo onduidelijk???
vrijdag 23 november 2007 om 11:24
Ik heb niets vast laten leggen. Mijn moeder is voogd. Moeder is 51, dus nog jong genoeg voor nu, mocht er wat gebeuren. Wel hebben we de afspraak dat als ik gaandeweg iemand vind die geschikt is, de voogdij daar naartoe gaat. Vooralsnog zien we dat niet snel gebeuren, tot hun 60e vind ik, en mijn moeder ook, mijn moeder en stiefvader niet oud, en zal ik het ook zo laten. Tegen die tijd dat zij 60 zijn hebben mijn zusje of beste vriendinnen misschien wel een partner of zelf kinderen, of iig een stabiele thuissituatie waar ik vertrouwen in heb.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat als ik kom te overlijden als zij 60 zijn, en zichzelf dus eigenlijk al te oud vinden, dat zij de voogdij naar iemand anders laten gaan dan zijzelf. Denk ook niet dat zij dat laten gebeuren. Ik heb haar ook gezegd dat zij voogdij heeft en daarna dus degene is die beslissingsgerechtigd is hierin. Als zij vindt dat ze inmiddels te oud is, dan wijst ze iemand aan die zij vertrouwt met de opvoeding van haar kleinzoon.En daar heb ik alle vertrouwen in.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat als ik kom te overlijden als zij 60 zijn, en zichzelf dus eigenlijk al te oud vinden, dat zij de voogdij naar iemand anders laten gaan dan zijzelf. Denk ook niet dat zij dat laten gebeuren. Ik heb haar ook gezegd dat zij voogdij heeft en daarna dus degene is die beslissingsgerechtigd is hierin. Als zij vindt dat ze inmiddels te oud is, dan wijst ze iemand aan die zij vertrouwt met de opvoeding van haar kleinzoon.En daar heb ik alle vertrouwen in.
vrijdag 23 november 2007 om 11:32
1. Als je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt en 1 vd partners overlijdt gaat de voogdij van het kind automatisch naar de partner.
2. Voor het geval de partners beide tegelijkertijd overlijden of als je NIET getrouwd bent of geregistreerd partnerschap MOET je ALTIJD de voogdij van je kind laten vastleggen in een testament !!!!!!!!!!!
Als je dit NIET doet zal de RECHTER bepalen wie de voogdij over je kind krijgt !!!!!
2. Voor het geval de partners beide tegelijkertijd overlijden of als je NIET getrouwd bent of geregistreerd partnerschap MOET je ALTIJD de voogdij van je kind laten vastleggen in een testament !!!!!!!!!!!
Als je dit NIET doet zal de RECHTER bepalen wie de voogdij over je kind krijgt !!!!!
vrijdag 23 november 2007 om 11:34
vrijdag 23 november 2007 om 11:38
kijkt een rechter naar de leeftijd van de ouders van beide partijen?
Als mijn naaste familie opgeroepen wordt, dwz mijn moeder, stiefvader en zus, meer heb ik niet, dan zullen zij adviseren dat mijn moeder aangewezen wordt, ongeacht(denk ik) haar leeftijd. Ook als mijn beste vriendinnen erbij gevraagd worden door de rechter zullen zij meegaan in wat mijn moeder adviseert namelijk....kan een rechter dan zomaar zeggen, nee want ik vind moeder van 60 te oud?Ondanks een testament?
Vraag me trouwens af, mijn vader heb ik geen contact meer mee, kan het zo zijn dat een rechter hem aanwijst?
Als mijn naaste familie opgeroepen wordt, dwz mijn moeder, stiefvader en zus, meer heb ik niet, dan zullen zij adviseren dat mijn moeder aangewezen wordt, ongeacht(denk ik) haar leeftijd. Ook als mijn beste vriendinnen erbij gevraagd worden door de rechter zullen zij meegaan in wat mijn moeder adviseert namelijk....kan een rechter dan zomaar zeggen, nee want ik vind moeder van 60 te oud?Ondanks een testament?
Vraag me trouwens af, mijn vader heb ik geen contact meer mee, kan het zo zijn dat een rechter hem aanwijst?
vrijdag 23 november 2007 om 11:44
volgens mij (maar goed, ik baseer dat allemaal op een paar gesprekken die ik hierover gehad met een notaris toen wij alles gingen regelen) kan een rechter in principe alles beslissen. Alles goedkeuren en alles tegenwerken, alleen waarom zou hij tegen de wens van de ouders ingaan? dat maakt het alleen maar makkelijker voor hem als er al een persoon is aangewezen. En te oud, tja, ik weet het niet wat een rechter te oud vind. Ik zou als ik jou was het trouwens wel in een testament laten vastleggen, ook dat je je vader niet als voogd wil. Anders heeft hij, in theorie, net zoveel aanspraak als je moeder, en een rechter zal meestal wel rekening houden met wat de rest van de familie / je vriendinnen zegt, maar hoeft dat niet.
vrijdag 23 november 2007 om 11:47
nee, daar dacht ik dus inderdaad ineens aan....ik wil pertinent niet dat hij naar mijn vader gaat, nooit! Mijn vader is wel al 60, en woont 80 km verderop, dus hij zal niet snel aangewezen worden icm dat ik al anderhalf jaar geen contact meer met hem heb, maar toch inderdaad. Je weet t niet. Als mijn moeder ook overlijdt is hij wel iemand die in aanmerking gaat komen, iig in eerste instantie bij een rechter. Misschien dan toch maar vast laten leggen.....
vrijdag 23 november 2007 om 20:13
Wij hebben het ook vast laten leggen, onze twee kindjes gaan naar de oom en tante van mijn man. Zijn oom is een nakomertje en scheelt 13 jaar met mijn man dus ook nog redelijk jong voor een kindje.
Hierbij komt nog dat zijn oom en tante een zoon hebben van 21, wat een erg leuke knul geworden is (mede dankzij een leuke opvoeding). Ze zijn een aantal jaar geleden bezig geweest voor een tweede kindje dit is helaas ondanks een aantal IVF pogingen mislukt. Zij hadden dus ook nog eens een sterke wens naar een kindje. Wij zien mijn schoondouders niet meer dus die vielen al af, ook vind ik dat een oma een oma moet blijven. Mijn moeder viel dus ook af en is naar ons idee ook te oud om een opvoeder van een kind te zijn. Mijn broertje heeft een relatie en is nog jong maar aan hem zou ik het ook toevertrouwen. De notaris zei ons dat het belangrijk is meerdere personen aan te wijzen. Mocht de eerste hun "erfenis" afwijzen is er nog een persoon om op terug te vallen.
Hierbij komt nog dat zijn oom en tante een zoon hebben van 21, wat een erg leuke knul geworden is (mede dankzij een leuke opvoeding). Ze zijn een aantal jaar geleden bezig geweest voor een tweede kindje dit is helaas ondanks een aantal IVF pogingen mislukt. Zij hadden dus ook nog eens een sterke wens naar een kindje. Wij zien mijn schoondouders niet meer dus die vielen al af, ook vind ik dat een oma een oma moet blijven. Mijn moeder viel dus ook af en is naar ons idee ook te oud om een opvoeder van een kind te zijn. Mijn broertje heeft een relatie en is nog jong maar aan hem zou ik het ook toevertrouwen. De notaris zei ons dat het belangrijk is meerdere personen aan te wijzen. Mocht de eerste hun "erfenis" afwijzen is er nog een persoon om op terug te vallen.
zaterdag 24 november 2007 om 10:29
Jeetje... had gisteren geen tijd om te checken, maar wat een boel reacties op mijn topic !!! Super. Er is me al een heleboel duidelijk geworden.
Mijn man en ik hebben het er natuurlijk al uitgebreid over gehad... wat ik al vertelde... mijn zusje is geen optie. Nou ja, zij op zich wel, het is meer haar man. Zijn opvoed en gedragsmanieren zijn niet de onze en we willen beiden niet dat ons dochtertje door hen opgevoed wordt.
De zus van mijn man is beter geschikt. Hun manier van opvoeden en wat wij belangrijk vinden in het leven komt meer overeen met ons. Mijn beste vriendin is ook een optie, al zette het ons wel aan het denken dat zij dan minimaal een keer per week met onze ouders 'opgescheept' zitten die natuurlijk hun kleinkind willen zien. Dus beter is het volgens mij om het toch in de familie te houden.
Vind het wel moeilijk om het te regelen... weet niet echt waarom.
Maar wat ik lees is het dan misschien verstandiger om alleen de zus aan te wijzen en niet haar partner. Mocht die relatie overgaan, dat eea dan toch juist geregeld blijft.
Lastig allemaal....
En die notaris ? Wij hebben (nog) geen eigen huis en dus ook (nog) geen levensverzekeringen, testamenten etc. Zijn wel getrouwd.
Kun je gewoon een afspraak maken met de notaris ? En die voogd hoeft dus niet aanwezig te zijn cq. er van te weten ? Niet dat dat een optie is, we gaan het zeker met haar overleggen.
En dan nog een zielige vraag... hoeveel kost dat ??
Mijn man en ik hebben het er natuurlijk al uitgebreid over gehad... wat ik al vertelde... mijn zusje is geen optie. Nou ja, zij op zich wel, het is meer haar man. Zijn opvoed en gedragsmanieren zijn niet de onze en we willen beiden niet dat ons dochtertje door hen opgevoed wordt.
De zus van mijn man is beter geschikt. Hun manier van opvoeden en wat wij belangrijk vinden in het leven komt meer overeen met ons. Mijn beste vriendin is ook een optie, al zette het ons wel aan het denken dat zij dan minimaal een keer per week met onze ouders 'opgescheept' zitten die natuurlijk hun kleinkind willen zien. Dus beter is het volgens mij om het toch in de familie te houden.
Vind het wel moeilijk om het te regelen... weet niet echt waarom.
Maar wat ik lees is het dan misschien verstandiger om alleen de zus aan te wijzen en niet haar partner. Mocht die relatie overgaan, dat eea dan toch juist geregeld blijft.
Lastig allemaal....
En die notaris ? Wij hebben (nog) geen eigen huis en dus ook (nog) geen levensverzekeringen, testamenten etc. Zijn wel getrouwd.
Kun je gewoon een afspraak maken met de notaris ? En die voogd hoeft dus niet aanwezig te zijn cq. er van te weten ? Niet dat dat een optie is, we gaan het zeker met haar overleggen.
En dan nog een zielige vraag... hoeveel kost dat ??
zaterdag 24 november 2007 om 20:52
je kan gewoon een orienterende afspraak maken bij de notaris. Die legt je alles uit en wijst je op dingen waar je zelf niet eens aan gedacht hebt (zoals erfenis regelen en dat soort zaken). De voogd hoeft hier niet bij aanwezig te zijn, sterker nog, wij hadden haar meegenomen en de notaris had dit nog nooit eerder meegemaakt, terwijl het voor ons erg logisch was. Al die dingen die je nog niet geregeld hebt, komen aan bod en je kan zelf bepalen wat je wel en niet wil vast leggen. Een testament is bijv wel handig als je een kind hebt en getrouwd bent. Prijzen kunnen erg verschillen, dus bel gewoon een aantal kantoren in de buurt op en leg uit wat je wil. Wij waren voor huwelijkse voorwaarden, 2 testamenten en 1 voogdij regelen ruim 1000 euro kwijt, best veel vond ik, maar dat was nog een van de goedkoopste. Maar goed, wij hebben dan ook alles in 1 keer geregeld. Wij hebben dus ook mijn beste vriendin gevraagd die dan inderdaad ook met onze ouders "opgescheept"zit, maar voor ons was dat geen probleem en juist een verlichting voor haar omdat onze kinderen dan bijv in de vakanties naar opa en oma kunnen en ook regelmatig in het weekend. (jaja, we hebben echt overal over nagedacht). Maar goed, dat moet je allemaal zelf inschatten en beslissen. Het is in elk geval goed om er over na te denken, een keer met de notaris te praten en dingen die je wil regelen vast te leggen.
Groetjes
Groetjes
zaterdag 24 november 2007 om 23:16
vriend en ik hebben het er gisteren nog lang over gehad. In feite willen we beiden dus niet nu iemand aanwijzen, en het op dat moment aan de grootouders over laten, of andere naaste familie leden. Er is niemand in de familie waar hij per se niet terecht zou mogen komen. Echter, als we het niet vasteleggen gaan we er van uit dat deze mensen ook geraadpleegd gaan worden, dus we hebben besloten het niet op papier te zetten. Vermogend zijn we niet, dus wat dat betreft geen probleem. Zien we nu iets over het hoofd, of is onze beredenatie juist?
zondag 25 november 2007 om 08:57
Dat vind ik nogal egoistisch, om het maar even kort door de bocht te zeggen. Voor mij was het alleen maar vanzelfsprekend om die voogdijschap te regelen als je kinderen hebt. Bovendien vind ik het te kort door de bocht te stellen dat er na jouw dood iemand is "die de zorg voor je kinderen er wel even bij doet". Weleens bij stilgestaan dat de mensen die je hier opnoemt dat misschien wel helemaal niet willen? En wat te denken van de grootouders? Kan je het maken om ze met jouw kids op te zadelen als jij er niet meer bent? En weleens bij stilgestaan dat de kans groter is dat de grootouders eerder overlijden dan jij en je vriend?
zondag 25 november 2007 om 09:41
Joh, ga even lekker Golfje een schuldgevoel aanpraten. Ze zegt toch al dat ze een dusdanig goede relatie met de familie heeft dat er niemand is aan wie ze haar kind NIET toevertrouwd? En "met jouw kids opzadelen"? De meeste mensen zijn nog altijd erg verdrietig als hun kind / schoonkind / broer / zus overlijdt en willen ZELF hun neefjes / nichtjes / kleinkinderen dan opvangen.
Golfje,
Ik heb het ook niet officieel geregeld, ik heb namelijk maar 1 broer en alleen mijn vader nog. Ik heb mijn broer en schoonzusje wel gevraagd, en die reageerden allebei met "duh, da's toch logisch, waar zou hij anders heen moeten dan?" Van mijn vader weet ik dat hij sowieso óók mijn broertje zou aanwijzen ipv zichzelf. Dus in mijn geval heeft vastleggen geen enkele toegevoegde waarde, het kost alleen heel veel geld.
Am Yisrael Chai!