Werk & Studie
alle pijlers
Werken tijdens de lunchpauze?
zondag 20 januari 2008 om 17:09
Ik heb op mijn werk altijd een half uur lunchpauze, deze wordt niet doorbetaald.
Nu verwacht mijn baas niet alleen dat ik de draagbare telefoon meeneem naar de koffiekamer als ik pauze heb, maar ook dat ik klanten dan direct help (in plaats van ze te vragen later terug te bellen) dus dat ik dan terugga naar mijn computer en de afspraak maak of de vraag beantwoord.
Eerder hoefden we nooit een telefoon mee te nemen als we de ruimte verlieten, later kregen we een draagbaar toestel dat overal mee naartoe moest, maar tijdens de pauze mochten we klanten wel vragen later terug te bellen, het ging om bereikbaarheid.
Ik vind de nieuwe regel belachelijk, dit betekent dus eigenlijk dat ik in mijn lunchpauze doorwerk zonder ervoor betaald te worden of zonder eerder naar huis te mogen. Zo kan ik niet rustig eten en moet ik steeds opstaan om naar mijn werkplek te gaan of ik moet lunchen bij mijn werkplek en heb ik dus eigenlijk geen echte lunchpauze meer.
Wat vinden jullie hiervan? Mag een baas zomaar op deze manier van je verwachten dat je in je lunchpauze doorwerkt zonder dat daar iets tegenover staat? Mag ik dit weigeren?
Nu verwacht mijn baas niet alleen dat ik de draagbare telefoon meeneem naar de koffiekamer als ik pauze heb, maar ook dat ik klanten dan direct help (in plaats van ze te vragen later terug te bellen) dus dat ik dan terugga naar mijn computer en de afspraak maak of de vraag beantwoord.
Eerder hoefden we nooit een telefoon mee te nemen als we de ruimte verlieten, later kregen we een draagbaar toestel dat overal mee naartoe moest, maar tijdens de pauze mochten we klanten wel vragen later terug te bellen, het ging om bereikbaarheid.
Ik vind de nieuwe regel belachelijk, dit betekent dus eigenlijk dat ik in mijn lunchpauze doorwerk zonder ervoor betaald te worden of zonder eerder naar huis te mogen. Zo kan ik niet rustig eten en moet ik steeds opstaan om naar mijn werkplek te gaan of ik moet lunchen bij mijn werkplek en heb ik dus eigenlijk geen echte lunchpauze meer.
Wat vinden jullie hiervan? Mag een baas zomaar op deze manier van je verwachten dat je in je lunchpauze doorwerkt zonder dat daar iets tegenover staat? Mag ik dit weigeren?
zondag 20 januari 2008 om 17:23
Formeel heb je, afhankelijk van de duur van je werkdag, recht op een bepaalde periode ononderbroken pauze. Hoe je deze pauze doorbrengt is aan jou. Desgewenst ga je dus fijn een half uurtje buiten wandelen. Binnen jullie organisatie is ongetwijfeld een afdeling personeelszaken. Het lijkt me verstandig om contact op te nemen met een personeelsfunctionaris en advies in te winnen over mogelijke oplossingen voor dit probleem. Succes daarbij.
zondag 20 januari 2008 om 17:23
Zolang je na een telefoontje gewoon terug kan gaan naar je boterham en in totaal gewoon wel pauze hebt, is het toch niet zo'n probleem? Ik heb zelf ook een paar jaar een bijbaantje in de zorg gehad en het was bij ons vrij normaal dat je -ook tijdens je pauze- bijsprong als het nodig was.
Kun je ipv hard weigeren niet met een paar alternatieven komen? Telefoontjes doorgeven aan een collega van een andere afdeling bijvoorbeeld. Of een antwoordapparaat dat aangeeft dat jullie over een half uur weer bereikbaar zijn met een spoednummer waarop je in geval van nood wel bereikt kan worden?
Kun je ipv hard weigeren niet met een paar alternatieven komen? Telefoontjes doorgeven aan een collega van een andere afdeling bijvoorbeeld. Of een antwoordapparaat dat aangeeft dat jullie over een half uur weer bereikbaar zijn met een spoednummer waarop je in geval van nood wel bereikt kan worden?
Dat zeg ik....
zondag 20 januari 2008 om 17:47
Het punt is dat ik soms zoveel telefoon heb tijdens de pauze dat de pauze dan alweer om is voor ik mijn boterhammen op heb.
Telefoon doorgeven aan een andere afdeling komt op hetzelfde neer als dat ik zelf zou vragen of ze later terug willen bellen (de oude situatie dus) omdat een andere afdeling niet in ons afsprakensysteem kan en vaak ook niet veel met de vragen kan. Antwoordapparaat heb ik al eerder aagegeven maar dat werd niet klantvriendelijk gevonden.
Ik zou het op zich geen ramp vinden om tijdens mijn pauze te werken, als deze pauze dan doorbetaald wordt of als ik een half uur eerder naar huis mag. Dit werd onflexibel, overdreven en onnodig gevonden.
Ik vind het vooral raar dat deze regel in al die tijd dat ik daar werk (ruim 7 jaar) er nooit is geweest, maar dat ze nu kennelijk verwachten dat je zonder tegenprestatie van hun kant zonder morren je lunchpauze inlevert.
Een incidentele noodsituatie vind ik een ander verhaal, natuurlijk spring ik dan bij en hoor je mij niet zeuren over een pauze.
zondag 20 januari 2008 om 18:25
http://www.abvakabofnv.nl/
even klikken op CAO en dan op ziekenhuizen, kun je de cao tekst opvragen.
Over pauzes staat het volgende:
Artikel 6.10. Pauzes
1. Binnen elke dagelijkse diensttijd wordt gelegenheid voor twee koffie-/theepauzes gegeven, te
weten éénmaal per ochtend, middag, avond of nacht.
2. Koffie- en theepauzes, die minder dan een kwartier duren, worden als werktijd aangemerkt.
3. Indien pauzes vijftien minuten of langer duren en als eigen tijd worden aangemerkt, dient
onafgebroken rust tijdens deze pauzes te zijn gewaarborgd.
Staat op pagina 34 van de tekst.
even klikken op CAO en dan op ziekenhuizen, kun je de cao tekst opvragen.
Over pauzes staat het volgende:
Artikel 6.10. Pauzes
1. Binnen elke dagelijkse diensttijd wordt gelegenheid voor twee koffie-/theepauzes gegeven, te
weten éénmaal per ochtend, middag, avond of nacht.
2. Koffie- en theepauzes, die minder dan een kwartier duren, worden als werktijd aangemerkt.
3. Indien pauzes vijftien minuten of langer duren en als eigen tijd worden aangemerkt, dient
onafgebroken rust tijdens deze pauzes te zijn gewaarborgd.
Staat op pagina 34 van de tekst.
zondag 20 januari 2008 om 20:29
Je baas kan en mag dit niet van je verwachten. Je kan zwart op wit aantonen dat je in je recht staat en dat zou ik ook zeker doen. Straks gaat je baas nog meer regeltjes buigen.
Ik zou het eerst opnemen met personeelszaken inderdaad, en dan (bij voorkeur samen met collega's) alternatieven aandragen om enigszins aan je baas zijn wensen te kunnen voldoen, maar wel zo dat jij je pauze terug hebt.
In de tussentijd zou ik heen en weer lopen naar mijn boterhammen net zo lang tot ik ze op heb. Dat je zoveel moet doen in je pauze dat je niet eens fatsoenlijk kan zitten en eten vind ik belachelijk.
Ik zou het eerst opnemen met personeelszaken inderdaad, en dan (bij voorkeur samen met collega's) alternatieven aandragen om enigszins aan je baas zijn wensen te kunnen voldoen, maar wel zo dat jij je pauze terug hebt.
In de tussentijd zou ik heen en weer lopen naar mijn boterhammen net zo lang tot ik ze op heb. Dat je zoveel moet doen in je pauze dat je niet eens fatsoenlijk kan zitten en eten vind ik belachelijk.
maandag 21 januari 2008 om 11:16
Daarom ga ik vaak in mijn pauze naar buiten, want als ik bij ons in de kantine ga zitten heb ik idd de kans dat ik daar gestoord wordt en ik haat het om gestoord te worden als ik aan het eten ben.
Verder werk ik als het druk is wel door in de pauze maar dan kan ik ook op een andere dag als het rustiger is weer eerder naar huis of een langere pauze nemen want ik ben gezegend met een systeem van flexibele werkuren. Ben daar echt blij mee want ik besef dat dit niet altijd kan.
Ik ben een keer ergens vertrokken omdat ik altijd in de pauze alle telefoontjes moest doen tussen het eten door, was een enorme stressbaan en het is ook nog zo dat veel particulieren juist in de pauze bellen want dan hebben ze zelf pauze en dus tijd om te bellen
Verder werk ik als het druk is wel door in de pauze maar dan kan ik ook op een andere dag als het rustiger is weer eerder naar huis of een langere pauze nemen want ik ben gezegend met een systeem van flexibele werkuren. Ben daar echt blij mee want ik besef dat dit niet altijd kan.
Ik ben een keer ergens vertrokken omdat ik altijd in de pauze alle telefoontjes moest doen tussen het eten door, was een enorme stressbaan en het is ook nog zo dat veel particulieren juist in de pauze bellen want dan hebben ze zelf pauze en dus tijd om te bellen
maandag 21 januari 2008 om 11:48
Ik zou het bespreekbaar maken, en dat betekent ook niet direct heel hoog van de toren blazen, maar juist rustig uitleggen wat het probleem voor jou is.
Houdt eens een paar dagen bij hoe vaak je wordt gestoord in je pauze. Jouw leidinggevende heeft daar waarschijnlijk geen enkel benul van. Vervolgens kun je aangeven dat je best flexibel bent en ook wilt zijn, maar dat het aantal telefoontjes buiten proportie is en dat jij daardoor niet aan lunchen toekomt.
Mocht je leidinggevende niet gevoelig zijn voor deze argumenten, dan kun je de CAO in de strijd gooien en aangeven dat het kiezen of delen is, of je lunchpauze wordt werktijd, of er wordt niet gewerkt in de lunchpauze (met uitzondering van noodgevallen).
Houdt eens een paar dagen bij hoe vaak je wordt gestoord in je pauze. Jouw leidinggevende heeft daar waarschijnlijk geen enkel benul van. Vervolgens kun je aangeven dat je best flexibel bent en ook wilt zijn, maar dat het aantal telefoontjes buiten proportie is en dat jij daardoor niet aan lunchen toekomt.
Mocht je leidinggevende niet gevoelig zijn voor deze argumenten, dan kun je de CAO in de strijd gooien en aangeven dat het kiezen of delen is, of je lunchpauze wordt werktijd, of er wordt niet gewerkt in de lunchpauze (met uitzondering van noodgevallen).
maandag 21 januari 2008 om 17:48
Ik zou niet al te fel reageren, maar er wel iets van zeggen, zeker als je vaak en veel telefoon krijgt in je pauze. Dit zijn typisch van die dingen waarvan een bedrijf zegt: ach, doe niet zo moeilijk, je moet flexibel zijn, etc. Maar stel je voor dat jij ineeens aankondigt dat je voortaan zomaar elke dag een half uur eerder naar huis gaat. Dan zijn zij toch ook niet ineens flexibel, of wel soms? Natuurlijk moet je wel flexibel zijn als er een keer een collega ziek is, of een calamiteit of zo, maar niet zo structureel vind ik. Bij ons hebben ze ook wel eens ineens besloten om 2,5 vrije dag te schrappen (dies natalis, 5 mei, en je eigen verjaardag). Als argument: ja, die hebben heel veel mensen niet vrij. Dat is ook zo, maar ik had ze wel vrij, en ik vind zo maar 2,5 dag vrij minder per jaar best een aardige wijziging. Ze hopen gewoon dat niemand op dit soort dingen reageert.