Hond aanschaffen, met of zonder stamboom.

05-01-2011 09:42 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
We willen graag een hond, een Boxer om precies te zijn.

Nu ben ik me aan het orienteren op internet en zit te twijfelen of we een hond met of zonder stamboom zullen nemen.

Omdat we niet met de hond zullen gaan fokken of meedoen aan wedstrijden/ shows, hecht ik niet veel waarde aan een stamboom.

Ik hoef geen kampioen, met uitmuntende voorouders (incl bijpassend prijskaartje). Wat we wel willen is een raszuivere hond.

Kom op internet namelijk ook "kruising Boxer" tegen en dat lijkt dan wel op een Boxer, maar dan blijkt een van de ouders bijv. een Pit Bull te zijn. Dat moet ik dus niet hebben met kleine kinderen in huis.

Heb bij de Raad van beheer al nagevraagd of er niet een middenweg is (rasverklaring of zoiets), voor honden die wel raszuiver zijn, maar niet tot de toppers horen, maar dat bestaat niet. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Als je echt raszuiver wil hebben dan moet je voor een stamboom gaan. Dat zou ik trouwens sowieso doen als ik een hond aan zou schaffen. Dan weet je uit wat voor een familie hij komt, of er mankementen bekend zijn bij de ouders\voorouders van de hond ect.
Alle reacties Link kopieren
Boxers hebben vaak heupproblemen, vooral de raszuivere.
Alle reacties Link kopieren
Heb je onlangs de uitzending van Zembla gezien over rashonden met stamboom?
Alle reacties Link kopieren
Pit Bull's zijn juist heel geschikt voor gezinnen met kinderen.
quote:just-juul schreef op 05 januari 2011 @ 09:45:

Als je echt raszuiver wil hebben dan moet je voor een stamboom gaan. Dat zou ik trouwens sowieso doen als ik een hond aan zou schaffen. Dan weet je uit wat voor een familie hij komt, of er mankementen bekend zijn bij de ouders\voorouders van de hond ect.



Dit dus.

En een fokker kiezen die bij de rasvereniging is aangesloten, zodat je weet dat het fokken op een goede manier is gebeurd.

Doorgefokte hond zit je niet op te wachten.
Boxers zijn gevoelig voor HD, oogafwijkingen en bepaalde hartafwijkingen. Persoonlijk zou ik vooral voor een gezonde hond gaan. Een stamboom geeft daar geen garantie voor. Ik zou dan ook kijken welke testen de fokker bij de ouderdieren heeft laten doen. Dat is de beste indicatie voor de gezondheid van de pups.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zamirah schreef op 05 januari 2011 @ 09:49:

Boxers hebben vaak heupproblemen, vooral de raszuivere.Maar dat kan je dus filteren door geen hond te nemen ( oh sorry, een hond neem je niet, die krijg je .. ) waarbij heupproblemen in de lijn veel voorkomen.
quote:just-juul schreef op 05 januari 2011 @ 09:53:

[...]





Maar dat kan je dus filteren door geen hond te nemen ( oh sorry, een hond neem je niet, die krijg je .. ) waarbij heupproblemen in de lijn veel voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens in het asiel kijken
quote:Honingmeloen schreef op 05 januari 2011 @ 09:52:

Pit Bull's zijn juist heel geschikt voor gezinnen met kinderen.Ja maar helaas zijn er nog een heleboel louche fokkers van dit ras.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 05 januari 2011 @ 09:51:

Heb je onlangs de uitzending van Zembla gezien over rashonden met stamboom?



Ik zit de samenvatting nu te lezen. Interessant wel, hoewel mijn ervaring met fokkers met stamboom totaal anders is.



Maar goed, ik zocht ook niet naar een mode-hond, of een doorgefokt modelletje. Ik zocht gewoon hond van ras "A", heb me ingelezen in het ras, ben gaan zoeken naar een erkende fokker en gaan kijken naar een goede stamboom. ( Overigens is de koop uiteindelijk niet doorgegaan. )



Asiel zou ik niet meer doen, zeker niet met kleine kinderen in huis. Daar heb ik hele slechte ervaringen mee. Spijtig genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Een pittbull is geen ras.



Ik zou voor een hond met stamboom van een erkende fokker gaan. Leuke honden,
Alle reacties Link kopieren
De voordelen van een hond met stamboom zijn dat je weet waar het beest vandaan komt en of er problemen- ziektes zijn geweest bij de ouders of grootouders. Echter, tegenwoordig zijn veel honden doorgefokt waardoor ze nogal eens bovengenoemde afwijkingen hebben. (Bijna standaard). De kosten bij een goede fokker zijn ook vaak erg hoog zonder dat je de garantie hebt dat ze lang meegaan.

Een kruising geeft minder risico's op afwijkingen, maar ook hieerbij weet je het nooit zeker. Persoonlijk zou ik voor een kruising gaan. De kosten zijn lager en de kans op rasgebonden afwijkingen is iets minder. Wij hebben zelf echter altijd kruisingen gehad en helaas de pech gehad dat ze alletwee ziek werden/ poot braken. Wel altijd lieve trouwe honden aan gehad maar het heeft wel een vermogen aan de dierenarts gekost. (Hou hier zowiezo rekening mee bij een hond).
Alle reacties Link kopieren
zeker bij een boxer zou ik gaan kijken bij een erkende fokker. De stamboom is er niet alleen voor een hond waarmee je wilt showen of fokken. Het staat vaak voor een fokbeleid en je weet meer over de achtergrond van de hond (ouders en gezondheid) zo is het risico op afwijkingen minder groot. Je kan niet zeggen een hond met stamboom zal nooit ziek worden of een afwijking (aangeboren) hebben maar de kansen nemen wel af. En je ondersteunt niet de broodfok (de zgn. marktplaatshondjes, die met tig verschillende soorten in een grote schuur zitten, moeder niet aanwezig etc.).



Zelf hebben wij een hond met stamboom juist vanwege de vele heup en elleboog problemen in het ras. Zijn ouders hebben goede gezondheidsresultaten en onze hond is ook vrij van HD (laten rontgenen). Wij fokken en showen niet met onze hond overigens.



De kosten voor stamboom zijn overigens iets van 50 euro, de grootste kosten die verwerkt zijn in de aanschafprijfszijn kosten voor dekking, kosten voor de moederhond (dierenarts etc), de kosten voor de pup die zijn entingen krijgen en gechipt worden.. Al met al valt het dus reuze mee. Asielhond zou ik met kleinere kinderen niet gauw doen vanwege het gemis aan de echte info. Want echt niet iedereen zal eerlijk zijn als de hond naar het asiel moet.



Kortom..ik ben voor een rashond.
Alle reacties Link kopieren
Een hond met stamboom is raszuiver maar geeft geen garanties. Daarvoor zit in inmiddels lang genoeg in het "hondenvak". Maar als je een 100% zuivere wil ga dan op zoek naar een goede fokker.
Alle reacties Link kopieren
quote:kitty elastic schreef op 05 januari 2011 @ 09:55:

Ga eens in het asiel kijken



No way.

We willen een grote hond en ik wil geen grote hond waarvan ik de achtergrond niet ken bij m'n kinderen.
Je wil dus een grote, raszuivere, goedkope hond die niet uit het asiel komt? Succes.
Alle reacties Link kopieren
quote:schuddebuikje schreef op 05 januari 2011 @ 10:00:

Een pittbull is geen ras.



Ik zou voor een hond met stamboom van een erkende fokker gaan. Leuke honden,



Dat bedoel ik dus. Een Pit Bull is een kruising, gefokt met de intentie groot,breed en sterk, te zijn. Naar het karakter van de ouders wordt vaak niet gekeken, zodat er mentaal onevenwichtige, potentieel gevaarlijke honden ontstaan.

Daar wil ik nog niet een kwart van in m'n toekomstige Boxer hebben.
Als dit je argumentatie is, dan zit je dus vast aan het kopen bij een fokker. Bij een particulier of hobbyprutser weet je nooit zeker of de hond raszuiver is. En een 'goede' hond kost geld.
Alle reacties Link kopieren
Alleen bij een fokker kopen die aangesloten is bij de rasvereniging.
Alle reacties Link kopieren
Je wilt een 100% zuivere boxer die je als pup krijgt want anders weet je geen achtergrond. Dan is de juiste fokker de enige optie.
Alle reacties Link kopieren
Wat niet wegneemt dat ik van mijn leven geen rashond hoef
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet Dog?
Alle reacties Link kopieren
quote:Maja82 schreef op 05 januari 2011 @ 10:39:

Waarom niet Dog?Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven