Werk & Studie alle pijlers

Bijstandsuitkering morgen bankafschriften check!

09-12-2007 21:54 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik ben uitgenodigd voor een gesprek bij de gemeente vanwege mijn bijstandsuitkering. Ze willen controle doen op mijn bankafschriften.

Ik heb daar verder geen problemen mee, want verder lever ik deze afschriften ook elke maand in, maar mijn vraag is wat gaan ze allemaal vragen?

En afentoe leen ik wat geld van mijn ouders, die dat welleens overmaken, dit gebeurt natuurlijk sporadisch. Kunnen ze hier over vallen? Lijkt mij niet, want ik leen het.

Wat zijn nog meer vragen die ik kan verwachten? Ik sta bijvoorbeeld in het rood, maar dat was al voordat ik bijstand had...Verder heb ik geen schulden.

Iemand ooit hiermee te maken gehad?

Alvast bedankt!
Het enige wat ze willen controleren is of jij structurele inkomsten anders dan de bijstandsuitkering hebt. Dus tenzij je ouders (of iemand anders) iedere maand geld overmaken is er geen probleem hoor. Maar waarom moet jij je afschriften iedere maand laten zien eigenlijk?
Kijk daar heb je het al, ik antwoord ongeveer het zelfde bij 'Overige'
Als je leent neem ik aan dat je ook terugstort..

En idd als het sporadisch is , niks an de hand. Is het maandelijks of bijna maandelijks en gaat er gen geld terug naar je ouders, dan kun je wel een probleem hebben.
Ik denk dat je wel aannemelijk moet maken dat dat geld ook teruggaat naar je ouders. Kun je dat ook met bankafschriften laten zien?
Soms dan doe ik een boodschapje terug voor mijn moeder, of geef ik het haar in de hand terug. Maar soms stort ik het ook gewoon terug. Tja nooit aan gedacht eigenlijk.....

Lieselot: Ik moet die afschriften elke maand laten zien, dat moet iedereen die een uitkering heeft. Alleen dit is gewoon een steekproef controle.

Vind het niet erg, vraag me alleen af wat ik kan verwachten, zodoende...
Femme2 schreef op 09 december 2007 @ 22:27:

Soms dan doe ik een boodschapje terug voor mijn moeder, of geef ik het haar in de hand terug. Maar soms stort ik het ook gewoon terug. Tja nooit aan gedacht eigenlijk.....

Lieselot: Ik moet die afschriften elke maand laten zien, dat moet iedereen die een uitkering heeft. Alleen dit is gewoon een steekproef controle.

Vind het niet erg, vraag me alleen af wat ik kan verwachten, zodoende...

Dat iedereen die een bijstandsuitkering heeft iedere maand de bankafschriften moet laten zien is absoluut niet waar..

Ik heb een aantal vriendinnen met een bijstandsuitkering en die hoeven echt niet iedere maand weer hun afschriften te laten zien..

Ze moeten iedere maand zo'n maandverklaring invullen maar dat is heel iets anders..
Hoeveel topics blijf je openen?
-
superstar_2 schreef op 09 december 2007 @ 22:36:

[...]

Dat iedereen die een bijstandsuitkering heeft iedere maand de bankafschriften moet laten zien is absoluut niet waar..

Ik heb een aantal vriendinnen met een bijstandsuitkering en die hoeven echt niet iedere maand weer hun afschriften te laten zien..

Ze moeten iedere maand zo'n maandverklaring invullen maar dat is heel iets anders..

Huh? Ik moet zo'n verklaring ook invullen, maar in mijn woonplaats moet iedereen ook hun bankafschriften laten zien hoor!

Dat is dan per gemeente verschillend...
anemoon schreef op 09 december 2007 @ 22:40:

Hoeveel topics blijf je openen?

wist niet waar ie hoorde, dacht aan overig omdat dit niks met werk of studie te maken had...

Mijn excuses anemoon.
Femme2 schreef op 09 december 2007 @ 22:41:

[...]

Huh? Ik moet zo'n verklaring ook invullen, maar in mijn woonplaats moet iedereen ook hun bankafschriften laten zien hoor!

Dat is dan per gemeente verschillend...

Ja dat kan ook natuurlijk..

Vind het dan ook maar raar dat je echt élke maand je afschriften moet laten zien en dat ze ze dan nu ook nog gaan controleren.. :-O

Heel vreemd..
Het is hier wel zo dat ze eens in de zoveel tijd hun afschriften moeten laten zien en dan nog alleen maar van de laatste drie maanden..
Owjee, heb net even op de site gekeken.....je hebt gelijk superstar...het hoeft niet, als je een volledige uitkering hebt. Alleen als je bv van de belasting etc hebt gehad...

Ik heb een aanvullende uitkering, dus mijn inkomsten willen ze graag weten...daarom moet ik het iedere maand laten zien omdat ik wel werk, en de gemeente mij moet aanvullen.

Maar weet iemand waar ze morgen misschien om vragen?
Ik denk dat ze vooral gaan checken of je alle inkomsten wel eerlijk hebt opgegeven..

Ik zou eigenlijk niets anders kunnen bedenken...
Oke maakt het verder nog uit waaraan je je inkomsten hebt uitgegeven? Even heel flauw bijvoorbeeld;' je hebt toen en toen heel veel bij die en die winkel gekocht, kwam je dan wel uit?' blablabla en al dat soort vragen, of maakt het hen niet uit waaraan je het uitgeeft?

Ik heb verder niets te verbergen hoor, maar ben gewoon benieuwd wat ze gaan vragen. Het gesprek kan nl 1 tot 2 uur duren.
En als je boven een bepaalde hoeveelheid spaarcentjes zit of vermogen op een bepaalde andere manier, dan mag je dat eerst gaan opsnoepen voordat je een bijstands uitkering kunt krijgen. Ik neem aan dat ze daar ook tevens op willen checken.
Haha, nou dat heb ik helaas niet... naja goed, ik zie het morgen wel...

Hoop alleen dat dat lenen van geld van mijn ouders niet erg is...moet dat immers ook terug betalen. Maarja ik zie het morgen wel.
ze zullen kijken naar de rechtmatigheid van de uitkering. Krijg jij geld binnen waar ze niks van weten (bijv. regelmatig geld van je ouders) dan moet je wel aan kunnen tonen dat dit een lening is. Misschien willen ze ook praten over je reintegratie. Wanneer is het reeel te verwachten dat je uitkering kan stoppen en wat moet daar dan voor gebeuren (scholing, of work first)

Dit soort heronderzoeken zijn vrij standaard en worden de laatste jaren intensiever
Hoi meds,

ja ik heb 1 keer geld geleend van een vriendin uiteraard staat er ook in dat ik haar heb terugbetaald, dat kunnen ze zien.

Van mijn ouders heb ik wel geld geleend, maar nog niet teruggeven, ja 1x kan ik aantonen. de andere 2x niet, omdat ik ze dat nog schuldig ben.

Tja, ik kan niets bewijzen op papier, ze zouden mijn ouders kunnen opbellen, maarja voor het zelfde geld 'lullen' die ook maar met mij mee in hun ogen.........weet niet zo goed wat ik moet doen, beetje lullig als ze mij erop afrekenen terwijl het helemaal geen 'schenking' is...

Nou snap er geen hout van, heb morgen om 9.00 gesprek, hoop dat ze toch echt geloven dat het om een lenen gaat... Jee heb daar nog nooit bij nagedacht, zei ook altijd tegen mijn ma, maak maar over, omdat ik niks te verbergen heb.........

Zucht :(
Jij weet voor jezelf toch hoe het zit?

Het is nu net of je je schuldig voelt! Lijkt me niet handig als je zo het gesprek ingaat.

Vijftien jaar geleden had ik ook een uitkering en toen was het ook al zo dat je van tijd tot tijd bankafschriften moest laten zien. Puur om te kijken of je geen andere inkomsten hebt, en volgens mij ook om te kijken of de huur etc. betaald werd.

En dan nog kon je bepaalde dingen 'afplakken', bijvoorbeeld hoeveel je gepind hebt of in een winkel hebt uitgegeven.

Maar dat zal per gemeente wel verschillend zijn.
Afplakken heeft geen zin, want dan zul je nog een keer terug moeten komen met niet-afgeplakte afschriften. Ik ben zelf bijstandsconsulent en het geeft altijd enige hilariteit als mensen met afgeplakte bankafschriften komen, omdat dit gewoonweg geen zin heeft en het verdacht staat, juist alsof je iets te verbergen heeft.

Als jij structureel elke maand of 1 keer in de 2 maanden geld van je ouders krijgt dan zullen ze dit als inkomsten zien en dit korten. Als je aangeeft dat dit leningen betreffen, dan zul je met bewijzen moeten komen dat je deze bedragen ook daadwerkelijk hebt terugbetaald.

Bij 'mijn' gemeente hoeven mensen, ook die met inkomsten, overigens niet elke maand met hun afschriften te komen. Er worden wel om de zoveel tijd controles gehouden waarbij je dan bijvoorbeeld van het afgelopen half jaar met je bankafschriften moet komen.
Is wel handig als je internet bankieren hebt, dan kun je hele maanden en kwartalen in een keer uitprinten. Hoef je ook niet alles te kopieren ( of je bijstandsconsulente )
Branwen76 schreef op 10 december 2007 @ 06:54:

Afplakken heeft geen zin, want dan zul je nog een keer terug moeten komen met niet-afgeplakte afschriften. Ik ben zelf bijstandsconsulent en het geeft altijd enige hilariteit als mensen met afgeplakte bankafschriften komen, omdat dit gewoonweg geen zin heeft en het verdacht staat, juist alsof je iets te verbergen heeft.

Als jij structureel elke maand of 1 keer in de 2 maanden geld van je ouders krijgt dan zullen ze dit als inkomsten zien en dit korten. Als je aangeeft dat dit leningen betreffen, dan zul je met bewijzen moeten komen dat je deze bedragen ook daadwerkelijk hebt terugbetaald.

Bij 'mijn' gemeente hoeven mensen, ook die met inkomsten, overigens niet elke maand met hun afschriften te komen. Er worden wel om de zoveel tijd controles gehouden waarbij je dan bijvoorbeeld van het afgelopen half jaar met je bankafschriften moet komen.

Vijftien jaar geleden was het toegestaan om privé-uitgaven af te plakken. Zo raar is dat niet; wat gaat het een consulent nou aan voor hoeveel je in welke winkel koopt. Daar is een controle niet voor bedoeld. Ik vind ook niet dat dat verdacht staat; het gaat je gewoon niets aan.

Als TO structureel geld krijgt (overgemaakt) van haar ouders is dat natuurlijk een heel ander verhaal; dat zijn dan extra inkomsten. Maar dat het structureel is, kan ik nergens uit het verhaal van TO halen. Daarom snap ik ook niet waarom ze zenuwachtig is.
Eerlijk gezegd vind ik ook niet dat de sociale dienst ook maar iets te maken heeft met wat je in de winkel uitgeeft...

Ik vind het ook nogal vreemd dat TO iedere maand weer al haar bankafschriften moet inleveren..

Vraag mij dan af wat er dan nu te controleren valt als alle gegevens van iedere maand toch al bekend zijn.. :-O
TO geeft aan dat ze een aanvullende uitkering krijgt. Het bedrag van die uitkering is dus gebaseerd op haar overige inkomsten. Dan zullen ze toch ook willen controleren hoeveel die overige inkomsten bedragen lijkt me. Maar goed, ik vind iedere maand ook tikkie overdreven. Het kan best eens in de 3 maanden ofzo, mocht er dan iets niet kloppen dan kan ze alsnog gekort worden.

Ik ben nu wel nieuwsgierig waar het gesprek nou uiteindelijk over ging! Ik heb zelf een (volledige) uitkering en moet ook wel eens mijn afschriften komen laten zien maar dan zijn we met 5 minuten wel klaar hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven