mail over nieuwe uitgaanstijden

28-11-2007 20:37 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, vandaag kregen wij een mailtje over uitgaanstijden, ouders willen zich sterk maken om in de horeca de uitgaanstijden van 21.00uur t/m 01.00uur te maken, uitgaanstijd blijft ongeveer hetzelfde, indrinken is grotendeels van de baan, je kinderen gaan niet in de kleinste uurtjes over straat, jij hoeft ze niet in de kleinste uurtjes op te halen, je kunt een digitale handtekening zetten. Is het een vreselijke betutteling of zien jullie er juist voordelen in?
die ik wilde bestaat al...
[quote]Celeone schreef op 29 november 2007 @ 17:30:

Er zullen veel voorstanders zijn omdat de meeste ouders het, zoals ik al schreef, prettig zullen vinden niet de boeman te hoeven zijn. Ze kunnen dan lekker met hun vingertje naar de overheid wijzen en dus nog steeds hele goede vriendjes zijn met hun kroost. :S

quote]

Ik denk dat ouders het prettig zullen vinden dat ze niet voor jan doedel de boeman hoeven uit te hangen.
Ja, nu ik erover nadenk is het eigenlijk wel gek, waarom kunnen ouders wel massaal zo'n petitie tekenen om anderen het plan te laten doorvoeren, maar kunnen ze er niet massaal voor kiezen hun kinderen tot 01.00 uur uit te laten gaan? Blijkbaar wil iedereen het wel, maar is iedereen te bang om het ook daadwerkelijk zelf uit te voeren. Lijkt me toch een sterk argument dat hier dus wel sprake is van de verantwoording aan iemand anders overdragen.
Vl43inder schreef op 29 november 2007 @ 17:38:

Ik denk dat ouders het prettig zullen vinden dat ze niet voor jan doedel de boeman hoeven uit te hangen.
Waarom? Daar zijn het toch ouders voor? Je hoeft je kinderen toch niet altijd maar te vriend te houden?
Waarom zou het de horeca meer geld kosten om de boel in de gaten te houden, als het publiek hetzelfde is en de periode van uitgaan ook? Of zijn er mensen die eerder op de avond beter in de gaten gehouden moeten worden dan later?

De horecagelegenheden hebben er wel belang bij omdat er minder thuis zal worden voorgedronken. Horecagelegenheden zoals kroegen zullen minder lang open hoeven te zijn en dus minder personeelskosten maken. De meeste cafe's zijn namelijk nu ook al eind van de middag open, nog niet met volle bezetting, maar er is altijd wel iemand.
Waarom moeten ze minder lang open zijn? De ouderen zullen toch wél tot sluitingstijd uitgaan? Zelfde openingstijden en ze moeten misschien nog wel vroeger hun deuren open ook (discotheken bijvoorbeeld).

Ik denk dat het de horeca meer geld zal kosten omdat er ook mensen zullen moeten zijn die in de gaten gaan houden dat de pubers niet langer blijven dan is toegestaan. Hoe krijg je in godsnaam zo'n hele grote groep jongeren naar buiten? Daar heb je toch op z'n minst wel wat mannetjes voor nodig, áls dat al gaat lukken.
Nee, je hebt gelijk dat het de verantwoordelijkheid van ouders is, maar we hebben het hier niet over individuen maar over een hele leeftijdsgroep.
Als je gewoon dicht gaat om 1 uur, dan moet iedereen toch naar buiten, dan hoef je geen onderscheid te maken in leeftijd.

Ook als je geen puber meer bent is het helemaal niet erg hoor om van 8 tot 12 uit te gaan ipv van 12 tot 4.

In Volendam werkt het prima, het is even wennen maar ook als je geen tijd mee krijgt van je ouders omdat je bijvoorbeeld 35 bent dan wen je heel snel aan een verschuiving van de kroegtijd.
Vl43inder schreef op 29 november 2007 @ 17:41:

De horecagelegenheden hebben er wel belang bij omdat er minder thuis zal worden voorgedronken. Horecagelegenheden zoals kroegen zullen minder lang open hoeven te zijn en dus minder personeelskosten maken. De meeste cafe's zijn namelijk nu ook al eind van de middag open, nog niet met volle bezetting, maar er is altijd wel iemand.
Ik merkte al eerder op dat pubers die indrinken gewend zijn dit gewoon zullen blijven doen. Het gaat nu over vevroegde staptijden. Aangezien er geen prijsverlaging in de horeca gaat plaats vinden blijft het aantrekkelijk om te blijven indrinken en dus verdiend de horeca er echt niet beter mee.

Overigens moet er wel op de vervroegde tijden genoeg personeel zijn en ook daar valt qua kosten dan niks te winnen.
Klopt, tijdens de stapuren is er qua personeelskosten niets te winnen. Maar omdat de periode tussen het opengaan van het cafe en de stapuren veel korter is, zit de winst in die periode, niet in de stapperiode. Je hebt dus niet zo lang iemand nodig om een lege kroeg open te houden.

En de hoge horecaprijzen zullen inderdaad het indrinken wel niet helemaal kunnen vermijden. Maar het betekent in ieder geval niet meer verlies vanwege de indrinkers dan dat nu het geval is.

En zelfs als je extra mensen nodig hebt om de jeugd te controleren zoals bij de oplossing waar Krengiserweer het over had, dan zou het best nog wel eens kunnen dat je uiteindelijk toch meer verdient. In een cafe waar weinig jongeren zijn, komen meer ouderen, en ouderen brengen veel, heel veel meer op voor een kroeg.

Ik heb een keer ergens gewerkt waar hoofddeksels verboden waren om op te houden omdat de kroeg helemaal vol zat met jongeren (met petjes) die een glas cola per twee uur dronken. Toen er minder jongeren kwamen (je haar ziet er niet uit wanneer je je helm af doet immers), werd de kroeg weer veel populairder onder ouderen, met een veel hogere omzet als gevolg.
Volendam is ook echt de saaie plaats om op stap te gaan!

Ooit 1 keer gedaan, nooit meer!

Waarom moet ik op mijn zaterdagavond om 8 uur in de kroeg zitten?

Dan wil ik lekker uitgebreid eten, gezellig wat drinken met vrienden en daarna eens de stad in. Des te langer duurt mijn avond!

En ja, een aantal jaren geleden was ik ook puber. Bij ons ging de dorpskroeg ook pas om 12 uur open en het was moeilijk om dat als 16-jarige aan je ouders aan het verstand te peuteren. Maar we maakten altijd goede afspraken en ik zorgde ervoor dat ik nooit alleen naar huis hoefde te fietsen. Mijn ouders kwamen over de brug door mij dan later thuis te laten komen, ik kwam over de brug door te zorgen dat ik niet alleen naar huis ging en me altijd netjes aan de tijden hield.

En ja, ik kwam ook wel eens te laat en ben ook wel een dronken van de trap afgedonderd en heb de badkamer van mijn ouders volgekotst. Tja, dat hoort nu eenmaal bij het volwassen worden hoor.

Als je zorgt voor een goede verstandhouding met je pubers, dan hoeft de rest van het uitgaanspubliek daar niet onder te lijden.
En toch heeft Volendam wel een bloeiende horeca. Het is ook niet mijn cup of tea, maar goed dat is het uitgaansleven in de stad van TO misschien ook wel niet. In mijn stad heb ik het gelukkig wel naar mijn zin, en ik kan daar lekker vroeg beginnen met stappen.

De vraag was betutteling of zie je de voordelen. Nou, ik zie de voordelen maar ik denk dat er betutteling nodig is om de voordelen ervan te plukken.

Als je het je als ouder lukt om je kind goed om te laten gaan met stappen, alcohol, etc. dan is dat natuurlijk geweldig. Maar kennelijk lukt het een grote groep ouders niet in de stad van TO, dan vind ik het goed dat ze op deze manier toch hun verantwoordelijkheid nemen.
vlinder: die kroeg waar ik het over had hanteerde dus alleen een begintijd voor pubers, geen eindtijd. Ze meosten alleen voor 22 uur binnen zijn. vanuit die kroeg werd er geen druk opglegd om weg te gaan.

maar in die stad vertrokken de meeste laatste stadsbussen en ook de eerste nachtbussen naar omliggende dorpen tussen 00 en 01 uur. kennelijk hebben de ouders van deze pubers dusdanig veel controle dat de kindertjes ook alemaal braaf met die laatste bus naar huis gaan. ( of ze zijn te lui om te fietsen en hebben een geld meer voor een taxi na een hele avond drinken, dat kan ook).

En idd ouderen leveren een kroeg veel meer omzet op dan jongeren en ouderen blijven weg als je tent vol pubers zit. dus de horeca wil de pubers ook graag kwijt. maar als je dan om 01 uur dicht moet, dan heb je dus geen enkele wints, want dan ben je al je publiek kwijt.

Persoonlijk vind ik variabele sluitingstijden veel prettiger. ben wel eens in arnhem wezen stappen en daar gaan alle kroegen om dezelfde tijd dicht. Stad staat dan vol met politie en ME, zodat er geen rellen ontstaan. Geeft mij een heel onveilig gevoel en just die aanwezigheid van al dat blauw wekt agressie op.
Mijn ouders hadden inderdaad ook liever dat ik veilig thuiskwam dan dat ik op een tijd die zij graag zagen thuiskwam. Bij ons was dus de afspraak dat ik altijd zorgde dat ik met een bekend iemand naar huis ging. Doordat mijn vriendinnetjes wel uitgaanstijden meekregen, was ik dus nog wel vaak voor 2 uur thuis.

Maar waar ik hier niemand over heb zien schrijven. Mensen komen altijd later dan de kroeg opengaat want niemand wil als eerste komen. Dus inderdaad stel jij zorgt dat je om 8 uur kan beginnen en het dan dus ook leuk is in de kroeg, zul je tot 10.00 nog steeds een halfvolle of halflege kroeg hebben.

Ik wil om 8 uur nog niet naar de kroeg, dan kom ik terug van mijn werk en ga ik uitgebreid met mijn ouders eten. Maar 10/ 11 uur daarentegen vind ik wel mooi. De laatste jaren is het namelijk bij ons in de stad pas leuk rond een uur of 1 en ben ik inderdaad meestal al moe voordat ik naar de stad ga...

Maar ik denk dat het probleem niet ligt bij de ouders van de pubers maar bij die pubers zelf en al het andere uitgaande publiek. Als het inderdaad weer gewoonte word om vroeger uit te gaan ( wat ik inderdaad zo'n 5 jaar geleden deed) dan heb je ook langer plezier en onze kroegen sluiten al om 2 uur/ half 3 dus dat is wel vroeg genoeg!
Eerder opengaan zal ook niet leiden tot eerder beginnen, eerder sluiten wel. Dan komen mensen vanzelf eerder, als je namelijk tot bijvoorbeeld 2 uur de tijd hebt om uit te gaan dan denkt op een gegeven moment niemand meer "nou, laat ik maar niet voor enen gaan want dan ben ik vast de eerste", dat reguleert zichzelf.

Variabele sluitingstijden zijn prettiger, maar variabel tussen 3 en 5 is niet anders dan variabel tussen bjivoorbeeld 12 en 2.

Kijk zo'n omschakeling is niet makkelijk om te maken, maar het is niet onmogelijk en ik zie geen grote nadelen, wel grote voordelen.
En ik pleit er ook niet voor dat de kroegen om 7 uur vol dienen te stromen, maar zoals Lunatik zegt, 10 uur is een mooie tijd om een kroeg gezellig vol te hebben vind ik, 2 uur is een mooie sluitingstijd.

Kijk dat ik zelf om 7 uur al in de kroeg zit....ik zou er als ik tijd heb om 5 uur al zitten. Ben wel een bartype zeg maar.
Ik vraag me dus af of al die pubers braaf om 1 uur naar huis gaan als alle kroegen dicht zijn of dat ze dan nog voldoende energie hebben om lekker op straat nog even een beetje gaan feesten.
Toen ik 15/16 jaar was mocht ik helemaal niet uitgaan van mijn ouders in de stad (ja om 1 uur thuis maar daar heb je dus niks aan). Maar ik ben er niet minder van geworden om me te vermaken met andere leuke dingen zoals de buurtsoos/disco en lekker naar de bioscoop. Heb dat stappen ruimschoots ingehaald!

Ik vind het onzin om de uitgaansgelegenheden zo vroeg te laten sluiten. Ik werk vaak voor het stappen tot 18 of 20.00 uur, en wil dan nog even rustig kunnen zitten, douchen, omkleden, beetje bijkletsen met vrienden. Soms vind ik het ook gezellig om met een groep vrienden eerst uit eten te gaan tot een uur of 10, 11 en dan te gaan stappen. Dan zijn we dus wel van 19.00 tot 5.00 de volgende ochtend weg, zou het wel een domper vinden als de tenten dan al om 2 uur zouden gaan sluiten. Daarnaast werken veel van mijn vrienden in de horeca dus die zijn dan pas om half 12 klaar met werken, en dan vooral in het weekend. Beetje jammer als de boel dan al om 1 of 2 uur sluit!

Ik vind niet dat de horeca verantwoordelijk is voor het feit dat jonge pubers 'te laat' thuiskomen. Dat is de verantwoordelijkheid van de ouders. Het enige is dat hier een hoop plekken zijn waar je officieel 18 of 21 moet zijn om binnen te komen, maar daar lopen dus alleen maar pubers van een jaar of 16. Daar mag dan wel iets strenger op gecontroleerd worden.

En pubers gaan ook wel indrinken als de stapavond om 21 uur begint, want dat is toch 'stoer' en dan begin je er gewoon om 19 uur al mee... In de supermarkt waar ik werk komen ze t om 19 meestal al halen en vaak staat de fles al aan de mond als ze net buiten zijn (die zijn dan wel 16 trouwens, maar meestal ook maar net ;))
Dat is bij ons ( waar mijn ouders wonen) dus ook het geval. Je moet eigenlijk 18 of 21 zijn om die kroeg binnen te komen, maar wat er loopt is voornamelijk 16/17. Verschillende sluitingstijden van kroegen zou een goed idee zijn. Dat de kroegen waar je 18 voor moet zijn en dus het 16/17 jarige grut komt, sluiten om 2 uur en de rest pas om 3/ 4 uur ( en daar dus ook strenge controle zodat er niks onder 18- 21 binnenkomt) . Zou ook een hoop herrie op straat schelen..

Vaak gaan wij daarna namelijk ook nog naar de enige club die tot 4 uur open is, eigenlijk te fout voor woorden, maar goed je wilt wat toch.. en daar word erg streng op leeftijd gecontroleerd en moet je ook nog eens op zaterdagavond 5 euro betalen.. Maar dan kan je tenminste nog even doordansen...

En indrinken is gewoon stoer op die leeftijd en goedkoop dus dat blijven ze toch wel doen...

het was toch pijpen voor een Breezer ; gaan ze er nu al voor op hun rug ?

X-D
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lang leve Groningen-stad, gewoon 24/7 stappen.

En het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de ouders of kinderen op tijd thuis zijn, niet van de horeca. Tot mijn 18de was ik netjes (buitenwijk ook nog) om 01:00 uur thuis, vanaf mijn 18de om 02:00 uur. En ik hoefde écht niet te proberen om daar overheen te gaan.

En hoezo, hangen voor de tv tussen 20:00 en 23:00 uur ? Kletsen, bijpraten, hangen, indrinken en vervolgens vol goede moed de stad in.
blijfgewoonbianca schreef op 29 november 2007 @ 23:01:

[...]

het was toch pijpen voor een Breezer ; gaan ze er nu al voor op hun rug ?

X-D
:rofl: ja, krijgen ze er bitterballen bij
Moppentoet, ik heb ook in Groningen gewoond. Geweldig stappen! Voordeel van Groningen is dat de kroegen ondanks de ruime openingstijden ook om 10 uur al wel gezellig zijn. Studenten he, goed stapvolk.
Grappig dat Volendam er steeds wordt bijgehaald. Ik herinner me dan vooral de onderzoeken waaruit bleek dat er in Volendam bovengemiddeld cocaine, XTC en meer van dat soort troep wordt gebruikt. Ik weet dus niet of Volendam wel zo'n goed voorbeeld is. Volgens mij kunnen ze zich daar beter druk maken om het drugsgebruik dan om de openingstijden.
Celeone, ik had al verwacht dat er iemand met zoiets zou komen. Makkelijk hoor om zo een argument proberen te weerleggen.

Bovengemiddeld cokegebruik heeft weinig te maken met de openingstijden van de kroegen lijkt me. In Volendam hebben jongeren namelijk ook bovengemiddeld veel geld en is in Volendam sociale status nog belangrijker dan elders.

Groningen wordt er toch ook bijgehaald, daar drinken studenten zich dood tijdens de ontgroening...en zo is er overal wel wat he.
Los van betutteling voor kinderen, zou ik zelf graag zien dat het uitgaan vervroegd werd. Nu wordt het pas gezellig in de kroegen rond 23.00 uur zoals velen al schreven. Ik heb inmiddels kleine kinderen en trek dat echt niet meer, een avondje stappen. Pas om elf uur in het café, en als ik nog ergens zou willen dansen kan dat pas vanaf een uur of twee in mijn woonplaats. Tenminste, als je dan een béétje ambiance wilt hebben en niet in je eentje in een lege tent wilt swingen.

Dus een traditionele avond uit eindigt rond vier uur op zijn vroegst.

Ook al logeren de kinderen of doet mijn man ze dan 's morgens, dan nóg ben ik de hele dag brak en ook dat is geen feest als je kinderen moet verzorgen. Urenlang op de bank liggen is er gewoo niet bij.

Daarom zou ik er veel voor over hebben en véél vaker uitgaan als ik zeg maar rond half negen naar het café zou kunnen. Natuurlijk kán dat nu ook al wel, het is wel open, maar de sfeer zit er nog niet in zeg maar.

Dan om elf uur gaan dansen en om één uur naar huis. Zou geweldig zijn, kun je toch nog een normaal aantal uren slapen en dat scheelt veel.

Volgens mij zou iederéén daar baat bij hebben. Ook de uitbaatster van de tent die tussen middernacht en vier uur de drukste uren heeft, dat verschuift dan toch ook gewoon?

Ergens moet die beweging op gang gebracht worden, iets of iemand moet beginnen. Maar hoe mobiliseer je dat? Misschien door zo'n 'betuttelend' initiatief als uit de posting van TO?

xx lisa.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven