Hond aanschaffen, met of zonder stamboom.

05-01-2011 09:42 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
We willen graag een hond, een Boxer om precies te zijn.

Nu ben ik me aan het orienteren op internet en zit te twijfelen of we een hond met of zonder stamboom zullen nemen.

Omdat we niet met de hond zullen gaan fokken of meedoen aan wedstrijden/ shows, hecht ik niet veel waarde aan een stamboom.

Ik hoef geen kampioen, met uitmuntende voorouders (incl bijpassend prijskaartje). Wat we wel willen is een raszuivere hond.

Kom op internet namelijk ook "kruising Boxer" tegen en dat lijkt dan wel op een Boxer, maar dan blijkt een van de ouders bijv. een Pit Bull te zijn. Dat moet ik dus niet hebben met kleine kinderen in huis.

Heb bij de Raad van beheer al nagevraagd of er niet een middenweg is (rasverklaring of zoiets), voor honden die wel raszuiver zijn, maar niet tot de toppers horen, maar dat bestaat niet. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, misschien een tip qua kosten: goede fokkers in België zijn vaak wat goedkoper dan die in Nederland. Moet je natuurlijk wel bereid zijn om een paar keer op en neer naar België te rijden (kennismaken, nestje zien, pup uitzoeken, pup ophalen etc.).
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 05 januari 2011 @ 10:27:

Je wil dus een grote, raszuivere, goedkope hond die niet uit het asiel komt? Succes.



Ik wil vooral een hond die betrouwbaar is bij m'n kinderen en als ik daar dan wat meer voor moet betalen, dan is dat zo.

Het heeft allemaal voor en nadelen, maar de betrouwbaarheid

(een Boxer staat bekend om zijn kindvriendelijkheid) is voor mij het belangrijkste.

En het ziet er dus naar uit dat ik dan een hond met stamboom van een goede fokker moet kiezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maja82 schreef op 05 januari 2011 @ 10:39:

Waarom niet Dog?



Ik zie teveel medische ellende onder rashonden. De uitzending van Zembla was voor mij herkenning eerlijk gezegd.

Ik ken teveel mensen met een rashond(werkgebied) die achteraf tegen medische of gedragszaken oplopen en dan geen gehoor meer krijgen bij de fokker. Terwijl een fokker er dan ook juist hoort te zijn.

Mijn honden heb ik allemaal verkregen op pup-af-leeftijd. Sommige waren zelfs al tegen het bejaarde aan. Maar het gaat mij om het karakter, niet om het uiterlijk.

Met een gevormd karakter kun je beslissen of het wel of niet bij je past. Een karakter wat voor jou word uitgekozen door de fokker en de opvoeding die daarna plaatsvind geven alsnog nog geen zekerheid over hoe je hond precies word. Met een negatieve ervaring(en) die de hond opdoet met bv kinderen en die niet goed worden weggezet kun je ook een probleem creeeren(uiteraard bij ras en niet rashond)

Voor mij heeft raszuiverheid dus geen betekenis. Er zijn prachtige exemplaren waar ik watertandend naar kan kijken maar uiteindelijk loop ik alsnog blij te zijn met mijn 2e handsje(s).



Van rashonden zijn ook verenigingen waar teruggekomen rashonden komen. Ziet Babywish zoiets zitten?

Dan komt de hond bij een fokker vandaan en de achtergrond is bekend.
Alle reacties Link kopieren
nederlandseboxerclub is de rasvereniging van boxers
Alle reacties Link kopieren
Er is heus niet veel medische ellende onder rashonden! Dat kruisingen gezonder zouden zijn is echt achterhaald.



Maar je moet een nuance aanbrengen: goeie fokkers fokken volgens de regels van de rasvereniging en geven stambomen mee. Maar een stamboom betekent niet perse dat iemand een goede fokker is.

Dus: wél een hond met stamboom maar ook verder kijken.



Goeie tip is altijd om lid te worden van de rasvereniging, en via hen een fokker uit te kiezen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Babywish schreef op 05 januari 2011 @ 10:46:

[...]





Ik wil vooral een hond die betrouwbaar is bij m'n kinderen en als ik daar dan wat meer voor moet betalen, dan is dat zo.

Het heeft allemaal voor en nadelen, maar de betrouwbaarheid

(een Boxer staat bekend om zijn kindvriendelijkheid) is voor mij het belangrijkste.

En het ziet er dus naar uit dat ik dan een hond met stamboom van een goede fokker moet kiezen.Al weet je het qua betrouwbaarheid natuurlijk nooit (want dier enzo), dan zou ik inderdaad voor een hond met stamboom van erkende fokker gaan.
quote:dogcrazy schreef op 05 januari 2011 @ 11:02:

[...]





Ik zie teveel medische ellende onder rashonden.Dat ligt m.i. helemaal aan de populariteit van het ras.
Alle reacties Link kopieren
quote:dogcrazy schreef op 05 januari 2011 @ 11:02:

[...]





Ik zie teveel medische ellende onder rashonden. De uitzending van Zembla was voor mij herkenning eerlijk gezegd.

Ik ken teveel mensen met een rashond(werkgebied) die achteraf tegen medische of gedragszaken oplopen en dan geen gehoor meer krijgen bij de fokker.

Dan waren dat geen goede fokkers. Zoals ik al zei: een stamboom alleen is niet zaligmakend.



Vraag of je een pupcontract krijgt, vraag hoeveel nesten per jaar hij fokt, vraag waarom hij fokt en waarom nou juist dit ras. Vraag met welke lijnen hij fokt en waarom, vraag naar het karakter van zijn honden. Kijk rond of het er schoon en leuk is. Of de honden sociaal, lief en fit zijn. Vraag naar de ouderhonden, ga eerst eens praten met een fokker, als het kan zelfs zonder dat hij pups heeft.



Als je zo je fokker uitzoekt heb je meer kans op een goede fokker en dus op een fijne hond met een goeie afkomst en een goeie start.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 05 januari 2011 @ 11:09:

[...]





Dat ligt m.i. helemaal aan de populariteit van het ras.Dat klopt Star. Een behoorlijk aantal populaire rassen heeft behoorlijk wat medische kwalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de clou is dat een fokker die aangesloten is bij een rasvereniging altijd word gezien als goede fokker. Terwijl de verhalen en ervaringen dat tegenspreken.

Het wekt bij dan bij de soon-to-be hondeneigenaar de indruk dat het vertrouwd een rashond aanschaffen is.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er genoeg goede fokkers zijn hoor. Ken er gelukkig een aantal die er geheel voor gaan en staan. Ook als er op latere leeftijd wel iets is.
quote:dogcrazy schreef op 05 januari 2011 @ 11:18:

Ik denk dat de clou is dat een fokker die aangesloten is bij een rasvereniging altijd word gezien als goede fokker. Terwijl de verhalen en ervaringen dat tegenspreken.

Het wekt bij dan bij de soon-to-be hondeneigenaar de indruk dat het vertrouwd een rashond aanschaffen is.Ik heb alleen maar goede ervaringen met erkende fokkers en rasverenigingen. Maar goed als je je door zulke programma's laat beinvloeden en daardoor naar Baarle-Nassau gaat om een hondje uit te kiezen uit een van de vele, vele schuren met rassen en pups, dan streeft Zembla zijn doel voorbij lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op een boxerforum en stel daar gericht je vragen!
Alle reacties Link kopieren
Super leuke honden, heb ook 2 keer een boxer gehad. Beide kwamen overigens bij een fokker vandaan. Wij hebben nog al wat gedoe gehad bij de eerste hond, die had wat gezondheidsproblemen, een afwijking aan de nieren. Lag niet aan de fokker o.i.d dit had elke hond kunnen overkomen. We hebben haar in moeten laten slapen met 20 maanden.

Maar er is na haar dood nog zo veel goed contact geweest met de fokker. Omdat dit eigenlijk nog nooit voorgekomen was mochten wij als wij dat wilden en wij er aan toe waren, een nieuwe pup komen uitzoeken, geheel gratis. In eerste instantie hoefde dat van ons niet zo maar na een jaar stond het aanbod nog steeds en hebben we het toch gedaan



Zij is uiteindelijk 12 geworden wat nog best oud is voor een boxer.

Als ik weer een boxer zou willen dan zou ik weer naar die fokker gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 05 januari 2011 @ 11:21:

[...]





Ik heb alleen maar goede ervaringen met erkende fokkers en rasverenigingen. Maar goed als je je door zulke programma's laat beinvloeden en daardoor naar Baarle-Nassau gaat om een hondje uit te kiezen uit een van de vele, vele schuren met rassen en pups, dan streeft Zembla zijn doel voorbij lijkt me.



Ik laat me zeker niet beinvloeden zoor Zembla. De ervaringen zijn door de jaren mij persoonlijk onder ogen en ter ore gekomen.

En hoe kom je er bij dat ik iemand adviseer naar de hel van Baarle nassau af te reizen?
Alle reacties Link kopieren
Bij sommige rassen zoals Cavaliers kun je beter zonder stamboom kopen, de erkende fokkers testen vaak niet op de bekende gebreken / ziektes, terwel een goede particulier dit wel doet ( en de bewijzen heeft)
Alle reacties Link kopieren
quote:vonn00 schreef op 05 januari 2011 @ 11:40:

Super leuke honden, heb ook 2 keer een boxer gehad. Beide kwamen overigens bij een fokker vandaan. Wij hebben nog al wat gedoe gehad bij de eerste hond, die had wat gezondheidsproblemen, een afwijking aan de nieren. Lag niet aan de fokker o.i.d dit had elke hond kunnen overkomen. We hebben haar in moeten laten slapen met 20 maanden.

Maar er is na haar dood nog zo veel goed contact geweest met de fokker. Omdat dit eigenlijk nog nooit voorgekomen was mochten wij als wij dat wilden en wij er aan toe waren, een nieuwe pup komen uitzoeken, geheel gratis. In eerste instantie hoefde dat van ons niet zo maar na een jaar stond het aanbod nog steeds en hebben we het toch gedaan



Zij is uiteindelijk 12 geworden wat nog best oud is voor een boxer.

Als ik weer een boxer zou willen dan zou ik weer naar die fokker gaan.



Mag ik vragen welke fokker dat was?

Er zijn er namelijk zo veel, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. En doordat ik (nog) niet ben ingeburgerd in het Boxer-wereldje, heb ik ook geen idee welke nou de goede fokkers izjn en wie de kantjes ervan aflopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 05 januari 2011 @ 11:21:

[...]





Ik heb alleen maar goede ervaringen met erkende fokkers en rasverenigingen. Maar goed als je je door zulke programma's laat beinvloeden en daardoor naar Baarle-Nassau gaat om een hondje uit te kiezen uit een van de vele, vele schuren met rassen en pups, dan streeft Zembla zijn doel voorbij lijkt me.



Nou, als je op Marktplaats kijkt en je ziet Baarle-Nassau of Berlicum staan, dan scroll maar door.

Je kan dan ergens "alle advertenties van deze adverteerder" aanklikken en dan blijkt dus dat ze wel 30 (!!!!) verschillende rassen aanbieden. Mijn eerste gedachte is dan inde3rdaad "puppyschuur". In Budel zit (of zat) er trouwens ook zo een.

Zijn we ooit via een advertentie terecht gekomen met m'n schoonmoeder.

Zei al meteen tegen haar: Als je een zieke hond wil, moet je er hier een meenemen. Bah, wat was dat vreselijk daar.
Alle reacties Link kopieren
Bij sommige rassen zitten afwijkingen gewoon verwerkt in de rasstandaard (bijv. ridgeback, Engelse bull, cavalier), dus of je dan een goede fokker hebt of niet, de rasstandaard is op zijn zachtst gezegd sub-optimaal voor de gezondheid van het dier.



Ook een kindvriendelijk ras kan bijten. Als je je kind alleen laat met een hond en de hond wil corrigeren omdat volgens hem het kind lager in de roedel staat en het kind hem aan de staart trekt....Opvoeding en kennis van hondengedrag essentieel.



Vind het wel een beetje drastisch om met 1 slechte ervaring met asielhond meteen alle asielhonden af te schrijven. Als ik dat met mannen had gedaan was misschien wel handig geweest En van veel honden achtergrond wel bekend (afstandshonden). Zit ook niet zelden een stamboom bij.
quote:maxiemax schreef op 05 januari 2011 @ 11:29:

Kijk eens op een boxerforum en stel daar gericht je vragen!

Goeie tip!

Op een rasforum kun je alleen al door mee te lezen enorm veel opsteken van het betreffende ras-wereldje. Meestal schrijven er ook fokkers mee, van wie je dan ook meteen een goed beeld kunt krijgen, nog voordat je als potentiële pupkoper contact met ze hebt gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:dogcrazy schreef op 05 januari 2011 @ 11:47:

[...]





Ik laat me zeker niet beinvloeden zoor Zembla. De ervaringen zijn door de jaren mij persoonlijk onder ogen en ter ore gekomen.

En hoe kom je er bij dat ik iemand adviseer naar de hel van Baarle nassau af te reizen?Ik heb dezelfde ervaringen.....soms denk ik dat raszuivere honden een garantie betekent voor medische gebreken. Nou is de ene rashond de andere niet natuurlijk en sommige zijn beduidend gezonder dan anderen, maar goed.....ik frons altijd eventjes als mensen roepen dat ze een raszuivere hond met stamboom willen vanwege garantie. Nu ben ik hier wel vrij sceptisch in geworden de laatste jaren. De waarheid zal waarschijnlijk ergens in het midden liggen.
quote:dogcrazy schreef op 05 januari 2011 @ 11:47:

[...]





Ik laat me zeker niet beinvloeden zoor Zembla. De ervaringen zijn door de jaren mij persoonlijk onder ogen en ter ore gekomen.

En hoe kom je er bij dat ik iemand adviseer naar de hel van Baarle nassau af te reizen?Ik zou eens een cursus begrijpend lezen doen, want 'je' is een algemeenheid.
Alle reacties Link kopieren
Het zou mij niet gaan om een stamboom. Het zou mij puur en alleen gaan om hoe de hond gefokt is:

- hoeveel fokken die mensen met honden

- hoevaak wordt de moeder gedekt

- geven die fokkers om de honden of willen ze alleen maar een hoop geld verdienen over de rug van de honden?

- worden de honden binnen gehouden of in schuren buiten?

- hoe sterk wordt gelet op de gezondheid van de honden waarmee gefokt wordt.





Praktisch alle mensen die een nestje fokken voor de leut (en er zijn er veel die dat beweren maar het gaat ze enkel en alleen om de poen!) zijn vermeerderaars en broodfokkers.



Als jij niet bereid bent om een paar centen extra uit te geven voor een hond zodat je zeker weet dat er niet een hoop misere in stand wordt gehouden (want dat doe je als je koopt bij broodfokkers), moet je helemaal geen hond nemen. En anders ga je gewoon naar het asiel. Als dat goed genoeg is...





Wat je zou kunnen doen en wat gratis en vrijblijvend is:

contact opnemen met de rasvereniging. Dan kunnen ze je waarschuwen waar je voor op moet letten, wat de zwakheden zijn bij boxers (de ademhaling bijvoorbeeld, heupen), en hoeveel je kwijt bent voor een pup en waar dat allemaal aan ligt. Je zou je in ieder geval op de hoogte kunnen stellen van wat er speelt in de hondenwereld.



Er gaat veel geld om bij honden. En daarmee dus ook een hoop ellende!
Alle reacties Link kopieren
quote:Babywish schreef op 05 januari 2011 @ 10:25:

[...]





No way.

We willen een grote hond en ik wil geen grote hond waarvan ik de achtergrond niet ken bij m'n kinderen.

Bullshit!

Hoe weet jij hoe dat een pup zich gaat ontwikkelen? Ik ken mensen die heel hoog van de toren bliezen dat ze geen jachthond wilde want die zou jagen op wild en op de kippen.

Ze kochten een kruising, pup en die jaagt als de ziekte, bijt alle kippen van de buren dood.



Bij het asiel is meestal bekend of een hond bij kinderen kan, kleine kinderen of alleen grote, of bij katten, of hij al alleen thuis kan zijn of met de auto mee kan.

weten ze het niet, dan gaan ze het meestal uitproberen want met achtergrond informatie is een hond nu eenmaal beter op de juiste plek te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 05 januari 2011 @ 18:11:

[...]



Bullshit!

Hoe weet jij hoe dat een pup zich gaat ontwikkelen? Ik ken mensen die heel hoog van de toren bliezen dat ze geen jachthond wilde want die zou jagen op wild en op de kippen.

Ze kochten een kruising, pup en die jaagt als de ziekte, bijt alle kippen van de buren dood.



Bij het asiel is meestal bekend of een hond bij kinderen kan, kleine kinderen of alleen grote, of bij katten, of hij al alleen thuis kan zijn of met de auto mee kan.

weten ze het niet, dan gaan ze het meestal uitproberen want met achtergrond informatie is een hond nu eenmaal beter op de juiste plek te krijgen.Een pup voedt ik zelf op. Een hond uit het asiel is al gevormd en niet iedereen is eerlijk in de overdracht naar een asiel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven