wat geef jij je kind voor producten met suiker?

15-01-2008 20:34 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is nog maar een jaar. Een redelijke eter als hij geen last heeft van tandjes, oorpijn of wat voor kinderkwaaltjes dan ook.

Zo af en toe verwen ik hem met een boterham met chocopasta, of een stukje suikerbrood, wat vla in plaats van yoghurt. Ik werd daar door een vriendin heel raar op aangekeken. Hij is nog te klein voor "echt" snoep maar hij snoept ook weleens een likje slagroom mee als ik chocomelk met slagroom heb ofzo. Ook wil ik later niet te moeilijk doen over snoepen, volgens mij creer je dan alleen maar kinderen die er heel erg belust op zijn om het zo maar te zeggen.

Ik zie zelf het probleem niet zo, en ben niet van plan om mijn zoon praktisch suikerloos op te voeden. Ben wel benieuwd naar jullie mening hierin. Voed je je kind zoveel mogelijk zonder suiker op? Waarom wel? Of waarom juist niet?
Ik heb nog niet alle reacties gelezen, maar ik ben dus ook zo'n "frik" van wie suiker nog niet mag, of zo min mogelijk. (maar dat wist Krokus al, hihi)

Ik heb zelf overgewicht en mocht vroeger niet eens snoep, dus het is niet zo dat ik het mijn dochter ga verbieden. Maar zolang ze nog niet weet dat chocopasta lekkerder is dan smeerkaas, krijgt ze het nog niet. En dat geldt ook voor snoepjes en chips. Zolang ze nog niet weet dat een lange vinger lekkerder is dan een soepstengel, krijgt ze die lange vinger niet.

Met haar verjaardag kreeg ze wel een heerlijk stuk taart wat ze helemaal opgegeten heeft. Daarna heb ik haar niks snoeperigs meer gegeven.

Ze krijgt overigens wel diksap (met alleen fruitsuikers erin), appelstroop en ik heb ergens jam vandaan gehaald waar geen toegevoegde suikers inzitten, dus dat krijgt ze ook. Het is dus niet zo dat ze nooit wat zoets te eten krijgt.

Ze eet hartstikke goed, brood, fruit, rijst, aardappelen, groenten etc etc. Snoep heeft ze nog niet nodig, ze vraagt er niet om want ze kent het niet en in haar omgeving (opa's en oma's etc) wordt rekening gehouden met onze wensen hieromtrent.
Heu Krokus,

Mijn zoon krijgt zo min mogelijk suikers, hij eet wel koekjes (kinderkoekjes) en krijgt als toetje yoghurt met diksap. Voor de rest niks, geen zoet beleg (2 boterhammen, 1 met smeerkaas of zo, de ander zonder iets of alleen boter). Qua drinken krijgt hij alleen diksap, water, melk of thee.

Mijn visie is dat zolang hij dit gewoon lekker vindt (en dat vindt ie, anders zou hij het niet eten) ga ik hem niet 'verwennen' met zoetigheden. We laten hem vaak kennismaken met nieuwe dingen, roggebrood, vleeswaren, verschillende groenten, fruit en kruiden.

Ik moet wel zeggen dat ik een hele makkelijke en goede eter heb, hij lust alles behalve gewone yoghurt. Ik ga hem niet plagen met dingen die hij niet lekker vindt maar ik wil ook geen kind wat later alleen maar zoete dingen wil.
Brood met niks? Je bedoelt toch niet dat hij een droge boterham krijgt?
Als ik de reacties zo eens lees, word ik een beetje kriegelig van mensen die het hebben over vroeger en hoe normaal het toen was om met 6 weken al liga met sinaasappelsap te krijgen. Tsja, dat kreeg ik idd ook, evenals mijn zusje en veel van mijn generatiegenoten. Maar is dat ook niet de generatie waarin veel mensen last hebben van allergieen e.d.? Ik ben bewust begonnen met bijvoeden vanaf 6 maanden, evenals veel andere moeders, ben benieuwd wat de effecten hiervan zijn over een jaar of 20.

Over het feit dat sommigens het zielig vinden dat volwassenen bv taart eten en de kinderen niet. Tsja, dat is in mijn ogen inherent aan kind zijn. Als kind heb je andere dingen die als volwassen weer niet mogen. (Zoals ballenbakken bij Ikea enzo). Kinderen hebben de geneugten rondom taart nog tegoed, helaas moet ik lijdzaam toezien hoe kleine kinderen wel lol hebben op de glijbaan en ik niet! :-P
sunlight schreef op 17 januari 2008 @ 12:25:

Brood met niks? Je bedoelt toch niet dat hij een droge boterham krijgt?
Hihi, ja, dat bedoel ik wel, gewoon een kale boterham. Heerlijk toch!
Annie Ooi schreef op 17 januari 2008 @ 12:31:

Als ik de reacties zo eens lees, word ik een beetje kriegelig van mensen die het hebben over vroeger en hoe normaal het toen was om met 6 weken al liga met sinaasappelsap te krijgen. Tsja, dat kreeg ik idd ook, evenals mijn zusje en veel van mijn generatiegenoten. Maar is dat ook niet de generatie waarin veel mensen last hebben van allergieen e.d.? Ik ben bewust begonnen met bijvoeden vanaf 6 maanden, evenals veel andere moeders, ben benieuwd wat de effecten hiervan zijn over een jaar of 20.

Djies, dat was gegein. Het gaat hier helemaal niet over bijvoeden of je kind volproppen met snoep vanaf zes weken.
Dat van liga was zoals Star al aangeeft gewoon gein natuurlijk.

Ik vind een droge boterham moeten eten eigenlijk zielig. Een droge volkorenboterham is moeilijk weg te krijgen, voor mij al, laat staan voor een klein kind. Maar goed, ieder zijn meug.
En kinderkoekjes zitten net zo goed vol met ongein. Je kan beter een Digestive van Verkade nemen, veel 'beter' dan die kinderkoekjes.
Overigens, toen de Mac nog een ballenbak had, ben ik er altijd gewoon lekker ingedoken. Duurt gemiddeld 20 minuten voordat je er uitgekickt wordt door een medewerker. Zoon mocht er dan wel inblijven.
Ik las 'toen de Mac nog een prullenbak had' :rofl:
nee als ik bij de mac ben eet ik alles van die bestelde slechte berg op, en dan zit ik echt vol Star X-D
Vraag voor de mensen die erg letten op de suikerinname van kind omdat kind te dik is of dreigt te worden:

Hoe doen jullie dat met voldoende beweging? Ga je er vaak met je kind op uit, wordt er veel door het bos/park/straat gerend/geskate/gefietst? Of is dit moeilijker te bewerkstelligen dan puur het eten in de gaten houden.

Als je namelijk nu al je kind op dieet zet, lijkt mij dat hun stofwisseling niet goed op gang komt. Niet dat je met letten op suiker al van een dieet kunt spreken, maar toch. Je onthoudt je kind eten omdat het te dik is. Ga je er dan ook een uur mee bewegen?
Hahaha, zo'n reactie had ik al verwacht, dat je het zielig zou vinden. Maar ik vind het niet zielig, hij smikkeld hem helemaal zelf op. De rest geef ik gewoon zelf nog met een vorkje ofzo.

Ik snap dat de hele discussie niet over bijvoeden gaat, het was alleen iets wat ik me afvroeg.

Sunlight, je brengt me wel op een idee qua ballenbak, in het ergste geval sturen ze je alleen weg, hahahaha! Misschien dat ik de volgende keer er ook maar eens gewoon in duik!
allis schreef op 17 januari 2008 @ 13:01:

Als je namelijk nu al je kind op dieet zet, lijkt mij dat hun stofwisseling niet goed op gang komt. Niet dat je met letten op suiker al van een dieet kunt spreken, maar toch. Je onthoudt je kind eten omdat het te dik is. Ga je er dan ook een uur mee bewegen?

Ik onthoud mijn kind zeker geen eten, ik geef alleen alternatieven waar minder suikers inzetten. Tis niet dat mijn kind alleen maar op water en brood leeft, hahahaha!

:-P
Annie Ooi schreef op 17 januari 2008 @ 13:03:

Hahaha, zo'n reactie had ik al verwacht, dat je het zielig zou vinden. Maar ik vind het niet zielig, hij smikkeld hem helemaal zelf op. De rest geef ik gewoon zelf nog met een vorkje ofzo.

Ik snap dat de hele discussie niet over bijvoeden gaat, het was alleen iets wat ik me afvroeg.

Sunlight, je brengt me wel op een idee qua ballenbak, in het ergste geval sturen ze je alleen weg, hahahaha! Misschien dat ik de volgende keer er ook maar eens gewoon in duik!

Tja, van iemand die niet zo moeilijk is in beleg en snoepje/koekje kan je dat idd verwachten die reactie. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik mn kind droog brood zou voorschotelen...

Maar nogmaals, smaken verschillen.

Die ballenbak ben je te laat mee, de ballenbakken bij de Mac zijn weg X-D en die in de Ikea kom je als ouder niet in....Pure pesterij natuurlijk voor de ouders.

Ik ben echt maar vier keer weggestuurd, vaker zal t geweest zijn ;-)

Maar als je ooit een alternatieve ballenbak tegenkomt in de Trendhopper oid, meld het dan ajb even ;-)
Dat is beloofd Sunlight!!!

Ach weet je, mijn menneke moet nog 1 worden, tweede is op komst, die kan ik altijd nog verpesten met van alles toch!!!! X-D

Nu, ik ga die kleine maar eens wat te eten geven!
Zolang kinderen nog jong zijn eten ze nog gewoon datgene wat jij wil als ouder. Zo kregen ze bij mij toen ze klein waren alleen maar borstvoeding, daar houd ik ze nu niet meer tevreden mee X-D .Toen ze bij mij onder de 1 waren aten ze ook met smaak een boterham zonder beleg, maar ook dat houdt op een gegeven moment vanzelf op. Net als yoghurt zonder iets, al moet ik bekennen dat ze dat hier in huis nooit gelust hebben (ik lust zelf ook geen magere yoghurt, wel die lekkere volle trouwens).

Annie Ooi, ik kan er niets aan doen, maar ik vind het dus echt raar als ouders op een verjaardag taart eten en kinderen (vanaf een jaar of 2-3) dan afgescheept worden met een cracker of een rijstewafel (wat de meesten dus echt minder lekker vinden). Ik vind het logisch dat je een kind geen alcohol of cafeïne geeft, gewoon omdat dat geen geschikte stoffen zijn voor een kind. Maar zelf wel aan de slagroom en een kind niet op een feestelijke gelegenheid, dat vind ik dus echt raar.

Kindje van vriendin van mij krijgt ook geen suiker. Kind is nu 3.5 jaar en kreeg pas bij een dagje dierentuin ook geen portie poffertjes (andere kinderen wel) en geen ijsje. Dat vind ik dus écht sneu. Dat je je kind op gewone dagen gecontroleerd laat eten, okay, maar maak dan ook af en toe een uitzondering. Is geen aanval op posters hier hoor, maar een persoonlijke frustatie die ik even kwijt moest, want ik vond dit echt sneu voor het meisje (alle kinderen aan de poffers en zij kreeg 2 rijstewafels.
Anky, ben het helemaal met je eens. 3,5 en dan nog geen poffertjes is mij ook te gek, ik kan me zelfs nog dingen vanaf die leeftijd herinneren. Je bent tegen die tijd al behoorlijk bewust van alles om je heen. Maar tot een jaar of 2 vind ik het niet raar om daar rekening mee te houden. Het is misschien ook de manier waarop het aangepakt wordt. Een kind zomaar afschepen met een doodje rozijntjes is idd zielig. Maar je kan er ook een leuke trakatie van maken ofzo!
Toch vind ik het raar dat een kindje bijna altijd standaard een taart op zijn eerste verjaardag krijgt en dan vervolgens op andermans verjaardag nooit meer een stukje taart krijgt tot hij of zij boven de 2 is. Of snap ik t niet en krijgt zo'n kindje dan met zijn eerste verjaardag ook geen taart?
Ha, wat zalig om te lezen dat ik absoluut niet de enige ben die zich niet zo druk maakt om de snoep/koek inname van zoon.

Naar mijn idee ga ik er heul normaal mee om. Zoon is net 2 en lust alles, en al helemaal hele lekkere dingen. X-D . Hij mag erg veel, maar ik probeer er wel op te letten. Hij houdt bijvoorbeeld heel erg van drinken, niet perse door de dorst, maar gewoon om de lekkerheid. Hij krijgt dus maar max 2 bekertjes limo per dag, de rest water of thee (zonder suiker) dat drinkt ie net zo goed op, dus de limo is puur voor de lekkerheid. Ga hem natuurlijk niet alleen maar water geven. (overigens sinds kort gewoon van die goedkope limonade met zo'n geinig kleurtje ipv roosvicee) :rolling:

Hij eet sowieso 1 stuk fruit per dag, sowieso 2 boterhammen (met vlees als favoriet, of pindakaas of appelstroop). Als tussendoortje geef ik hem van alles. Hij lust graag rozijntjes, en dat geef ik met een gerust hart natuurlijk. Hij is dol op soepstengels, ook niks mis mee, plakjes kaas wordt hij idioot blij van; doodgewone maria kaakjes is hij fan van en ontbijtkoek krijgt ie in grootverpakking van zijn oma. Maar ontbijtkoek vind ik ook altijd geen-koek. (lala)

Omdat hij dus altijd normaal en gezond eet, vind ik er helegaar niks ergs aan, om hem af en toe te verwennen met een bakje nibbits, of een chocokoekje, of een hapje van mijn koek/taart/chocola. Dat gezichtje van hem dan... vind ik echt genieten. En altijd maar kleine hapjes.. prima toch.

Als hij bij een winkel wat krijgt aangeboden, mag hij altijd. Hij eet net zo lief een plakje kaas als een spekkie, en ik vind het allemaal best.

Cola zou ik nooit geven, dat vind ik geen kinder-drinken. Extra-zoet-lekkere limonade vind ik dan veel beter. (ook al is dat ook suiker en zoet enzo, dat voelt anders).

Als toetje eet hij yoghurt, danoontje of vruchtenkwark, maakt me niks uit.

Ik ben veel banger dat het zo'n gier-kind wordt dat als een waanzinnige met graai-handen op de chips afstormt bij een ander, (wat ik dus ook wil voorkomen, chips= feest, maar het is dus best af en toe feest) dan dat ik bang ben dat hij een keer een spekkie eet.

Overigens kan ik zoon werkelijk niet blijer maken, dan hem een bak met olijven en feta voor te zetten.

O.o Haha, heerlijk toch.
Over dik 2 weken is de allereerste verjaardag van mijn zoon en ik hoop hem dan lekker te zien genieten van eigengemaakte kwarktaart. Ik maak ook graag chocoladetaart, maar die is echt alleen geschikt voor die-hard chocofreaks.
maar waarom mag hij dan wel op zn eigen verjaardag een stukje taart en op bijv. papa's verjaardag niet? dat snapt zo'n kind dan toch ook niet?

Ik ben trouwens een die hard chocofreak, dus ik houd me aanbevolen, ook voor t recept X-D
Naaaaa slagroomtaart hoor op de eerste verjaardag X-D

En voor mama chocotaart inderdaad ;-)
ik vind die chocomoussetaart van de Appie zo godsgruwelijk lekker... :-$

ik hoop altijd dat mensen die niet nemen op de verjaardagen, zodat ik een heleboel overhoud en zelf kan opeten X-D

helaas vindt zoon m ook heeeeerlijk :-( dus blijft er minder voor mama over...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven