Kruidvat Kunstvoeding

16-08-2007 16:39 326 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik geef nu nog BV, maar ben me wel vast aan het orienteren voor als ik straks over ga op KV. Ik wil bij 5 maanden beginnen met rustig aan afbouwen, dat wil zeggen elke week 1 BV vervangen voor KV.

Nou zag vandaag bij de Kruidvat dat die tegenwoordig ook eigen merk KV en fruithapjes verkopen.

Het is een stuk goedkoper dan de andere merken (scheelt zo 4 euro).

Het lijkt mij dat het wel aan alle strenge eisen moet voldoen die hier in NL gelden voor babyvoeding.

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?

Groetjes!
Oef schreef op 29 november 2007 @ 10:02:

huh was Nutrilon een rechtzaak begonnen om aan te tonen dat de Kruidvat voeding dezelfde samenstelling had? Snap ik niet.

Overigens denk ik ook dat veel prodkten in dezelfde fabriek worden gemaakt.
Ik weet niet of ze echt een rechtzaak hebben aangespannen hoor, maar als kruidvat echt dezelfde samenstelling had dan wil nutrilon natuurlijk niet dat kruitvat dezelfde voeding verkoopt als ze zelf verkopen. Vandaar de rechtzaak, lijkt me.
Okee Fleurtje, dat dacht ik even (over meuk)
Hier kom ik nog op terug
Raar woord eigenlijk: meuk
Hier kom ik nog op terug
En als er nou helemaal niet gereageerd wordt op een posting als die van La India, dan was er niks aan de hand geweest.
josephine69 schreef op 29 november 2007 @ 10:05:

[...]

Ik weet niet of ze echt een rechtzaak hebben aangespannen hoor, maar als kruidvat echt dezelfde samenstelling had dan wil nutrilon natuurlijk niet dat kruitvat dezelfde voeding verkoopt als ze zelf verkopen. Vandaar de rechtzaak, lijkt me.

ja ok nu begrijp ik t. Maar goed als kruidvat heeft gewonnen dan zal de samenstelling dus niet hetzelfde zijn geweest als die van Nurtrilon.

Anyway Jules had dit topic ge-upt dus misschien heeft de nog wat aan die wel on-topic reacties
Chi caatje schreef op 29 november 2007 @ 10:01:

Waarom? Kan toch ook gewoon beneden? Snapte ik niet zo, maar misschien schaamt ze zich. Heb dat nooit durven vragen, maar heeft iemand een idee. Moet dat of zo? Beter voor de baby?
Niet iedereen vindt het prettig om bv te geven waar anderen bij zijn. Ik had totaal geen problemen met voeden op een terras, in de bus etc. , maar bij sommige familieleden ging ik wél naar boven.
hey waarom openen jullie nou niet gewoon weer s een FV/BV discussie dat is veel leuker en makkelijker terug te vinden.
Oef schreef op 29 november 2007 @ 10:07:

[...]

ja ok nu begrijp ik t. Maar goed als kruidvat heeft gewonnen dan zal de samenstelling dus niet hetzelfde zijn geweest als die van Nurtrilon.

Anyway Jules had dit topic ge-upt dus misschien heeft de nog wat aan die wel on-topic reacties

Dat kan je denk ik op 2 manieren bekijken. Als ik straks tijd heb ga ik wel even googelen of ik iets kan vinden hierover.

Nu roept zoon die een heerlijk verantwoord (lees :vers, zonder suiker :-] ) fruithapje krijgt.
fleurtje schreef op 29 november 2007 @ 10:01:

[...]

Bevallen vond ik ook een zeer schaamteloze gebeurtenis. Dat schond de integriteit van mijn lichaam ook redelijk. Denk dat ik een volgend keer direct voor een keizersnee kies. Als ik toch die keuze heb...
Sorry hoor, ik had het niet over een normale bevalling die de integriteit van het lichaam zou aantasten. Je leest niet goed, ik kreeg een keizersnede en het was ook dat geruk en getrek aan mijn lijf de dagen erna, alsof het ineens niet meer van mij was.
Kingsqueen schreef op 29 november 2007 @ 10:04:

Bovendien is rust voor je kindje tijdens het voeden ook veel beter.
Ik weet niet of dat écht zo is. Voor sommige babies vast wel, maar niet voor allemaal.
malar schreef op 29 november 2007 @ 10:10:

[...]

Sorry hoor, ik had het niet over een normale bevalling die de integriteit van het lichaam zou aantasten. Je leest niet goed, ik kreeg een keizersnede en het was ook dat geruk en getrek aan mijn lijf de dagen erna, alsof het ineens niet meer van mij was.

Ik lees heel goed. Heb ook zo'n bevalling gehad. Dus als je het over integriteit van het lichaam gaat hebben, dan kan (m.i.) die paar maanden bv er ook nog wel bij. Ik bedoel: waarom wél een bevalling over hebben voor je kind, maar geen bv? Waarom gaat bij bv opeens de integriteit van je lichaam spelen?

Je borsten gebruiken om te voeden, vind ik een stuk meer integer dan je borsten gebruiken voor op zn Russisch.

Sorry.

Hahahahahahaaaaaa

Meuk meuk meuk meuk meuk Meuk meuk meuk meuk meuk Meuk meuk meuk meuk meuk Meuk meuk meuk meuk meuk Meuk meuk meuk meuk meuk Meuk meuk meuk meuk meuk.
Ik denk dat de meeste moeders echt bewust nadenken over wat het beste is voor hun kind en dat uiteraard ook in de praktijk willen brengen.

Maar wat is het beste voor je kind?

Als aanstaande moeder ben je afhankelijk van ervaringsdeskundigen, want zelf weet je niet zoveel.

Kinderen van de jaren zeventig schijnen flessenkinderen te zijn. In de jaren zeventig werd door vrijwel iedereen KV enorm gepromoot. Mijn moeder had het gevoel dat ze mij het beste gaf door mij KV te geven. Voortschrijdend inzicht leert dat dat niet het geval is, BV was beter geweest.

Best lullig voor d'r en voor mij natuurlijk ook.

Waarom bestaat er uberhaupt kunstvoeding? Omdat daar behoefte aan was. Dus eerst was er KV en toen pas kwamen de lactatiekundigen. En wat komt er straks? Pedagogen die erachter komen dat weken lang aanmodderen met BV schade oplevert aan de hechting tussen moeder en kind? Dat een gefrustreerde, oververmoeide moeder slecht is voor de ontwikkeling van het brein van het kind?

Het mooie van moeder worden is het instinct dat ontwikkeld wordt. Als je kind honger heeft wil je als moeder maar 1 ding; eten geven. Als je kind zo moe is, maar huilt omdat het honger heeft en daardoor niet kan slapen wil je als moeder maar 2 dingen; eten geven en dat je kind lekker slaapt.

En dan kom je op een punt dat je 3 dingen wilt; eten geven, dat je kind gvd gaat slapen en dat je ZELF ook gvd kunt slapen. En als je op DAT punt bent gekomen... komt m.i. de hechting met je kindje in gevaar. Want als dat dagen voortduurt vind je je kind niet meer het allerliefste wezentje van de hele wereld en vind je jezelf een waardeloze moeder.
Hier kom ik nog op terug
@Fleur. Dan zou je ook moeten begrijpen dat de integriteit van je lichaam iets persoonlijkheids is dat niemand daarbij over een ander kan oordelen hoe die dat zou moeten ervaren of ervaart. En je gebruikt het woord "integer" in deze context trouwens onjuist. Tenminste als je het wilt koppelen aan de lichaamsintegriteit waar we het over hadden.

Overigens vind ik het oprecht heel klote voor je dat je een nare bevalling had en erg fijn dat je wel BV hebt gegeven, het doet mij nog steeds pijn dat dat niet gelukt is. Je kunt niet voor mij bepalen dat ik me maar over mijn ervaring heen had moeten zetten en wel BV had moeten geven, kost wat het kost. Dat kon ik (blijkbaar) niet. En jij gelukkig wel. Iedereen is anders en dat onbegrip voor de standpunten van een ander (waar nu niet jou van wil beschuldigen hoor) maakt me boos en verdrietig.
Eens met Oef (on topic)! Ik denk dat de samenstelling NIET hetzelfde is, omdat anders Nutrilon gewonnen zou hebben.
Hier kom ik nog op terug
arwen173 schreef op 29 november 2007 @ 09:50:

niemand heeft het toch over goed moederschap?
Nope, nooit gedaan ook. Maar wordt kennelijk wel tussen de regels door gelezen 8-P
Kingsqueen, ben het zo met je betoog eens
Maar Malar, dat is misschien wel het hele punt: ik heb mijn ervaring niet als naar ervaren. Objectief gezien was ie misschien naar, maar in mijn optiek hoorde dat erbij (+ dat ik niet wist hoe een 'normale' bevalling had moeten gaan), en daar had ik me maar overheen te zetten. Zelfde gold voor mij voor bv (voor mij dus, en je hebt gelijk: dat is een heel persoonlijk iets): ik heb het echt niet altijd leuk gevonden, zeker de eerste twee weken niet. Bij tien dagen heb ik zelfs op het punt gestaan ermee te stoppen. Maar goed, toch doorgegaan.

En dát is misschien het verschil: ik vond het geen kwestie van 'als je je er maar goed bij voelt', of een keuze hebben. De bv liep bij mij, dús gaf ik bv, klaar.

Natuurlijk is het een ander verhaal als het echt niet gaat, maar ik heb het nu over de vrouwen die er geen zin in hebben (om bv die kraamvisite). Daar kan en wil ik geen begrip voor hebben, hoe vrij de keuze ook is.
Over Kruidvat voeding:

Ik heb wel kort Kruidvat nummer 2 of 3 (weet ik even niet meer) opvolgmek gegeven, ook om het bord pap mee aan te maken.

Eerst Nutrilon Omneo gegeven, rond een maand of 7 over op Omneo 2 en toen kindje ongeveer een jaar was op Kruidvat nummer 2 of 3 want ik was wel benieuwd ernaar.

Kruidvat Extra Care heette het geloof ik.

Ik vond het vetter aandoen dan Nutrilon. Nutrilon is een droger poeder, schuimender.

Kruidvat was vetter, meer als Friso (had mijn pleegkind altijd vandaar dat ik het kon vergelijken.)

Kruidvat smaakte ook een stuk zoeter. (ja ik proefde alles wat in mijn baby ging eerst)

Die rechtszaak ging over de samestelling en vooral de zogenaamde prebiotische vezels die Nutrilon met jaren van research heeft ontwikkeld en Kruidvat heeft gecopieerd. Nutricia was daar boos over, maar de rechter gaf Kruidvat gelijk omdat Nutricia toch niet het patent had of mocht hebben .

Dus uit die rechtszaak kan je nog steeds weinig over de samenstelling concluderen, behalve dat Kruidvat die prebiotische vezels er ook in heeft zitten.

En in dezelfde fabriek wordt het zeker niet gemaakt gezien de rechtszaken.

Maar volgens mij is het prima flesvoeding, al was ik inderdaad ook sceptisch gezien de Kruidvat fruithappen die stijf van de toegevoegde geraffineerde suiker staan.
Kingsqueen schreef op 29 november 2007 @ 10:20:

Het mooie van moeder worden is het instinct dat ontwikkeld wordt. Als je kind honger heeft wil je als moeder maar 1 ding; eten geven. Als je kind zo moe is, maar huilt omdat het honger heeft en daardoor niet kan slapen wil je als moeder maar 2 dingen; eten geven en dat je kind lekker slaapt.

En dan kom je op een punt dat je 3 dingen wilt; eten geven, dat je kind gvd gaat slapen en dat je ZELF ook gvd kunt slapen. En als je op DAT punt bent gekomen... komt m.i. de hechting met je kindje in gevaar. Want als dat dagen voortduurt vind je je kind niet meer het allerliefste wezentje van de hele wereld en vind je jezelf een waardeloze moeder.
Bij mij duurt het al 22 maanden en ik vind mijn dochter nog steeds het allerliefste wezentje van de hele wereld.
@Fleurtje, point taken
isabon schreef op 29 november 2007 @ 10:30:

.

En in dezelfde fabriek wordt het zeker niet gemaakt gezien de rechtszaken.

.
Mijn opmerking hierover ging ook niet over nutrilon vs kruidvatvoeding, maar was meer een algemene opmerking dat het me niet zou verbazen als een duur merk ook een goedkoop merk maakt.
Nee, vrouwen die er gewoon geen zin in hebben, begrijp ik ook niet. Maar die vallen dan voor mij in de categorie: ik wil niet per definitie het beste voor mijn kind. Daar zitten ook de vrouwen in:" ik heb geen zin om te stoppen met roken, ook al weet ik dat het niet goed is, maar ja, er zijn wel meer dingen niet goed."

Arm dochtertje van Fleurtje: al 22 maanden honger lijden. En Fleurtje, jij geeft nog steeds BV??? Jouw dochtertje heeft recht op KV!!
Hier kom ik nog op terug
Kruidvat wint rechtszaak van Nutricia

Vrijdag, 09 november 2007 - Drogisterijketen Kruidvat heeft de octrooizaak die zij tegen Nutricia had aangespannen gewonnen. Dat maakte Kruidvat donderdag bekend. Het Europees Octrooi Bureau in München heeft uitgesproken dat een octrooi van Nutricia op een ingrediënt in haar babyvoeding niet geldig is en uit de registers dient te verdwijnen.

Kees Buur, inkoopdirecteur van A.S. Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, reageerde verheugd op de uitspraak. “Het sterkt ons in onze overtuiging dat het mogelijk moet zijn om scherpgeprijsde babyvoeding onder eigen merk op de markt te brengen die niet onderdoet voor die van de A-merken.”

Het is niet de eerste keer dat de drogisterijketen en Nutricia met elkaar ruziën. In februari oordeelde een rechter dat de babyreclame van Nutricia misleidend was. Kruidvat had problemen met de claim van Nutricia dat een prebiotische vezelmix in babypoeder als enige is goedgekeurd door de Europese Commissie.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven