Kinderen
alle pijlers
KDV voor sociale contacten?
vrijdag 25 januari 2008 om 11:29
Hallo allemaal,
Mijn zoontje is net een jaar geworden en gek op andere kinderen. In mijn vriendenkring en familie is hij het enige kleine kindje.
Omdat hij het contact met kinderen van zijn leeftijd dus wel heel leuk vind vroeg ik me af of het KDV wat voor hem is. Ook omdat hij daar dan leert te delen en rekening houden met anderen.
Een ochtend of middag per week zeg maar.
Wat zijn jullie meningen?
Mijn zoontje is net een jaar geworden en gek op andere kinderen. In mijn vriendenkring en familie is hij het enige kleine kindje.
Omdat hij het contact met kinderen van zijn leeftijd dus wel heel leuk vind vroeg ik me af of het KDV wat voor hem is. Ook omdat hij daar dan leert te delen en rekening houden met anderen.
Een ochtend of middag per week zeg maar.
Wat zijn jullie meningen?
vrijdag 25 januari 2008 om 11:34
In mijn ervaring willen kdv's niet voor halve dagen pw plaatsen. Enerzijds beter voor het kind (zegt men en dat geloof ik wel) om tenminste 1, maar liever 2 dagen pw te plaatsen. Is goed voor (sociale) ontwikkeling. Anderzijds is het voor een kdv natuurlijk handiger om minder langergeplaatse kinderen te hebben dan andersom. Mijn ervaring: kdv is goed voor mijn kind (van inmiddels 15 maanden, begonnen met 4).
vrijdag 25 januari 2008 om 11:46
Mijn dochter is ook net 1 en ze gaat 2 dagen per week naar het KDV. Als ik zie hoeveel lol ze daar heeft en hoe leuk ze het vindt om met andere kindjes te spelen dan zou ik het zeker aan kunnen raden. Bij ons op het KDV hebben ze een minimaal aantal dagdelen van 2 per week vastgesteld, dus 1 hele dag of 2 halve.
Met de kinderopvangtoeslag die je krijgt is 1 dag ook niet zo duur.
Met de kinderopvangtoeslag die je krijgt is 1 dag ook niet zo duur.
vrijdag 25 januari 2008 om 11:58
Doen! Zoon hier gaat 2 dagen per week, en vindt echt helemaal geweldig. Hij gaat al vanaf direct na mijn bevallingsverlof, dus toen hij 4 maanden oud was. Hij is nu 18 maanden. Ik geloof dat er ook onderzoek naar is geweest, dat "crechekinderen" ook makkelijker wennen aan school in tegenstelling tot "niet-crechekinderen".
vrijdag 25 januari 2008 om 12:02
Hier biedt het KDV ook halve dagdelen aan, dus dat is geen probleem.
En waarom niet, zoals Maricke vroeg..
Omdat ik wil dat hij naar de PSZ gaat als hij 2-2 en half is en me afvraag of dat niet vroeg genoeg is om te beginnen met delen/ rekening houden met..
Blijft natuurlijk staan dat het KDV wel erg leuk is voor ZIJN sociale contacten.
Nancy1, buurthuis hebben we wel, maar dat is alleen voor oude mensen...iig bedankt.
Omdat ik wil dat hij naar de PSZ gaat als hij 2-2 en half is en me afvraag of dat niet vroeg genoeg is om te beginnen met delen/ rekening houden met..
Blijft natuurlijk staan dat het KDV wel erg leuk is voor ZIJN sociale contacten.
Nancy1, buurthuis hebben we wel, maar dat is alleen voor oude mensen...iig bedankt.
vrijdag 25 januari 2008 om 12:07
vrijdag 25 januari 2008 om 12:07
vrijdag 25 januari 2008 om 12:09
[quote]
Hier biedt het KDV ook halve dagdelen aan, dus dat is geen probleem.
[quote]
Nee, dat vind ik niet.
Ik ken kindjes die anderhalf zijn en niet naar een kdv gaan en die niet kunnen delen, samen spelen etc..
:Hier biedt het KDV ook halve dagdelen aan, dus dat is geen probleem.
[quote]
Nee, dat vind ik niet.
Ik ken kindjes die anderhalf zijn en niet naar een kdv gaan en die niet kunnen delen, samen spelen etc..
vrijdag 25 januari 2008 om 12:50
Maar zo simpel ligt het natuurlijk niet. Mijn zoontje van bijna 3 gaat sinds hij 2 is naar de psz, twee ochtenden in de week. Ook daarvoor was het een sociaal jongetje in contacten met andere kinderen. Terwijl ik ook echt wel voorbeelden ken van kdv-kinderen die alleen maar bezig zijn speelgoed op een ander te veroveren en dus juist niet bezig zijn met samen spelen, samen delen.
Ik denk dus niet dat 2 jaar te laat is om te beginnen met het aanbieden van een 'sociale omgeving' aan je kind. Maar het ene kind zal er meer behoefte aan hebben dan het andere.
Loretta is De Mol. Punt.
vrijdag 25 januari 2008 om 12:55
Inderdaad Kess, voordat ze een jaar of 3 zijn is samen spelen en delen sowieso lastig, want alles draait om het kind zelf in zijn beleving. Ze zíjn dan gewoon niet sociaal. Er zijn wel onderzoeken dat kinderen die naar een KDV gaan iets socialer zijn, maar dat verschil wordt weer opgeheven als ze eenmaal op de basisschool zitten. En als kindjes meer dan 3 dagen gaan hebben ze juist kans om wat agressiever ipv socialer te worden omdat ze alles moeten bevechten.
Ik vind het zelf wel meerwaarde hebben dat Juna leert dat ze níet altijd als eerste aan de beurt is, dat ze ook weleens moet wachten en dat ze leert dat er ergens anders andere regels zijn. Maar ik vraag me echt af of ze veel socialer is geworden door het KDV dan wanneer ze niet zou gaan.
Ik vind het zelf wel meerwaarde hebben dat Juna leert dat ze níet altijd als eerste aan de beurt is, dat ze ook weleens moet wachten en dat ze leert dat er ergens anders andere regels zijn. Maar ik vraag me echt af of ze veel socialer is geworden door het KDV dan wanneer ze niet zou gaan.
vrijdag 25 januari 2008 om 12:56
Hoi Steph79,
Hier hetzelfde 'dilemma' Mijn kleine wordt opgepast door zijn oma's als ik aan het werk ben. Verder ben ik mijn omgeving een van de weinigen met een kindje van zijn leeftijd. bovendien wil hij zoveel (het is een zeer ondernemend en actief mannetje) en krijg ik de indruk dat hij zich thuis gaat vervelen. Ben nu ook nog eens zwanger en heb te weinig energie om met hem mee te spelen de hele dag
peuterspeelzaal is leuk, maar dan moet hij nog bijna een jaar wachten, dus wij zitten ook serieus na te denken over de creche. Ik weet heel zeker dat hij het heel erg leuk vind en voor mij ook wel lekker een dagje de handen vrij.
Hier hetzelfde 'dilemma' Mijn kleine wordt opgepast door zijn oma's als ik aan het werk ben. Verder ben ik mijn omgeving een van de weinigen met een kindje van zijn leeftijd. bovendien wil hij zoveel (het is een zeer ondernemend en actief mannetje) en krijg ik de indruk dat hij zich thuis gaat vervelen. Ben nu ook nog eens zwanger en heb te weinig energie om met hem mee te spelen de hele dag
peuterspeelzaal is leuk, maar dan moet hij nog bijna een jaar wachten, dus wij zitten ook serieus na te denken over de creche. Ik weet heel zeker dat hij het heel erg leuk vind en voor mij ook wel lekker een dagje de handen vrij.
vrijdag 25 januari 2008 om 13:07
Het is toch uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat kinderen pas vanaf een jaar of twee echt oog krijgen voor de wereld om hun heen. Daarvoor spelen ze náást elkaar, vanaf een jaar of twee gaan ze ook sámen spelen.
Ik zie dat thuis ook. Zoon van 3 probeert samen te spelen met zijn zusje van één. Zusje speelt vooral naast haar broer en trekt volledig haar eigen plan. Uiteraard reageren ze wel op elkaar en samen door de kamer rennen is ook heel leuk. Maar voor max 5 minuten, daarna trekt ze weer haar eigen plan.
Ik heb zoon pas vanaf 2 naar een PSZ gedaan. Ik kreeg ook pas toen het gevoel dat hij echt toe was aan andere kinderen om zich heen. Daarvoor vond hij het leuk als er andere kinderen op bezoek kwamen, maar als het niet zo was, was het ook prima. Papa, mama en oma waren net zo leuk.
Ik zie dat thuis ook. Zoon van 3 probeert samen te spelen met zijn zusje van één. Zusje speelt vooral naast haar broer en trekt volledig haar eigen plan. Uiteraard reageren ze wel op elkaar en samen door de kamer rennen is ook heel leuk. Maar voor max 5 minuten, daarna trekt ze weer haar eigen plan.
Ik heb zoon pas vanaf 2 naar een PSZ gedaan. Ik kreeg ook pas toen het gevoel dat hij echt toe was aan andere kinderen om zich heen. Daarvoor vond hij het leuk als er andere kinderen op bezoek kwamen, maar als het niet zo was, was het ook prima. Papa, mama en oma waren net zo leuk.