Vuijsje en vollere vrouwen: geshockeerd

31-12-2007 11:53 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al een hele tijd geen Viva-abonnee meer (nader de 40 en voel me meer thuis bij esta). Maar afgelopen weekend waren wij te gast bij mijn schoonmoeder en daar lag een Viva van begin december. Die heb ik gelezen, was toch wel weer eens leuk. Er stond ook een artikel in van ene Vuijsje, ben zijn voornaam even kwijt. Hij valt op dikkere vrouwen. Niets mis mee, zou je zeggen. Maar dat blijkt een misverstand. Ik moet zeggen, ik ben eigenlijk best geshockeerd door wat hem door 'vrienden' zoal wordt toegevoegd. En ik dacht dat ik nergens meer van opkeek.

Zo zou een slanke vrouw 'eredivisie' zijn en een dikkere vrouw dus een lagere divisie. En een dikkere vrouw, ach, die kunnen ze toch allemaal krijgen? Dat is toch geen kunst aan? (alsof elke wat vollere vrouw desperaat is!) Dat soort opmerkingen.

Ik ben zelf aan de maat en ben daar niet blij mee. Ook ik vind niet ál te dik mooier. Maar dat je als niet-slanke den zó weggezet wordt, daar moest ik toch wel even van slikken. En nog.

Dat veel mannen een vrouw echt als een trofee zien, een verlengstuk van hun ego, dat valt me in deze tijden enorm tegen.

Ik vind het kleinzielig, respectloos en bekrompen. Gelukkig heb ik niet zo'n man en ik zou er ook nooit zoeen willen.

En tóch... tóch steekt het me ook en wil ik nóg wat liever ook slank zijn. Om ook gewoon nog mee te tellen. Want blijkbaar tel je eenvoudigweg niet mee als je wat dikker bent. Dat voelt klote, ook al is het rationeel grote onzin.

Anyway, dat wilde ik gewoon even kwijt.

xx lisa.
Gelukkig zijn er ook mannen die er wel gewoon voor uitkomen dat zij een steviger vrouw mooier vinden dan een slanke vrouw. Mijn eigen man is er ook zo één. Hij krijgt nooit commentaar of hij niet beter had kunnen krijgen, gelukkig.

Ik begrijp je gevoelens hoor. Als je steviger/dik bent, wordt je al snel weggezet als tweederangs mens. Wat feitelijk grote nonsens is. Maar goed, slank is sociaal geaccepteerd, dik veel minder.
Ik heb het stuk ook gelezen en ik kreeg het idee dat de schrijver zich echt in de minderheid waande door zijn voorkeur voor volle(re) vrouwen. Tsja.... moeilijk...ik moest wel glimlachen om het stuk en heb mij totaal niet gestoord aan de opmerkingen van zijn vrienden die hij beschreef. En ja ook ik heb maat 42 dus ben ook geen poppetje.

Misschien ligt het aan de vrienden van de schrijver..voelen zij zich superieur t.o.v. de vollere vrouw en zijn zij (nog steeds) van mening dat dit vrouwtype al blij mag zijn als er een man naar ze kijkt...hiermee denken ze automatisch dat de vollere vrouw wanhopig is, hunkert naar liefde en dus maar genoegen neemt met wat voor man dan ook die zich aandient....ik denk persoonlijk dat dit meer over dit soort mannen zegt dan over het type vrouw in kwestie.

Anderzijds vind ik wel dat dit verhaal een beetje het "wij tegen zij" gevoel versterkt (in de viva van de afgelopen week stond hier een ingezonden stuk over van een vrouw die zelf slank was en haar mening gaf over het stuk). De schrijver komt met argumenten waarom vollere vrouwen zijn goedkeuring kunnen wegdragen....zijn vrienden springen in de bres voor het vrouw type waarop de schrijver (als je hem mag geloven) nog niet dood op gevonden wil worden.

Ik eindig met een dooddoener: smaken verschillen...gelukkig maar en mannen die slanke vrouwen t.o.v. vollere vrouwen "de hoofdprijs" vinden...moeten ze lekker zelf weten...ze doen hun best maar. Sommige mannen zien nu eenmaal hun lul, grote huis, cabrio en blackberry als verlengstuk van hun ego...grote vraag blijft voor mij dan altijd waar hun ego uit bestaat als het verlengstuk ervan slechts uit materiele zaken bestaat maargoed.

Maar ik snap je wel hoor Lisa...zolang de Prive en de Story de cellulite van vrouwelijke celebs onder het vergrootglas leggen en dit voorpaginanieuws maken, een vrouw als Drew Barrymore voor Hollywoodbegrippen "mollig" is en een vrouwelijke celeb commentaar krijgt als ze haar bevallingsvet niet binnen 6 weken kwijt is...zolang wij nog in deze wereld leven, verandert er niets. En ook vrouwen maken zich schuldig aan de instandhouding van deze onzin, vrouwen lezen deze bladen, maken ze en maken zich er ook nog eens druk om.

Ik met mijn maat 42 tel volop mee hoor in dit leven en deze maatschappij. Ik laat me zien en horen, doe wat ik wil, trek aan waar ik mij lekker bij voel en schaam mij voor niemand. Ben nu 33 jaar en ik moet eerlijk zeggen dat ik de jaren tussen mijn 11e en mijn 25e compleet verpest heb door mezelf minderwaardig te voelen en onhaalbare doelen (lees: maat 36) na te streven...heb ik helemaal geen zin meer in en dat zouden meer mensen moeten doen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Vaak vinden mannen het stoer om zo te praten over vollere vrouwen. Bang om 'af te gaan' voor vrienden, want slank is nou eenmaal sociaal geaccepteerd. Vaak zijn dit de echte haantjes of de domme, oppervlakkige mannen. Niet echt de soort kerel waar je wat mee zou willen hebben dus. Ik ben zelf slank, maar als ik zulke domme kerels hoor lullen walg ik al van ze. De vriendjes van vriendinnen die er zo'n sterke mening wat betreft uiterlijk op nahielden bleken stuk voor stuk onbetrouwbare eikels. Toeval? Volgens mij niet. Als je alleen maar om zulke oppervlakkigheden geeft zegt dat toch wel wat over je karakter!

Ik heb een vriend die wat heeft met een vrouw die niet bepaald slank is, en ook anderszins niet echt aan het ideaalbeeld voldoet. Maar ieder lid van de vriendengroep (mannen) is blij voor hem dat ze het zo leuk hebben samen en ze zeggen geen woord over dat haar uiterlijk niet zou voldoen. Dat ze er zelf niks mee zouden willen hebben, wat heeft die vriend aan die info? Niks toch? Echte vrienden kraken het uiterlijk van elkaars partner niet af!
Vroegah was ik dun. En doodongelukkig. tegenwoordig zit ik wat beter in mijn vel, heb ik maat 42 en een E-cup, en over andacht van mannen niet t jklagen. ja natuurlijk zijn er altijd manne die het liefst een 18jarige blonde slanke stoeipoes hebben, maar als je zelf geen 18 meer bent denk ik dat zo'n meisje alleen leuk is om idd aan je vrienden te showen dat je haar nog kan krijgen en heb je dus een vriendinnetje als accesoire. Doet u mij dan maar en handtasje.

Ik voel mezlf absoluut geen "tweede divisie"want ik ben een haske leuk mens, met inhoud en een prachtige volle kont. Uiteindelijk is iemands karakter en inhoud zoveel bepalender dan het cijfertje op het labeltje in haar kleding. En hoe vaak hoor je niet dat iemans partner eigenlijk het tegenovergestelde is van waar die persoon daarvoor altijd op viel?

Sommige mannen houden val blond, anderen van donker, sommige van slank, andere van stevig. belangrijktse is dat vrouwen leren om tevrden te zijn met hun lichaam want helaa is het wel zo dat iemand die duidelijk niet lekker zit in haar maat wel voor iedereen onaantrekkelijk is. waarom hangen zo veel vrouwen hun zelfbeeld nog op an hun kledingmaat?
Ik heb het stuk toevallig ook gelezen omdat ik me echt doodverveelde op m'n werk. Maar ik moet zeggen dat ik de opmerkingen over "dikke" vrouwen ook echt te grof voor woorden vond. Als ik mijn vrienden zo'n opmerking hoor maken zou daar ook een fikse ruzie uit ontstaan. Ik heb nu maar 38-40 en ben echt niet dun maar wel heel tevreden. Ik vind het btw ook grof als ik opmerkingen hoor over dunne vrouwen, die zijn ook niet mis, van gratenbaal tot luciferstokje, kan me voorstellen dat die daar ook niet blij mee zijn. Maar ik voel me zeker geen tweede divisie en mijn kledingmaat bepaald niet eens 1% van mijn eigenwaarde, ongelofelijk. Het gaat toch nog steeds om je persoonlijkheid. Leuk hoor, heeft hij een hele dunne vriendin die vervolgens geen zinnig woord kan uitbrengen, dan zou zij een eerste divisie zijn? (dit als voorbeeld, als hij afgeeft op dunne vrouwen en met een volle vrouw rondloopt is het hetzelfde voorbeeld) De mannen die deze opmerkingen gemaakt hebben zijn zelf mijn vriendschap niet waard, zo praat je niet over mensen. Ik vind zelf volle vrouwen wat mooier dan hele dunne maar dat is voor iedereen anders en t is maar goed ook dat we niet allemaal dezelfde smaak hebben, dan zou t toch saai worden!
Met alles eens, uiteraard.

En ik wéét dat ook allemaal wel. Toch sta ik ervan te kijken dat het me zo raakt, terwijl ik zelfbewust, slim, zeer gelukkig getrouwd ben met een man die mij op handen draagt enzovoort ben.

Ik walg ook echt van kerels die dergelijke opmerkingen maken.

Ken ook wel een paar voorbeelden van zulke types. De man van mijn beste vriendin is er zo eentje. Ik was erbij toen ze elkaar ontmoetten. Ik was voor mijn doen toen best slank, maar volgens zijn vriend - die er ook bij was - 'heel veel vrouw'. De man van mijn vriendin zag mij al helemaal niet staan, die ging op in mijn vriendin met haar maatje 36 en hele grote borsten.

Inmiddels hebben ze twee kinderen, zijn ze getrouwd, en over het algemeen absoluut ongelukkig met elkaar. Hij is zó bekrompen en zo totaal niet in staat tot enige zelfreflectie dat het stuitend is. En dat zij óóit op hem heeft kunnen vallen, is mij een raadsel. Het is triest.

xx lisa.
het is ook hoe zoiets gebracht wordt. Een goede vriend van mij zegt ook altijd dat ik "veels te groot" voor m ben. En sja hij past ook twee keer in mij, dus ik kan me er wel iets bij vooprstellen. Overigens zijn er maar heel weinig vrouwen die een man willen die kleiner is dan zij, dus als klien tenget mannetje heb je het mss wel net zo moeilijk .
Dat zal ongetwijfeld, Krengiserweer.

Een vriendin van mij date via relatieplanet. Ze krijgt heel veel reacties op haar advertentie en moet wel screenen. Haar eerste criterium is 'langer dan 1.80 meter'.

Dat vind ik ergens ook zo stom. Stel dat ze haar ware laat glippen omdat-ie toevallig 1.79 m is...

En ik vind óók dat smaken moeten kunnen verschillen. Maar de teneur van de reacties van Vuijsjes vrienden is echt denigrerend, vind ik. Niet slank? Tweederangs mens, telt niet mee. 'Ik ga mijn lul niet in een vuilnisvat steken', was ook een van de subtiele opmerkingen.

Ik vind mannen (en vrouwen) die allereerst en voornamelijk op uiterlijk afgaan echt zielepoten. Hoe moet dat dan als je oud en grijs wordt? En de boel gaat hangen? Ooit komt toch echt de dag dat je niet meer aan de strenge criteria voldoet. En doorgaans komt die voor vrouwen eerder dan voor mannen. De kans is dan toch wel groot dat je voor een jonger exemplaar wordt ingeruild.

Daarnet bij de supermarkt. Ik laadde mijn boodschappen in en even verderop kwam een superblitse Mercedes coupé aangereden. Er stapten een stoere man en een modepopachtige vrouw uit. Gezichten, zó vreselijk chagrijnig, onvoorstelbaar gewoon. Ze zeiden ook geen woord tegen elkaar. Misschien net ruzie gehad, misschien iets ergs meegemaakt, maar volgens mij gewoon ontevreden types. Als ik dan moet kiezen, dan weet ik het wel.

Zielig als je denkt niet gelukkig te kunnen worden zonder de ideale maat en zonder een hele trits aan bepaalde spullen.

xx lisa.
Je zult altijd mensen blijven houden die zich alleen meer waard voelen door materiele zaken en een mooie buitenkant. Jammer voor hen dan hoor. Ontbreekt ze zeker aan andere kwaliteiten. Ik vind het ook leuk als ik er mooi uitzie of mooie spullen heb, maar als ik moest kiezen hecht ik meer waarde aan mijn intelligentie en leuke karakter.
En daar ben ik nou helemaal mee eens just_moi20.Belangrijk is wie je bent en niet alleen wat je hebt en wat voor maat je draagt.Karakter en sociale waardigheden maken pas de mens zoals hij is.

Ik ben zelf ook niet bepaald de magerste met mijn maat 40/42 en een lengte van 1.75.Soms dacht ik niet mee te tellen i.v.m.mijn postuur en dat ook naar opmerkingen i.v.m.figuur van iemand die zei dat ik zo fors was.Ik tel namelijk wel degelijk mee ondanks het feit dat ik geen perfect lijf heb met maat 36(soms droom ik er wel van ha ha).Opmerkingen krijg je vaak of je nou dun of dik of gespierd bent.Ik vind het vaak niet bepaald aardig wat er gezegd wordt tegen vrouwen die dunner of dikker zijn dan het gemiddelde.Het kan soms erg vernederend zijn en zegt meer over die persoon zelf dan over jou.Ook tegen mij zeggen ze wel eens iets dat ik te gespierd zou zijn en dat een vrouw een vrouw moet blijven.Nu sport ik dus veel en dat zie je ook maar ik ben nog wel degelijk een echte vrouw met heupen,billen en borsten.Geen Men's Health vrouw dus!!!
Ik heb maat 52 en een man die van iedere centimeter van mijn grote lijf houdt. Ik had ooit maat 36 en een man die iedere centimeter van mijn smalle lijf verachtte en jarenlang zijn uiterste best deed om me een minderwaardigheidscomplex aan te praten.

Ik zit nu in de eredivisie. Met maat 52. En het maakt me werkelijk geen ruk uit in welke divisie anderen mij indelen. Ik ben de sterspeler van mijn echtgenoot, ik word al jaren opgesteld in het team en met succes!
just_moi20 schreef op 31 december 2007 @ 17:55:

Je zult altijd mensen blijven houden die zich alleen meer waard voelen door materiele zaken en een mooie buitenkant. Jammer voor hen dan hoor. Ontbreekt ze zeker aan andere kwaliteiten. Ik vind het ook leuk als ik er mooi uitzie of mooie spullen heb, maar als ik moest kiezen hecht ik meer waarde aan mijn intelligentie en leuke karakter.
:applause:
Precies Eleonora, tel uit je winst. Zo is het. In mijn geval ook.

En dan tóch... toch kwetst het me dat er mensen zijn die menen mij met mijn maat 44 (bij een lengte van slechts 1.64 m) te mogen beoordelen op grond van uiterlijk. Wellicht omdat ik zelf ook niet blij ben met mijn omvang. Als iets je echt niet interesseert, raakt het je natuurlijk niet.

Geraldine, dat jij jezelf betitelt als minder slank dan gemiddeld, vind ik opvallend. De gemiddelde maat van de Nederlandse vrouw is volgens mij 42.

Hier zit een denkfout vrees ik. We gaan als 'gemiddeld' zien wat je op tv en in de bladen het meest ziet.

xx lisa.
eleonora schreef op 01 januari 2008 @ 14:18:

Ik heb maat 52 en een man die van iedere centimeter van mijn grote lijf houdt. Ik had ooit maat 36 en een man die iedere centimeter van mijn smalle lijf verachtte en jarenlang zijn uiterste best deed om me een minderwaardigheidscomplex aan te praten.

Ik zit nu in de eredivisie. Met maat 52. En het maakt me werkelijk geen ruk uit in welke divisie anderen mij indelen. Ik ben de sterspeler van mijn echtgenoot, ik word al jaren opgesteld in het team en met succes!

Ik had in gedachten altijd juist een dun iemand bij jou. Niet dat het uitmaakt hoor, maar zo zie je maar wat voor een ander beeld je van iemand kunt hebben. Dit is trouwens wel off topic.

Anyway, het maakt mij niet veel uit hoe iemand eruit ziet, soms zie je mensen die als je het sec bekijkt er niet echt super uitzien, maar die door hun persoonlijkheid gewoon weer mooi worden. En zo werkt het andersom ook. Het belangrijkst is dat je blij bent met jezelf en dat valt niet in gewicht uit te drukken.
Cum non tum age
.
Ja, als je er een artikel over schrijft lijkt het inderdaad alsof je een soort 'afwijking' gaat zitten verdedigen of op zijn minst toelichten. Ook niet zoveel mis mee op zich, maar toch zet je daar ook een vrouw mee neer als een soort accessoire. Alsof ik een artikel zou schrijven over een bepaald soort tas dat ik altijd gebruik terwijl bijna niemand anders die tas mooi vindt, zoiets.

Dit is als het over mensen gaat toch echt verlagend, vind ik.

xx lisa.
Maar Lisa, als jij slanker zou zijn, zou je dus de verkeerde kerels aantrekken. Volgens jouw theorie dan. Dat wil je juist toch niet, neem ik aan. Wees dan misschien blij dat die dommerikken je deurtje voorbij lopen.
.
Zamirah schreef op 01 januari 2008 @ 15:24:

Maar Lisa, als jij slanker zou zijn, zou je dus de verkeerde kerels aantrekken. Volgens jouw theorie dan. Dat wil je juist toch niet, neem ik aan. Wees dan misschien blij dat die dommerikken je deurtje voorbij lopen.
Zoiets bedacht ik me ook toen ik de openingspost las. Ik heb nu ik maat 40/42 bij een lengte van 1.78 heb evengoed nog sjans, maar wat me niet meer overkomt is dat mannen joelend uit hun autoraampje hangen als ze me voorbijrijden en "lekker ding" naar me roepen. En eigenlijk ben ik daar niet zo rouwig om ;-)
Hee Pink,

Lekker ding! X-D :-P
op mannen die zulke denigrerende opmerkingen maken, knap ik behoorlijk af.

Volgens mij zeggen ze zulke dingen omdat ze zelf een minderwaardigheidscomplex hebben
lindy schreef op 01 januari 2008 @ 15:37:

Ik heb bij dit soort mannen ook het idee dat ze zichzelf graag een pluim geven, omdat zij in tegenstelling tot hun fijne vrienden (een beetje vent pikt het toch zeker niet als zijn vriend in zulke beledigende termen spreekt als lagere divisie als het om zijn geliefde gaat) wél de vollere vrouwen een kansje geven. Nou nou, poe poe.

Wat me overigens wel opvalt; vroeger waren het vooral de vrouwen zelf die elkaar op gewicht beoordeelden en veroordeelden. Graatmager werd eigenlijk alleen maar mooi gevonden door meisjes met al dan niet stiekeme modellenambities en homoseksuele modeontwerpers; mannen gingen meer voor slank maar wel met tieten en heupen en kont. Maar inmiddels is de norm van slank (die was toen ik tiener was 36/38, nu eerder richting 34, size zero) zo verspreid dat met name jonge jongens een vrouw of meisje al snel voor vet verslijten, als ik de reacties op Fok en Geen Stijl enzovoort tenminste mag geloven. Hetzelfde geldt voor neptieten, daar zeggen veel mannen niet van te houden, maar de gemiddelde puber herkent die niet eens meer omdat hij denkt dat wat hij in de bladen ziet echt is.

Lindy, ik ben het niet met je eens dat het "ideale beeld" nu magerder is dan vroeger. De maten zijn nl. opgeschoven, waarschijnlijk vanwege vrouwen die hun zelfvertrouwen inderdaad ophangen aan hun kledingmaat. Ik had vroeger ook maat 36, heb nog precies hetzelfde figuur en heb nu maat 34. Ik heb inderdaad zelf ook een vriendin die er verschrikkelijk van kan balen als een kledingmaat haar niet past (lees: te klein is terwijl ze er prachtig uitziet). Ik snap dat echt niet hoor, van mijn part staat er honderd keer een x voor de s-maat die ik aantrek, zolang ze maar leuke kleren in mijn maat verkopen vind ik alles best (alhoewel ik het stiekum wel leuk vind als ik een broek aantrek die mij te klein is, ja die bestaan ook!).

Trouwens op "geen Stjl" en "Fok" lees ik ook weleens mee, die kerels willen jullie toch niet meekrijgen?!!! Waarschijnlijk puisterige pubers die nog nooit een echte k*t van dichtbij hebben gezien. Trouwens magere vrouwen die daarbij geen borsten hebben worden daar erger door het slijk gehaald dan dikke vrouwen, heb eens meegelezen bij de reacties op de naaktfoto's van Kim Feenstra, die waren niet bepaald positief en dat is zacht uitgedrukt..... waarschijnlijk hebben ze op iedere niet gephotoshopte en opgespoten vrouw negatief commertaar!
Zamirah, natuurlijk is het niet per definitie zo dat de man van een slanke vrouw niet deugt. Komop, dat is ook generaliseren.

Ik vind het gewoon erg dat er mensen zijn die een ander beoordelen, puur en alleen op uiterlijk. En het stoort me helemáál dat ik me dat ergens deep down nog aantrek ook.

xx lisa.
Ik heb 't stukje niet gelezen, maar ik vind 't bullshit om te denken dat 'mooi' afhangt van kledingmaat.

Dat je het niet doet met iemand die je niet aantrekkelijk (of zelfs lelijk) vindt kan ik mij voorstellen. Maar dat alle vrouwen met maatje 42 of meer / alle mannen met zwart haar / alle vrouwen van onder de 30 / alle mannen kleiner dan 1.80 lelijk zouden zijn is natuurlijk gewoon oerdom om te denken.

Slank staat trouwens ook niet gelijk aan mooi, wat mij betreft, en al helemáál niet aan 'een mooi lichaam'. Ik zie genoeg vrouwen met maatje 36 waarbij alles aan alle kanten hangt en lubbert. Doe mij dan maar mijn vriendin met maatje 44 met haar lekkere stevige lijf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven