Werk & Studie
alle pijlers
Brief in mail of in bijlage?
woensdag 26 december 2007 om 23:10
Hallo. Ik heb nu al een paar keer gesolliciteerd via de mail. Elke keer denk ik: Zal ik de brief gewoon in de e-mail zelf typen of zal ik em in een bijlage zetten?
Weten jullie of daar een soort 'etiquette' voor is? Brief in bijlage lijkt me netter, maar heb wel eens gehoord dat het goed is als de lezer zo min mogelijk bijlages hoeft te openen en de brief gelijk zíet, in de mail.
Weten jullie of daar een soort 'etiquette' voor is? Brief in bijlage lijkt me netter, maar heb wel eens gehoord dat het goed is als de lezer zo min mogelijk bijlages hoeft te openen en de brief gelijk zíet, in de mail.
zaterdag 29 december 2007 om 20:23
zaterdag 29 december 2007 om 21:53
Ik zou ook zeggen; in de bijlage (en in de titel van het document het vacaturenummer vermelden). Volgens mij stuur je gewoon een brief (met c.v.) en is de email alleen de manier van bezorgen. Een brief in de email zou ik niet zo netjes vinden. Het is voor mijn gevoel hetzelfde als wanneer de postbode mondeling mijn boodschap zou overbrengen, in plaats van dat hij of zij mijn brief bezorgt. Misschien een gekke vergelijking, maar dit gevoel krijg ik erbij. En in een brief (liefst in PDF, met ingescande handtekening) kun je je lay-out netjes aanpassen, en je weet nooit hoe een email wordt geprint en of de alinea-indeling e.d. gehandhaafd blijft.
zaterdag 29 december 2007 om 22:02
Wat heeft het verdiepen in je branche nu met het wel of niet toevoegen van een brief in de bijlage hier nu mee te maken? En effectief (of bedoel je efficiënt??) kunnen werken..als je efficiënt bedoelt, ga je er van uit dat het tijd scheelt om direct in de email je motivatie op te nemen. Ik geloof dat het maar amper tijd scheelt en nogmaals, ik vind een aparte brief zelf netter (en ja, ik werk wel heel efficiënt). Dus bij jouw bedrijf zou mijn keurige brief met erg goede motivatie (mijn brieven zijn altijd goed; dat hoor ik keer op keer) geen kans maken? En als ik dus niet door de selectie zou komen omdat mijn brief - oh schande- in de bijlage zit, en ik zou opbellen om de reden te vragen, zou je me dat ook gewoon met droge ogen vertellen? Echt bizar..maar goed, als je denkt dat je het je kunt permitteren..
zaterdag 29 december 2007 om 22:07
Dit staat trouwens op sollicitatiebrieven.net:
Praktische hulp bij het schrijven van je sollicitatiebrief en cv
Tips voor het verzenden van sollicitatiebrieven per e-mail
Hoe langer hoe meer werkgevers vragen sollicitanten hun sollicitatiebrieven per e-mail op te sturen. Grofweg gelden voor sollicitatiebrieven per e-mail dezelfde regels als voor sollicitatiebrieven die met de gewone post worden verstuurd. Toch zijn er wel een paar specifieke zaken waar je op moet letten als je gebruikmaakt van e-mail. Hier volgen de belangrijkste.
Stuur je sollicitatiebrief en cv altijd als bijlage bij je e-mail, zodat alle opmaakkenmerken bewaard blijven. Als je de tekst van je sollicitatiebrief en cv in het berichtvenster van je e-mailprogramma plakt, is dat vaak niet het geval.
Informeer in welk bestandsformaat je potentiële werkgever sollicitatiebrieven en cv's het liefst ontvangt. Waarschijnlijk is dat in .doc- of in .pdf-formaat. Stuur eventueel je sollicitatiebrief en cv in beide bestandsformaten op.
Verstuur sollicitatiebrieven en cv's altijd vanaf een e-mailadres dat een professionele uitstraling heeft. Dus gebruik geen account als 'ome-arie@hotmail.com' of iets dergelijks. Maak desnoods speciaal voor deze gelegenheid een nieuw e-mailadres (of een nieuwe e-mailalias) aan.
Zorg voor een duidelijke onderwerpsregel, zoals: 'Sollicitatie naar de functie van grafisch ontwerper - vacaturenummer 84G11'. Je kunt voor de zekerheid ook het nummer van je (mobiele) telefoon in de onderwerpsregel opnemen, zodat de ontvanger je kan bereiken als hij problemen heeft met het openen van je e-mailbericht.
Geef in de body-tekst van je e-mail kort aan welke bijlagen je meestuurt. Mochten de bijlagen om de een of andere reden verwijderd zijn, dan weet de ontvanger in ieder geval wat er ontbreekt.
Geef je bijlagen een logische naam – althans, een naam die logisch is voor de ontvanger. Je cv-bestand noem je bijvoorbeeld 'Jan-Roelofs-CV.doc' en niet 'mijn-cv-2006.doc'.
Vraag altijd om een ontvangstbevestiging, zodat je zeker weet dat je e-mail met sollicitatiebrief en cv is aangekomen.
Onderteken je e-mail met je volledige naam, postadres, telefoonnummer(s) en e-mailadres. Direct na je naam kun je eventueel nog iets persoonlijks toevoegen, waarmee je je onderscheidt van anderen. Denk bijvoorbeeld aan: 'pas afgestudeerd HEAO-er' of 'tweetalig secretaresse'.
En ten slotte: bewaar altijd een kopie van alle sollicitatiebrieven die je per e-mail verzendt.
Praktische hulp bij het schrijven van je sollicitatiebrief en cv
Tips voor het verzenden van sollicitatiebrieven per e-mail
Hoe langer hoe meer werkgevers vragen sollicitanten hun sollicitatiebrieven per e-mail op te sturen. Grofweg gelden voor sollicitatiebrieven per e-mail dezelfde regels als voor sollicitatiebrieven die met de gewone post worden verstuurd. Toch zijn er wel een paar specifieke zaken waar je op moet letten als je gebruikmaakt van e-mail. Hier volgen de belangrijkste.
Stuur je sollicitatiebrief en cv altijd als bijlage bij je e-mail, zodat alle opmaakkenmerken bewaard blijven. Als je de tekst van je sollicitatiebrief en cv in het berichtvenster van je e-mailprogramma plakt, is dat vaak niet het geval.
Informeer in welk bestandsformaat je potentiële werkgever sollicitatiebrieven en cv's het liefst ontvangt. Waarschijnlijk is dat in .doc- of in .pdf-formaat. Stuur eventueel je sollicitatiebrief en cv in beide bestandsformaten op.
Verstuur sollicitatiebrieven en cv's altijd vanaf een e-mailadres dat een professionele uitstraling heeft. Dus gebruik geen account als 'ome-arie@hotmail.com' of iets dergelijks. Maak desnoods speciaal voor deze gelegenheid een nieuw e-mailadres (of een nieuwe e-mailalias) aan.
Zorg voor een duidelijke onderwerpsregel, zoals: 'Sollicitatie naar de functie van grafisch ontwerper - vacaturenummer 84G11'. Je kunt voor de zekerheid ook het nummer van je (mobiele) telefoon in de onderwerpsregel opnemen, zodat de ontvanger je kan bereiken als hij problemen heeft met het openen van je e-mailbericht.
Geef in de body-tekst van je e-mail kort aan welke bijlagen je meestuurt. Mochten de bijlagen om de een of andere reden verwijderd zijn, dan weet de ontvanger in ieder geval wat er ontbreekt.
Geef je bijlagen een logische naam – althans, een naam die logisch is voor de ontvanger. Je cv-bestand noem je bijvoorbeeld 'Jan-Roelofs-CV.doc' en niet 'mijn-cv-2006.doc'.
Vraag altijd om een ontvangstbevestiging, zodat je zeker weet dat je e-mail met sollicitatiebrief en cv is aangekomen.
Onderteken je e-mail met je volledige naam, postadres, telefoonnummer(s) en e-mailadres. Direct na je naam kun je eventueel nog iets persoonlijks toevoegen, waarmee je je onderscheidt van anderen. Denk bijvoorbeeld aan: 'pas afgestudeerd HEAO-er' of 'tweetalig secretaresse'.
En ten slotte: bewaar altijd een kopie van alle sollicitatiebrieven die je per e-mail verzendt.
zaterdag 29 december 2007 om 22:58
zaterdag 29 december 2007 om 23:00
zaterdag 29 december 2007 om 23:10
Beetje off topic (sorry), maar ik ben even benieuwd hoe jullie er tegen over staan om een foto op je CV te zetten. Ik bedoel dan een kleine pasfoto in bijv. de bovenhoek van m'n CV geplaatst. heb een economische achtergrond (net afgestudeerd) en solliciteer naar zowel front office als back office functies. Misschien alleen bij de sollicitaties waar veel klantcontact is, zodat werkgever alvast ziet dat ik er representatief uitzie ofzo? of is het over the top om foto mee te sturen, komt dat 'opdringerig' of arrogant over? (ben geen fotomodel hoor, helemaal niet hahaha! Maar wel verzorgd en netjes)
zondag 30 december 2007 om 15:05
Lady, ik heb een pasfoto in mijn c.v.. Ook rechtsboven in de hoek. Volgens mij is dit niet zo gek (hoewel ik hier de officiële richtlijn niet van weet).
Aan de andere kant; als een werkgever er al om vraagt in een advertentie, ben ik altijd geneigd om dan juist geen foto toe te sturen, uit een soort recalcitrantie, maar om dan in mijn brief te vermelden dat ik geen foto heb toegevoegd, maar dat ik graag in een persoonlijk onderhoud wil laten zien (oei, dit klinkt fout ) dat ik erg representatief ben.
Aan de andere kant; als een werkgever er al om vraagt in een advertentie, ben ik altijd geneigd om dan juist geen foto toe te sturen, uit een soort recalcitrantie, maar om dan in mijn brief te vermelden dat ik geen foto heb toegevoegd, maar dat ik graag in een persoonlijk onderhoud wil laten zien (oei, dit klinkt fout ) dat ik erg representatief ben.
mirjam762 wijzigde dit bericht op 30-12-2007 15:08
Reden: Stukje toegevoegd
Reden: Stukje toegevoegd
% gewijzigd
woensdag 2 januari 2008 om 09:45
woensdag 2 januari 2008 om 10:57
Een pasfoto in een cv biedt wat mij betreft geen toegevoegde waarde en kan, tenzij er expliciet om gevraagd is, beter weg gelaten worden. Overigens begrijp ik niet zo goed wat het doel is van een pasfoto in een cv. Representativiteit gaat niet alleen over een net hoofd, maar ook over taalgebruik, houding, kleding, etcetera. Dat is niet af te lezen van een pasfoto. Mirjam, misschien is het een idee om in de brief te zetten dat je graag bereid bent in een persoonlijk gesprek je geschiktheid voor de functie nader toe te lichten. "Laten zien dat je representatief bent" associeer ik persoonlijk een beetje met een vleeskeuring en zo zal je het niet hebben bedoeld.
woensdag 2 januari 2008 om 11:14
Wuiles, je hebt gelijk hoor. Als ik echt een brief zou schrijven, zou mijn formulering ook niet op die manier (zoals ik het nu schreef) in de brief komen, eerder iets zoals jij het voorstelde. Het was nu even een bij wijze van spreken (om aan te geven dat ik juist geen foto zou meesturen als er nadrukkelijk om gevraagd zou worden). Maar bedankt voor je tip.
woensdag 2 januari 2008 om 13:22
Ik heb bij pasfoto's altijd het idee dat het inderdaad vleeskeuring wordt. Voor mij is het alleen maar afleidend en eerlijkheidshalve: ik heb het ook zo nu en dan echt bescheurd om mensen die een (in mijn ogen niet zo'n charmante) foto hadden bijgesloten. Ondanks dat ik me probeer professioneel op te stellen heeft het zeker (doorgaans geen positieve) invloed.
Mail in bijlage of mail zelf maakt me niet zoveel uit, opmaak verandert inderdaad vaak wel en dat is nooit zo mooi.
Mail in bijlage of mail zelf maakt me niet zoveel uit, opmaak verandert inderdaad vaak wel en dat is nooit zo mooi.
woensdag 2 januari 2008 om 22:18
Foto bij een CV wekt in mijn branche de indruk dat mensen een dubbele agenda hebben en op mijzelf komt het over alsof diegene gebrek aan capaciteit probeert te compenseren met uiterlijk. En ik weet van anderen bij vergelijkbare bedrijven ( mediabedrijven of reclame- en modellenbureaus) dat cv's met pasfoto eigenlijk altijd solliciteren naar de nee-stapel.
Ik zou het dus absoluut niet doen, doet meestal meer kwaad dan goed, óók of misschien wel juist in branches die bekend staan te selecteren op uiterlijk.
Ik zou het dus absoluut niet doen, doet meestal meer kwaad dan goed, óók of misschien wel juist in branches die bekend staan te selecteren op uiterlijk.
Am Yisrael Chai!
woensdag 2 januari 2008 om 22:20
sorry maar als vormgever ga ik mijn brief dus echt niet in de email tikken.
Opmaak veranderd al naar gelang de ontvanger zijn computer weer anders heeft ingesteld, waardoor zinnen soms opeens heel raar worden afgebroken of alinea's verdwijnen.
En dan ziet je brief er dus niet meer uit...........
Ik tik dus altijd in de email dat ik solliciteer naar functie X en verwijs naar de bijlages. Lijkt mij de normaalste gang van zaken omdat je op die manier niet het risico loopt dat je brief op een vreemde manier binnen komt waaien.
Bovendien tik ik een brief nog altijd via de officiele vorm: eigen adres bovenaan, dan adres ontvanger, datum etc. etc.
Om een email daarmee te beginnen vind ik nogal vreemd
Opmaak veranderd al naar gelang de ontvanger zijn computer weer anders heeft ingesteld, waardoor zinnen soms opeens heel raar worden afgebroken of alinea's verdwijnen.
En dan ziet je brief er dus niet meer uit...........
Ik tik dus altijd in de email dat ik solliciteer naar functie X en verwijs naar de bijlages. Lijkt mij de normaalste gang van zaken omdat je op die manier niet het risico loopt dat je brief op een vreemde manier binnen komt waaien.
Bovendien tik ik een brief nog altijd via de officiele vorm: eigen adres bovenaan, dan adres ontvanger, datum etc. etc.
Om een email daarmee te beginnen vind ik nogal vreemd
donderdag 3 januari 2008 om 20:26
donderdag 3 januari 2008 om 20:39
Bedankt voor jullie meningen wat betreft de pasfoto!
Ik ben nu uitgenodigd voor 2 sollicitatiegesprekken! Bij de ene (functie officemanager) had ik een kleine pasfoto toegevoegd in m'n cv. In de functieomscrhijving stond ook zoiets van representatief in zowel gedrag (of zoiets) als verschijning (of zoiets). Dacht dat het toen geen kwaad zou kunnen er een pasfoto bij te doen. Bij andere (medewerker binnendienst) geen pasfoto bijgedaan. Heb pasfoto nu i.i.g. weer uit m'n cv gehaald. Denk ook dat het beter is om niet te doen.
Ik ben nu uitgenodigd voor 2 sollicitatiegesprekken! Bij de ene (functie officemanager) had ik een kleine pasfoto toegevoegd in m'n cv. In de functieomscrhijving stond ook zoiets van representatief in zowel gedrag (of zoiets) als verschijning (of zoiets). Dacht dat het toen geen kwaad zou kunnen er een pasfoto bij te doen. Bij andere (medewerker binnendienst) geen pasfoto bijgedaan. Heb pasfoto nu i.i.g. weer uit m'n cv gehaald. Denk ook dat het beter is om niet te doen.