Kinderen
alle pijlers
Baby van ruim 6 maanden lust geen pap
zaterdag 15 december 2007 om 12:30
Hoi collega-moeders,
Even een vraagje: ik heb een dochter van 6 en halve maand. Sinds een maand ben ik met vaste voeding begonnen. Volgens het cb maakt pap deel uit van de voeding (1 papfles en 1 bord pap per dag of brood). Het probleem is dat ze de pap niet lust, zijn er meer die deze ervaring hebben? Ik had nooit verwacht dat een baby pap vies zou vinden. Ik doe maximaal 1,5 lepel door een papfles, meer krijgt ze niet weg. (dit heb ik ook lang moeten opbouwen). Een bord pap is echt een probleem. Vandaag deed ik er 3 lepels doorheen i.p.v. 5-7 lepels, en de helft belandt naast haar mond en van de rest blijft het meeste over in het bordje. Ze begint op een gegeven moment te huilen en wil echt niets meer. Ik snap dat het een kwestie van wennen is, maar hoe lang zou dat kunnen duren? En is het erg dat ze nu niet alle voedingsstoffen binnenkrijgt die ze zou moeten krijgen? De fles drinkt ze wel goed en fruit gaat er ook goed in. Brood eet ze niet, ze sabbelt er sinds kort wel een beetje op. Hopelijk hebben jullie tips of ervaringen!
Groetjes Bibi
Even een vraagje: ik heb een dochter van 6 en halve maand. Sinds een maand ben ik met vaste voeding begonnen. Volgens het cb maakt pap deel uit van de voeding (1 papfles en 1 bord pap per dag of brood). Het probleem is dat ze de pap niet lust, zijn er meer die deze ervaring hebben? Ik had nooit verwacht dat een baby pap vies zou vinden. Ik doe maximaal 1,5 lepel door een papfles, meer krijgt ze niet weg. (dit heb ik ook lang moeten opbouwen). Een bord pap is echt een probleem. Vandaag deed ik er 3 lepels doorheen i.p.v. 5-7 lepels, en de helft belandt naast haar mond en van de rest blijft het meeste over in het bordje. Ze begint op een gegeven moment te huilen en wil echt niets meer. Ik snap dat het een kwestie van wennen is, maar hoe lang zou dat kunnen duren? En is het erg dat ze nu niet alle voedingsstoffen binnenkrijgt die ze zou moeten krijgen? De fles drinkt ze wel goed en fruit gaat er ook goed in. Brood eet ze niet, ze sabbelt er sinds kort wel een beetje op. Hopelijk hebben jullie tips of ervaringen!
Groetjes Bibi
maandag 17 december 2007 om 11:28
Waarom potjes? Omdat ik een hamsteraar ben (als Olvarit bij Appie voor ongeveer 70 cent in de aanbieding is, ook de grote potjes van 250 gram, kun je daar niet "tegenop" koken qua prijs). Omdat de groentes snel verwerkt worden na de pluk/oogst en dus nog al hun vitamines bevatten (en als je zelf kookt ligt je groente soms al een paar dagen in de groentela voor je het gebruikt, dus gezonder is zelf koken in ieder geval niet in zo'n geval). En omdat het makkelijk is. Dochter krijgt haar eten ongeveer een half uur voordat wij gaan eten. Als wij eten, pikt ze daar ook nog het een en ander van mee (sperzieboontjes, stukjes aardappel). Ik vind dit prettig werken; het potje (of vers; dat doe ik ook wel af en toe) krijgt ze voor het volume, en de stukjes groente en kleine stukjes vlees van ons voor het Rapley-idee en de gezelligheid van het samen eten.
maandag 17 december 2007 om 11:29
Het schijnt dat er door alle potjes tomaat zit en dat maakt het wat zoeter. Onze dochter eet alleen vers als het goed plakkerig is... De waterige groente gaat dus goed, maar bij de rest doe ik er een halve tomaat door of zo. Pasta plakt lekker en gaat dus prima.
En pureren tot je scheel ziet hielp hier erg goed. Heel anders dan bij zoon die snel geprakt (en stukjes) ging eten.
En pureren tot je scheel ziet hielp hier erg goed. Heel anders dan bij zoon die snel geprakt (en stukjes) ging eten.
maandag 17 december 2007 om 17:16
Miriam, da's onzin, er niet tegenop te kunnen kopen.
Ik pak even een voiorbeeldpotje en l;eg er mijn boodschappenlijstje naast.
Tuingroenten met rundvlees:
14 % wortel, 14 % sperziebonen, 7% witte bonen, 6% doperwten
24% water
22% aardappel
10% rundvlees
3 % tarwezetmeel
worteltjes: 60 cent per kilo
sperziebonen: 1,20 per kilo
witte bonen: 40 cent per blikje (400 gram, uitlekgewicht iets van 250?))
doperwten: 1,20 per kilo (diepvries)
aardappel 60 cent per kilo
rundvles: 7 euro per kilo
tarwezetmeel (bloem) 29 cent per kilo.
Ik kook voor 2 porties (totaal 400 gram) : dan heb ik nodig: (afgerond naar boven)
60 gram wortel = 4 cent
60 gram sperziebonen = 8 cent
30 gram witte bonen = 5 cent
25 gram doperwten = 4 cent
100 gram water = 0 cent
100 gram aardappel = 6 cent
40 gram rundvlees = 30 cent
12 gram bloem = 0,3 cent
Dus voor 67, 3 cent (alles naar boven afgerond (en belgische prijzen, in NL is alles een stuk goedkoper) heb ik 2 porties. En dan heb ik de prijs van tartaar genomen, want dat verdeelt zo makkelijk.
maandag 17 december 2007 om 17:24
Mijn zoon is "groot" geworden met potjes als hoofdmaaltijd, daarnaast at hij dan nog wat met ons mee. Als het lekker was dan at hij goed, vond hij het niks dan at hij niet.
En nu, is het een gezellige lekkere eter, lust indisch, mexicaans, spaans, italiaans, hollandse pot etc.
Probeer de stress een beetje te vermijden en niet al te zwaar te denken. Liefde en aandacht en humor is veel belangrijker dan potje of vers.
En nu, is het een gezellige lekkere eter, lust indisch, mexicaans, spaans, italiaans, hollandse pot etc.
Probeer de stress een beetje te vermijden en niet al te zwaar te denken. Liefde en aandacht en humor is veel belangrijker dan potje of vers.
maandag 17 december 2007 om 17:25
Heb mn zoon zelfs nog nooit pap aangeboden. Krijg r zelf al de kriebels van en aangezien zoon goed at en dronk ook nooit een advies voor pap geven gekregen van het cb.
Overigens lust mijn zoon nu geen gewone melk.(20 maanden) Maak ik ook geen drama van, dan krijgt hij gewoon yoghurt als zuivel.
Overigens lust mijn zoon nu geen gewone melk.(20 maanden) Maak ik ook geen drama van, dan krijgt hij gewoon yoghurt als zuivel.
koffie, zwart graag...
maandag 17 december 2007 om 22:49
En waar blijft de tijd die je ermee gemoeid bent? Tijd is geld enzo? Dan moet je dus ook vergelijken de tijd die je kwijt bent met boodschappen doen, naar het juiste schap lopen, potje halen (of in mijn geval; als er een goede actie is; een heleboel potjes halen), potje opendraaien en opwarmen tegenover; boodschappen doen, groentes en vlees kopen, alles klaarmaken?
dinsdag 18 december 2007 om 12:19
Hoi iedereen,
Leuk dat er een discussie is ontstaan. Ik ben blij met de reacties! Gelukkig ben ik niet de enige die potjes soms fijner vindt. Ik vind het ook nogal arbeidsintensief om een aparte maaltijd te maken voor mijn dochter, zeker als ik thuis kom van mijn werk. En als het dan ook nog weer uitgekotst wordt is de lol er snel af...
De tip van een potje als hoofdmaaltijd en iets van de ouders 'erbij' om te proberen vind ik wel een goeie! Zo went ze toch aan allerlei smaken.
De tip van fruit door de pap mengen ga ik ook eens uitproberen.
Quote van Mille:
"Hier drie kinderen en niet één papeter. Ze vonden het alle drie niet te eten. Maar waarom zou je ontzettend veel moeite gaan doen om er pap in te krijgen als een boterham met beker melk op hetzelfde neerkomt (granen en zuivel)?"
Tja... een boterham en een beker melk lukt nog niet echt helaas... als ze dat zou eten zou ik me ook niet druk maken om de pap.
Trouwens, iemand raadde een half ei (i.i.g. het eiwit) af. Hoe weet je dat dat slecht is? Als het zo is, dan vind ik het niet te geloven dat een consultatiebureau dit adviseert!! Het staat echt zwart op wit op het voedingsadviesschema dat ik heb gekregen.
Blijf reageren, zou ik zeggen!
Groetjes,
Bibi
Leuk dat er een discussie is ontstaan. Ik ben blij met de reacties! Gelukkig ben ik niet de enige die potjes soms fijner vindt. Ik vind het ook nogal arbeidsintensief om een aparte maaltijd te maken voor mijn dochter, zeker als ik thuis kom van mijn werk. En als het dan ook nog weer uitgekotst wordt is de lol er snel af...
De tip van een potje als hoofdmaaltijd en iets van de ouders 'erbij' om te proberen vind ik wel een goeie! Zo went ze toch aan allerlei smaken.
De tip van fruit door de pap mengen ga ik ook eens uitproberen.
Quote van Mille:
"Hier drie kinderen en niet één papeter. Ze vonden het alle drie niet te eten. Maar waarom zou je ontzettend veel moeite gaan doen om er pap in te krijgen als een boterham met beker melk op hetzelfde neerkomt (granen en zuivel)?"
Tja... een boterham en een beker melk lukt nog niet echt helaas... als ze dat zou eten zou ik me ook niet druk maken om de pap.
Trouwens, iemand raadde een half ei (i.i.g. het eiwit) af. Hoe weet je dat dat slecht is? Als het zo is, dan vind ik het niet te geloven dat een consultatiebureau dit adviseert!! Het staat echt zwart op wit op het voedingsadviesschema dat ik heb gekregen.
Blijf reageren, zou ik zeggen!
Groetjes,
Bibi
dinsdag 18 december 2007 om 13:20
Van kindengezin.be (belgisch CB)
Vanaf wanneer mag mijn baby een ei eten?
* Vanaf 6 à 7 maanden. Vervang eenmaal per week vlees of vis door een halve eierdooier.
* Het eiwit kan allergische reacties veroorzaken. Geef dat pas vanaf 8 maanden.
* Vanaf 8 maanden kan je dus de eierdooier én het eiwit geven.
Hiervandaan dus, en uit wat boeken over allergie.
dinsdag 18 december 2007 om 13:25
Mirjam, als je nou alleen voor je baby boodschappen zou moeten doen en alleen voor je baby moest koken, ging je vergelijking op. Maar aangezien je zelf ook moet eten, en voor jezelf ook moet koken, kost het dus nauwelijks moeite.
Baby eet wat wij ook eten. Dus als wij broccoli eten, moet ik dat toch kopen, sachoonmaken, koken. Dan is het een kleine moeite om die broccoli voor hem even in een ander pannetje te mikken, daar wat aardappel en wat vlees bij te kiepen (wat wij ook eten, dus wederom, nauwelijks extra moeite) en dat even (10 min) te koken terwijl ik ons eigen eten maak. Pureren kost welgeteld 10 seconden, en dan ben ik dus klaar.
Als je zelf alleen maar kant en klaar eet, of afhaal dan wel breng eten, ja, dan is het wel wat extra werk om een prutje te maken, maar ik neem aaan dat je zelf ook gewoon vers eten eet.
Bovendien win je ook weer tijd met zelf koken: je hoeft al die potjes niet naar de glasbak te brengen
dinsdag 18 december 2007 om 13:54
Twee kids, nooit een fles pap gehad. En bezig prachtig groot geworden.
Beeb sliep op fles melk prima door (daar wordt pap ook nog wel eens voor gebruikt, geloof ik?), en ze begon met wat gepureerde groenten. Oei, wel alleen maar potjes door de week; sla me maar........ Daarna kleine lichtbin of witte blokjes brood en langzamer hand steeds minder melk en steeds meer normaal etn. Rond een jaar at ze mooi met de pot mee. Nu is ze dik anderhalf en blieft ze niets meer....... maar ja, da's een ander "probleem" . Driejarige begint EINDELIJK weer met groente en aardappelen te eten.
Beeb sliep op fles melk prima door (daar wordt pap ook nog wel eens voor gebruikt, geloof ik?), en ze begon met wat gepureerde groenten. Oei, wel alleen maar potjes door de week; sla me maar........ Daarna kleine lichtbin of witte blokjes brood en langzamer hand steeds minder melk en steeds meer normaal etn. Rond een jaar at ze mooi met de pot mee. Nu is ze dik anderhalf en blieft ze niets meer....... maar ja, da's een ander "probleem" . Driejarige begint EINDELIJK weer met groente en aardappelen te eten.
donderdag 27 december 2007 om 11:06