Zwanger en jaarcontract

07-12-2007 09:59 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik lees al een tijdje mee op dit forum maar heb nog nooit iets geschreven. Bij deze dan :-)

Sinds gister weet ik dat ik zwanger ben van de tweede. Ik heb al een dochter van 2,5

Sinds kort heb ik ook een nieuwe baan. Ik ben een tijd lang freelancer geweest, maar omdat er steeds minder werk kwam in mijn branche, en ik ook wel toe was aan iets anders, ben ik op zoek gegaan naar een vaste baan

Ik heb altijd geroepen dat ik eerst een vast contract wilde voor dat we een tweede zouden beginnen maar het gevoel was toch sterker dan het verstand

Bovendien heb ik er bij mijn dochter erg lang over gedaan om zwanger te worden. (Deze keer wonder boven wonder, in een keer raak)

Vandaar dat mijn man en ik besloten om toch niet te wachten. Het contract zou nog wel eens 2 keer verlengd kunnen worden. En wie zegt dat het daarna om wordt gezet in vast?

Bovendien wil ik dat het leeftijdsverschil tussen mijn dochter en haar broer/zus niet al te groot wordt

Natuurlijk ben ik erg blij.

Maar de paniek is ook toegeslagen. Hoe moet dat op mijn werk? Hoe moet ik het mijn baas vertellen? In februari gaat mijn jaarcontract in, nu heb ik een half jaar contract.

Er is nog niets getekend trouwens, maar mijn jaarcontract is wel min of meer zeker.

Ik ben nu 6 weken zwanger, en twijfel nu of ik het mijn baas moet vertellen voordat ie mijn contract tekent of daarna

Ik ben bang dat als ik alsnog geen jaarcontract krijg. Aan de andere kant voelt ie zich misschien wel belazerd als ik niks zeg.

Zucht, het is zo moeilijk allemaal

Toen ik zwanger was van mijn dochter had mijn man ook nog maar een jaarcontract, maar ja, hij was man dus daar deed niemand moeilijk over.

Hij moest er natuurlijk ook niet 4 maanden uit, maar soms voelt het zo oneerlijk. Ik zou graag onbezorgd willen genieten van mijn zwangerschap. Zonder dat ik het gevoel heb dat ik iemand voor de gek houdt, want dat wil ik helemaal niet. Mijn baas is nogal conservatief en ik werk met bijna allemaal jonge mensen die nog lang niet aan kinderen toe zijn.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Hoe is het afgelopen?

Groetjes Liselotte
Eigenlijk vind ik dat zwanger zijn een prive aangelegenheid is die je prive oplost. Maar goed, de wet is zeer meegaand voor zwangere vrouwen.

Ik snap niet dat je baas het voor elkaar krijgt zou telkens een tijdelijk contract voor je neus te zetten. Hij mag, volgens mij, iemand een keer een tijdelijk contract aanbieden. Daarna moet hij je in vaste dienst nemen. DUs ik vraag me af of hij "netjes" bezig is.
Eeen half-jaar of jaarcontract mag nog een keer verlengd worden!
Je bent niet verplicht het al te vertellen, maar ik zou het toch doen als ik jou was. Al is het maar om de sfeer een beetje ok te houden ;-)
Hallo,

Ik heb het twee keer meegemaakt: zwanger en inees is er geen werk meer voor me. Het is echter afhankelijk van hoe je werkgever ermee omgaat, of er veel vrouwen en parttimers zijn, enz. Je moet snel een besliessing nemen en de consequenties aanvaarden: wil je eerlijk zijn en het risico lopen dat je geen contract krijgt? Of wil je het nieuws na je contract vertellen en het risico nemen dat je in een verziekte sfeer terecht komt? Kijk wat voor je baas belangrijk is: eerlijkheid en empatie of gaan de bedrijfswinsten boven op de mens? Wat is de sfeer in het bedrijf? Wat is de economische situatie van het bedrijf?
Tijdelijk contract wordt vast

Wanneer wordt een tijdelijk contract omgezet in een vaste aanstelling?

Een werkgever mag u niet jaren achter elkaar op een tijdelijk contract laten werken. Op een gegeven moment moet hij u een vast contract geven. Doet hij dat niet uit zichzelf, dan kunt u in de volgende situaties een vast contract claimen:

U gaat voor de vierde keer achter elkaar voor dezelfde werkgever werken op een tijdelijk contract. Het vierde contract is dan automatisch een vast contract. Behalve als u er tussendoor een keer drie maanden of meer tussenuit bent geweest. Dan moet u weer opnieuw beginnen met tellen.

Voorbeeld: U werkt zes maanden voor werkgever X. Na afloop krijgt u meteen een nieuw contract voor zes maanden. Als dat contract afgelopen is, krijgt u vier maanden een WW-uitkering. Daarna kunt u weer terecht bij werkgever X. U krijgt weer een contract voor zes maanden. Na die zes maanden wil werkgever X u nog een contract voor drie maanden geven. Dat is inmiddels dus het vierde contract met deze werkgever. Moet werkgever X u nu een vast contract geven? Nee, want u bent er tussen het tweede en derde contract meer dan drie maanden tussenuit geweest. U moet na uw werkloosheid dus opnieuw beginnen met tellen.

U werkt in totaal langer dan drie jaar achter elkaar op een tijdelijk contract voor dezelfde werkgever. Zodra u de drie jaar hebt overschreden, bent u in vaste dienst. Behalve als u er tussendoor drie maanden of meer tussenuit bent geweest. Dan begint er weer een nieuwe periode van drie jaar te lopen. Maar bent u er tussendoor korter dan drie maanden uit geweest, dan neemt u die periode mee bij de berekening wanneer u de drie jaar bereikt.

Voorbeeld: U hebt een contract voor twee jaar met werkgever Y. Na afloop werkt u een maand niet. Vervolgens krijgt u weer een jaarcontract met werkgever Y. Een maand voor afloop van dat contract bereikt u de drie jaar. Een dag later wordt uw jaarcontract vanzelf een vast contract, ook al was dat niet de bedoeling van uw werkgever.
Zit een beetje in dezelfde positie, net een nieuwe en erg leuke baan en raakte in mijn proeftijd zwanger (na ruim 2 jaar en met behulp van de medici)

Heb het wel gewoon eerlijk verteld en mijn angst uitgesproken over mijn contract.

Mocht gelukkig gewoon blijven, ondanks dat de zwangerschap niet goed verliep en ik de ziektewet inraakte wegens een buitenbaarmoerderlijke zwangerschap, ben 2 weken terug met spoed geopereerd en zit nu al bijna 3 weken in de ziektewet.

Volgens mijn bazin is zwangerschap geen reden om iemannd zijn contract niet te verlengen. Ze zei er echter wel bij dat ze het erg waardeerd dat ik open en eerlijk ben over mijn kinderwens en de weg (medische molen) die wij daarvoor moeten bewandelen (ben daardoor niet zo flexibel soms)

Kortom: heb ontzettend getroffen met mijn nieuwe baas..............maar mijn eerlijkheid heeft daar ook in meegeholpen.........
Antonio schreef op 07 december 2007 @ 10:06:

Eigenlijk vind ik dat zwanger zijn een prive aangelegenheid is die je prive oplost. Maar goed, de wet is zeer meegaand voor zwangere vrouwen.

Ik snap niet dat je baas het voor elkaar krijgt zou telkens een tijdelijk contract voor je neus te zetten. Hij mag, volgens mij, iemand een keer een tijdelijk contract aanbieden. Daarna moet hij je in vaste dienst nemen. DUs ik vraag me af of hij "netjes" bezig is.
Een werkgever mag 3 tijdelijk contracten aanbieden, meegerekend overeenkomsten via uitzendbureau. Minder contracten is het ook mogelijk als de duur van alle contracten 3 jaar of langer is. Een werkgever hoeft geen reden aan te geven en heeft geen "opzeg" termijn als er geen nieuwe contract aangeboden wordt.
Tja, als je puur naar de 'harde feiten' kijkt: je hebt een jaarcontract dat pas net is ingegaan en naar nu blijkt ben je 4 maanden van de 12 maanden van het contact wegens zwangerschaps- en bevallingsverlof afwezig.

Ik weet niet wat voor functie je hebt, en dus ook niet of je makkelijk of moeilijk te vervangen bent voor die periode. Gevoelsmatig is het voor mij wel een verschil of je telefoniste bent of binnengehaald bent als expert voor een bepaald project. Je kunt dan wel vinden dat dat niks uit zou moeten mogen maken, maar in de praktijk werkt dat natuurlijk toch niet zo.

En hoe je baas er mee omgaat, dat zal van persoon tot persoon en van geval tot geval verschillen. Ervaringen van anderen zullen je dus niet veel wijzer maken. Als hij om wat voor reden dan ook besluit het contract niet te verlengen of om te zetten in AO voor onbepaalde tijd, zul je daar niks aan kunnen doen. En om je nu al druk te gaan maken dat je misschien weer een jaarcontract zult krijgen, vind ik wel heel erg voorbarig.

Overigens vind ik het een ongelooflijke drogreden dat je man in je vorige zwangerschap ook een jaarcontract had: hij heeft naar ik aanneem gewoon dat hele jaar gewerkt.
Je mag volgens mij 36 maanden op basis van tijdelijke contracten werken. Als je werkgever niets gezegd heeft op het moment dat je conntract verloopt, wordt het stilzwijgend omgezet in een vast contract.

Als je goed bent, laat een verstandige werkgever je niet gaan vanwege een zwangerschap.

Maar, gefeliciteerd met je zwangerschap! En fijn dat het nu zo snel raak was! Probeer ervan te genieten, het komt vast wel op z'n pootjes terecht.
Tja, moeilijke kwestie vind ik. Zelf nooit over nagedacht totdat een vriendin van mij vertelde dat ze eerst wilde wachten op een vast contract om pas daarna proberen zwanger te worden.

Andere vriendin was het daar eerst mee eens totdat zij ontslagen werd terwijl ze een vast contract had!!!!! Die heeft nu echt zoiets van: ja, als je zwanger wilt worden, gewoon doen. Alles kan ook met een vast contract. Stel nu dat ik al 7 maanden zwanger was geweest.... Bij mijn vorige baan werd ook een vrouw ontslagen twee weken voor haar zwangerschapsverlof!! En ze had gewoon een vast contract.

Is inderdaad ook wel weer zo. Vind dat zelf ook wel een heel gedoe om eerst te wachten op een vast contract. Ik heb zelf net mijn tweede halfjaarcontract getekend en bij dit bedrijf geven ze bijna altijd standaard 3 x een half jaar contract. Daarna dus pas een vast contract. In mijn geval zou ik dus nog een jaar moeten wachten en dan nog afwachten of ik een vast contract zou krijgen. Hoorde een paar weken terug nog dat een mannelijke collega geen vast contract kreeg na zijn 3 half jaar contracten. Stel dat ik nu een jaar ga wachten en ze dan besluiten om mij geen vast contract te geven. Dan moet ik dus op zoek naar een nieuwe baan en kan je weer helemaal opnieuw beginnen. In deze laatste situatie duurt het voor mij misschien nog wel 2 of zelfs 3 jaar!!!

Echt bizar hoor. En bijna onmogelijk toch?

Ik denk er dus gewoon over om er maar voor te gaan en de gok te nemen. Echt geen zin om er zo planmatig en stresserig mee om te gaan. Vroeguh dacht daar ook niemand aan toch?

Mijn mening. Wel eng, maar ach niets in het leven is zeker behalve de dood. Toch? 8-P
Ik zou het laten afhangen van hoe je baas is. Als jij denkt dat hij het jaarcontract toch niet gaat aanbieden omdat je zwanger bent, zou ik lekker mijn mond houden totdat dat contract binnen is. Want allemaal leuk en aardig, maar er moet wel brood op de plank komen en solliciteren terwijl je zwanger bent is lastig (heb het ook gedaan). Bovendien, hij kijkt bij niet verlenging alleen maar naar de bedrijfseconomische omstandigheden (zwanger is onhandig voor bedrijf, dus huppetee weg ermee), dan kan jij dus ook puur naar privé-economische omstandigheden kijken.

Schat je je baas in op menselijk, die waardeert wat je doet en ook wel snapt dat iemand met één kind wel eens zwanger kan raken van de tweede, dan zou ik het wel vertellen. Niet nu al, maar als die 12 weken grens in de buurt is. Dat is dus vlak voor je contractverlening. Als hij dan ineens alsnog besluit je die verlenging niet te geven, terwijl hij tot die tijd steeds heeft aangegeven dit wel te gaan doen, dan heb je een zaak om tegen hem aan te spannen (is jurisprudentie over).

Laat je als vrouw niet in een hoek drukken alleen maar omdat jij de baarmoeder hebt. Kijk hoe je baas is en acteer zelf overeenkomstig. Hij hard en zakelijk, jij hard en zakelijk (jij hebt ook geld nodig).

Ik heb hier ook twee meiden op een jaarcontract zitten, waar ik superblij mee ben. Als die zwanger blijken verleng ik echt dat contract wel. Dus niet iedere baas doet er moeilijk over.
Eens met Dannas, even wachten tot je 12/13 weken bent en het dan eens rustig vertellen.

Overigens, wettelijk hoef je het je werkgever pas te vertellen 3 weken voor de gewenste ingangdatum van je verlof. Maar tegen die tijd hebben ze zelf hun conclusies al wel getrokken door je dikke buik....
je mag tot 3 keer een contract verlenging geven. however... de wet is dan misschien wel op de hand van de zwangere vrouwen, de werkgever nog niet altijd. het beste kun je gewoon eerlijk zijn, omdat het er tóch wel uit komt. en dan zegt hij misschien wel dat je onder valse voorwaarden je verlenging hebt gekregen. jij weet het immers al. je weet dus ook dat je er straks 3 maanden iig uitligt.

nu zou ik nog niks zeggen, het is nog heel vroeg. wacht eerst tot je 12 weken of nog wat verder bent. maar ik zou het zeker wel met je baas overleggen.

en ja.. het risico zit er nou eenmaal in dat je geen verlenging krijgt, hij zal dan nooit zeggen dat t vanwegen je zwngschp is, dat mag nl niet. maar hij hoeft wettelijk gezien niet eens een reden te geven.

ik wens je iig een heel fijne zwangerschap toe!! en vergeet vooral niet te genieten!!!
bergamot schreef op 07 december 2007 @ 12:04:

Overigens, wettelijk hoef je het je werkgever pas te vertellen 3 weken voor de gewenste ingangdatum van je verlof. Maar tegen die tijd hebben ze zelf hun conclusies al wel getrokken door je dikke buik....

Haha, ik zie het al helemaal voor me: 8 maanden zwanger door mijn afdeling waggelen, en dan roepen ´zwanger, ik? Nee hoor!´.

Van hrte gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!
Als je een vaste baan had gehad, had je het ook pas bij een maand of 3 verteld dat je zwanger bent, toch? Je kan toch moeilijk van iemand verwachten dat ze het haar baas eerder meedeelt dan, pak 'm beet, haar ouders? Genoeg redenen, ander dan de economische (die natuurlijk meespeelt) om het pas bij 3 maanden te vertellen. Dan is het vaste contract toch al rond?

Verder weet je baas neem ik aan dat je een kindje van 2.5 hebt. Hij kan toch wel 1 en 1 bij elkaar optellen? Zwanger van een tweede is dan toch wel heel normaal? Maw misschien schrikt ie helemaal niet zo erg als jij nu denkt.
Oja: Gefeliciteerd! En laat je niet teveel leiden door die paniek, he? 't zijn gewoon de hormonen, joh.
Drie dagen voor mijn sollicitatiegesprek had ik een positieve test in handen. Ik heb de vakbond gebeld om te overleggen. Je bent niet verplicht het te vertellen totdat het duidelijk zichtbaar is (als je aanspraak wilt maken op bv een aparte kolfruimte moet je het zo rond de vierde maand vertellen, anders hoeft je baas geen rekening te houden met dat soort aangelegenheden). Ik heb niets over mijn zwangerschap verteld en mag dat in januari gaan doen (zie er erg tegenop). Gelukkig wordt een zwangerschapsverlof doorbetaald en heeft de werkgever daar geen zorg over. En tsja dat contract. Ik zie het wel. Ik werk vier maanden, ben er vier maanden uit en kom dan weer vier maanden terug en dan maar hopen dat het verlengd gaat worden.

Geniet van je zwangerschap in elk geval!
[quote]lotje__ schreef op 07 december 2007 @ 12:14:

je mag tot 3 keer een contract verlenging geven. however... de wet is dan misschien wel op de hand van de zwangere vrouwen, de werkgever nog niet altijd. het beste kun je gewoon eerlijk zijn, omdat het er tóch wel uit komt. en dan zegt hij misschien wel dat je onder valse voorwaarden je verlenging hebt gekregen. jij weet het immers al. je weet dus ook dat je er straks 3 maanden iig uitligt.

nu zou ik nog niks zeggen, het is nog heel vroeg. wacht eerst tot je 12 weken of nog wat verder bent. maar ik zou het zeker wel met je baas overleggen.

en ja.. het risico zit er nou eenmaal in dat je geen verlenging krijgt, hij zal dan nooit zeggen dat t vanwegen je zwngschp is, dat mag nl niet. maar hij hoeft wettelijk gezien niet eens een reden te geven.

quote]

Dit is dus niet waar. Als je baas steeds heeft aangegeven te gaan verlengen, jij vertelt dat je zwanger bent en je krijgt ineens toch niet die verlening, dan heb je dus gewoon genoeg redenen om een rechtszaak tegen je baas aan te spannen. Want dan is er ineens sprake van discriminatie. Je baas hoeft geen reden te geven, maar jij kan er wel altijd een zaak van maken als je denkt dat je om onheuse redenen geen contractverlenging kan krijgen. En dan moet je baas dus wel met concrete aantoonbare en bewijsbare redenen komen. Vraag is of je er zin in hebt.

En nogmaals: laat je als vrouw niet in een hoek drukken. Ik snap echt niet waarom zoveel vrouwen de gevoelens van hun baas (oh gut, die arme baas zadel ik met een probleem op) belangrijker vinden dan hun eigen economische situatie. Juist als er kind komt wil je toch verzekerd zijn van inkomsten lijkt me. Dus juist als je vermoed dat je werkgever vanwege zwangerschap niet gaat verlengen, zou ik dus mooi mijn mond houden totdat mijn inkomsten veilig zijn gesteld.
dannas schreef op 07 december 2007 @ 14:46:

En nogmaals: laat je als vrouw niet in een hoek drukken. Ik snap echt niet waarom zoveel vrouwen de gevoelens van hun baas (oh gut, die arme baas zadel ik met een probleem op) belangrijker vinden dan hun eigen economische situatie. Juist als er kind komt wil je toch verzekerd zijn van inkomsten lijkt me. Dus juist als je vermoed dat je werkgever vanwege zwangerschap niet gaat verlengen, zou ik dus mooi mijn mond houden totdat mijn inkomsten veilig zijn gesteld.
En niet te vergeten dat dat spruitje van jou straks meebetaald aan je baas zijn pensioen!!
Ik had ook een jaarcontract, dat loopt tot eind deze maand en had op 16 april een positieve test. Heb het met 7 weken verteld, mijn baas wist het eerder dan mijn ouders, maar hij wist al dat we bezig waren omdat we in de medische molen zaten (wisten mijn ouders ook niet) en ik zou een echo krijgen, maar wist ook al dat als het niet goed zou zijn, ik thuis zou blijven en dan zou hij weten waarom.

Hij heeft meteen aangegeven dat hij me wilde houden en dan parttime, want hij wist dat ik dat wilde. En ik heb nu dus een contract voor onbepaalde tijd, voor 3 dagen per week. Zo kan het dus ook! Moet wel zeggen dat ik een superbaas heb, die me heeft aangenomen toen ik overspannen was (wel schuld door bedrijf, werkte er toen 4 maanden...). Heb 1x een detacheringscontract bij het uitzendbureau gehad en 2x een jaarcontract. En vanaf 1 januari dus vast (maar ik ga pas 1 april weer aan het werk).

Ik ben trouwens de 4e met (over een paar weken dan) een kind/kinderen, maar de 2e parttimer.

Gefeliciteerd met je zwangerschap in ieder geval en succes met vertellen! Je zou ook kunnen wachten totdat je je jaarcontract hebt en dan aangeven dat je het niet eerder wilde vertellen omdat je bang was dat het alsnog mis zou gaan. Maar ik weet niet of dat goed over gaat komen...

groetjes,

Snoopy
je hoeft echt niet loyaler te zijn naar je werkgever toe dan hij naar jou is. het is een zakelijke relatie! ik zou het vertellen met een maand of 3, zodat je zeker weet dat het goed is. da's toch heel normaal om daarop te wachten?
Hallo mensen

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

De 12 weken ga ik sowieso afwachten, maar dan is het nog geen februari, maar ik denk dat ik het sowieso dan vertel...met een kloppend hart dat wel!!

Geen idee hoe hij zal reageren, er werken bij ons alleen maar mannen met kinderen waarvan de vrouw niet of nauwelijks werkt

Dus ik ben de eerste, dat is wel spannend

Na de bevalling zal ik wel hetzelfde aantal uren willen blijven werken, dat scheelt

Vlak voordat ik zwanger werd riep ik nog stoer: ik wil niet eens werken voor iemand die mijn contract niet zal verlengen. Nu ik zwanger ben is het inderdaad andere koek, bovendien hebben we mijn inkomen wel nodig.

Het is inderdaad zo dat ik het zelf nogal lullig vind voor mijn baas terwijl ik weet dat ik dat niet moet vinden. Het is inderdaad een zakelijke relatie. Maar toch, het blijft lastig

Gelukkig ook veel positieve verhalen gehoord. Bedankt!
Ik vind het niet echt een kwestie van lullig als je het laat vertelt, da's het risico van werkgever zijn ;-) en jouw goed recht. Maar het is denk ik meer de overweging, is het wel goed voor de relatie met je werkgever? Misschien als je het eerder dan februari vertelt, is hij heel blij voor je en krijg je alsnog je jaarcontract. Maar misschien als je het later vertelt (als je je jaarcontract al hebt), voelt hij zich bedonderd en wil hij je daarom daarna geen nieuw contract geven. Lastige keuze hoor, ik ben blij dat het bij mij zo uitkwam dat ik niet hoefde te kiezen wanneer ik het zou vertellen (ben 23 december uitgerekend en mijn contract loopt t/m 31 december :)).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven