Werk & Studie alle pijlers

Ziek melden

03-01-2008 09:28 202 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bijna de helft van de Belgen meldt zich wel eens ziek op het werk zonder reden. Het Europese gemiddelde blijkt op 26 procent te liggen.

Maar hoe zit dat eigenlijk in Nederland? Melden jullie je wel eens ziek terwijl je eigenlijk geen last van een griepje hebt? Waarom en hoe vaak doen jullie dat dan?

Viva is benieuwd, deel jouw ervaringen hier:
Ja buikgriep dat duurt vaak maar een dag hoogstens 2 mss, maar ik heb het over een gewone griep,koorts enzo en daar ben je echt wel minimaal 5 dagen zoet mee....
Mag ik het even opnemen voor Yenthe?

Er wordt hier wel geschreven dat het allemaal zo goed geregeld is in Nederland (calamiteitenverlof + eigen uren opnemen). Maar er is nog steeds een verschil tussen recht hebben en recht krijgen. Je kunt wel het recht hebben om verlof op te nemen, maar als je werkgever dat onmogelijk maakt....... en er dus niet mee instemt, dan moet je wat.

Gek genoeg kan er bij een ziekmelding wel wat geregeld worden op de werkvloer (onderling of vervanging) en als een moeder (of vader) opbelt met de vraag of hij/zij een vakantiedag mag opnemen omdat hij geen andere oplossing ziet dan thuisblijven vanwege een ziek kind, dan kan het niet. Beiden 'oplossingen' zorgen voor een bezettingsprobleem. Waarom kan het een dan wel en het ander niet.

Ik keur het niet goed dat mensen zich ziekmelden vanwege een ziek kind. Maar ik kan me wel voorstellen dat iemand die de eerste keer eerlijk opbelt en vraagt om het opnemen van een verlofdag wegens ziekte kind, zich de volgende keer wel bedenkt en zichzelf dan maar ziekmeld. Niet om een verlofdag te besparen, maar simpelweg omdat dat als enige oplossing wordt gezien.

(en nee, ik zal mijzelf nooit ziekmelden vanwege een ziek kind, aangezien het bij mijn werk geen probleem is om daar zelf een verlofdag voor op te nemen.
nancy1 schreef op 07 januari 2008 @ 13:52:

Gek genoeg kan er bij een ziekmelding wel wat geregeld worden op de werkvloer (onderling of vervanging) en als een moeder (of vader) opbelt met de vraag of hij/zij een vakantiedag mag opnemen omdat hij geen andere oplossing ziet dan thuisblijven vanwege een ziek kind, dan kan het niet. Beiden 'oplossingen' zorgen voor een bezettingsprobleem. Waarom kan het een dan wel en het ander niet.

Omdat anderen zich soms in enorme bochten moeten wringen om dat probleem op te lossen. Als ik bijvoorbeeld (ik noem maar wat) op de verjaardag van mijn man moet overwerken omdat een collega ziek is, dan baal ik, maar dat is dan niet anders. Als ik echter op de verjaardag van mijn man moet overwerken omdat mijn collega haar zaakjes niet voor elkaar heeft, dan vlieg ik door het plafond.

En ik wil best komen werken op mijn vrije dag als mijn collega een been gebroken heeft, maar níet om het kinderopvangprobleem van mijn collega op te lossen.
Nancy, tussen 'het kan' en 'het moet' zit een wereld van verschil. Als iemand ziek is komt het ook vaak niet uit, maar dan is het niet anders.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Eens met Ellen
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Nou Ellen, dat vind ik behoorlijk kort door de bocht. Als je kind ziek is, wil dat niet zeggen dat je een kinderopvangprobleem hebt. Als jouw partner ernstig ziek is en zorg nodig heeft, dan wil dat toch ook niet zeggen dat jij een relatieprobleem hebt?

Ik heb mijn kinderopvang prima voor elkaar, maar als mijn zoon ziek is, zo ziek dat hij niet naar de opvang mag, dan ga ik hem ook niet bij een ander dumpen. Ten eerste omdat ik niet het risico wil lopen dat ik hem niet meer levend terug zie. En ja, dat risico bestaat, Xaloy en Complicated hadden bijvoorbeeld een "gewoon" ziek kind dat mooi een maand met hersenvliesontsteking op de intensive care gelegen heeft, je zal je kind in die toestand toch bij een buurvrouw, vriendin, oma of wie dan ook achter gelaten hebben omdat je collega anders boos wordt, en diegene maakt een inschattingsfout... Of mijn kind, met zijn allergie, ík weet waar ik op moet letten en ík ken mijn kind zo goed dat ik zie wanneer het slechter gaat, maar zelfs ikzelf ben ik al een keer bijna te laat geweest met naar de dokter gaan, die verantwoordelijkheid durf ik en wil ik echt niet aan een ander overlaten.

Ten tweede heb je gewoon wettelijk recht op zorgverlof, of dat nu om je kind of je ernstig zieke partner of je zieke moeder gaat.

Dus nee, thuisblijven bij een ziek kind heeft niets met een kinderopvangprobleem te maken.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef op 07 januari 2008 @ 19:44:

Ik heb mijn kinderopvang prima voor elkaar, maar als mijn zoon ziek is, zo ziek dat hij niet naar de opvang mag, dan ga ik hem ook niet bij een ander dumpen. Ten eerste omdat ik niet het risico wil lopen dat ik hem niet meer levend terug zie.(...)

Dus nee, thuisblijven bij een ziek kind heeft niets met een kinderopvangprobleem te maken.

Dat heeft het wel. Het is jouw verantwoordelijkheid wie er voor jouw kind zorgt. Als je geen scenario klaar hebt liggen voor elke keer dat je kind een griepje heeft, dan heb je de opvang slecht geregeld. Het gaat niet aan om je collega's daarvoor elke keer op te laten draaien. Collega's hebben óók verplichtingen thuis, kinderen, zieke moeders of weet ik veel wat.

Als er een noodsituatie is, dan is het wat anders. Een acute ziekenhuisopname oid is niet te voorzien en daarvoor moet je alles uit je handen laten vallen. Een ernstige levensbedreigende ziekte is ook niet te voorzien.

Maar dat een kind meerdere keren per jaar een simpel griepje kan hebben, dat weet iedere ouder vooraf. Daar moet je een oplossing voor zien te vinden in plaats van dat risico standaard af te wentelen op je collega's.
nancy1 schreef op 07 januari 2008 @ 13:52:

Mag ik het even opnemen voor Yenthe?
Ja hoor, je mag het voor Yenthe opnemen. Maar liever heb ik dat ze zelf reageert.
FV, dat is heel wat anders dan je ziekmelden. Ziekmelden als je niet ziek bent is gewoon not done. Als je recht hebt op zorgverlof moet je zorgverlof opnemen.
Ik meld me absoluut nooit ziek als ik dat niet ben.

Ik werk in een huisartsenpraktijk en heb iedere dag

als ik binnen kom al een vol spreekuur met patienten staan.

De assistentes moeten die dan allemaal afbellen wat al vervelend

genoeg is voor de assistentes laat staan voor de patienten die niet

voor niets komen. Én dan nog even denken aan de patiënten die

enorm boos kunnen worden.. tegen de assistentes die er natuurlijk

al helemaal niets aan kunnen doen.

Vervolgens heb ik een hysterisch vol spreekuur als ik dan weer zou

beginnen met werken dus neeeehh ik moet wel strontschijtziek zijn

als ik thuis blijf.

Gelukkig ben ik maar 1 keer per 5 jaar ziek of zo. Omdat ik de hele dag tussen virussen werk is mijn weerstand heel aardig inmiddels.
ellen2_ schreef op 07 januari 2008 @ 19:55:

[...]

Dat heeft het wel. Het is jouw verantwoordelijkheid wie er voor jouw kind zorgt. Als je geen scenario klaar hebt liggen voor elke keer dat je kind een griepje heeft, dan heb je de opvang slecht geregeld. Het gaat niet aan om je collega's daarvoor elke keer op te laten draaien. Collega's hebben óók verplichtingen thuis, kinderen, zieke moeders of weet ik veel wat.

Als er een noodsituatie is, dan is het wat anders. Een acute ziekenhuisopname oid is niet te voorzien en daarvoor moet je alles uit je handen laten vallen. Een ernstige levensbedreigende ziekte is ook niet te voorzien.

Maar dat een kind meerdere keren per jaar een simpel griepje kan hebben, dat weet iedere ouder vooraf. Daar moet je een oplossing voor zien te vinden in plaats van dat risico standaard af te wentelen op je collega's.

Als mijn kind een gewoon griepje heeft, dan gaat hij naar de opvang. Als hij zo ziek is dat hij niet naar de opvang mag, dan blijf ik dus thuis. Isse simpel. Mijn kind, mijn verantwoordelijkheid, niet die van een ander.

Ik zou idd niet weten wie hem anders zou kunnen opvangen dan zijn ouder, wat verwacht je dan, dat iemand die NIET zijn ouder is vrijneemt en zijn/haar collega's met het probleem opzadelt?

Met een "normale" kinderziekte werk ik overigens gewoon, zij het thuis. Dan gaat zoon naar de opvang voor zolang hij het volhoudt (meestal tot ergens in de vroege middag) en heb ik er dus al 6 van de 8 uur opzitten tegen de tijd dat ik hem ziek weer ophaal want dan spaar ik mijn twee uur reistijd uit. De overige uren werk ik dan als kind ziek in bed ligt te slapen. Dus dan benadeel ik helemaal niemand.
Am Yisrael Chai!
Mijn zoon heeft trouwens - even afkloppen - nog nooit een griepje gehad. Als ie ziek is of wordt is het ook altijd direct dusdanig dat het erg belangrijk is dat hij op tijd een dokter ziet. Ik moet er niet aan denken dat wie dan ook denkt "ach, alle kinderen zijn weleens ziek" of "ach hij is een beetje verkouden" of "met wat slaap is het zo over" en daarmee een verkeerde inschatting maakt.
Am Yisrael Chai!
uhhhm maar fashionvictim zie je het alleen zo voor jezelf? Of in het algemeen ook zeg maar?

Kindjes zijn soms best vaak ziek en als ik me probeer voor te stellen dat ik daarvoor dan thuis zou blijven (ik heb geen kids dus ik lul lekker makkelijk hoor) dan hebben mijn collega's een enorm probleem.. iedere keer.

Laat staan als ik zelf ook nog een keer of 2 ziek zou zijn of zo.

Nu heb ik geen kids en ben eigenlijk nooit ziek maar stel ik heb 2 kinderen en ben zelf een keer of 2 ziek nou en die kinderen ook ieder 3 keer per jaar waarop het niet lukt ze elders onder te brengen.

Das dan al 8 keer 1 of meerdere dagen afwezig. Dat zou voor veel toestanden zorgen in mijn werkveld.

Mja.. niet dat ik een oplossing heb hoor, geen idee waar ik dan 's morgens met een bv kotsend kind heen zou moeten (dump bij schoonouders?) maar toch.
Zuss schreef op 07 januari 2008 @ 21:38:

FV, dat is heel wat anders dan je ziekmelden. Ziekmelden als je niet ziek bent is gewoon not done. Als je recht hebt op zorgverlof moet je zorgverlof opnemen.
Iedere werknemer in Nederland heeft recht op zorgverlof, dus eigenlijk is dit een zinloze discussie, want het is bij wet geregeld dat je voor een ziek kind thuis mag blijven.
Am Yisrael Chai!
Ow is dat zo? Dat weet ik eigenlijk helemaal niet.

Hoe zit dat dan? Ik snap wel bij ernstige ziekte hoe dat zit

maar bv bij een fikse griep als je echt geen oppas kunt vinden?
twompie schreef op 07 januari 2008 @ 22:03:

uhhhm maar fashionvictim zie je het alleen zo voor jezelf? Of in het algemeen ook zeg maar?

Kindjes zijn soms best vaak ziek en als ik me probeer voor te stellen dat ik daarvoor dan thuis zou blijven (ik heb geen kids dus ik lul lekker makkelijk hoor) dan hebben mijn collega's een enorm probleem.. iedere keer.

Laat staan als ik zelf ook nog een keer of 2 ziek zou zijn of zo.

Nu heb ik geen kids en ben eigenlijk nooit ziek maar stel ik heb 2 kinderen en ben zelf een keer of 2 ziek nou en die kinderen ook ieder 3 keer per jaar waarop het niet lukt ze elders onder te brengen.

Das dan al 6 1 of meerdere dagen afwezig. Dat zou voor veel toestanden zorgen in mijn werkveld.

Mja.. niet dat ik een oplossing heb hoor, geen idee waar ik dan 's morgens met een bv kotsend kind heen zou moeten (dump bij schoonouders?) maar toch.
Ja, dat zie ik algemeen zo. Kinderen zijn - zo is mijn ervaring - helemaal niet zo vaak ziek en kortdurend zorgverlof is gewoon iets waar iedere werknemer in Nederland recht op heeft. Bovendien: kinderen vereisen nu eenmaal zorg. Kan je lang en kort over lullen, maar ze worden niet vanzelf groot en ze kunnen ook niet hun eigen kots opruimen. Wie anders zou dat moeten doen dan hun ouders?
Am Yisrael Chai!
twompie schreef op 07 januari 2008 @ 22:06:

Ow is dat zo? Dat weet ik eigenlijk helemaal niet.

Hoe zit dat dan? Ik snap wel bij ernstige ziekte hoe dat zit

maar bv bij een fikse griep als je echt geen oppas kunt vinden?

Je hebt de eerste dag recht op calamiteitenverlof, dat is dus bijvoorbeeld als de creche belt dat je NU je kind moet komen ophalen of als je 's ochtends ontdekt dat je kind met 39,6 in bed ligt. Dan heb je die eerste dag om óf opvang te regelen, maar is dat onmogelijk dan heb je de dagen erna recht op kortdurend zorgverlof. Je kan ze moeilijk aan een boom binden, toch?

Ik zie dat ook echt niet als kinderopvangprobleem, uiteindelijk is een kind in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de ouders. En tja, wen er maar aan, collega's en werkgevers, de meeste ouders vinden hun kinderen nét effe belangrijker dan hun baan. En terecht, lijkt me.
Am Yisrael Chai!
Brrrr kots opruimen hehehe voorlopig nog even blij dat ik Toos kidsloos ben hoor.

Heej maar hoe zit dat dan officieel zeg maar? Hoe staat het beschreven, je mag zoveel uur of zo vaak of dit percentage van de dag gebruiken als je kind zo en zo ziek is of zo?

Ben ik wel nieuwsgierig naar. Klinkt eigenlijk wel rechtvaardig zo'n wet.
ow woeps we schrijven tegelijk, ff je antwoord lezen :-)
Calamiteitenverlof magje trouwens ook opnemen als je waterleiding springt, je verwarming het ineens niet meer doet en je thuis moet blijven voor de monteur, als er ingebroken is, je kat ineens op sterven ligt of je oma met een gebroken heup in de badkamer ligt. Bij - het woord zegt het al- calamiteiten dus.

Kortdurend zorgverlof mag je ook opnemen voor een zieke partner, een zieke ouder of zelfs een zieke buur waarvan jij mantelzorger bent.
Am Yisrael Chai!
ja kids belangrijker, helder.

Vrij onnozel, had geen idee van zo'n wet maar eigenlijk erg

logisch want idd wat moet je dan?

De assistentes bij ons zouden echt enorrrrum balen en m'n patiënten ook maar ja wat moet je dan inderdaad. Ik geloof dat ik wel een paar basis reserve oplossingen zou klaar hebben maar dat zul je altijd zien. Net die persoon is even weg als je hem/haar nodig hebt.

Hmz.. opzich zou ik het dan wel makkelijker hebben met kids want mijn partner heeft 5-ploegendienst waardoor hij vaak overdag wel/een deel thuis is.
Als u werknemer bent en onmiddellijk vrij moet nemen vanwege een onvoorziene persoonlijke omstandigheid kunt u gebruikmaken van calamiteitenverlof en ander kort verzuimverlof.

Situaties waarin u gebruik kunt maken van calamiteitenverlof:

U moet zaken regelen rond een sterfgeval in uw familie

U moet snel een oppas vinden of verzorging regelen voor een ziek familielid

U moet een loodgieter regelen omdat uw waterleiding is gesprongen

Uw partner bevalt (ander kort verzuimverlof)

U moet aangifte doen van de geboorte van uw kind (ander kort verzuimverlof).

Hoe lang kunt u calamiteitenverlof opnemen?

De duur van het calamiteitenverlof is afhankelijk van de reden waarom u het verlof opneemt. Soms is een paar uur voldoende. In een ander geval zult u een paar dagen nodig hebben.

Duur van het calamiteitenverlof bij ziekte

Als uw thuiswonend kind, partner of ouder plotseling ziek wordt en u dus onverwachts vrij moet nemen, kunt u de eerste zorgdag calamiteitenverlof opnemen. De tweede dag moet u een andere vorm van verlof opnemen, het kortdurend zorgverlof. Deze vorm van verlof neemt u op als u de enige bent die op dat moment de zieke kunt verzorgen.

bron: sozawe
Am Yisrael Chai!
je kat op sterven ligt?

SErieus !?!?!? Neee toch?!

En je hamster dan? Of je kanarie? Of je goudvis?

Ik bedoel wie bepaald dan wat een calamiteit is.
Welke gevolgen heeft calamiteitenverlof voor uw vakantiedagen?

Uw werkgever kan u vragen het calamiteitenverlof te compenseren met uw vakantiedagen. U moet daar dan uitdrukkelijk toestemming voor geven.

In uw cao of met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging kan zijn geregeld dat uw vakantiedagen kunnen worden gebruikt om verlof te compenseren. Maar er mogen alleen afspraken zijn gemaakt over uw extra vakantiedagen. U hebt altijd recht op vier maal het aantal dagen dat u in een week werkt.

Mag uw werkgever calamiteitenverlof weigeren?

Uw werkgever mag een redelijk verzoek om calamiteitenverlof niet weigeren.

Informatie

Uw werkgever kan u achteraf vragen om aan te tonen dat het opnemen van calamiteitenverlof noodzakelijk was.
Am Yisrael Chai!
Wat is kortdurend zorgverlof?

Kortdurend zorgverlof is verlof dat u kunt opnemen als u moet zorgen voor een ziek kind, partner of ouders.

Hebt u recht op kortdurend zorgverlof?

U kunt kortdurend zorgverlof opnemen als u uw ouder, een thuiswonend ziek kind of uw partner moet verzorgen. U moet dan wel de enige zijn die de zieke op dat moment kan verzorgen. Een ouder hoeft niet op uw adres staan ingeschreven. Dat geldt alleen voor uw partner en uw kind.

Pleegouders

U kunt ook kortdurend zorgverlof opnemen om uw pleegkind te verzorgen bij ziekte. Uw pleegkind moet bij u wonen. Ook moet er een pleegcontract zijn.

Hoe lang duurt kortdurend zorgverlof?

Per 12 maanden kunt u opnemen: maximaal twee maal het aantal uren dat u in een week werkt. Als u bijvoorbeeld 36 uur per week werkt, kunt u per 12 maanden 72 uur kortdurend zorgverlof opnemen.

Plotseling ziek

Als uw kind, partner of ouder plotseling ziek wordt en u dus onverwacht direct vrij moet nemen, hoeft u geen kortdurend zorgverlof op te nemen. U kunt dan gebruikmaken van een andere vorm van verlof, het calamiteitenverlof. Dit eindigt na één dag. Het kortdurend zorgverlof gaat dan de tweede dag in.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven