explosief aantal scheidingen

12-01-2008 13:43 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
ROOSENDAAL - Het aantal paren dat na de feestdagen een advocaat heeft bezocht omdat zij willen scheiden, is dit jaar explosief toegenomen.

Opvallend is ook dat de ruziënde stellen niet hebben gewacht tot na de jaarwisseling, maar al direct na de kerstdagen de scheiding in gang hebben gezet.

Dat zegt Kyra Pijls, voorzitter van de vereniging Familierecht Advocaten en Scheidingsbemiddelaars (vFAS). Bij de vereniging zijn 850 kantoren aangesloten, die gezamenlijk vijftien- tot twintigduizend echtscheidingen per jaar behandelen.

Trendbreuk

Volgens Pijls is bij heel veel kantoren opgevallen dat er zoveel nieuwe aanmeldingen binnenkwamen in de twee dagen tussen kerst en het weekeinde.

"Het is een echte trendbreuk en als die zich doorzet spreken we over 10 tot 15 procent meer aanmeldingen dan andere jaren", aldus Pijls.

Huiselijk

Uit onderzoek van de vFAS is bekend dat er na de feestdagen en na de zomervakantie een duidelijke piek zichtbaar is in het aantal scheidingen. Dat komt doordat paren dan dagenlang dicht op elkaar hebben gezeten in een huiselijke omgeving.

"En dan ontdekken ze dat het niet meer gaat", aldus Pijls. Dat de kersttijd in 2007 lang duurde, is mogelijk een verklaring voor het opvallende aantal aanmeldingen direct na tweede kerstdag.

lekker , hoor , die feestdagen..........

O.o
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
grappig,

bij ons is het precies andersom. In de vakanties, en dus ook de kerstvakantie heb ik eindelijk weer eens tijd voor Meneer. Die is dan ook weer helemaal gelukkig.
goed voornemen?????????
Ik vind het nogal schokkend dat mensen in die dagen dus ineens de tijd hebben om te kijken naast wie ze op de bank zitten en dan opeens te bedenken " o, die vind ik eigenlijk helemaal niet meer zo leuk " . Of zouden de wederzijdse families er aan bijdragen ?
Misschien komt het wel doordat mensen steeds vaker nieuwe versieringen kopen voor in de boom en dat zo'n partner dan niet bij zo'n trent past ......
Is het ook niet zo dat veel mensen het uitzingen tot de feestdagen en pas ná de feestdagen de knuppel in het hoenderhok gooien, alles onder het mom van 'de goede sfeer niet bederven'?
Het is volgens mij niet zozeer dat ze dan ineens gaan kijken wie er naast ze op de bank zit. Echter het hele jaar door kan je redelijk langs elkaar heenleven. En allemaal je eigen ding doen. Allemaal tegelijk ineens een week thuis zijn (en dan niet op vakantie...maar in je eigen omgeving) is ineens iets heel anders. En juist met de feestdagen wordt van je geacht om 'de happy family' te zijn. Het besef kan dan wel heel hard aankomen dat je dat niet meer bent. En juist door het moeten ophouden van die schone schijn kan het besef ineens komen dat het allemaal zo rooskleurig niet meer is. En dat besef zal er ws al langer zijn, wordt echter meer bevestigd in die dagen. Voor mij klinkt het wel logisch.
fleurtje schreef op 12 januari 2008 @ 15:34:

Is het ook niet zo dat veel mensen het uitzingen tot de feestdagen en pas ná de feestdagen de knuppel in het hoenderhok gooien, alles onder het mom van 'de goede sfeer niet bederven'?
er waren nu juist opvallend veel aanvragen tussen kerst en oud-en-nieuw in .
.
Voor ons zijn de feestdagen en de vakanties juist heerlijk, eindelijk weer eens echt tijd voor elkaar. Genieten, want ik mis dat in de 'gewone' periodes juist.

We gaan die dagen dus echt niet verknallen door te ruzie"en of ons te gaan ergeren aan elkaar.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Zuss schreef op 12 januari 2008 @ 16:36:

Voor ons zijn de feestdagen en de vakanties juist heerlijk, eindelijk weer eens echt tijd voor elkaar. Genieten, want ik mis dat in de 'gewone' periodes juist.

We gaan die dagen dus echt niet verknallen door te ruzie"en of ons te gaan ergeren aan elkaar.
Heb jij ff mazzel...hoef je ook niet te scheiden X-D
Misschien wordt er wel veel vreemdgegaan in de periode voor en tijdens kerst? (Al die borrels op het werk enzo 8-P )
Of misschien heel praktisch: in de periode tussen kerst en oud en nieuw hebben veel mensen vrij en dus tijd om naar een advocaat te gaan. (Normaal hebben ze 't te druk en dan blijft zo'n scheiding maar liggen, haha!)
Wij deden het in het voorjaar. Dat was dus niet hip.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
Ikke1971 schreef op 12 januari 2008 @ 16:38:

[...]

Heb jij ff mazzel...hoef je ook niet te scheiden X-D
X-D
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
yasmijn schreef op 12 januari 2008 @ 17:09:

Wij deden het in het voorjaar. Dat was dus niet hip.
Wij in het najaar. Ook niet hip denk ik?
een goede zaak. weg met de mannen
Liv schreef op 12 januari 2008 @ 17:31:

[...]

Wij in het najaar. Ook niet hip denk ik?

Dan zijn we beiden niet hip. Wat nu?

We horen er niet bij!!
:-$ O shit ik heb het niet begrepen dan destijds....ik besloot in november dat ik wilde scheiden......vlak voor de feestdagen dus..

Maar ja..hoe kan je gezellig onder je kerstboom gaan zitten terwijl je toch al wil stoppen met de relatie?? ;-)
yasmijn schreef op 12 januari 2008 @ 18:05:

[...]

Dan zijn we beiden niet hip. Wat nu?

We horen er niet bij!!
Wij vormen gewoon ons eigen groepje X-D En natuurlijk wordt dat dan weer heel hip!
8-P
Het verbaast me eigenlijk niet zo, dat rond deze tijd juist veel scheidingen plaatsvinden. Ik heb het idee dat veel mensen überhaupt een Walt-Disney-idee hebben bij relaties. Dat het altijd rooskleurig en romantisch moet zijn, dat je eerst vecht om de ander je leuk te laten vinden, met veel listen en touwtrekken een relatie vormt, maar dat daarna zomaar een happily ever after scenario plaatsvindt.

En ook: Dat als dat h-e-a-idee niet vanzelf blijkt te ontstaan, of zelfs scheurtjes gaat krijgen na verloop van tijd, dat je dan doorgaat naar een volgend persoon. Want immers: Dan past het niet in het Walt-Disney-beeld en is dit dus blijkbaar niet die Enige Echte Ware Liefde die alles in je leven ineens goedmaakt. Hop, door naar de werkelijke prins. Hopelijk. Misschien...

En ja, kerst en Walt Disney, dat gaat toch goed samen. Gooi er een coca-cola gevoel bij, hoor de kerstliedjes, kijk naar een merci-reclame, snik mee met een gezinsdrama op tv, waar zoals het hoort alles weer goedkomt op kerstavond ...

Je mag wel van goeden huize komen om dat te evenaren met je eigen gezinnetje. Maar ja, als dat wel je maatstaf is....
Die feestdagen zijn natuurlijk de bekende druppel.

Vorig jaar zat je zo, het jaar daarvoor, en je moet er niet aan denken dat je volgend jaar wéér zo zal zitten.....dus: doorhakken die knoop!
Je mag wel van goeden huize komen om dat te evenaren

Nou, dan komen wij van hele goede huize. Want wij hebben eigenlijk altijd gezellige en knusse feestdagen, al 15 jaar lang. Het enige dat niet meewerkt is het weer want een witte kerst maakt de idylle pas echt compleet.
Wij hebben ook altijd erg knusse en fijne feestdagen eigenlijk, met elkaar én met familie. Maar wij vinden het ook erg snel fijn en knus als we samen zijn. Dat helpt natuurlijk.

Ik denk echter dat het bij veel mensen tegenwoordig niet genoeg meer is. Dat ze vergeten te kijken naar wat ze hebben, niet meer gelukkig kunnen zijn met iets bijzonders als een liefdevolle partner en een fijne familie. Dat ze júist teveel focussen op dat wat ze niet hebben, en dat alles dan als minder perfect aan hun relatie vinden.

En natuurlijk is er dan altijd wat te vinden. Want in films zijn mannen niet alleen mannen, maar zelfs prinsen. Zijn vrouwen niet alleen vrouwen, maar vooral ook perfect. Is het cadeautje onder de kerstboom geen bordspel, maar een diamanten ring. En als je rekent op externe factoren om jezelf én je relatie goed te laten voelen, zoals ik het idee heb dat het bij veel mensen werkt tegenwoordig, dan is fijn en knus vast moeilijk vast te houden, laat staan er van te kunnen genieten.

Lastig om duidelijk te maken wat ik bedoel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven