Kinderopvang,boete voor te laat ophalen kind

10-01-2008 09:40 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
Te laat op crèche: 25 euro boete

door Roy Klopper

AMSTERDAM - Kind te laat ophalen van de crèche: 25 euro boete. Daarmee hoopt de kinderopvang notoire laatkomers te dwingen eens op tijd te komen.

Dagelijks staan honderden jonge kinderen tevergeefs bij de uitgang van het dagverblijf te wachten omdat hun vader of moeder te laat uit het werk komt.

Medewerkers van crèches en peuterspeelzalen maken hierdoor massaal overuren om te voorkomen dat de kinderen in de kou op straat komen te staan. Ter compensatie van de extra loonkosten die deze vertragingen opleveren, voeren directies van crèches en speelzalen in het hele land nu boeteregelingen in voor notoire laatkomers.

In de meeste gevallen wordt een te laat uit de file opduikende ouder 25 euro per keer berekend. Zo vraagt de Stichting Kinderopvang Leiderdorp sinds deze week 75 euro compensatie als ouders na twee waarschuwingen opnieuw pas na sluitingstijd komen opdraven. Elke volgende overtreding kost 25 euro.

Wat vinden jullie hiervan?

Zelf vind ik dat de kinderopvang bredere openingstijden moet hanteren.De meesten zijn tot 1730/1800 uur open,werk je in een winkel of kom je vaak na kantoortijd in een file terecht redt je het niet met deze openingstijden.Standaard van 700/1900 uur open lijkt me een betere oplossing dan deze boetes.
sienna72 schreef op 10 januari 2008 @ 17:19:

[...]

Calimiteitenverlof gaat al weer wat lastiger als je bijv met zijn tweetjes in een winkel staat of iets anders doet waarbij niet zo snel vervanging voor handen is. En als de gastouders dan ook nog is regelmatig op vakantie gaan ze dan weer naar andere gastouders brengen, lijkt mij dan toch dat ze beter af zijn bij een vaste plek dan van gastouder naar gastouder daarnaast liggen de gastouders niet overal voor het oppikken. Het is toch gewoon vreemd dat de kinderopvang een sluitingstijd hanteert die hetzelfde is als de tijden waarop de meeste mensen pas klaar zijn met werken.

ik werk in de zorg...kan dus ook niet 'zomaar' ff wegblijven. calamiteitenverlof heb je gewoon recht op! je zegt met zn 2tjes in een winkel en niet snel vervanging voor handen...wat als jij ziekbent?????????????dan wordthet ook opgelost neem ik aan?

je overdrijft gigantisch....gastouder regelmatig op vakantie....dat valt reuze mee hooriemand diezeer regelmatig op vakantie gaat wordt geen gastouder..

.zo giga vaak kan ze niet op vakantie....zit ook aan schoolvakanties vast. veel mensen die gastouder worden zijn vaak thuis. zo ook dievan mij. en ze isl ekker flexibel qua uren, dagen en tijden. hetvan gastouder naargastouder is niet van toepassing....hooguit een vakantiegastouder...so what.

gastouder niet voor het oppikken????datvalt meehoor. ik had keuzes genoeg! heb gekozen voor degene die het dichtste bij ons en school woonde.
Nou, de mensen die ik ken met gastouders hebben om de haverklap helemaal geen opvang omdat de gastouder weer eens ziek is. En uit de gesprekken die ik met 5 gastouderbureaus heb gehad omdat ik straks met school eigenlijk ook liever een oppas aan huis zou hebben, bleek dat zij helemaal geen vervanging hébben. Ze hebben sowieso geen gastouder in hun bestand die 4 dagen plek zou hebben, alle vijf de bureaus hebben nu voor mij een zoekopdracht uitstaan, maar als ze er nu al geen in hun bestand hebben, hebben ze dus zeker geen extra oppassen in hun bestand die als vervanging zouden kunnen dienen.

Bovendien: ik ben van mening dat ik door voor continuiteit en betrouwbaarheid te kiezen, de beste keuze voor mijn kind maak. Ik vind het vanuit het belang van mijn kind beredeneerd veel slechter voor hem dat hij bij calamiteiten aan de kant van de oppas dan door een wildvreemde opgevangen zou moeten worden, dan dat ik hem naar een kdv/ bso stuur. Daar kent hij iedereen, en dat is precies de reden dat ik daarvoor kies. Juist omdát ik veel opvang nodig heb, moet die opvang zo stabiel en gestructureerd mogelijk zijn.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef op 10 januari 2008 @ 19:43:

maar uit ervaring kan ik zeggen dat de meesten van jullie echt niet weten waar jullie het over hebben.

Gastouderopvang: ben ik al jaren naar op zoek, maar in mijn regio zijn gastouders gewoon schaars. Die die er zijn, zijn ook niet echt van een dusdanige kwaliteit dat ik daar met een gerust hart mijn kind aan zou toevertrouwen. Bovendien heb ik geen een gastouder gesproken die flexibere tijden dan het kdv hanteerde, en ik heb er al heel wat gezien.

.

woon je in een gehuchtje dan???

wat voor kwaliteit wil jedan?? gastouders zijn niet gediplomeerd nee..maar vaak gewoon een moeder van kids of een oma ofzo....

mijn gastouder is wel degelijk erg flexibel...kon kiezen uit een hele lijst. ik werk in de zorg...dus verschillende dagen en tijden. mijn kids komen daar soms al voor half 7 smorgens...no problemo.

worden naar de PSZen school gebracht door haar....

balen voor jou dan dat je er geen positieve ervaring mee hebt......maar ze zijn er echt hoor.
Nee, ik woon niet in een gehucht. En je wordt hier inderdaad doodgegooid met gastouders, maar die hebben ten eerste geen van allen plek voor 4 dagen en voldoen ten tweede idd niet aan de verwachting die ik van een opvang heb.

Omdát mijn kind veel tijd op opvang door moet brengen, wil ik wel dat dat iets bijdraagt aan zijn leven, en niet dat dat een plek is waar hij gedumpt wordt en meegesleept wordt naar de supermarkt omdat ik nu eenmaal moet werken.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef op 10 januari 2008 @ 19:49:

Nou, de mensen die ik ken met gastouders hebben om de haverklap helemaal geen opvang omdat de gastouder weer eens ziek is. En uit de gesprekken die ik met 5 gastouderbureaus heb gehad omdat ik straks met school eigenlijk ook liever een oppas aan huis zou hebben, bleek dat zij helemaal geen vervanging hébben..

mmmmm balen dan. hier bij mij en bij mensen wie ik ken geen problemen met regelmatig zieke oppassen.

en hier duswel oppassen achterde hand vanuit gastouderburo in geval van ziekte/vakanties. dat zijn gewoon gastoudergezinnen die in zon geval een of een paar extra kindjes plaatst ...voor tijdelijk dan he.
fashionvictim schreef op 10 januari 2008 @ 19:52:

Nee, ik woon niet in een gehucht. En je wordt hier inderdaad doodgegooid met gastouders, maar die hebben ten eerste geen van allen plek voor 4 dagen en voldoen ten tweede idd niet aan de verwachting die ik van een opvang heb.

Omdát mijn kind veel tijd op opvang door moet brengen, wil ik wel dat dat iets bijdraagt aan zijn leven, en niet dat dat een plek is waar hij gedumpt wordt en meegesleept wordt naar de supermarkt omdat ik nu eenmaal moet werken.

tuurlijk dat begrijp ik.....je wil het beste.

wat verwacht jedan van een gastouder?? (niet aanvallend bedoeld hoor) dat ze met je kind dingen gaat doen ala school??

gastouder is in mijn ogen net als jezelf bent. neem niet aan dat jezelf 100% van je tijd met je kind bezig bent? je kinddraait gewoon mee in het gezin..net alsthuis dus. enne naar de supermarkt kan best leuk zijn voor een kind.....(maar dat doet de mijne niet eens...die isgewoon thuis)
Carry schreef op 10 januari 2008 @ 15:21:

Van mij mag je en werken en kinderen hebben hoor, maar niet halverwege de dag naar huis gaan omdat je kind ziek is geworden of omdat de opvang op tijd dicht gaat.

De gemiddelde opvang sluit pas vanaf zo ongeveer 17.45 u. Als je dan pas halverwege je werkdag bent, plan je iets niet helemaal goed ;-)

Maarrehhh, bedankt voor je toestemming!
Nou, ik verwacht dus gewoon eigenlijk dat er dingen gedaan worden die ook op een kdv gedaan worden. Kinderdingen dus. Dat "meedraaien in een gezin" vind ik niks. Als ik dat zou willen, bleef ik zelf wel thuis, dan draaide hij gewoon in zijn eigen gezin mee.

Dit klinkt nu heel pinnig, maar zo bedoel ik het niet hoor. Ik kan me voorstellen dat ouders die maar 2 dagen opvang nodig hebben het juist wél prettig vinden dat die opvang dagen "net als thuis" zijn, maar aangezien mijn zoon 4 dagen opvang nodig heeft, vind ik het niet wenselijk. Daarvan zou ik dus wél het gevoel krijgen dat een ander mijn kind opvoedt. Bovendien lijkt het me voor een kind dan ook nogal verwarrend.

Een kinderdagverblijf is in alles heel duidelijk "niet thuis". Er is dus ook een duidelijk verschil tussen thuis en opvang. In mijn geval is de opvang bovendien duidelijk een aanvulling op mijn eigen opvoeding, en voor mijn zoon is het duidelijk dat "thuis" bepaalde regels gelden die op het kdv niet gelden. Hij leert daar dingen die ik hem thuis niet kán leren, en daar heb ik ook bewust voor gekozen. Dus vandaar.
Am Yisrael Chai!
ok ik snap hem!!!

ik werk 20 uur.verdeeld over 4 dagdelen zegmaar...dus halve dagen.

ik zie het niet alsdat zij mijn kids opvoed.....ze weten dat zedaar naartoe gaan om te 'spelen' ... vinden het leuk daar.
Anidrama, ik ben ook op zoek naar een gastouder. Tot nu toe krijg ik reacties als ' ik ben moeder van 2 kindere, en ben tog thuis. Oppasen vin ik leuk, en heb ook veel ervaring. Wil wel 5 euro zwart'

Niet echt mensen waar ik mijn kinderen aan toe wil vertrouwen. Iemand die het 'wel leuk' en 'makkelijk' vind om op kinderen te passen, of een thuisblijfmoeder zonder opleiding die haar kinderen op een manier opvoedt die niet echt de mijne is, daar heb ik niet al teveel vertrouwen in. Dus kies ik voor een KDV.

En er is hier idd een KDV met flexibele opvang, maar laat dat nou net een KDV zijn waar ik geen goed gevoel bij heb, waar de manier van opvang me niet aanstaat en het pedagogisch beleid niet, en die ook niet al te best aangeschreven staat. In de hele stad is er dus 1 KDV te vinden met flexibele opvang, en die is dus niet van dusdanige kwaliteit dat ik mijn kinderen er naartoe wil brengen

Opa's en oma's zijn hier geen optie omdat opa's en oma's zelf nog begin 50 zijn en allemaal full-time werken op 1 oma na, die werkt 3 dagen per week en heeft daarnaast nog allerhande vrijwilligerstaken en hobby's. De afstand is ook te groot om structureel op te passen.

En ik ben ook van mening dat opa's en oma's niet bedoeld zijn om zo'n groot aandeel in de opvoeding te hebben. 3 dagen structureel oppassen vind ik echt teveel daarvoor.

Dus ik ben wel aangewezen op een KDV, en hoewel ik nooit lange dagen maakte, van 8.30 tot 17.00, was mijn dochter ook vaak de laatste die opgehaald werd. Dat was dan om 17.30.
fashionvictim schreef op 10 januari 2008 @ 19:11:

[...]

Ik heb nog lang niet alles gelezen, maar dit soort onderzoeken zeggen natuurlijk vrij weinig. Uiteraard zal er altijd weinig behoefte aan ruimere openingstijden zijn, want de mensen die die ruimere openingstijden nodig hebben, zijn denk ik op alle creches in de minderheid. Op onze creche is daar ook om gevraagd, ik heb duidelijk ja aangegeven. Maar ik ben nu eenmaal in de minderheid, dus die ruimere openingstijden zullen nooit komen.

Bij ons was 't andersom: eerst ging kdv de openingstijden verruimen, vervolgens kwam er een onderzoek en bleek dat een minderheid er behoefte aan had. Maar toen waren ze al verruimd. Of iedereen maar even extra wilde betalen :-(

Maar is er met je werkgever niet een deal te sluiten dat je een uur per dag thuis werkt? Dat je dus eerder naar huis kan, maar 's avonds nog wat werkt? Zo heeft een collega van mij 't opgelost die 't niet redde. Maar ja, is natuurlijk wel een heel andere branche.
Da's ook precies mijn ervaring, Eowynn. Tot aan het kdv met de flexibele tijden aan toe, precies hetzelfde hier.
Am Yisrael Chai!
Dhelia schreef op 10 januari 2008 @ 20:26:

[...]

Bij ons was 't andersom: eerst ging kdv de openingstijden verruimen, vervolgens kwam er een onderzoek en bleek dat een minderheid er behoefte aan had. Maar toen waren ze al verruimd. Of iedereen maar even extra wilde betalen :-(

Maar is er met je werkgever niet een deal te sluiten dat je een uur per dag thuis werkt? Dat je dus eerder naar huis kan, maar 's avonds nog wat werkt? Zo heeft een collega van mij 't opgelost die 't niet redde. Maar ja, is natuurlijk wel een heel andere branche.

Tja, ik doe dat eigenlijk al. Zorg altijd dat ik compenseer door 's avonds nog wat thuis te werken en ik begin structureel eerder dan mijn collega's, ben er altijd als eerste en doe het licht aan :smile: .

Gelukkig nu bij mijn nieuwe baan ook lang niet zoveel scheve gezichten, de moeders zijn in de meerderheid en ik ben ook niet de enige alleenstaande moeder. Dat was ook de belangrijkste reden voor mij om voor deze werkgever te kiezen, ik wist dat ze erg "oudervriendelijk" zijn. Maar goed, ik heb nog steeds de minste achterban en ben daardoor dus toch het minst flexibel. Dat is nu eenmaal een gegeven wat ik niet kan veranderen en ik heb me al bij mijn vorige werkgever voorgenomen om nóóit te gaan leuren van de een naar de ander met mijn kind, hij is het belangrijkst. Dus mijn werkgever heeft het met dat gegeven te doen, wat mij betreft, en daar ben ik ook heel duidelijk in.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef op 10 januari 2008 @ 20:18:

maar aangezien mijn zoon 4 dagen opvang nodig heeft, vind ik het niet wenselijk. Daarvan zou ik dus wél het gevoel krijgen dat een ander mijn kind opvoedt. .

Zou dat niet héél vaak ( of " soms " , voor mijn part ) meespelen in de keuze ; dat men bang is dat een gastoudergezin leuker is of dat ze zo'n oppasmoeder wel héél lief vinden en dat men kiest voor de iets minder leuke optie omdat het thuis dan automatisch leuker is ? Of kiest men echt echt écht héél eerlijk wat ze het beste voor hun kind vinden ?

Ik val niemand aan , hoor , maar ik heb zelf weleens aangeboden om 5 dagen op iemands kind te passen en dat was de reden dat ze toch voor een andere optie kozen .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Eowynn_ schreef op 10 januari 2008 @ 20:25:

Anidrama, ik ben ook op zoek naar een gastouder. Tot nu toe krijg ik reacties als ' ik ben moeder van 2 kindere, en ben tog thuis. Oppasen vin ik leuk, en heb ook veel ervaring. Wil wel 5 euro zwart'

.

mijn gastouder betaal ik niet zwart.....gaat via gastouderburo. ze krijgt 4,50 per uur per kind.

wij krijgen dus vrij veel nog terug viade belasting....daarom wil ik het ook niet zwart
Dat weet ik Anidrama, ik ben ook bezig om iemand via een gastouderbureau te zoeken, of om zelf iemand te zoeken en die dan in te schrijven bij het gastouderbureau. Zwart kan ik het niet betalen.

Maar het gaat me erom dat ik de ervaring heb dat gastouders jonge moeders zijn die zelf jonge kinderen hebben die geld willen verdienen met het feit dat ze toch thuis zijn en voor hun eigen kinderen zorgen en die van mij er dan even bij doen. En daar ben ik eigenlijk niet zo van gediend.
BGB ik ben juist blij dat mijn kids de gastouder leuk en lief vinden. zo gaan ze er met plezier naartoe..en ik met een gerust gevoel naar mn werk.

ik zou het wel weten als je hierzou wonen en het zou aanbieden op mijn kidste passen.super toch dat er zulke mensen zijn?
blijfgewoonbianca schreef op 10 januari 2008 @ 20:32:

[...]

Zou dat niet héél vaak ( of " soms " , voor mijn part ) meespelen in de keuze ; dat men bang is dat een gastoudergezin leuker is of dat ze zo'n oppasmoeder wel héél lief vinden en dat men kiest voor de iets minder leuke optie omdat het thuis dan automatisch leuker is ? Of kiest men echt echt écht héél eerlijk wat ze het beste voor hun kind vinden ?

Ik val niemand aan , hoor , maar ik heb zelf weleens aangeboden om 5 dagen op iemands kind te passen en dat was de reden dat ze toch voor een andere optie kozen .

Nee, ik ben echt niet bang dat een gastgezin leuker is. Wat wél meespeelt is dat mijn zoon nu eenmaal geen broertjes of zusjes heeft en geen vader heeft, en dat dat de realiteit is waarmee hij moet dealen. Ik vind dat ook niet "minder", dat speelt dus echt niet mee in mijn gevoel. Maar ik ben me er uiteraard wel van bewust - er zie dat ook gebeuren - dat kinderen nu eenmaal toch gaan vragen "heb jij geen papa?" of "heb jij geen oma?". Dat is bij ons geen issue, mijn zoon en ik doen daar beiden niet moeilijk over, het is zoals het is en we zijn gelukkig. Maar waar het op neerkomt is dat ik wil dat onze situatie voor mijn zoon "de normaal" is, dat zijn beeld van een gezin gevormd wordt door ONS gezin. Want dit ís nu eenmaal ons gezin.

Ik heb bijvoorbeeld ook homoseksuele kennissen met kinderen en die denken daar net zo over. Het klinkt leuk "meedraaien met een gewoon gezin" maar voor mijn kind en de kinderen van mijn kennissen is een gewoon gezin nu eenmaal niet vader die naar zijn werk gaat, moeder die thuis is, twee kinderen en een hond. Voor mijn kind is een "gewoon" gezin een mamma en hij en die mamma gaat naar haar werk en dan gaat hij lekker spelen met heel veel andere kinderen. En dat wil ik graag zo houden, dat dat zijn beeld van "gewoon" is.
Am Yisrael Chai!
Mijn zoontje gaat 2 dagen s'middags naar het KDV, maar o wat ben ik blij dat ze tot 18.30 open zijn! Stel dat het wat uitloopt hoef ik niet te haasten! :)
Eowynn_ schreef op 10 januari 2008 @ 20:41:

Dat weet ik Anidrama, ik ben ook bezig om iemand via een gastouderbureau te zoeken, of om zelf iemand te zoeken en die dan in te schrijven bij het gastouderbureau. Zwart kan ik het niet betalen.

Maar het gaat me erom dat ik de ervaring heb dat gastouders jonge moeders zijn die zelf jonge kinderen hebben die geld willen verdienen met het feit dat ze toch thuis zijn en voor hun eigen kinderen zorgen en die van mij er dan even bij doen. En daar ben ik eigenlijk niet zo van gediend.

tja ik ziedaar persoonlijk niet zon groot probleem in. maar moet zeggen dat mijn gastouder 30 isen 3 kidsheeft varieerend van 10 mnd tot 9 jaar.

zij vind het ook vooral gezellig voor haar zoontje van 10 mnd dat er een kindje bij komt om met hem te spelen.

niks mis mee...ze 'zorgt' goed voor mijn kids....en ik betaal relatiefweinig, ze iserg flexibel. perfect voor mij dus
P.S. Ik vind de creche ook echt niet minder leuk, ik vind een creche, en dat zou ik waarschijnlijk ook vinden als ik wél een twee-oudergezin was, want ik heb nooit iets anders overwogen dan een kdv, zelfs léuker. Benzelf ook een creche kind trouwens, dus misschien speelt dat mee.

Ik vind juist altijd dat kinderen die door oma of gastouder opgevangen worden of die een thuisblijvende moeder hebben zo'n saaie week lijken te hebben. Kijk, jij lijkt mij een hele leuke moeder als ik zo lees wat jij allemaal met je kinderen deed toen ze klein waren, maar als ik eerlijk ben heb ik bij een heleboel thuisblijvende moeders niet die indruk. Zelf zou ik trouwens ook niet zo'n leuke moeder zijn, hoor, dus het is geen aanval op thuisblijvende moeders. Ik heb gewoon niet zoveel fantasie wat dat betreft en ik ken ook bar weinig moeders die dat echt hebben.
Am Yisrael Chai!
jemig , Fash , wat doordacht :)

Maar meid, dat lijkt me op zich ook wel lastig om zo te denken ; elk kinderboekje / liedje / opzegversje kent een papa Beer én een mama Beer etc .

Nou denk ik dat er in een pleeggezin niet heel vaak een gastvader aanwezig is ( tenminste , bij geen-continu diensten ) , maar ik kan me er eerder iets bij voorstellen als je zou zeggen dat je het fijn vindt dat hij dát ook ziet dan dat je hem wil meegeven dat JULLIE gezin normaal is.......het is namelijk OOK normaal . Niet normal-er-der :)

Ik vind het al zo jammer dat er zo weinig kinderen opgevoed worden / les krijgen van mannen , omdat mannen anders zijn en anders doen . Niet beter , maar anders .
En nog een P.S. : ik ben ook niet zo bang voor het feit dat mijn zoon andere mensen heel lief vindt, hij is bijvoorbeeld ook echt dol op zijn vaste juf en heeft het daar de hele dag over. Hoe meer mensen die hij lief vindt, hoe beter wat mij betreft.
Am Yisrael Chai!
wat heet een saaie week voor een kind? mijn oudste gaat naar school...dusdaar heeft de gastouder alleen van 7 tot half 9 mee te doen.

de jongste gaat 2dagdelen naar de psz. en daarnaast issie thuisof gastoudergezin. lekker spelen, knutselen, naar kinderboerderij enzenz.

heb niet de indruk dat hijzelfhet saai vind...vermaakt zich prima

maar zo blijkt wel dat ieder zn mening heeft. iedereen doet wat haarzelf het beste lijkt.goed toch??? niet iedereen is hetzelfde...en heben dezelfde ideeen en wensen.

zou saai zijn he
Ik kan me voorstellen dat het in sommige gevallen lijkt alsof gastgezinnen het maar gemakkelijk verdienen ; of je nou ramen zeemt en op 1 , 2 of 3 kinderen past.....of je naar de buuf gaat voor een bakkie en je neemt er 1 , 2 of 3 mee , maakt ook niet meer uit .

Tuurlijk zeemde ik ook ramen toen ze klein waren , maar óf ze hielpen of ze lagen op bed , ik heb denk ik toch wel erg crechje gespeeld :)

vraagje ; want ik ben niet bekend met creche ; mogen kinderen daar bankhangen en zich verskrikkuluk vervelen ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven