Kinderen
alle pijlers
Ervaring met Dostinex of ander medicijn tegen borstvoeding?
dinsdag 8 januari 2008 om 16:32
In april verwacht ik mijn eerste kindje, ik wil en kan waarschijnlijk ook geen borstvoeding geven. Nu heb ik bij de huisarts na lang zeuren een recept voor dostinex gegegeven, welke hij liever niet gaf omdat die stuwingen wel "meevallen". Ik heb al maanden last van mijn borsten en wil er dus na de bevalling zo snel mogelijk van af zijn!
Wie heeft ervaringen met Dostinex of andere middelen die de productie van borstmelk tegengaan?
Alvast bedankt!
Wie heeft ervaringen met Dostinex of andere middelen die de productie van borstmelk tegengaan?
Alvast bedankt!
dinsdag 8 januari 2008 om 16:39
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar zag in het ziekenhuis in Griekenland waar ik ben bevallen dat de meiden die het slikten er héél beroerd van werden! Zelfs in een land waar het niet meer dan normaal is om flesvoeding ipv borsvoeding te geven zijn ze niet happig op het voorschrijven van dit medicijn vanwege de bijwerkingen. Laat je dus erg goed informeren voor je dit middel neemt! Mij lijkt een dag of 3 stuwing na 9 maanden "ongemak" (zoals je zelf zegt) niet zo`n grote opgave maar goed, tis jouw lijf en jouw keuze!
dinsdag 8 januari 2008 om 16:42
Ik heb geen ervaring met het middel, maar toen ik in het ziekenhuis lag en ernstig ziek was en met de borstvoeding wilde stoppen kreeg ik het ook niet. Ik heb toen niet doorgevraagd waarom niet, maar dat ze het niet zo snel voorschrijven werd me wel duidelijk.
Ik hoop dat iemand anders je vragen kan beantwoorden.
Ik hoop dat iemand anders je vragen kan beantwoorden.
dinsdag 8 januari 2008 om 17:00
Volgens mij heeft Dostinex hele nare kantjes, die pas jaren later blijken (Tilalia, waar zit je?). Ik dacht dat het het risico op kanker vergrootte ofzo? Het was iets heel vervelends, dat sowieso. Maar Tila (die vast ook wel langskomt hier ) weet van de hoed en de rand.
Ik vind het ergens ook wel logisch; je borsten en je lichaam bereiden zich voor op het natuurlijke vervolg van de zwangerschap; nl. je kind zelf voeden. Ik denk dat het voor je lichaam dan "beter" is als het er zelf achter komt dat dit niet gaat gebeuren, dan dat je het proces lamlegt met chemische middelen. Maar hé, dit is mijn "gevoel" he, dus hang me er niet aan op
Ik vind het ergens ook wel logisch; je borsten en je lichaam bereiden zich voor op het natuurlijke vervolg van de zwangerschap; nl. je kind zelf voeden. Ik denk dat het voor je lichaam dan "beter" is als het er zelf achter komt dat dit niet gaat gebeuren, dan dat je het proces lamlegt met chemische middelen. Maar hé, dit is mijn "gevoel" he, dus hang me er niet aan op
dinsdag 8 januari 2008 om 17:16
mss interpreteer ik Nancy'psot dan verkeerd, maar ik lees daar eigenlijk dat zij vindt dat de TO haar borsten net zo goed er af kan laten halen, omdat ze ze niet wil gebruiken waar ze voor bedoeld zijn ( het voeden van een kind). terwijl wij niet weten welke reden de TO daar voor heeft. Dan vind ik het nogal cru om dat te stellen, dus nee geen verkeerde naam.
dinsdag 8 januari 2008 om 17:20
Bijwerkingen en overgevoeligheid
Mogelijke bijwerkingen (o.a.)
Bij voorkomen van (= preventie) van moedermelk-productie (= lactatie)
Bloeddrukdaling (= hypotensie)
Duizeligheid, af en toe
Hoofdpijn
Bij onderdrukken van de moedermelk-productie (= lactatie)
Buikpijn
Duizeligheid
Evenwichtstoornissen
Hoofdpijn
Misselijkheid (= nausea)
Slaperigheid
Bij hyperprolactinemie
Bloeddrukdaling, bij langdurige (= chronische) behandeling
Borsten, pijnlijke
Braken
Buikpijn
Depressie
Duizeligheid
Gevoelsstoornissen van de tastzin (= paresthesieën)
Hoofdpijn
Maagpijn (gastritis)
Misselijkheid (= nausea)
Obstipatie (= verstopping)
Spijsverteringsstoornissen (= dyspepsie)
Vermoeidheid
Doe mij dan maar een paar dagen stuwing....
Mogelijke bijwerkingen (o.a.)
Bij voorkomen van (= preventie) van moedermelk-productie (= lactatie)
Bloeddrukdaling (= hypotensie)
Duizeligheid, af en toe
Hoofdpijn
Bij onderdrukken van de moedermelk-productie (= lactatie)
Buikpijn
Duizeligheid
Evenwichtstoornissen
Hoofdpijn
Misselijkheid (= nausea)
Slaperigheid
Bij hyperprolactinemie
Bloeddrukdaling, bij langdurige (= chronische) behandeling
Borsten, pijnlijke
Braken
Buikpijn
Depressie
Duizeligheid
Gevoelsstoornissen van de tastzin (= paresthesieën)
Hoofdpijn
Maagpijn (gastritis)
Misselijkheid (= nausea)
Obstipatie (= verstopping)
Spijsverteringsstoornissen (= dyspepsie)
Vermoeidheid
Doe mij dan maar een paar dagen stuwing....
dinsdag 8 januari 2008 om 17:24
zou er persoonlijk geen medicijn voor gebruiken, stuwing is naar, maar duurt een paar dagen en dan is het over, ik heb ervaring met dat medicijn (niet zelf) en die persoon had evengoed stuwing en pijnlijke borsten een paar dagen. En ik ben ook van mening dat het erbij hoort, elke maand ongesteld worden is ook shit en nutteloos als je toch nooit kinderen wil. Het is een behoorlijk heftig medicijn en ik snap dat je huisarts er moeite mee heeft, zo groot is het voordeel niet en zo groot is de last niet van de stuwing in mijn ogen.
dinsdag 8 januari 2008 om 17:30
Omdat TO het volgende aangeeft:
'omdat ik waarschijnlijk geen borstvoeding wil en kan geven.
Als het waarschijnlijk niet zou kunnen, maar ze het wel zou willen, dan zou ze d'r tijd besteden aan het uitzoeken of het echt niet kan, of dat het toch wel kan. Inplaats daarvan zoekt ze naar info om de bv-aanmaak zo snel mogelijk plat te leggen. Dus daaruit concludeer ik dat ze uberhaupt geen borstvoeding wil geven.
(los van de vraag of het kan, de intentie om het te willen is er volgens mij niet)
dinsdag 8 januari 2008 om 17:33
Als je bijvoorbeeld met je antipschychotica moet stoppen vanwege de borstvoeding, kan ik me zomaar vorstellen dat je dat niet wilt, ookal zou het mss wel kunnen. Om dan maar voor te stellen dat iemand zijn borsten er maar af moet halen vind ik nogal cru. Ik hoop toch echt dat je dat niet (serieus) bedoelt.
dinsdag 8 januari 2008 om 17:36
Ik zou het niet zo snel doen eerlijk gezegd. De stuwing viel bij mij reuze mee. Ik had enkele dagen knoeperballonnen, maar echt heel zeer deed het niet (en ik heb al een zeer grote cupmaat)
Ik was fysiek niet in staat borstvoeding te geven, mijn melkkanaaltjes zijn helaas afgestorven. Er wordt bij mij wel melk aangemaakt, maar het kan er op geen enkele manier uit.
Ik vond de stuwing echt niet zo erg. En mocht het toch tegenvallen heb je nogal wat trucjes (witte kool bladeren bijv) om het te verzachten. En mocht het echt heel erg pijn doen kun je altijd nog medicijnen vragen toch?
Ik was fysiek niet in staat borstvoeding te geven, mijn melkkanaaltjes zijn helaas afgestorven. Er wordt bij mij wel melk aangemaakt, maar het kan er op geen enkele manier uit.
Ik vond de stuwing echt niet zo erg. En mocht het toch tegenvallen heb je nogal wat trucjes (witte kool bladeren bijv) om het te verzachten. En mocht het echt heel erg pijn doen kun je altijd nog medicijnen vragen toch?
dinsdag 8 januari 2008 om 17:37
dinsdag 8 januari 2008 om 17:40