Kinderen
alle pijlers
Probleem met plaatsing KDV - wat vinden jullie?
maandag 21 januari 2008 om 10:14
Goeiemorgen iedereen,
Ik heb een conflict met een kinderdagverblijf, en zou graag jullie mening hierover horen. Ons zoontje van net 2 gaat sinds begin vorig jaar twee ochtenden naar een KDV. Toen ik zwanger werd van nummer 2 heb ik bij drie maanden zwangerschap om plaatsing voor haar gevraagd voor dezelfde twee ochtenden. Daar heb ik toen een bevestiging van gekregen, maar een aanbod bleef uit. Ik maakte me hierom geen zorgen, tot ik hoorde dat een andere moeder van de zwangerschapsgym waar ik toen aan deelnam al wel een aanbod had gekregen voor haar tweede, op hetzelfde KDV. Ik ben toen gaan bellen en kreeg te horen dat men nog niet bezig was met de planning voor de maand waarin mijn nummer 2 geplaatst zou moeten worden. Beetje vreemd natuurlijk, omdat ik al van het aanbod van de andere moeder had gehoord, maar goed, toch weer afwachten. Toen ik een maand later nog niets had gehoord, heb ik weer gebeld en toen kreeg ik min of meer te horen dat plaatsing voor halve dagen niet langer kon. Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk is, overduidelijk vanwege het bellen van mijn kant, een brief naar alle ouders gestuurd met kinderen die halve dagen het KDV bezoeken waarin stond dat halve dagen niet meer aangeboden. Ja, een overgangsregeling van een paar maanden is nog mogelijk, maar verder mogen we het uitzoeken eigenlijk. Mijn vraag aan jullie is: kan dit zomaar? Had het KDV ons daar niet veel eerder over moeten informeren? En hebben ze eigenlijk niet de (morele) plicht om (als dat mogelijk is, en dat is het, want de overweging is puur financieel hier: er zijn weer voldoende aanmeldingen, dus willen ze van de halve dagen af) een tweede kindje op hetzelfde tijdstip te plaatsen als het eerste? Ik hoor graag wat jullie ervan vinden, en of er mensen zijn met dezelfde ervaring? (overigens heb ik nu, vijf weken voor ik weer aan het werk moet, nog steeds geen aanbod gekregen, ook niet voor een overgangsregeling)
Ik heb een conflict met een kinderdagverblijf, en zou graag jullie mening hierover horen. Ons zoontje van net 2 gaat sinds begin vorig jaar twee ochtenden naar een KDV. Toen ik zwanger werd van nummer 2 heb ik bij drie maanden zwangerschap om plaatsing voor haar gevraagd voor dezelfde twee ochtenden. Daar heb ik toen een bevestiging van gekregen, maar een aanbod bleef uit. Ik maakte me hierom geen zorgen, tot ik hoorde dat een andere moeder van de zwangerschapsgym waar ik toen aan deelnam al wel een aanbod had gekregen voor haar tweede, op hetzelfde KDV. Ik ben toen gaan bellen en kreeg te horen dat men nog niet bezig was met de planning voor de maand waarin mijn nummer 2 geplaatst zou moeten worden. Beetje vreemd natuurlijk, omdat ik al van het aanbod van de andere moeder had gehoord, maar goed, toch weer afwachten. Toen ik een maand later nog niets had gehoord, heb ik weer gebeld en toen kreeg ik min of meer te horen dat plaatsing voor halve dagen niet langer kon. Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk is, overduidelijk vanwege het bellen van mijn kant, een brief naar alle ouders gestuurd met kinderen die halve dagen het KDV bezoeken waarin stond dat halve dagen niet meer aangeboden. Ja, een overgangsregeling van een paar maanden is nog mogelijk, maar verder mogen we het uitzoeken eigenlijk. Mijn vraag aan jullie is: kan dit zomaar? Had het KDV ons daar niet veel eerder over moeten informeren? En hebben ze eigenlijk niet de (morele) plicht om (als dat mogelijk is, en dat is het, want de overweging is puur financieel hier: er zijn weer voldoende aanmeldingen, dus willen ze van de halve dagen af) een tweede kindje op hetzelfde tijdstip te plaatsen als het eerste? Ik hoor graag wat jullie ervan vinden, en of er mensen zijn met dezelfde ervaring? (overigens heb ik nu, vijf weken voor ik weer aan het werk moet, nog steeds geen aanbod gekregen, ook niet voor een overgangsregeling)
dinsdag 22 januari 2008 om 14:02
Anna-Julie: Ook in Den Haag zijn er mega wachtlijsten en heb me daar natuurlijk niet meteen ingeschreven vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger was (hier in utrecht dus wel) en maak dus ook daar weinig kans. Gast ouder heb ik ook aan gedacht en is nog mijn laatste optie.
Vind het gewoon raar dat er nog steeds zulke wachtlijsten zijn en daar niks aan veranderd wordt (ik dacht dat het zo hoog op de agenda van de heren in den haag stond) Maar je begrijpt dat als je een dergelijk nijpend probleem hebt (ik moet toch echt werken binnenkort, maar hoe dan?) dat een topic onderwerp als deze een beetje in het verkeerde keelgat schiet? Wil niet zeggen dat ik hoop dat ze snel een oplossing vind voor het probleem, net als ik.
Vind het gewoon raar dat er nog steeds zulke wachtlijsten zijn en daar niks aan veranderd wordt (ik dacht dat het zo hoog op de agenda van de heren in den haag stond) Maar je begrijpt dat als je een dergelijk nijpend probleem hebt (ik moet toch echt werken binnenkort, maar hoe dan?) dat een topic onderwerp als deze een beetje in het verkeerde keelgat schiet? Wil niet zeggen dat ik hoop dat ze snel een oplossing vind voor het probleem, net als ik.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
dinsdag 22 januari 2008 om 14:58
Kan me goed voorstellen Chica dat je er gruwelijk van baalt. Wij hebben ruim 3 jaar geleden ook pas op het allerlaatste moment te horen gekregen dat er plaats was (toen ook maar 1 dag). Wij wonen in een plaats met 2 behoorlijke nieuwbouwwijken en toentertijd 2 KDV's......??!
Wij hebben ook niet de luxe van opa en/of oma (tijdelijk) achter de hand, dus tja zonder opvang heb je inderdaad een probleem.
Maar TO heeft natuurlijk ook een probleem als ze voor 1 kind wel opvang heeft en voor het andere niet.
Ach, hier nadert het volgende probleem alweer: NSO. Voor maandag, dinsdag en donderdag meer dan 100 kinderen op de wachtlijst......
Wij hebben ook niet de luxe van opa en/of oma (tijdelijk) achter de hand, dus tja zonder opvang heb je inderdaad een probleem.
Maar TO heeft natuurlijk ook een probleem als ze voor 1 kind wel opvang heeft en voor het andere niet.
Ach, hier nadert het volgende probleem alweer: NSO. Voor maandag, dinsdag en donderdag meer dan 100 kinderen op de wachtlijst......
dinsdag 22 januari 2008 om 15:50
dinsdag 22 januari 2008 om 20:14
Ik kan het me wel voorstellen. Het KDV geeft jou de garantie dat het 2 ochtenden kan blijven voor je zoon, maar dat nieuwe plaatsingen niet meer per half dagdeel kan. Dat kan toch? Ik snap wel dat het vervelend is voor je, maar het is niet illegaal, onmenselijk of uit pesterij. Juist vanwege het nijpende tekort aan kinderopvang is het besloten aangezien je dan meer plek kunt bieden.
Ik vraag me af wat nou meer klantonvriendelijk is? Proberen service a la carte te bieden waardoor je minder ouders plek kunt aanbieden of besluiten 'confectie' aan te bieden zodat er meer ouders kunnen worden geholpen omdat er meer kinderen worden geplaatst?
Als oudercommissie heb je alleen adviesrecht. Het gaat ook de belangen van een groter geheel te behartigen ipv een individu. In sommige gevallen heb je een verzwaard adviesrecht, maar dat is dus wat ik al zei in een zwaarwegend algemeen belang zoals wijziging van bv veiligheid, hygiene etc (nieuwe bedjes, wijziging etenstijden etc). Oudercommissie is een OR met wat minder plichten en rechten.
Ik vraag me af wat nou meer klantonvriendelijk is? Proberen service a la carte te bieden waardoor je minder ouders plek kunt aanbieden of besluiten 'confectie' aan te bieden zodat er meer ouders kunnen worden geholpen omdat er meer kinderen worden geplaatst?
Als oudercommissie heb je alleen adviesrecht. Het gaat ook de belangen van een groter geheel te behartigen ipv een individu. In sommige gevallen heb je een verzwaard adviesrecht, maar dat is dus wat ik al zei in een zwaarwegend algemeen belang zoals wijziging van bv veiligheid, hygiene etc (nieuwe bedjes, wijziging etenstijden etc). Oudercommissie is een OR met wat minder plichten en rechten.
dinsdag 22 januari 2008 om 21:02
josje, maar betaal je dan ook alleen voor de uren die je afneemt? Hier is het namelijk ook brengen en halen wanneer we willen tussen 7:30 en 18:30, maar we betalen ook sowieso de hele dag. Dat vind ik eigenlijk niet meer dan logisch. Er zijn nu eenmaalerg weinig ouders die alleen de middagen werken, en veel meer ouders die alleen de ochtenden werken. En met de teruggave van de belastingdienst valt het netto meestal ook nogal mee toch?
Wat is nu eigenlijk het echte probleem: mag je je tweede kindje ook niet ophalen na een halve dag, of is het alleen een financieel probleem? In het eerste geval snap ik heel goed dat je het vervelend vind, in het tweede geval vind ik dat je nogal overdrijft en moet je misschien eens kijken wat het je nu echt netto kost zoals hier al eerder is gesuggereerd.
Wat is nu eigenlijk het echte probleem: mag je je tweede kindje ook niet ophalen na een halve dag, of is het alleen een financieel probleem? In het eerste geval snap ik heel goed dat je het vervelend vind, in het tweede geval vind ik dat je nogal overdrijft en moet je misschien eens kijken wat het je nu echt netto kost zoals hier al eerder is gesuggereerd.
dinsdag 22 januari 2008 om 21:51
Mja, voor beide kanten wel begrip. Ik werk bijna full-time maar dinsdag- en donderdagochtend zijn moeder/dochtertijd. Ik kan haar nu wel gewoon 's middags brengen (en ook alleen 's middags betalen) Misschien komt het wel net goed uit met een kindje dat juist alleen 's ochtends komt. Maar: de gastouder waar ze eerst zat was wel een stuk flexibeler (en goedkoper omdat we alleen de daadwerkelijke uren betaalden) Ik zou het wel jammer vinden om 3x10=30 uur te betalen terwijl ze maar 19 uur daadwerkelijk daar is, dat is 11 uur meer betalen! En omdat we beiden zelfstandige zijn krijgen we niks van de werkgever (want die is er niet) en omdat we redelijk verdienen ook erg weinig van de overheid. Dan zit ik dus echt niet te wachten op bijna 60% extra dokken...
We zijn voor nr 2 alweer op zoek naar een gastouder, en dan gaat onze oudste daar misschien ook wel weer heen als het kan.
We zijn voor nr 2 alweer op zoek naar een gastouder, en dan gaat onze oudste daar misschien ook wel weer heen als het kan.
dinsdag 22 januari 2008 om 22:27
Ik kwam laatst op een site waar stond aangegeven op welke creches nog plek was. Geen idee wat die site was, maar als ik 't me goed herinner stond daar in elk geval Compananny op, als een locatie die nog plek had. Zit in de Prinsenhof in Den Haag, vlakbij de Utrechtsebaan en het CS. Misschien iets voor jou? Ik weet van iemand die daar laatst op heel korte termijn de kinderen geplaatst kon krijgen!
dinsdag 22 januari 2008 om 22:41
Voor TO: ik zou dit even goed navragen bij OC en Boink. Je zou nl kunnen aanvoeren dat toen jij destijds je aanmeldde voor een plek voor nr 2, er nog wel de mogelijkheid van halve dagen opvang was (als ik je post tenminste goed lees) en dat daarmee dus de gerechtvaardigde verwachting gewekt is dat je opvang voor halve dagen kon krijgen.
woensdag 23 januari 2008 om 11:01
Bedankt weer iedereen; ik ga zeker bij Boink informeren. Ik snap ook best dat mijn probleem voor sommigen van jullie geen probleem lijkt (tuurlijk is het veel erger als je helemaal geen plek kunt krijgen), maar vooralsnog weet ik ook nog steeds niet of mijn dochter uberhaupt wel terecht kan, en ik ben gewoon ook heel boos over het gebrek aan communicatie. Ik bedoel, geef dan gewoon aan, zodra het beleid wijzigt, dat ik op zoek moet naar een andere oplossing, en niet pas op het moment dat ik zelf meerdere malen aan de bel trek!
woensdag 23 januari 2008 om 11:16
Ik zou het wel weten. Breng je kinderen lekker 2 hele dagen naar het KDV, is heel leuk voor de kinderen en ook fijn voor jezelf. Heb je ook een keer tijd om zonder kinderen boodschappen te doen, naar de kapper te gaan, de auto naar de garage te brengen, het huishouden te doen etc. Ik merk dat dat soort dingen een hoop stress oplevert met 2 kleine kinderen en een man die fulltime werkt. De kosten vallen tegenwordig heel erg mee vind ik. Ik neem nu af en toe een half dagje vrij om bovenstaande dingen te regelen en laat de kinderen dan dus op het KDV tot 16 uur.
Ik snap wel heel goed de redenen dat het KDV geen halve dagen meer aanbiedt hoor. Het is ook erg onrustig voor de andere kinderen. Bij ons mag je ze ook niet voor 16 uur halen (behalve bij dringende dingen natuurlijk).
Ik snap wel heel goed de redenen dat het KDV geen halve dagen meer aanbiedt hoor. Het is ook erg onrustig voor de andere kinderen. Bij ons mag je ze ook niet voor 16 uur halen (behalve bij dringende dingen natuurlijk).
woensdag 23 januari 2008 om 11:27
Het verbaast me echt dat veel mensen het eens zijn met het KDV.
Als ik een halfje brood bij de bakker bestel, zegt de bakker toch ook niet: sorry mevrouw, ik doe alleen in hele broden? Want ik krijg halve broden zo onhandig in de zakjes. Daar ben je KINDEROPVANG voor.
Ik neem als ouder een product af, ik betaal daarvoor. Niet meer en niet minder.
Ik vind het van de zotte dat een branche die zo ontzettend afhankelijk is van de kinderopvangtoeslag van de overheid, het zich permitteert om dergelijke regels op te stellen.
Kinderopvang is er om zoveel mogelijk ouders de mogelijkheid te geven om te werken. Niet om boodschappen te doen, niet om vrije middagen zonder kinderen te hebben. De overheid investeert fors om ouders te laten werken. Parttime danwel fulltime.
Ik vind het misbruik maken van de toeloop op kinderopvang, als je dan als kinderopvang-instelling zegt: je kunt als ouder alleen maar hele dagen afnemen. Dat is puur een centenkwestie. Als overheid zou ik daar ook absoluut niet mee akkoord gaan, omdat dat (blijkt uit verschillende reacties) misbruik van de kinderopvangtoeslag in de hand werkt.
Onrust op de groep wanneer je met halve dagen werkt is echt dikke onzin. Tussen de middag slapen er veel kinderen, is het een rustmoment. Duidelijke tijden afspreken tussen de middag en er is niets aan de hand.
Als ik een halfje brood bij de bakker bestel, zegt de bakker toch ook niet: sorry mevrouw, ik doe alleen in hele broden? Want ik krijg halve broden zo onhandig in de zakjes. Daar ben je KINDEROPVANG voor.
Ik neem als ouder een product af, ik betaal daarvoor. Niet meer en niet minder.
Ik vind het van de zotte dat een branche die zo ontzettend afhankelijk is van de kinderopvangtoeslag van de overheid, het zich permitteert om dergelijke regels op te stellen.
Kinderopvang is er om zoveel mogelijk ouders de mogelijkheid te geven om te werken. Niet om boodschappen te doen, niet om vrije middagen zonder kinderen te hebben. De overheid investeert fors om ouders te laten werken. Parttime danwel fulltime.
Ik vind het misbruik maken van de toeloop op kinderopvang, als je dan als kinderopvang-instelling zegt: je kunt als ouder alleen maar hele dagen afnemen. Dat is puur een centenkwestie. Als overheid zou ik daar ook absoluut niet mee akkoord gaan, omdat dat (blijkt uit verschillende reacties) misbruik van de kinderopvangtoeslag in de hand werkt.
Onrust op de groep wanneer je met halve dagen werkt is echt dikke onzin. Tussen de middag slapen er veel kinderen, is het een rustmoment. Duidelijke tijden afspreken tussen de middag en er is niets aan de hand.
woensdag 23 januari 2008 om 12:09
Nee, maar het pak koekjes bij de albert heijn kun je dan weer niet voor de helft kopen. Sommige dingen kun je voor de helft kopen (of zelfs per gram oid) en sommige dingen niet, dus die redenatie klopt niet helemaal.
Ik vind het heel logisch dat als een kinderdagverblijf voor de hele dag leidsters moet uitbetalen en ze (meestal) middag niet ingevuld krijgen dat je dan als ouder ook de hele dag betaald.
En waarom zou het misbruik zijn om de kinderopvang te gebruiken om een keer rustig boodschappen te doen zonder kind of zo? Oké, als je bv 1 dag werkt en je kind wel 4 dagen naar de opvang brengt dan is dat wat raar, maar volgens mij doet geen enkele ouder dat, en voor het kind is het ook veel leuker om een middag met vriendjes te spelen dan met mama mee te moeten boodschappen doen. Ik krijg trouwens de minimale toeslag van de overheid, dus ik betaal het echt grotendeels (2/3) zelf, mag ik dan ook alsjeblieft zelf bepalen wat ik in die opvang tijd doe? Ik betaal voor de opvang van mijn kind, ongeacht wat ik zelf doe in die tijd. Nu gaat Kruimel overigens 3 dagen en werken we beiden 4 dagen, dus het komt zelden voor dat hij wel gaat en wij vrij zijn, maar in de vakantie heb ik hem gewoon een dag gebracht en zijn vriend en ik lekker naar de sauna gegaan.
woensdag 23 januari 2008 om 12:30
"Ik vind het heel logisch dat als een kinderdagverblijf voor de hele dag leidsters moet uitbetalen en ze (meestal) middag niet ingevuld krijgen dat je dan als ouder ook de hele dag betaald.""(Lika)
Ik denk dat kinderdagverblijven echt wel genoeg verdienen. Sterker, ik weet het zeker! Hoeveel ouders brengen hun kinderen de maximale tijd, van 7.30 tot 18.30? Weinig ouders!
En hoeveel kinderdagverblijven brengen ongeacht het aantal uren opvang per dag, het volle dagtarief van 7.30 tot 18.30 (of 18.00) in rekening wanneer een kind een hele dag afneemt? Ik neem aan dat alle kinderdagverblijven dat doen!
Kinderdagverblijven krijgen echt hun deel wel van de koek, wees daar niet bang voor! Maar een kinderdagverblijf is niet alleen een bedrijf met een winstoogmerk, het is bovendien ook een instelling die een maatschappelijke functie vervult. En daar zwaar voor gesubsidieerd wordt. Dan kun je niet zomaar dit soort regels invoeren. Daarmee jaag je de samenleving op extra kosten. Want misschien ontvang jijzelf niet veel kinderopvangtoeslag, Lika, maar de overheid legt er enorm veel geld bij.
Ik zal niet zeggen dat ik het nooit gedaan heb, andere dingen doen als de kinderen in de opvang zaten. Maar feitelijk vind ik dat het niet kan. Niet als de overheid daar belastinggeld insteekt. Moet je voorstellen dat ouders massaal andere dingen gaan doen tijdens opvangtijd: dan is het snel gebeurd met de kinderopvangtoeslag.
Ik denk dat kinderdagverblijven echt wel genoeg verdienen. Sterker, ik weet het zeker! Hoeveel ouders brengen hun kinderen de maximale tijd, van 7.30 tot 18.30? Weinig ouders!
En hoeveel kinderdagverblijven brengen ongeacht het aantal uren opvang per dag, het volle dagtarief van 7.30 tot 18.30 (of 18.00) in rekening wanneer een kind een hele dag afneemt? Ik neem aan dat alle kinderdagverblijven dat doen!
Kinderdagverblijven krijgen echt hun deel wel van de koek, wees daar niet bang voor! Maar een kinderdagverblijf is niet alleen een bedrijf met een winstoogmerk, het is bovendien ook een instelling die een maatschappelijke functie vervult. En daar zwaar voor gesubsidieerd wordt. Dan kun je niet zomaar dit soort regels invoeren. Daarmee jaag je de samenleving op extra kosten. Want misschien ontvang jijzelf niet veel kinderopvangtoeslag, Lika, maar de overheid legt er enorm veel geld bij.
Ik zal niet zeggen dat ik het nooit gedaan heb, andere dingen doen als de kinderen in de opvang zaten. Maar feitelijk vind ik dat het niet kan. Niet als de overheid daar belastinggeld insteekt. Moet je voorstellen dat ouders massaal andere dingen gaan doen tijdens opvangtijd: dan is het snel gebeurd met de kinderopvangtoeslag.
woensdag 23 januari 2008 om 12:44
Maar het gaat er ook om of de overgebleven helft weer verkocht kan worden kaaskopje. Als jouw bakker voor ieder halfje dat hij verkoopt de andere helft weg zou moeten gooien, terwijl er genoeg mensen zijn die wél het hele brood willen kopen, dan zou hij ook heel snel geen halfjes meer verkopen hoor.
woensdag 23 januari 2008 om 12:57
Dan ga je er gemakshalve van uit dat er op alle kinderdagverblijven open/vrijstaande dagdelen zijn. In de praktijk valt dat mee. Met name kinderopvanginstellingen in buitengebieden en kleinere gemeentes hebben open dagdelen.
De andere kant van het verhaal is dan dat ouders naar gastouderopvang of concurrerende voorzieningen (de zg innovatieve gastouderopvang is zeer in opkomst!) overstappen als ze gedwongen worden om hele dagen af te nemen als ze maar halve dagen willen. Dan zit een kinderopvanginstelling niet met oningevulde dagdelen, maar met oningevulde dagen. Het is maar de vraag wat wijsheid is.
In de praktijk zie je dat met name kinderdagverblijven die wachtlijsten hebben, overstappen op hele dagen. Omdat ze eisen kunnen stellen, wachtlijsten hebben. Dat zijn dus niet de kinderdagverblijven die veel open dagdelen hebben. Want die zijn veel te bang de resterende ouders weg te jagen. Komen weer de financiën, de administratieve afhandeling en de planning om de hoek kijken die de doorslag geven. Vind ik dus klantonvriendelijk.
woensdag 23 januari 2008 om 14:10
woensdag 23 januari 2008 om 14:53
Ik werk drie dagen in de week, man vier, allebei onregelmatig. Mijn zoon gaat 1 hele dag en 2 middagen.
Op een van die dagen dat hij naar het kdv gaat ben ik vaak vrij, en man vaak ook. Als dat de "hele" dag is gaan we soms lekker naar de sauna, en als t een middag is, dan gaan we lekker lunchen oid of de stad in. Heerlijk. Heb ik nodig, vind ik fijn en ik heb er recht op, want ik betaal ervoor. Dat de overheid besloten heeft mee te betalen als ik mijn kind naar de kinderopvang doe is alleen maar mooi, maar ik bepaal natuurlijk gewoon zelf wat ik met mijn (kinderloze) tijd doe. Of ik ga werken of boodschappen ga doen of naar de sauna ga.
woensdag 23 januari 2008 om 15:05
Sunlight, prima, dat jijzelf bepaalt wat je in je kindloze tijd doet.
Maar gek toch eigenlijk dat de samenleving daar dan aan meebetaalt.
Zou hetzelfde zijn als dat je je kind naar de creche bij een sportschool brengt en daar maar een fractie voor hoeft te betalen omdat de belastingdienst meebetaalt. Dan zou je iedereen moeten horen.
Ik zeg niet dat je als ouder niet zelf mag bepalen wat je met je eigen tijd doet. Maar ik vind het wèl gek dat de belastingdienst daaraan meebetaalt. En dat men dat kennelijk heel normaal vindt. Of zelfs als een recht ziet.
Maar gek toch eigenlijk dat de samenleving daar dan aan meebetaalt.
Zou hetzelfde zijn als dat je je kind naar de creche bij een sportschool brengt en daar maar een fractie voor hoeft te betalen omdat de belastingdienst meebetaalt. Dan zou je iedereen moeten horen.
Ik zeg niet dat je als ouder niet zelf mag bepalen wat je met je eigen tijd doet. Maar ik vind het wèl gek dat de belastingdienst daaraan meebetaalt. En dat men dat kennelijk heel normaal vindt. Of zelfs als een recht ziet.
woensdag 23 januari 2008 om 16:46
Nou ja, maakt verder ook niet zoveel uit Sunlight. Ik verbaasde me eigenlijk alleen over het gemak waarmee door verschillende mensen hier het advies gegeven wordt om hele dagen af te nemen bij het KDV, want "je betaalt er toch bijna niets extra's voor". Terwijl het natuurlijk wel heel veel geld kost. En bovendien stoor ik me aan de houding van zo'n KDV.
Wat betreft je opm. over peuterspeelzalen: ik mag toch hopen dat ouders andere motieven hebben om hun kind naar een peuterspeelzaal te brengen dan het drinken van een kop thee. Ik heb altijd de illusie gehad dat het een bijdrage leverde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind, taalontwikkeling, sensomotorisch, etc. etc. Het kopje thee had ik niet direct in gedachten. Was er altijd een voorstander van, m.n. ook om kinderen uit sociaal zwakkere milieus de mogelijkheid te bieden zonder (taal)achterstand het onderwijs in te stromen. Ga me nou nog maar eens beraden... .