De tip tegen spruw?

04-01-2008 19:02 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Alhoewel ik nog geen borstvoeding geef (ben nu zwanger van de tweede) heb ik al wel last van een spruwinfectie (toen ik nog wel borstvoeding gaf heb ik het ook gehad). Via de huisarts heb ik al meerdere cremes gekregen maar tot nu toe helpen die niet echt (reageer er nauwelijks op). (miconazol, ketoconazol, MYK1). Heeft iemand ervaring met een (natuurlijk?) middel dat kan helpen? Weet wel van een homeopatisch middel (borax) maar dat kun je alleen via een homeopatische arts krijgen volgens mij.

Iemand tips???

Groetjes PJ
Hey PJ is het nog steeds niet over? Vervelend!

Ik heb wel eens goede berichten gehoord over gentiaan violet, zonder recept verkrijgbaar bij de apotheek. Misschien kun je er meer over vinden op het borstvoedingsforum of anders even googlen? Zal als je wilt zelf ook wel even voor je neuzen?
.
********breek even in ********

Gefeliciteerd met je zwangerschap, PJ!

Ik weet verder niets over spruw, dus.....

********sluipt weer weg*******
Ik kreeg een vloeibaar goedje wat ik dan vlak voor het voeden op mijn borst moest smeren en na het voeden aan mijn zoontje zelf moest geven. Na twee kuren was het nog niet over. Ook omdat ze in het begin vergeten waren dat ik zelf ook behandeld moest worden vanwege de borstvoeding, daar kwam ik dus zelf achter via internet. Al met al een hoop gedoe. Toen zei de arts op het CB dat het vanzelf wel over ging en dat was ook zo. Gelukkig had hij er niet heel veel last van en dronk wel goed. Ze kwamen er eigenlijk ook bij toeval achter dat hij het had. Vond het zelf wel erg pijnlijk, maar vind die hele borstvoeding toch al afzien. Vind het knap van mezelf dat ik het een half jaar volgehouden heb. Succes en gefeliciteerd natuurlijk!
Spruw ging bij mij pas over na Diflucan. Dat is dus mijn enige tip, niet aanklooien met allerhande "onschuldige" middelen maar gewoon gelijk een capsule diflucan (of fluconazol) erin knallen. Werkt het beste want dat haalt de inwendige schimmel in je melkkanalen eruit.
Am Yisrael Chai!
Fash, je mag diflucan niet gebruiken tijdens de zwangerschap...

Tijdens bv kan je gentiaanviolet gebruiken (geeft vreselijke vlekken, maar het schijnt goed te helpen), en sowieso een suikerarm dieet. Beha's elke dag goed heet wassen, en of in de zon drogen (haha, in de winter) of strijken.
Hallo!

Bedankt vast voor alle tips (en felicitaties!). Gentiaan violet had ik ook gelezen,maar ook dat veel mensen daar nu al niet meer gevoelig voor zijn. Het is het proberen waard! En vanzelf over, tja, ik heb het al ruim 4 maanden en dat is wel lang, de vorige keer tijdens de borstvoeding er heel veel pijn door gehad en borstontstekingen. Die dan weer zo heftig waren dat antobiotica nodig is en dat is weer heel slecht voor spruw... Wil daarom graag goed beginnen aan de borstvoeding!

Molkosan zit weer iets in waar ik niet goed tegen kan (lanoline, calendula of echinea...)dus dat werkt denk ik niet. Probiotica is onduidelijk of dat mag tijdens de zwangerschap, kon het zelf niet vinden op internet.

Iemand wel eens gehoord van honingzalf? Daar kwam iemand uit mijn omgeving mee.

Bh's strijken, ik was ze al op 60 graden maar wie weet scheelt dat ook nog. Als je ze op 90 moet wassen houd je geen elastiek meer over in je bh!

En suikerarm dieet dat doe ik inderdaad ook al, helaas met tot nu toe weinig resultaat.

Verder nog tips?

Groetjes PJ
Weet je dat zeker, dat Diflucan niet mag tijdens de zwangerschap? Huisartsen zeggen namelijk ook dat het niet tijdens de borstvoeding mag maar mijn gynaecoloog dacht daar heel anders over. Ik zou eens informeren bij een gynaecoloog, pj, ik heb na een half jaar aanrommelen van de gynaecoloog een kuur gekregen van zoveel weken diflucan en dat was het enige wat hielp. En nu slik ik (niet zwanger en niet voedend) nog steeds elke maand een pil als onderhoudskuur omdat ik er heel gevoelig voor ben en het elke menstruatie raak is. Zo te lezen heb jij er ook behoorlijk last van dus ik zou toch eens goed uitzoeken of diflucan echt niet mag, dan ben je er met 1 pil vanaf.
Am Yisrael Chai!
Van de lactatiedeskundige kreeg ik destijds het advies:

Een beker afgekookt water met 1 eetlepel azijn. Daarmee je tepel afdeppen en de mond van je kindje schoonmaken.

Flessen ook uitkoken met water en een scheutje azijn. Candida houdt niet van een zure omgeving.

Succes!
O, ja en ik slikte er toen ook in pilvorm probiotica bij, omdat het een bacterie is die dan te veel in je darmen voorkomt. Hiermee wordt dat weer enigszins hersteld, zegt men.
Ik heb er zelf maar heel even last van gehad en bij mij hielp het Daktarin (geloof ik, groen-witte tube) prima. Kan ook in het mondje van de zuigeling gesmeerd worden (mijn zoontje vond het best lekker).

Maar mijn zus heeft het bij alle drie haar kindjes heel heftig gehad en zij heeft idd (zoals al wordt genoemd) baat gehad bij een suikervrij dieet. Begon ze aan het eind van de zwangerschap al mee. Het ging niet helemaal over, maar was wel een stuk minder. Misschien dat icm een creme?

Bijkomend voordeel van suikervrij eten: je kilo's ben je snel(ler) kwijt.....
Hoi!

Dat met azijn is denk ik ook een goede tip, in ieder geval makkelijk te proberen! En ik zal als ik deze week naar de verloskundige ga eens vragen wat zij adviseerd.

Daktarin heb ik toen ook gebruikt voor mijn zoontje en voor mij MKY1 creme, sloeg uiteindelijk wel aan maar nu dus helaas nog niet.

En dat voordeel van een suikervrij dieet is bij mij juist een nadeel, val al veel te snel af en krijg het er maar heel moeilijk weer aan!

Fashionvictim, klinkt vervelend en herkenbaar wat je hebt! En inderdaad als het met een week niet minder is zal ik de huisarts vragen of diflucan niet mag (wat ik nu smeer mag je volgens de bijsluiter ook niet tijdens zwangerschap en borstvoeding gebruiken tenzij op advies van de arts, hetzelfde geld voor antobiotica die je krijgt als je een borstontsteking hebt).

Ik heb in ieder geval een boel tips gekregen die ik kan uitproberen! Daar moet toch de tip die werkt bij zitten zou ik zeggen!

Groetjes PJ
fashionvictim schreef op 05 januari 2008 @ 14:33:

Weet je dat zeker, dat Diflucan niet mag tijdens de zwangerschap? Huisartsen zeggen namelijk ook dat het niet tijdens de borstvoeding mag maar mijn gynaecoloog dacht daar heel anders over. Ik zou eens informeren bij een gynaecoloog, pj, ik heb na een half jaar aanrommelen van de gynaecoloog een kuur gekregen van zoveel weken diflucan en dat was het enige wat hielp.

Hier dezelfde ervaring. Het was bij mij ook het enige dat hielp. Diflucan is ook bekend als fluconazol trouwens.

Verder nog een tip: azijn bij de was doen (in het was verzachterbakje) en zo heet mogelijk wassen.
Ben half mosterd zie ik.
Yenthe79 schreef op 04 januari 2008 @ 23:49:

Ik kreeg een vloeibaar goedje wat ik dan vlak voor het voeden op mijn borst moest smeren en na het voeden aan mijn zoontje zelf moest geven.
Nystatine denk ik?
Van geneesmiddelenrepertotium, wat een betrouwbare site is:

Over het gebruik van fluconazol (werkzame stof van het merk diflucan) in de zwangerschap bij de mens bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen. In dierproeven is dit geneesmiddel schadelijk gebleken. Toepassing tijdens de zwangerschap wordt niet aanbevolen.

Fluconazol wordt in de moedermelk gevonden in concentraties vergelijkbaar met plasmaspiegels; gebruik door zogende moeders wordt daarom niet aanbevolen.

Bij bv is het een ander verhaal: veel artsen zeggen: het middel komt in de melk terecht, niet geven dus. Maar in het geval van spruw is het kind ook besmet met candida, en heeft het dus nut dat het middel in je melk terecht komt. Maar ook hier is het weer lastig: zo'n enkele boosterpil bevat een behoorlijke hoeveelheid fluconazol. En een zuigeling mag maar 3 mg per kilogram lichaamsgewicht krijgen: het zou zomaar kunnen dat zo'n boosterpil daar overheen gaat.

Voor de volldige tekst: zie hier
Tila,

Ik slik nu maandelijks 1 capsule van 150 mg, maar toen ik borstvoeding gaf had ik een kuur gekregen van de gyn. Dat was wekelijks een capsule van 50 mg, en dat dan zoveel weken lang, ik weet het niet precies meer, ik geloof 6 weken.

Wat ik zeggen wil: je kunt die pillen in verschillende sterktes krijgen. Maar goed, ik weet het ook niet verder, maar ik denk dat het raadzaam is om even navraag te doen bij gyn of huisarts of apotheker want als pj er nu al zoveel last van heeft is het natuurlijk wachten op hardnekkige spruw als de baby er eenmaal is en daar kun je idd ook gemene borstontstekingen van krijgen.
Am Yisrael Chai!
Ik had een kuur die twee weken duurde volgens mij. Dus weer anders.
.
Ook ik heb een dochterje (Anniek) van bijna 10 weken met een witte waas in haar mond. Ik heb zelf verder geen last van mijn tepels. Ik heb de huisarts gebeld en Nystatine gehad. Gatver wat is dat een vies klevend oranje goedje zeg. Dat moet ik dan op mijn tepels smeren? Ik heb het natuurlijk gedaan maar mijn bh en mijn kompressen plakte er helemaal aan vast. Moest eerst mijn tepel wassen voordat ik kon aanleggen. Das toch ook niet de bedoeling???

Verder nog een vraagje. Kan het zijn dat ze van die nystatine (moest 4x 1 ml geven in mondje) erge darmkrampjes krijgt? Ze is nl ziek geworden de dag nadat ik hiermee begonnen ben. Nu kan het natuurlijk net zo goed buikgriep zijn (ze heeft 38,5 verhoging, heel erge krampen en poept 4x per dag de laatste 2 dagen) maar zou het kunnen dat het wellicht ook van dit spul komt? Ze heeft al erg zwakke en moeilijke darmen. Ben bij een chiropractor geweest en die heeft mij geadviseerd om koolhydraat vrij te eten zodat haar darmen een beetje ontzien worden via de BV

Ik ben voor de zekerheid maar met dit spul gestopt. Ik vind het belangrijker dat ze eerst beter wordt en dan is de spruw aan de beurt. Maar is er iemand die dit wellicht herkent of nog goede tips heeft???
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Fash, hou me te goede: ik ben helemaal voor diflucan, heb er zelf erg goede ervaringen mee. Maar het zou lullig zijn als daar een babytje met een afwijking of erger van zou komen. Vandaar.

(het stomme is: site zegt: nbiet gebruiken , het middel bleek schadelijk bij ratten. Dus niet geven aan zwangere vrouwen. Even verderop staat: de reactie bij de rat (aangeboren afwijkingen en verhooigde sterfte van de jongen) is soortspecifiekk en gaat dus niet op voor de mens. Tja. Dan weet je dus nog niks)

Maar goed. Dit lijkt me typisch iets voor een arts, om te bepalen wat wel en niet kan.
ik lees net dat ze van spruw ook buikloop kunnen krijgen. ja hallo, dus misschien is ze ziek omdat ze buikloop van de spruw heeft en daarom geef ik de medicijnen niet meer?????? Lekker circeltje zo. Snap er geen zak meer van en heb geen idee wat nu te doen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Wij hebben net spruw gehad (Cas, zoontje van 7 maanden, en ik). Ik heb eerst nystatine gebruikt maar dat was een drama om na iedere voeding in z'n mond te krijgen (zeker 's nachts). Dus gentiaal violet gebruikt.

Ik vond het geknoei wel meevallen, gewoon even goed opletten. :-)

Dat hebben we 1 keer 4 dagen gebruikt, toen kwam het terug. Daarna nog een keer een week lang. En nu is het al een tijdje weg.

Dus hier was GV een succes!
Hallo!

Qwertu, het hoeft niet hoor dat je borstontsteking krijgt van spruw, maar het kan wel. Bij mij speelde vooral mee dat de tepelkloven niet genazen doordat ik spruw had en dan heb je natuurlijk een open verbinding en krijg je sneller een borstontsteking, zeker als je zoals ik ook nog eens een overproductie van jewelste had (constant stuwing en lekkende borsten de eerste drie maanden)

chica 34, ik zou de huisarts even bellen als ik jou was, dan kun je even overleggen. Zelf kreeg ik toen Daktarin voor mijn zoontje en creme (miconazol dacht ik ) voor mezelf. Dit was niet zo moeilijk aan hem te geven (hij vond het helemaal niet vies) alleen moet het wel een week lang, de creme hoefde ik niet af te wassen voor elke voeding want dat is inderdaad niet handig. Vier poepbroeken per dag hoeft trouwens helemaal niet erg te zijn, ons zoontje had dat ook vaak. Wel vervelend als ze er zoveel last van heeft.

Hier lijkt het trouwens de goede kant op te gaan, huid begint eindelijk te genezen! Misschien dat de laatste creme (en suikerarm eten en azijn en heet wassen) toch aanslaat! Ik ga hier nog even mee door en komt het weer terug dan heb ik hier veel goede tips gehad, ik heb ze dan ook even allemaal opgeschreven voor mocht ik het weer nodig hebben.

Bedankt in ieder geval!

Groetjes PJ

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven