Kinderen
alle pijlers
Nooit meer 's middags op pad met baby vanwege slaapje?
woensdag 19 december 2007 om 14:47
Hallo,
Ik heb een kindje van 11 maanden en ze doet rond 10 uur altijd een tukje en dan weer een rond een uur of 13.30 a 14 uur. Die tweede duurt altijd best lang, meestal wel tot 17 uur. Tussen de twee slaapjes door krijgt ze haar lunch en spelen we wat.
Waar ik de laatste tijd steeds tegenaan loop is dat ik 's middags niks meer buitenshuis kan afspreken omdat zij dan slaapt.
Ik weet dat kindjes op een gegeven moment van 2 naar 1 slaapje gaan. Maar dat zal dan ook een middagslaapje zijn.
Wat ik me nu afvraag: hoe doen jullie dat? Gewoon altijd 's middags thuis zijn? Of kind wakker maken als je weg wilt? Of voordat kind gaat slapen weg en dan maar hopen dat kind in wandelwagen slaapt (die van mij niet, en logisch ook vind ik). Of ergens naartoe waar kind gewoon kan slapen (bij vrienden/familie thuis)?
Ik hou me tot nu toe aan de 1e optie. Want ik vind het belangrijk dat kindje een ritme heeft en alle rust krijgt die ze nodig heeft in haar eigen lekkere bed. Maar ik merk wel dat m'n wereldje kleiner wordt. Even de stad in de doordeweeks of lunchen met een vriendin dat kan eigenlijk niet meer.
Hoort dit bij het moederschap of pak ik het gewoon onhandig aan?
En tot welke leeftijd doen peuters nog een middagslaapje?
Reacties welkom!
Ik heb een kindje van 11 maanden en ze doet rond 10 uur altijd een tukje en dan weer een rond een uur of 13.30 a 14 uur. Die tweede duurt altijd best lang, meestal wel tot 17 uur. Tussen de twee slaapjes door krijgt ze haar lunch en spelen we wat.
Waar ik de laatste tijd steeds tegenaan loop is dat ik 's middags niks meer buitenshuis kan afspreken omdat zij dan slaapt.
Ik weet dat kindjes op een gegeven moment van 2 naar 1 slaapje gaan. Maar dat zal dan ook een middagslaapje zijn.
Wat ik me nu afvraag: hoe doen jullie dat? Gewoon altijd 's middags thuis zijn? Of kind wakker maken als je weg wilt? Of voordat kind gaat slapen weg en dan maar hopen dat kind in wandelwagen slaapt (die van mij niet, en logisch ook vind ik). Of ergens naartoe waar kind gewoon kan slapen (bij vrienden/familie thuis)?
Ik hou me tot nu toe aan de 1e optie. Want ik vind het belangrijk dat kindje een ritme heeft en alle rust krijgt die ze nodig heeft in haar eigen lekkere bed. Maar ik merk wel dat m'n wereldje kleiner wordt. Even de stad in de doordeweeks of lunchen met een vriendin dat kan eigenlijk niet meer.
Hoort dit bij het moederschap of pak ik het gewoon onhandig aan?
En tot welke leeftijd doen peuters nog een middagslaapje?
Reacties welkom!
woensdag 19 december 2007 om 14:51
woensdag 19 december 2007 om 14:54
gossie, wat een slaapkopje hebben jullie zeg! Mijn dochtertje van 10 maanden slaapt ongeveer een half uurtje 's ochtends en 's middags 1 uur.
Ik probeer mijn kindjes ook zoveel mogelijk in hun eigen bedje te laten slapen, ook tijdens de ochtend- en/of middagdutjes.
Maar soms mag je ook voor jezelf kiezen en dat doe ik dan dus ook, vooral de kleine van 10 maanden valt dan vanzelf in slaap in de kinderwagen (als ik maar lang genoeg wandel .
Volgens mij gaan baby'r rond 1 jaar over naar een dutje per dag en zijn ze rond 3 jaar er helemaal vanaf. Maar dat varieert behoorlijk, want de behoefte aan slaap is bij kinderen onderling ook heel verschillend.
Ik probeer mijn kindjes ook zoveel mogelijk in hun eigen bedje te laten slapen, ook tijdens de ochtend- en/of middagdutjes.
Maar soms mag je ook voor jezelf kiezen en dat doe ik dan dus ook, vooral de kleine van 10 maanden valt dan vanzelf in slaap in de kinderwagen (als ik maar lang genoeg wandel .
Volgens mij gaan baby'r rond 1 jaar over naar een dutje per dag en zijn ze rond 3 jaar er helemaal vanaf. Maar dat varieert behoorlijk, want de behoefte aan slaap is bij kinderen onderling ook heel verschillend.
woensdag 19 december 2007 om 14:56
Hier ook thuis blijven.
Mijn oudste sliep tussen de middag tot hij ruim 3 was. De middelste wilde niet meer rond zijn 3e verjaardag. De jongste is nu 2,5 en slaapt nog gewoon. Overigens kon ik ze wel te slapen leggen in ons eigen campingbedje als ik een keer een dagje weg wilde (naar vrienden ofzo). En vanaf een jaar of 2,5 sloegen we het slaapje af en toe over en dat ging meestal goed.
Mijn oudste sliep tussen de middag tot hij ruim 3 was. De middelste wilde niet meer rond zijn 3e verjaardag. De jongste is nu 2,5 en slaapt nog gewoon. Overigens kon ik ze wel te slapen leggen in ons eigen campingbedje als ik een keer een dagje weg wilde (naar vrienden ofzo). En vanaf een jaar of 2,5 sloegen we het slaapje af en toe over en dat ging meestal goed.
woensdag 19 december 2007 om 14:57
mijn zoon is ruim 10 maanden. Hij slaapt ook nog 2 of 3x. Wat ik doe ( als ik weg wil) is dat hij of zijn vroege slaap of zijn middag slaap thuis is( of ergens waar hij in campingbedje kan slapen). Meestal is dat de vroege slaap. Dan ga ik s middags gewoon weg. Soms gaat hij dan in de wagen slapen, soms slaapt hij niet. Dan gaat hij zodra ik thuiskom zijn bedje in en slaapt dan even bij. Zoon heeft er totaal geen problemen mee, hij vindt het allemaal wel best. Als ik verder weg ga met de auto, plan ik daar de slaaptijd in.
Ik zou iets flexibeler zijn als ik jou was. Een keertje wat later slapen is heus niet erg, ik dagje wat minder ook niet. Zolang je dat niet iedere dag doet krijgen ze er heus niks van. En een kindje wat echt moe is slaapt meestal wel in de kinderwagen, en anders rusten ze daar liggend heus wel wat in uit. Je kunt het toch altijd eens proberen. Als je kindje er echt niet tegen kan, kun je altijd nog thuisblijven. moet zeggen dat wij hier nog heel weinig dingen niet door hebben laten gaan voor zoon. Soms wel wat aangepast, maar echt thuisblijven voor hem doen we eigenlijk nooit.
Wat ik wel lastiger vind is dat hij niet meer in de maxi cosi past. Als we ergens heen gingen en hij viel daarin in slaap, konden we hem mee naar binnen nemen of deze op het onderstel klikken. Nu met de autosteol kan dat neit meer en wakker maken vind ik dan wel weer heel sneu. Zo heb ik dus pas een half uur in de autogarage gezeten.
Ik zou iets flexibeler zijn als ik jou was. Een keertje wat later slapen is heus niet erg, ik dagje wat minder ook niet. Zolang je dat niet iedere dag doet krijgen ze er heus niks van. En een kindje wat echt moe is slaapt meestal wel in de kinderwagen, en anders rusten ze daar liggend heus wel wat in uit. Je kunt het toch altijd eens proberen. Als je kindje er echt niet tegen kan, kun je altijd nog thuisblijven. moet zeggen dat wij hier nog heel weinig dingen niet door hebben laten gaan voor zoon. Soms wel wat aangepast, maar echt thuisblijven voor hem doen we eigenlijk nooit.
Wat ik wel lastiger vind is dat hij niet meer in de maxi cosi past. Als we ergens heen gingen en hij viel daarin in slaap, konden we hem mee naar binnen nemen of deze op het onderstel klikken. Nu met de autosteol kan dat neit meer en wakker maken vind ik dan wel weer heel sneu. Zo heb ik dus pas een half uur in de autogarage gezeten.
woensdag 19 december 2007 om 14:57
Mijn dochter van bijna 8 maanden slaapt gelukkig gewoon in de kinderwagen dus als ik zin heb ga ik er 's middags gewoon op uit. Ik denk dat het 1 a 2 x per week voorkomt dat ze niet in haar bedje slaapt dus dat valt dan toch wel mee? Ik ga wel weg als ze nog klaarwakker is, vind het zo zielig om haar uit haar slaapje uit bijv. de autostoel te halen.
woensdag 19 december 2007 om 15:01
Tja, eigenlijk zou ik willen schrijven, welnee joh, doe makkelijk, gewoon meeslepen in de buggy, valt vanzelf wel in slaap, want zo zou ik het zelf graag willen zien, maar de realiteit is toch dat dochter het liefst en het best in haar eigen bed slaapt.
Doordeweeks zit ze op de creche en slaapt ze maar 1 keer en dan een uur of misschien iets langer, maar in het weekend heeft ze dan echt een inhaalslag nodig en slaapt zeker 2 keer, tussen de 1 en 2,5 uur per keer.
Als wij plannen hebben proberen we het echt om haar slaap heen te regelen, eventueel 's morgens wat eerder erin (ze slaapt erg makkelijk) en dan gaan we meteen na haar slaapje weg. Maar na zo'n 3,5 uur wakker moet ze echt weer plat, anders zitten we met een oververmoeid (en krijsend) kind - al valt ze uiteindelijk dan wel in slaap, maar echt fijn zit je dan niet in de lunchroom!
Inderdaad af en toe enorm balen, zit je net lekker ergens, moet je toch steeds op je horloge kijken en op tijd weer weg.
Doordeweeks zit ze op de creche en slaapt ze maar 1 keer en dan een uur of misschien iets langer, maar in het weekend heeft ze dan echt een inhaalslag nodig en slaapt zeker 2 keer, tussen de 1 en 2,5 uur per keer.
Als wij plannen hebben proberen we het echt om haar slaap heen te regelen, eventueel 's morgens wat eerder erin (ze slaapt erg makkelijk) en dan gaan we meteen na haar slaapje weg. Maar na zo'n 3,5 uur wakker moet ze echt weer plat, anders zitten we met een oververmoeid (en krijsend) kind - al valt ze uiteindelijk dan wel in slaap, maar echt fijn zit je dan niet in de lunchroom!
Inderdaad af en toe enorm balen, zit je net lekker ergens, moet je toch steeds op je horloge kijken en op tijd weer weg.
woensdag 19 december 2007 om 15:23
Hier ook thuis blijven... Zoon van bijna 2,5 slaapt ongeveer 2 uur 's middags. Het tijdstip verschilt nogal naar aanleiding van wat ik 's morgens doe. Soms om 12.15 uur naar bed, soms om 13.15 uur. Het kan soms wel lastig zijn ja, maar in de kinderwagen slaapt hij echt niet meer. Meestal doe ik mijn huishouden in die tijd zodat ik daarbuiten zeker ergens anders heen kan. Nog niet geprobeerd een keer over te slaan eigenlijk. Ik hoop dat hij het zo lang mogelijk volhoudt dat slapen
Ben erg benieuwd hoe dat straks met de tweede gaat want als die op andere tijden slaapt kom je voorlopig helemaal de deur niet meer uit
Ben erg benieuwd hoe dat straks met de tweede gaat want als die op andere tijden slaapt kom je voorlopig helemaal de deur niet meer uit
woensdag 19 december 2007 om 15:39
Hahaha, herkenbaar, zoon van 11 maanden is ook een echte slaapkop. Ik verzet zoveel mogelijk naar de ochtend, maar soms is het niet anders, dan slaapt ie dus niet of heel weinig. Ik heb het geluk dat ik een slaapkop heb, maar wel een hele makkelijke. Mijn zoon slaapt 2 kker 2 uur, ook op de opvang, soms kom ik hem om 16.30 uur hale, ligt meneer nog te slapen, tis voor hen wel makkelijk!
Ik hou er zoveel mogelijk rekening mee, tenslotte gaat het niet alleen maar om ons, maar vooral om zijn welzijn.
Ik hou er zoveel mogelijk rekening mee, tenslotte gaat het niet alleen maar om ons, maar vooral om zijn welzijn.
woensdag 19 december 2007 om 15:49
woensdag 19 december 2007 om 15:49
Yep precies wat we hier ook hebben Tilalia, een oververmoeid kind is juist een drama om in slaap te krijgen. En eten lukt dan ook niet.
Ik zou graag flexibeler willen zijn, had echt in gedachten dat wij overal naartoe zouden gaan met dochter, maar we moeten toch echt rekening houden met haar slaapjes.
Annie, ik zou korting vragen bij de creche!! ;o)
Ik zou graag flexibeler willen zijn, had echt in gedachten dat wij overal naartoe zouden gaan met dochter, maar we moeten toch echt rekening houden met haar slaapjes.
Annie, ik zou korting vragen bij de creche!! ;o)
woensdag 19 december 2007 om 15:51
Mijn zoon van ruim 3 slaapt sinds kort thuis 's middags niet meer. Maar daarvoor heeft hij vanaf het moment dat hij naar 1 slaapje ging (geen idee meer wanneer dat was) 3,5 uur geslapen 's middags. En nee, ik ging dus 's middags niet de deur meer uit. Ik sprak alleen 's ochtends nog af, of mensen moesten naar mij toekomen.
woensdag 19 december 2007 om 16:24
Hm...dan heb ik dus ergens een inschattingssfout gemaakt
Mijn collega zei laatst inderdaad dat je tot het 3e jaar nog wel aan de middagslaapjes vastzit en toen bedacht ik bovenstaand verhaal dus ineens.
Ach ja ik vind het ook wel lekker hoor, kleine slapen en ik thuis allerlei dingetjes doen. Maar soms heb je gewoon zo'n moment dat je er ff lekker uit wilt en dan kan dat niet. Zal wel herkenbaar zijn voor alle moeders.
Mijn kleine slaapt ook niet in andere bedjes, ja soms wel eens. Maar meestal is het gieren geblazen (ook op de creche) en slaapt ze weinig buitenshuis. En aangezien ze voor mij op 1 staat zit er nks anders op dan de komende paar jaren gewoon 's middags thuis te zijn. Ach er zijn ergere dingen
Mijn collega zei laatst inderdaad dat je tot het 3e jaar nog wel aan de middagslaapjes vastzit en toen bedacht ik bovenstaand verhaal dus ineens.
Ach ja ik vind het ook wel lekker hoor, kleine slapen en ik thuis allerlei dingetjes doen. Maar soms heb je gewoon zo'n moment dat je er ff lekker uit wilt en dan kan dat niet. Zal wel herkenbaar zijn voor alle moeders.
Mijn kleine slaapt ook niet in andere bedjes, ja soms wel eens. Maar meestal is het gieren geblazen (ook op de creche) en slaapt ze weinig buitenshuis. En aangezien ze voor mij op 1 staat zit er nks anders op dan de komende paar jaren gewoon 's middags thuis te zijn. Ach er zijn ergere dingen
woensdag 19 december 2007 om 16:40
hier ook thuisblijven; Poek sliep eerst zeker 3 tot 4 uur 's middags, nu minder. We kunnen het nu af en toe over slaan en dat is zeker in het weekend wel eens handig. MAar dan moet ze het de dagen erna wel inhalen
Vind het nu niet zo heel erg, met baby nr 2 erbij: ik tel af en toe de uren af dat ze weer naar bed kan
Vind het nu niet zo heel erg, met baby nr 2 erbij: ik tel af en toe de uren af dat ze weer naar bed kan
woensdag 19 december 2007 om 16:56
Hier ook een kleintje van net 1 jaar. En die slaapt soms ook gewoon 2x 2 uur overdag! En dus plan ik ook vanalles maar tussen de slaapjes door. Maar ach... zoveel valt er ook niet te beleven hoor: een boodschapje, een wandelingetje, een bezoekje aan een vriendin ofzo... Bij langere bezoekjes nemen we weleens een campingbedje mee,
woensdag 19 december 2007 om 17:47
Mijn oudste (nu 3) sliep tot hij bijna 2 was 2x per dag en die tukken duurden vaak lang, minimaal 2, maar vaak 3 uur. En vanaf een maand of 7-8 sliep hij niet meer in de wagen, dus dat was veel thuisblijven. Uitstapjes en boodschappen plande ik daaromheen, maar die duurden altijd vrij kort. Ik vond het prima omdat hij er zich goed bij voelde en die slaapjes ook nodig had. Maar soms is het inderdaad gewoon lastig. Aan de andere kant: ik was helemaal bij met foto's plakken, had een opgeruimd huis en heb uuuren kunnen forummen daardoor. Elk nadeel heb z'n voordeel .
Ook nu slaapt hij 's middags nog vaak urenlang. Drie uur is normaal bij hem. Met een jongste die daar soms qua slaapjes precies op aansluit, zijn er dagen dat ik 's ochtends even snel boodschappen kan doen en dan de rest van de dag in en om het huis hang. Met vriendinnen spreek ik in de weekenden af, 's avonds, of ze komen (in geval van geen of oudere kinderen) vaak even bij mij koffiedrinken. Ik heb het altijd beschouwd als iets dat erbij hoort en dat snel genoeg weer overgaat.
Ook nu slaapt hij 's middags nog vaak urenlang. Drie uur is normaal bij hem. Met een jongste die daar soms qua slaapjes precies op aansluit, zijn er dagen dat ik 's ochtends even snel boodschappen kan doen en dan de rest van de dag in en om het huis hang. Met vriendinnen spreek ik in de weekenden af, 's avonds, of ze komen (in geval van geen of oudere kinderen) vaak even bij mij koffiedrinken. Ik heb het altijd beschouwd als iets dat erbij hoort en dat snel genoeg weer overgaat.
woensdag 19 december 2007 om 18:17
Mijn dochtertje van 15 maanden slaapt meestal van 12.30 u tot 15.00u. Meestal blijf ik gewoon thuis en dan gaan we ervoor of erna even eruit. Ik vind regelmaat best belangrijk en dat middagslaapje heeft ze gewoon nodig. Ik pas mij daarop aan. In de tijd dat zij lekker slaapt doe ik het huishouden. Tegen de tijd dat ze wakker is gaan we er even lekker uit.
Het lijkt mij niet erg als het af en toe voorkomt dat ze in een buggy, autostoeltje, bij oma in bed in slaapt valt hoor. Als het maar niet al te vaak voorkomt. Zo heel af en toe is het niet anders. Zo waren we 2 weken terug naar de dierentuin geweest. We vertrokken al vroeg dus het middagdutje deed ze in de buggy. Tja anders kun je nooit ergens naartoe toch? Af en toe kan geen kwaad.
Het lijkt mij niet erg als het af en toe voorkomt dat ze in een buggy, autostoeltje, bij oma in bed in slaapt valt hoor. Als het maar niet al te vaak voorkomt. Zo heel af en toe is het niet anders. Zo waren we 2 weken terug naar de dierentuin geweest. We vertrokken al vroeg dus het middagdutje deed ze in de buggy. Tja anders kun je nooit ergens naartoe toch? Af en toe kan geen kwaad.
woensdag 19 december 2007 om 18:50
Mijn dochter is zo goed als van haar middagslaap af nu (2 en 4 mnd), heerlijk. Maar voor die tijd bleef ik er zeker voor thuis. Ze sliep wel eens in auto of buggy of trein, maar dat was veel meer uitzondering dan regel. Ze sliep namelijk veel minder vast dan in haar bedje, dus ze kreeg dan niet genoeg rust. Voor een keertje maakte dat niet uit, dat haalde ze wel weer in, maar voor structureel ging ik echt voor de rust van thuis en eigen bed.
Bij meerdere kinderen is dat natuurlijk wel lastig, want hoe leg je je 2e kindje op bed als je oudste aan het spelen is? Het kan wel, maar dan kun je niet, zoals ik met Chica deed, erbij blijven tot ze sliep omdat ze anders huilde.
Bij meerdere kinderen is dat natuurlijk wel lastig, want hoe leg je je 2e kindje op bed als je oudste aan het spelen is? Het kan wel, maar dan kun je niet, zoals ik met Chica deed, erbij blijven tot ze sliep omdat ze anders huilde.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook
woensdag 19 december 2007 om 19:19
Je zorgt dat oudste goed voorzien is van eten, drinken, bezigheid (dvdtje, onnoemelijke hoeveelheid papier en vingerverf (vastgegespt in hoge stoel, natuurlijkX-D) en je zegt dat je jongste even in bed moet gaan leggen, en dat dat wel eventjes kan duren.Maar dat als ie slaapt, dat we dan iets echt leuks grotekindertjesachtigs gaan doen. Je gaat naar boven, laat alle deuren open en luistert goed of je niks gruwelijks hoort breken, maar ook of het niet tè stil is, terwijl je jongste voedt, boert en slaperig edoch moe in z'n bed kiepert. Je sluipt weg, doet de deur dicht, spurt naar beneden en verwacht een chaos (wat best meevalt, 9 van de tien keer), zegt dat je nog even gaat kijken, kijkt, ziet dat jongste slaapt, en gaat weer naar beneden.
Zuchtend sleep je je aan de eettafel waar je kralen gaat rijgen met oudste, of gaat lego-en, playdoh-en, etc.
Inad, je moet wel. Bij MK stond ik bij de eerste brul naast haar bed, bij Jom is dat niet meer zo, het kàn gewoonweg niet anders. Gelukkig is Jom eraan gewend dat ie af en toe even moet wachten.
woensdag 19 december 2007 om 19:32
Heel herkenbaar; het gevoel van een kleiner wordende wereld. Ik heb er ook 'last' van. Al heb ik me er wel bij neergelegd inmiddels...
Nika is zo'n 20 maanden en slaapt nog 1x per dag zo'n 2 uur. Van ongeveer 11 tot 13 uur. Ik blijf altijd thuis als zij slaapt en benut die tijd om het huis aan kant te maken, en (als het 'mag' van mezelf ) even te relaxen. Als ze wakker is, snel boterhammetje en even eruit!!! Maar, ook al hebben we dan wel een paar uur de tijd, met een puberende dreumes kan je niet relaxed in een cafe zitten met een vriendin. En ook niet bij vriendinnen met een kindonvriendelijk huis. Kind wil lopen, spelen, deur uit..pffff. Meestal beperken deze uitstapjes zicht tot shoppen, Artis, kinderboerderij of op visite bij vrienden met kids/oma's. Ik mis de tijd van zorgeloos en uren lang wijn nippen en tapas eten in een cafetje soms wel hoor.
Ik ben nu 20 weken zwanger van de tweede en vrees voor een nog heftiger kluizenaarsbestaan . Ik houd mezelf maar voor dat het de eerste zorgende jaren zijn. Zodra de twee op school zitten, heb ik weer meer vrije tijd!
Nika is zo'n 20 maanden en slaapt nog 1x per dag zo'n 2 uur. Van ongeveer 11 tot 13 uur. Ik blijf altijd thuis als zij slaapt en benut die tijd om het huis aan kant te maken, en (als het 'mag' van mezelf ) even te relaxen. Als ze wakker is, snel boterhammetje en even eruit!!! Maar, ook al hebben we dan wel een paar uur de tijd, met een puberende dreumes kan je niet relaxed in een cafe zitten met een vriendin. En ook niet bij vriendinnen met een kindonvriendelijk huis. Kind wil lopen, spelen, deur uit..pffff. Meestal beperken deze uitstapjes zicht tot shoppen, Artis, kinderboerderij of op visite bij vrienden met kids/oma's. Ik mis de tijd van zorgeloos en uren lang wijn nippen en tapas eten in een cafetje soms wel hoor.
Ik ben nu 20 weken zwanger van de tweede en vrees voor een nog heftiger kluizenaarsbestaan . Ik houd mezelf maar voor dat het de eerste zorgende jaren zijn. Zodra de twee op school zitten, heb ik weer meer vrije tijd!
woensdag 19 december 2007 om 19:50
Tila, dank je voor het bericht. Ik hoor het natuurlijk vaker van mensen met twee andere kinderen. Jouw verhaal klinkt, al is slepen en vermoeid enzo niet leuk natuurlijk , wel goed want wel te doen an sich dus, al kun je de 2e niet zoveel aandacht geven als je zou willen of als de eerste. Je vind je weg dus uiteindelijk wel..
Wat Supersmollie zegt vind ik ook