Kinderopvang,boete voor te laat ophalen kind

10-01-2008 09:40 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
Te laat op crèche: 25 euro boete

door Roy Klopper

AMSTERDAM - Kind te laat ophalen van de crèche: 25 euro boete. Daarmee hoopt de kinderopvang notoire laatkomers te dwingen eens op tijd te komen.

Dagelijks staan honderden jonge kinderen tevergeefs bij de uitgang van het dagverblijf te wachten omdat hun vader of moeder te laat uit het werk komt.

Medewerkers van crèches en peuterspeelzalen maken hierdoor massaal overuren om te voorkomen dat de kinderen in de kou op straat komen te staan. Ter compensatie van de extra loonkosten die deze vertragingen opleveren, voeren directies van crèches en speelzalen in het hele land nu boeteregelingen in voor notoire laatkomers.

In de meeste gevallen wordt een te laat uit de file opduikende ouder 25 euro per keer berekend. Zo vraagt de Stichting Kinderopvang Leiderdorp sinds deze week 75 euro compensatie als ouders na twee waarschuwingen opnieuw pas na sluitingstijd komen opdraven. Elke volgende overtreding kost 25 euro.

Wat vinden jullie hiervan?

Zelf vind ik dat de kinderopvang bredere openingstijden moet hanteren.De meesten zijn tot 1730/1800 uur open,werk je in een winkel of kom je vaak na kantoortijd in een file terecht redt je het niet met deze openingstijden.Standaard van 700/1900 uur open lijkt me een betere oplossing dan deze boetes.
Ik vind het boetesysteem ook prima. Het kinderdagverblijf waar wij onze zoon brengen, heeft een onderzoek gedaan naar de behoefte aan ruimere openingstijden. Daaruit bleek dat er vrijwel geen behoefte aan was. Dat maakt het m.i. nog eens extra terecht om boetes uit te delen als mensen toch (en herhaaldelijk) te laat komen. En volgens mij wordt er geen enkel probleem van gemaakt als je door overmacht een keertje niet op tijd kunt komen.
fleurtje schreef op 10 januari 2008 @ 13:47:

Gezien de reacties op de site van De Telegraaf, zijn er zat Nederlanders die het de normaalste zaak van de wereld vinden om hun kind zo lang mogelijk op de creche te droppen en te laat te komen.
Die reacties op de site van De Telegraaf neem ik persoonlijk nooit zo serieus. Als daar de mening van de gemiddelde Nederlander uit gedestilleerd moet worden, ga ik me flink zorgen maken! (en dat terwijl ik mbt dit onderwerp zelf ook gereageerd heb vanochtend ;-] )
anoniem_30416 wijzigde dit bericht op 10-01-2008 14:03
Reden: l-etje toevoegen
% gewijzigd
Maar weet je wat het erge is, Morrie? De meeste Nederlanders lézen De Telegraaf....

En als je ziet hoevaak er artikelen uit die krant op dit forum gequote worden...
Moeders met kleine kinderen die hun kind op de creche hebben de hele dag:

Hoeveel uur per dag zien jij en je partner je kinderen??

Ik vind het werkelijk gruwelverhalen, 'smorgens heel vroeg droppen en 'savonds liefst na 1800 uur ophalen. Zo'n kind is toch doodmoe?

Kan eten en gelijk het bed in en de volgende dag weer.

Ik ben erg blij dat ik fulltime moeder was vroeger, lekker thuis.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
fleurtje schreef op 10 januari 2008 @ 13:51:

Maar weet je wat het erge is, Morrie? De meeste Nederlanders lézen De Telegraaf....

En als je ziet hoevaak er artikelen uit die krant op dit forum gequote worden...

Fleur,jij leest hem toch ook anders wist je niet wat er op dat artikel geantwoord werd

X-D

Ik ben trouwens voorstander van Brede scholen,scholen met een eigen voorschoolse,tussenschoolse en naschoolse opvang.En als ze ook aan vakantie opvang deden was het een ideale school voor veel ouders denk ik.Ik heb het niet meer nodig maar ik denk vele andere ouders wel.
Ik zou niet de hele dag thuis willen zitten, het lijkt me voor mn kind ook niet leuk om de hele dag met mij samen te moeten zijn. Maar twee dagen in de week naar de creche (van negen tot vijf), vind ik een mooi evenwicht.
ElleMichelle schreef op 10 januari 2008 @ 14:03:

[...]

Fleur,jij leest hem toch ook anders wist je niet wat er op dat artikel geantwoord werd

X-D

Ik heb het artikel hier op het forum gelezen. Zat net in het rookhok en daar lag De Telegraaf, een van de zeven kranten die we hier hebben. Toen zag ik dat dat artikel dus uit De Telegraaf kwam. Was toen erg benieuwd wat de reacties op dit artikel (op de site)waren!
yasmijn schreef op 10 januari 2008 @ 14:01:

Ik vind het werkelijk gruwelverhalen, 'smorgens heel vroeg droppen en 'savonds liefst na 1800 uur ophalen. Zo'n kind is toch doodmoe?

De mijne gaat 2 om 3 dagen van 8.30 tot 17.10 uur ongeveer. En na afloop is hij dan niet doodmoe, maar wil hij niet mee naar huis omdat hij het onwijs naar zijn zin heeft daar.

Ik ben erg blij dat ik niet fulltime thuis zit met hem, en dat hij de kans heeft om naar het kdv te gaan. Mijn vriend en ik hebben altijd gezegd dat als een van ons zonder werk zou komen te zitten we er alles voor zouden doen om onze zoon toch minstens 1 dag in de week naar het kdv te laten gaan.
yasmijn schreef op 10 januari 2008 @ 14:01:

Die van mij is nog klein Yas, maar op zo'n creche dag zie ik hem inderdaad niet heel lang, al komt hij 's avonds en 's nachts nog wel voor een voeding. Maar vergeet niet dat veel kinderen echt niet iedere dag gaan. Zoon hier gaat 3 dagen per week.
Ik bedoelde de fulltime werkende ouders.

Mijne ging vroeger drie ochtenden, maar dat was gewoon voor de leuk.
Grootste gedeelte van de ouders werken 3 dagen per week.

En dan op vooral maandag,dinsdag en donderdag.

De nieuw geopende bso's zijn dan ook vaak in het begin alleen op die dagen open,pas bij voldoende inschrijvingen voor de woensdag en vrijdag gaan ze op die dagen ook open.Ik ken hier 3 bso's die al jaren alleen op maandag/dinsdag/donderdag geopend zijn.
Morrie schreef op 10 januari 2008 @ 14:06:

[...] maar wil hij niet mee naar huis omdat hij het onwijs naar zijn zin heeft daar.
En dit vind jij positief....?
Enigme schreef op 10 januari 2008 @ 14:09:

[...]

En dit vind jij positief....?
Ja!
Overigens: wij proberen het af te wisselen, de één brengt, de ander haalt, zodat zoon niet te lang op de creche hoeft te zijn. Maar nu vriend tijdelijk in een andere stad werkt, komt het toch veel op mij neer, en ik moet toch mijn uren op het werk maken. Zoon is op die dagen meestal van 8:30 tot 18:00 uur op de creche. Overigens: ik vind het wel erg prettig dat als het een keertje nodig is (bijvoorbeeld erg vroeg een klantafspraak of zo) dat ik dan zoon wel vroeger kan brengen. Maar dan kan ik vaak ook vroeger weer naar huis.
Ik kan me nog voorstellen dat je peuters naar het KDV brengt, hoewel niet fulltime.

Maar babies!

Die zouden ze mij letterlijk uit de armen moeten rukken.

En in 'mijn tijd' bestond het woord BSO al helemaal niet!
yasmijn schreef op 10 januari 2008 @ 14:13:

Ik kan me nog voorstellen dat je peuters naar het KDV brengt, hoewel niet fulltime.

Maar babies!

En in jouw tijd was het ook niet mogelijk voor vrouwen om carriere te maken. Gelukkig hebben we die tijd achter ons gelaten en hebben vrouwen nu de keuze.
yasmijn schreef op 10 januari 2008 @ 14:08:

Ik bedoelde de fulltime werkende ouders.

Mijne ging vroeger drie ochtenden, maar dat was gewoon voor de leuk.
Volgens mij zijn er maar erg weinig ouders die beiden fulltime werken Yasmijn. Bij Kruimel in de groep is er maar 1 kindje dat 4 dagen komt en 1 kindje dat 5 dagen komt.

Maar babies!

Maar niet iedereen is hetzelfde toch? Ik persoonlijk had er geen moeite mee om mijn baby naar het kdv te brengen. 5 dagen zou ik wel moeilijk gevonden hebben overigens, maar die 2 dagen die hij toen ging, vond ik prima te doen.

Maar babies!

Waarom dan Yasmijn? Kruimel wordt daar prima verzorgd, en ik kan daardoor iets doen dat ik óók leuk vind. Het beste van 2 werelden zeg maar.
Ik heb zelf geen kinderen maar een vriendin van mij is een alleenstaande moeder, ze werkt tot half 6 en reist met het OV en ook de kinderopvang waar zij haar kind naar toe brengt sluit dus al om 18 uur wat zij meestal dus niet red over het algemeen is ze daar zo rond 10 over 6 en zit dus geen kinderopvang in de buurt met andere openingstijden dus daar kan ze niet naar toe. Maar ik vind 18.00 of nog eerder best een te vroege sluitingstijd vooral omdat de meeste mensen toch tot half 6 werken en het dan vaak op een paar minuten na niet redden. Ze wil als alleenstaande moeder graag haar eigen geld verdienen en dus niet haar handje op gaan houden maar dit wordt haar dus wel erg moeilijk gemaakt zo want geld voor die boetes heeft ze ook niet.
Maar in het geval van je vriendin zou ik dus toch een andere oplossing kiezen Sienna. De boetes zijn niet als structurele oplossing bedoeld. En behalve KDVs zijn er ook nog gastouders e.d.
anoniem_21935 wijzigde dit bericht op 10-01-2008 14:21
Reden: typo.
% gewijzigd
Hopspopje, wel degelijk. Zo oud ben ik nou ook weer niet. ;-)

Mijn vriendinnen maakten allemaal carriere toendertijd en hadden een hoop gedoe en gestress met KDV's en oppassen en zieke kinderen. Dat ging aan mij allemaal voorbij, gelukkig. Ik verkeerde ook in de financiele positie dat ik niet hoefde te werken, dat wel.

Let wel: ik heb het over 2 fulltime werkende ouders.

Mijn carriere is wel weer op gang gekomen en ik zit nu in een betere positie dan zij want ze zijn zowat allemaal uitgeblust.

En ik ken zat fulltime werkenden stellen met kleine kinderen. Ik zou het niet kunnen.
Zijn er geen oma's en opa's meer dan? Of een oppas aan huis als het zo moeilijk is met het KDV?
June schreef op 10 januari 2008 @ 13:42:

Dropje, ik ben het ook wel met jou eens hoor. Het is niet voor iedereen makkelijk te doen ivm werk. Ook snap ik heel goed dat het soms moeilijk is om mensen achter de hand te hebben voor noodgevallen, of dat het financieel niet mogelijk is om een andere oplossing te vinden. Maar... hoe begrijpelijk ook, het is in principe niet het probleem van het KDV. Ja, zij kunnen hun openingstijden verruimen als ze merken dat daar vraag naar is. Maar ze moeten niets natuurlijk. De mensen komen toch wel, er zijn grote tekorten aan kindplaatsen. Misschien is het binnen de organisatie al wel overlegd en heeft men besloten het niet te willen.

Ik denk ook niet dat het verruimen van de tijden erg veel zal helpen. Ook om 19.00 uur zullen er mensen te laat komen. Misschien ben jij geholpen, maar de leidsters waarschijnlijk niet. Komt bij, dat de kosten van de leidster en het langere gebruik van de voorziening wel gedekt moeten worden. Voor twee kinderen zullen ze het niet snel doen.

Te laat komen op school vind ik persoonlijk een ander soort probleem. Natuurlijk is het vervelend en lastig voor de leerkracht, maar deze hoeft er niet langer voor te werken dan anders. Ook na schooltijd is de leerkracht niet vrij, maar gaat verder werken dmv de niet-lesgebonden uren. Ook als een kind dus te laat wordt opgehaald, hoeft hij / zij niet langer te werken dan anders. In het onderwijs is het alleen vaak erg vervelend voor je programma als een kind te laat komt. Het mist zo het begin van de lessen. En ook hier geldt: een keertje kan natuurlijk, maar het moet niet te vaak gebeuren!
Ik praat zeker niet goed dat ouders kinderen te laat ophalen, integendeel. Tijd is tijd, en als het kdv/de bso om 1800 sluit, dan ofwel staat een van de ouders er uiterlijk om die tijd, of een vriendin/familielid. Waar ik dus wél voor pleit, is structurele verlenging van de opvangtijden. Voor de mensen die onregelmatig werken, die onverwacht over moeten werken, die alleenstaand zijn en een baan hebben tot 18u, whatever. Hoe váák die ouders de kinderen dan laten opvangen, is hun zaak. Wat de ene ouder reëel vindt, vindt de ander teveel. Nu krijgen we hier weer de discussie over werkende moeders en thuisblijvende moeders, jammer, want dat is een oeverloze discussie. Ik vind de boete voor structureel te laat komende ouders meer dan terecht, maar zou wel willen zien dat verlenging mogelijk is, incidenteel of structureel. De sluitingstijd van 18u moet niet worden gezien als 'dwangmiddel' voor de ouders om hun kinderen niet te lang te laten opvangen omdat dat zielig zou zijn. Dat is aan de ouders om te bepalen.
yasmijn schreef op 10 januari 2008 @ 14:25:

Zijn er geen oma's en opa's meer dan? Of een oppas aan huis als het zo moeilijk is met het KDV?

Opa's en oma's aan beide kanten hier vinden dat ze hun werk wel hebben gedaan door mijn vent en mij groot te brengen. En passen dus niet structureel op. Geef ze eens ongelijk.

Oppas aan huis lijkt me 1 voordeel hebben: heerlijk relaxed van huis gaan zonder onderweg je kind weg te brengen en op te halen. Voor de rest vind ik een kdv meer voordelen hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven