Kruidvat Kunstvoeding

16-08-2007 16:39 326 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik geef nu nog BV, maar ben me wel vast aan het orienteren voor als ik straks over ga op KV. Ik wil bij 5 maanden beginnen met rustig aan afbouwen, dat wil zeggen elke week 1 BV vervangen voor KV.

Nou zag vandaag bij de Kruidvat dat die tegenwoordig ook eigen merk KV en fruithapjes verkopen.

Het is een stuk goedkoper dan de andere merken (scheelt zo 4 euro).

Het lijkt mij dat het wel aan alle strenge eisen moet voldoen die hier in NL gelden voor babyvoeding.

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?

Groetjes!
emmetje81 schreef op 29 november 2007 @ 08:50:

Ja klopt fleurtje, maar ik heb gelukkig alleen maar leuke visite gehad die uit zichzelf weggingen enzo en die alle begrip hadden als ik even naar boven ging.
Zo moet je ze ook hebben ;-)
Zal me niks verbazen als die kruidvat-meuk uit dezelfde fabriek komt als die uit die blauwe pakken, even naam kwijt; nutridinges.
Los van de bv-fv-discussie, als je je baby om welke reden dan ook fv geeft zou ik wel de beste variant willen geven. Ik heb nooit naar de ingredienten en fabrikant gekeken, maar als ik zie hoeveel suiker ze in hun fruithapjes flikkeren zou ik daar persoonlijk wel even heel goed naar kijken.

Blijkbaar is Kruidvat babyvoeding namelijk dus niet per definitie hetzelfde als olvarit/nutrilon of wat dan ook.
En dat was een reactie op Emmetjes opmerking dat het vast aan dezelfde strenge eisen moet voldoen. Ik weet niet wat de eisen voor fruithapjes en fv zijn, maar ik weet wel dat bijvoorbeeld goedkope autostoeltjes die je weel eens bij Kruidvat/Lidl e.d. ziet weliswaar voldoen aan 'de europese normen', maar dat zijn dan de normen van bijvoorbeeld Spanje en Portugal enzo, en niet de veel strengere Duitse en Nederlandse normen.
Mille schreef op 29 november 2007 @ 09:23:

Blijkbaar is Kruidvat babyvoeding namelijk dus niet per definitie hetzelfde als olvarit/nutrilon of wat dan ook.
Ik bedoelde de melk.
Nog even een off topic vraagje. Je kan toch ook fv en bv geven??

Ik bedoel: als je onstoken tepels, schijven of weet ik veel wat hebt, dan kan je toch gewoon voeden. Of ben ik dan gek? Lijkt mij ideaal.. :cheers:
Maar toch... Ik kan me niet voorstellen dat het type moeder die over gaat op fv omdat het zo lastig is ivm kraamvisite, zich druk maakt over de vraag welk merk het beste is.
nou fleur, even graven in je geheugen, ik weet wel een voorbeeldje....
Oh ja, nu je het zegt...... Ook zo'n tiepje dat compleet hysterisch was tijdens haar zwangerschap en bij elke zucht vroeg of dat niet slecht was voor de baby. Maar toen het kind er eenmaal uit was en de kraamvisite op gang kwam, ging het welzijn van de kraamvisite plotsklaps voor.
isabon schreef op 28 november 2007 @ 23:53:

Hoe ik het een eventuele volgende keer zou moeten doen met die vlakke tepels weet ik niet, maar mocht ik er nog eentje krijgen dan schakel ik vanaf dag 1 al een lactatiekundige in. Die ik pas vrijlaat als alles goed verloopt ;)

Isabon, je hoeft niet meteen te gijzelen, X-D, kom anders even naar het bv-vragentopic, want er is wel degelijk iets wat je vantevoren kunt doen om je tepels mnder vlak te laten zijn en het wat soepeler te laten verlopen!

:hug: voor je rotervaring, wat ontzettend slecht, die begeleiding!
Ondertussen zit ik hier met grote onrust in mijn lijf te lezen. Godsamme ik ben die BV maffia zo zat. Als je wilt dat borstvoeding NORMAAL is dan moet je er niet zo op lopen te hameren want dat maakt het juist NIET normaal. Ik ben voor een keuze!!! en hoewel La India een goed punt heeft in haar betoog waar ze de keuze voor eerder bevallen aanhaalt is eerder willen bevallen en kiezen voor flesvoeding NIET hetzelfde. Waarom ik zo nadrukkelijk VOOR een keuze ben? Omdat het je eigen lijf is en de integriteit van je lichaam is ontzettend belangrijk. Dat maak ik in mijn werk mee waarin ik mensen zie wiens lichaamsintegriteit op allerlei manieren geschonden is, van ontzettend ingrijpende operaties tot seksueel misbruik, en ja die ingrijpende operaties waren noodzakelijk en hebben het leven gered maar hebben daarom niet minder de lichaamsintegriteit aangetast. Maar naast deze ervaringen heb ik het ook zelf mee "mogen" maken. Toen ik na een in 24 uur nauwelijks vorderende ontsluiting met eindeloos veel intern gepor om de baarmoedermond op te rekken uiteindelijk toch nog een keizersnede moest ondergaan. Toen de verpleegkundigen van het ziekenhuis liepen te rukken en te trekken aan mijn borst om die bij mijn dochter in de mond te krijgen. (verpleegkundigen van een ziekenhuis met BV certificaat, blijkbaar er zeer op gebrand dat het zou lukken, in mijn geval te veel) Toen ik mij ernstig aangerand voelde door gedwongen gebruik van de elektrische kolf (wat een martelwerktuig). JA ik koos van tevoren voor borstvoeding, ik heb me uitgebreid voorbreid, informatieavonden bezocht, veel erover gelezen en toen het allemaal mis dreigde te gaan en de lactatiekundige van het ziekenhuis nogal tegen bleek te vallen, zelf een lactatiekundige erbij gehaald. Toch krijgt mijn dochter nu flesvoeding en het moment waarop ik daartoe besloot was ik een zenuwinzinking nabij. En JA als ik had doorgezet was de borstvoeding wel gelukt maar dan was ik er zelf aan onderdoor gegaan en of dat het "welzijn van mijn kind" nou "op de eerste plaats" gezet had? Dus hou op met me die borstvoeding door de strot te duwen en me het gevoel te geven alsof ik nu al gefaald heb! (Vat ik het te persoonlijk op? De discussie wordt ook steeds op een zeer persoonlijk vlak gevoerd)

Goed moederschap staat of valt NIET met borstvoeding. Voor een kindje is HECHTING belangrijker en als de borstvoeding de hechting in de weg staat, om wat voor reden dan ook, dan is flesvoeding echt beter! Dat durf ik rustig te beweren.
Emmetje, onzin. De kinderstoelwetgeving geldt voor héél Europa. UItzonderingen kunnen verschillen, maar een Europese norm is en blijft een europese norm.
niemand heeft het toch over goed moederschap?
jules schreef op 28 november 2007 @ 15:08:

Ik las zelfs dat Nutrilon een rechtzaak is begonnen tegen kruidvat omdat ze dezelfde samenstelling hebben als de voeding van Nutrilon. Dat geeft de burger wel hoop, want kruidvat heeft gewonnen.

Maar kan ik daaruit dan opmaken dat kruidvat voeding dus NIET dezelfde samenstelling heeft als Nutrilon?

Overigens heb ik kruidvat melk nog nooit gebruikt, hier altijd Friso.

De fruithapjes van kruitvat zit veel extra suiker in dat zou ik dus niet gebruiken.
Ik vind het wel jammer dat er over KV wordt gesproken alsof het 'meuk' zou zijn. KV is uiteraard geen meuk.

Aangezien dit toch een BV-KV discussie is geworden:

BV is qua samenstelling de beste voeding. Maar de manier waarop de baby het krijgt is voor moeder en baby niet altijd het beste vind ik persoonlijk. Dan is de combinatie KV/BV voor mij zeker een goed alternatief. Als mijn baby niet 1, maar wel 3 dagen achter elkaar de zogenaamde regeldagen heeft dan betekent dat dus dat ze honger heeft. Ze slaapt dan niet en heeft continu een leeg maagje. Ik slaap dan ook niet, want continu aanleggen. Goed voor kind? Gevoelsmatig vind ik dus niet. Fijn dat na die k*tdagen de productie weer is afgestemd, maar dat heb ik na 3 dagen niet afgewacht. Hup, wat KV erin en ons meisje was ein-de-lijk weer blij en tevreden en mama ook.

Voor mij was die stap wat makkelijker omdat ik een keizersnee heb gehad en de eerste dagen helemaal geen borstvoeding had en ons meisje dus bijvoeding kreeg. Die eerste paar dagen was ze dus ook een heel tevreden kind. Wel heb ik superbegeleiding gehad in het ziekenhuis (WKZ) en van de kraamhulp (lactatiekundige). Ze bleven positief ook al kreeg ik een paar dagen lang maar 2 druppels per kolfsessie uit mijn borsten. Maar warempel, op een gegeven moment was de borstvoeding daar, inclusief de stuwing. Nooit geweten dat ik daar blij mee zou zijn. Meisje hapte gelukkig goed.

Wat ik een groot, groot nadeel vind van borstvoeding is de enorme verantwoordelijkheid die je als moeder hebt om je kind gevoed te krijgen. Die enorme onzekerheid en op een gegeven moment wanhoop als je kind maar blijft huilen van de honger. Kijk, je kunt een hotline openen met een positieve lactatiekundige die je telkens weer oppept, maar op een gegeven moment ben je ook zoooo moe, zeker na een zware bevalling. En wat is dan 'beter'???

Voor mij is deze combi beter.

O ja, ik vind het ook heel normaal dat je BV geeft als logisch gevolg op de zwangerschap, maar ik vind KV een prima alternatief en ga niet spastisch over de kwaliteit van KV doen. Het is geen meuk.
Hier kom ik nog op terug
Oef schreef op 29 november 2007 @ 09:54:

[...]

Maar kan ik daaruit dan opmaken dat kruidvat voeding dus NIET dezelfde samenstelling heeft als Nutrilon?

Overigens heb ik kruidvat melk nog nooit gebruikt, hier altijd Friso.

De fruithapjes van kruitvat zit veel extra suiker in dat zou ik dus niet gebruiken.

Als dit klopt heeft het juist precies dezelfde samenstelling. Daarom was Nutrilon blijkbaar een rechtszaak begonnen.

Het zou mij ook niks verbazen als al die goedkope merken gewoon worden gemaakt in een fabriek van een duurder merk. Dat is toch met heel veel artikelen zo. Waarom niet met voeding.
malar schreef op 29 november 2007 @ 09:47:

Omdat het je eigen lijf is en de integriteit van je lichaam is ontzettend belangrijk.
Bevallen vond ik ook een zeer schaamteloze gebeurtenis. Dat schond de integriteit van mijn lichaam ook redelijk. Denk dat ik een volgend keer direct voor een keizersnee kies. Als ik toch die keuze heb...
Maar en/en kan toch ook?

Doet mijn vriendin ook. Ze kolft, want bv geven gaf te veel stress en ze geeft fv. En volgens mij heeft zij die druk van buitenaf helemaal niet gehad.

Ook zij ging in het begin telkens naar boven om de borstvoeding te geven. Waarom? Kan toch ook gewoon beneden? Snapte ik niet zo, maar misschien schaamt ze zich. Heb dat nooit durven vragen, maar heeft iemand een idee. Moet dat of zo? Beter voor de baby?
Zie nu pas dat dit topic al in augustus is gestart. TO heeft dan ook niet veel meer aan het commentaar denk ik :-)

Nou ja er zijn vast nog genoeg moeders die ooit eens flesvoeding gaan geven.
Malar, kijk, dat vind ik dus k*t voor je!!
Hier kom ik nog op terug
Kingsqueen schreef op 29 november 2007 @ 09:58:

Ik vind het wel jammer dat er over KV wordt gesproken alsof het 'meuk' zou zijn. KV is uiteraard geen meuk.

Aangezien dit toch een BV-KV discussie is geworden:

O, zo bedoel ik het woord 'meuk' helemaal niet.
huh was Nutrilon een rechtzaak begonnen om aan te tonen dat de Kruidvat voeding dezelfde samenstelling had? Snap ik niet.

Overigens denk ik ook dat veel produkten in dezelfde fabriek worden gemaakt.
josephine69 schreef op 29 november 2007 @ 10:01:

Zie nu pas dat dit topic al in augustus is gestart. TO heeft dan ook niet veel meer aan het commentaar denk ik :-)

Nou ja er zijn vast nog genoeg moeders die ooit eens flesvoeding gaan geven.
oh nou dan is t wel enorme mosterd haha
La India schreef op 28 november 2007 @ 23:16:

De hele zwangerschap .... Alles uit de kast gehaald voor het welzijn van je baby. Tot op het moment dat de navelstreng is doorgeknipt hen ineens hebben we een keuze en staat het welzijn van het kind gewoonweg onderaan het priotiteitenlijstje,.....

... Het zal je norm maar wezen,...
@ Arwen, Niemand heeft het over goed moederschap? sorry hoor, hierboven wordt een oordeel geveld en volgens mij daarover.
BV kan wel in gezelschap, maar ik zou me toch wel erg vertrouwd moeten voelen met die mensen. Dus directe familie, okee, vriendinnen, okee, maar dan houdt het wel op. Bovendien is rust voor je kindje tijdens het voeden ook veel beter.
Hier kom ik nog op terug

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven