Kinderen
alle pijlers
Alcohol en roken tijdens zwangerschap...
zaterdag 25 augustus 2007 om 13:39
Ik maak me nogal kwaad eerlijk gezegd! Mijn vriend werkt in een restaurant en daar zat gisteravond een stelletje te eten.
Zij was duidelijk behoorlijk zwanger. Ze vertelden zelfs dat ze zaten te wachten totdat de weeen zouden beginnen, het was onderhand wel eens tijd vonden ze.
Ondertussen rookte mevrouw de ene peuk na de andere en dronk ze meerdere wijntjes.
Dat is waarom ik me kwaad maak! Misschien vinden jullie dat dat de keuze is van de persoon zelf, maar ik vind het praktisch crimineel om dat te doen terwijl je zwanger bent! Het is een ding dat je drinkt en rookt terwijl je niet zwanger bent, dat moet ieder voor zich weten, maar als je zwanger bent... ik vind dat je dan verantwoordelijk bent voor de gezondheid van je kindje en dat je het niet kunt maken om dergelijke dingen te doen.
Ik zag haar vanochtend lopen in de supermarkt en moest me inhouden om niet naar haar toe te gaan en haar te laten weten hoe ik erover dacht. Vind dat mensen die middelen gebruiken tijdens de zwangerschap geen kinderen zouden moeten krijgen. Hoe fanatiek dat ook klinkt, maar dat vind ik echt!
Ik ben benieuwd naar wat jullie er van vinden.
Zij was duidelijk behoorlijk zwanger. Ze vertelden zelfs dat ze zaten te wachten totdat de weeen zouden beginnen, het was onderhand wel eens tijd vonden ze.
Ondertussen rookte mevrouw de ene peuk na de andere en dronk ze meerdere wijntjes.
Dat is waarom ik me kwaad maak! Misschien vinden jullie dat dat de keuze is van de persoon zelf, maar ik vind het praktisch crimineel om dat te doen terwijl je zwanger bent! Het is een ding dat je drinkt en rookt terwijl je niet zwanger bent, dat moet ieder voor zich weten, maar als je zwanger bent... ik vind dat je dan verantwoordelijk bent voor de gezondheid van je kindje en dat je het niet kunt maken om dergelijke dingen te doen.
Ik zag haar vanochtend lopen in de supermarkt en moest me inhouden om niet naar haar toe te gaan en haar te laten weten hoe ik erover dacht. Vind dat mensen die middelen gebruiken tijdens de zwangerschap geen kinderen zouden moeten krijgen. Hoe fanatiek dat ook klinkt, maar dat vind ik echt!
Ik ben benieuwd naar wat jullie er van vinden.
dinsdag 28 augustus 2007 om 19:45
Wat belachelijk om flesvoeding over dezelfde kam te scheren als nicotine en alcohol. Heeft niets met elkaar te maken.
Ik vind er niets hypocriets aan om 9 maanden op je voeding en het gebruik van genotsmiddelen te letten. Dat doe je omdat je je lichaam tijdelijk deelt met je ongeboren kind. Zodra het kind geboren is heeft het geen last meer van jouw slechte gewoontes, tenzij je je kinderen regelmatig aan de rook blootstelt, ook daarvan zijn de risico's en de gevolgen aangetoond en dat moet je als weldenkende ouder dan ook niet op je geweten willen hebben.
Het is behoorlijk zwak om andere mensen af te branden die iets kunnen wat jij zelf niet kunt, namelijk 9 maanden lang je verslavingen de baas zijn. Wat iedereen na die 9 maanden doet moet 'ie zelf weten, zolang ongeboren en/of pasgeboren kinderen er maar geen last van hebben.
Ik vind er niets hypocriets aan om 9 maanden op je voeding en het gebruik van genotsmiddelen te letten. Dat doe je omdat je je lichaam tijdelijk deelt met je ongeboren kind. Zodra het kind geboren is heeft het geen last meer van jouw slechte gewoontes, tenzij je je kinderen regelmatig aan de rook blootstelt, ook daarvan zijn de risico's en de gevolgen aangetoond en dat moet je als weldenkende ouder dan ook niet op je geweten willen hebben.
Het is behoorlijk zwak om andere mensen af te branden die iets kunnen wat jij zelf niet kunt, namelijk 9 maanden lang je verslavingen de baas zijn. Wat iedereen na die 9 maanden doet moet 'ie zelf weten, zolang ongeboren en/of pasgeboren kinderen er maar geen last van hebben.
dinsdag 28 augustus 2007 om 20:12
dinsdag 28 augustus 2007 om 20:27
Voel je je aangevallen
Dat geldt niet alleen voor roken, dat geldt ook voor flesvoeding. Alleen bij flesvoeding draaien we de boel om, daar hebben we het over een verminderd risico bij borstvoeding, ipv een groter risico bij flesvoeding.
En dat het niks met elkaar te maken heeft: in de beide gevallen gaat het om de keuze die een (aanstaande) moeder maakt, in het belang (of ten koste van) de gezondheid van een kind dat zelf die keuze nog niet kan maken.
En ik zei het al eerder, een rokende zwangere, daar mag iedereen alles over roepen, maar een fles kunstvoeding en alle bijbehorende neveneffecten zijn algemeen geaccepteerd. Want tja, als moeder heb je al 9 maanden alles in het teken van je kind laten staan, daarna mag Friso (of Nutrilon, of Nutrimigen, of Kruidvat) dat doen. Want je wilt toch ook weer eens langer dan 3 uur van huis zonder lekkende tieten, zonder kolf of kind. Het is teveel moeite om je werk te onderbreken en tegen je collega's te zeggen, ik wil het beste voor mijn kind, dus ik ga even kolven. Na 9 maanden telt het gezondheidsaspect voor sommigen opeens niet meer, maar is het ego weer belangrijker.
Dát is wat ik hypocriet vind. Oordelen over een zwangere, maar owee als het over de gezondheid van een geboren kind gaat, en een moeder in haar eigen belang een keuze maakt die voor het kind iets minder gezond is.
Iedereen moet lekker zelf doen wat hij/zij wil. Dat doe ik ook. Maar een beetje relativeren bij een zwangerschap is zo gek nog niet.
dinsdag 28 augustus 2007 om 20:27
Overigens, hoe dom ik het ook vind dat mensen roken en drinken tijdens de zwangerschap, ik vind het nog véél dommer dat je veronderstelt wordt metéén te kunnen stoppen als je weet dat je zwanger bent. Want dat is zó bijzonder, dáár stop je wel voor. Zo werkt een verslaving niet helaas.
Ik was gelukkig al een aantal jaren gestopt met roken voordat ik zwanger werd, want voor een zwangerschap had ik het écht niet kunnen laten. Bijzonder die zwangerschap? Ja, bijzonder misselijk, bijzonder in paniek en bijzonder onzeker was ik. Genoeg redenen om zelfs na 2,5 jaar zónder sigaretten te snákken naar een peuk. En een baby in mijn buik? Dat geloofde ik écht pas toen die baby versgeperst op mijn buik lag. De hele zwangerschap vond ik dat zó onwerkelijk dat het écht niet genoeg reden was geweest om voor te stoppen.
Ik was gelukkig al een aantal jaren gestopt met roken voordat ik zwanger werd, want voor een zwangerschap had ik het écht niet kunnen laten. Bijzonder die zwangerschap? Ja, bijzonder misselijk, bijzonder in paniek en bijzonder onzeker was ik. Genoeg redenen om zelfs na 2,5 jaar zónder sigaretten te snákken naar een peuk. En een baby in mijn buik? Dat geloofde ik écht pas toen die baby versgeperst op mijn buik lag. De hele zwangerschap vond ik dat zó onwerkelijk dat het écht niet genoeg reden was geweest om voor te stoppen.
woensdag 29 augustus 2007 om 01:52
nou dat vind ik ook weer wat kort door de bocht, blijkbaar werkt dat voor jou zo, een zwangerschap, maar je kon toch ook de rauwmelkse kaasjes en de carpaccio laten staan vanaf een positieve test? En ik geloof onmiddellijk dat het zwaar is en moeilijk en lastig, maar ik vind het ook nogal kortzichtig om cinababy druppels te vergelijken met 3 glazen wijn drinken, er zal best alcohol in zitten, dat weet ik niet maar 3 druppels kan onmogelijk zoveel zijn als een halve fles wijn in je lichaam. En ik geloof ook dat je gek kan worden van alle verschillende adviezen en dat alle landen een ander advies hebben, maar je kan toch ook zelf dingen opzoeken? Ik vind echt tilalia, en dat meen ik, dat je een onvoorstelbare goede inbreng hebt op dit forum op het gebied van borstvoeding, maar daar weet je ook alle cijfers, risicoos en statistieken. Dan zou je die toch ook kunnen opzoeken voor alcohol gebruik? dat je die risicoos dan neemt is weer een ander verhaal, maar je moet ze niet bagataliseren. Ik ken de risicoos niet, ik weet niet hoe schadelijk het is, maar ik weet dat het schadelijk kan zijn en dat is genoeg. Ik weet ook niet hoe schadelijk 1 verkeerd broodje brie kan zijn, maar ook daar neem ik geen risico mee. Ik snap dat verschil niet zo.
woensdag 29 augustus 2007 om 05:33
Ik vind termen als walgelijk en crimineel en geen kinderen waard trouwens net zo walgelijk. Het is zo makkelijk om over anderen te oordelen en dan ook maar meteen met termen als walgelijk te strooien. Iedereen maakt keuzes en niet al die keuzes zijn de mijne, maar andersom kies ik ook dingen die anderen niet zullen begrijpen. Ik drink en rook niet tijdens de zwangerschap, vind dat ook moeilijk te begrijpen van anderen, maar ik sleep mijn kind van 11 maanden wel 10 uur het vliegtuig in omdat ik zo graag naar familie aan de andere kant van de wereld wil (vandaar de tijdstippen van mijn reacties). Ik gaf borstvoeding en snap vrouwen die argumenten gebruiken als, zo lastig met kraamvisite dus ik geef het maar niet, totaal niet, maar ik had wel haast met tweede zwangerschap m.a.g. dat de borstvoeding voor kind nr1 na 9 maanden op was. Kind heeft hier niet om gevraagd, zijn mijn eigen keuzes. Ik raakte bewust zwanger nadat ik vriend ongeveer 5 maanden kende en we samen op 50 vierkante meter woonden. Waarschijnlijk zullen heel veel mensen dit niet begrijpen en soms ook zelfs veroordelen. Het is zo makkelijk om te zeggen ik zou dit nooit doen of je bent walgelijk als je dat doet, waarmee je indirect suggereert dat je zelf een betere moeder / ouder bent, en dat is maar zeer de vraag...
woensdag 29 augustus 2007 om 09:25
Arwen, waarom denk je dat ik zo pro-bv ben? Ik moet al die slechte dingen toch een beetje goedmaken?
Zonder dollen, Ik weet ook wel dat 3 glazen wijn (op een hele avond he, doe nou niet net alsof ik ze achter elkaar binnen een kwartier naar binnen kieperde) niet het beste is voor je kind, maar op dat moment had ik er echt behoefte aan. Soms heb je het gewoon echt gehad met de thee en de spa rood. En ja, dan heb ik zwak vlees, dat klopt, dat zal je me niet horen ontkennen.
En nee, het is niet het beste voor je kind, maar het is ook niet het eind van de wereld. Als je al bijna klaar bent met zwanger zijn, ontwikkelt een kind echt niet van 3 wijntjes FAS.
Nog een keer: als je een glas acohol drinkt, komt dat niet direct met het volledige percentage bij je kind: je lichaam bewerkt het: als je 1 glas wijn van 11% drinkt (of een biertje, of een borrel), dan krijg je een bloedalcoholpromillage van 0,2. Die 0.2 komt bij je kind terecht, niet dat pure wijntje. Daarom vergelijk ik het met cinababy: daar zit ook bijna niks in qua alcohol, en dat geeft iedereen ook zonder problemen.
maandag 14 januari 2008 om 23:30
Ik heb niet de hele discussie gevolgd. Maar de titel maakt dat ik een berichtje plaats. Als secretaris van de FAS-stichting wil ik laten weten dat het verstandig is te kiezen voor een alcoholvrije zwangerschap. Wanneer je als zwangere drinkt is het percentage alcohol bij moeder en kind gelijk. De alcohol kan hersenbeschadigingen veroorzaken waarvan het kind zijn leven lang gevolgen kan ondervinden. De nederlandse gezondheidsraad geeft ook het advies geen alcohol te drinken, want geen enkele hoeveelheid alcohol is bewezen veilig te zijn. Meer weten: www.fasstichting.nl en www.9maandenalcoholvrij.nl
Fijne zwangerschap!
Fijne zwangerschap!