McDonald's Reclame voor gezonde Hollandse jongens & meisjes

03-01-2008 21:17 81 berichten
In eerste instantie dacht ik dat er reclame werd gemaakt voor Bambix-pap, met al die graanvelden, maar het blijkt reclame te zijn "voor gezonde Hollandse jongens en meisjes" ?

Ik ben Indo, mag ik geen bruin broodje ? En hebben ze nu al hun hamburgersklefjes vervangen door "gezond" bruin brood ? Dacht zegt namelijk geen ene f*ck, of het moet al volkoren zijn, maar dat blijkt nergens uit.
Nee, jij mag niet O.o

Ik snap de hele reclame niet, eerlijk gezegd...
Tja, ik doe nu wel een beetje lollig, maar zoals jij het stelt, had ik er nog niet over nagedacht eigenlijk. Die reclame is inderdaad niet zo heel erg netjes.
Alle reacties Link kopieren
Moppetoet je ziet toch dat het alleen voor meisjes is...

Wij vrouwen mogen ook nooit wat |-)
Met 36 ben je toch nog steeds een meisje ??

Een "mevrouw" is iemand die de leeftijd van je ouders heeft (of zich ernaar gedraagt).
je mag er vast wel eentje. Maar waar maak je je druk om :) tis maar een broodje van de mac en ze hebben er niet goed over nagedacht
Druk maak ik me niet, ik moet ook nog steeds die nieuwe "aardappeltjes" van ze proberen, maar eerlijk gezegd trekt de Ikea ernaast me meer (en mijn zoontje vindt het daar nóg leuker).

De claim dat "bruin brood" gezonder zou zijn gaat sowieso niet op. Wat is de samenstelling, is er moutmeel gebruikt (gebrand meel) of caramel om één en ander op kleur te brengen ?
maar ben jij niet hollands dan Moppetoet? Ik denk niet dat ze hier de blondharige, blauwogige hollanders bedoelen. Het bruine broodje kaas is toch wat "de hollander" het liefst eet? Denk dat ze daarop doelen.
.
Wordt er eindelijk een Nederlandse identiteit gecreeerd, is het weeeeeeeer niet goed ;-).
Nou, heb het broodje gehad. Blijkt dus alleen in de versie gepaneerde kipfilet te zijn en het bruine van het broodje.......Oke, het is niet puur witbrood. Je proeft het niet eens want er zit een of andere smerige saus over de sla en tomaat.

Snap dus de hele ophef niet over het "gezonde" bruinbrood bij de Mac......
en trouwens het meeste bruinbrood is idd gewoon "geverfd" witbrood en helemaal niet zo volkoren!
moppetoet schreef op 03 januari 2008 @ 21:17:

In eerste instantie dacht ik dat er reclame werd gemaakt voor Bambix-pap, met al die graanvelden, maar het blijkt reclame te zijn "voor gezonde Hollandse jongens en meisjes" ?

Ik ben Indo, mag ik geen bruin broodje ? En hebben ze nu al hun hamburgersklefjes vervangen door "gezond" bruin brood ? Dacht zegt namelijk geen ene f*ck, of het moet al volkoren zijn, maar dat blijkt nergens uit.
Ik had die reclame zou gauw niet als discriminerend opgevat. Het is gewoon een uitdrukking die volgens mij wel vaker gebruikt wordt. Ik roep van mijn half jarige dochter ook wel eens dat ze Hollands welvaren is. En voorzover ik begrepen heb is de mac al langer bezig met een "gezondheidsoffensief".
't Is ook nooit goed. Aan de ene kant wordt gezegd: Marokkaanse jongeren zijn gewoon Nederlands cq moeten zich Nederlands gedragen. En nu doen jullie alsof ze niet meetellen als het gaat over gezonde Nederlandse jongens en meisjes! Daar worden natuurlijk ook de allochtone (en wat dat precies is, zie Overige) jongens en meisjes mee bedoeld.
Als we zo moeilijk gaat doen over het woord "Hollands' bereiken we natuurlijk nooit dat onze allochtone medelanders (belachelijk woord) zich ook (deels) Hollands gaan voelen! En dat is toch juist de bedoeling. Maar dat kunnen we hen ook niet kwalijk nemen, kennelijk vinden sommige forummers hier ook dat allochtone Nederlanders geen echte Nederlander zijn.
Antoinette1980 schreef op 04 januari 2008 @ 10:27:

Als we zo moeilijk gaat doen over het woord "Hollands' bereiken we natuurlijk nooit dat onze allochtone medelanders (belachelijk woord) zich ook (deels) Hollands gaan voelen! En dat is toch juist de bedoeling. Maar dat kunnen we hen ook niet kwalijk nemen, kennelijk vinden sommige forummers hier ook dat allochtone Nederlanders geen echte Nederlander zijn.
Wil je je laatste zin eventjes toelichten?
Ik denk dat Antionette bedoelt, dat degene die over deze reclame valt, de 'allochtone medelander' niet als Nederlander ziet. Maw: waarschijnlijk ziet de Mac de allochtoon als gezonde hollandse jongen, maar de kijker niet.

Denk ik. Antoinette zegt ongeveer hetzelfde als wat ik in mn posting zei.
Ok, ik had jouw posting niet goed gelezen. Hollands=inclusief alle allochtonen. Ik begrijp het sowieso niet helemaal; ook al ben je van origine allochtoon, als je paspoort de Nederlandse nationaliteit vermeldt, dan ben je wat mij betreft gewoon een Nederlander.
Allochtonen wordt vaak verweten dat ze zichzelf geen Nederlander vinden. Maar het wordt ze ook niet makkelijk gemaakt door autochtonen die, nav zo'n reclame, gaan roepen dat het alleen over Hollanders gaat en dat dat discriminatie is. Ws goed bedoeld, maar daarmee trekken ze (in dit geval Moppetoet) zelf weer een scheiding.
fleurtje schreef op 04 januari 2008 @ 11:33:

Allochtonen wordt vaak verweten dat ze zichzelf geen Nederlander vinden. Maar het wordt ze ook niet makkelijk gemaakt door autochtonen die, nav zo'n reclame, gaan roepen dat het alleen over Hollanders gaat en dat dat discriminatie is. Ws goed bedoeld, maar daarmee trekken ze (in dit geval Moppetoet) zelf weer een scheiding.
Dit is inderdaad precies wat ik bedoel! :smile:
Ja precies. Ook al wordt er in de betreffende spot over Hollanders gesproken, het gaat toch over iedereen die zich in Nederland bevindt.
Ik heb inmiddels ook de televisiespot gezien.

Ik mag hieruit waarschijnlijk opmaken dat we voortaan in weer-en-wind op ons fietsje (mét werkende verlichting, reflectoren, fietsbel etc) naar de McD sjezen, en geen gebruik meer zullen maken van de McDrive. Kijk, dát is natuurlijk wél gezond. :)
Yep. En dat alles in het kader van de promotie van een goeie gezondheid. Dat je daarna gewoon een superkingsize menu met een grote cola bestelt, doet er niet doe.
Bah, Mc Donalds... alles smaakt hetzelfde... Geef mij maar een "echte hollandse" hamburger van de snackbar (die hier om de hoek, met die hindoestaanse meneer achter de toonbank ;-) )

(goh, zinnige bijdrage dit weer....)
Geef mij maar boerenkool.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven