Kinderen
alle pijlers
KDV voor sociale contacten?
vrijdag 25 januari 2008 om 11:29
Hallo allemaal,
Mijn zoontje is net een jaar geworden en gek op andere kinderen. In mijn vriendenkring en familie is hij het enige kleine kindje.
Omdat hij het contact met kinderen van zijn leeftijd dus wel heel leuk vind vroeg ik me af of het KDV wat voor hem is. Ook omdat hij daar dan leert te delen en rekening houden met anderen.
Een ochtend of middag per week zeg maar.
Wat zijn jullie meningen?
Mijn zoontje is net een jaar geworden en gek op andere kinderen. In mijn vriendenkring en familie is hij het enige kleine kindje.
Omdat hij het contact met kinderen van zijn leeftijd dus wel heel leuk vind vroeg ik me af of het KDV wat voor hem is. Ook omdat hij daar dan leert te delen en rekening houden met anderen.
Een ochtend of middag per week zeg maar.
Wat zijn jullie meningen?
vrijdag 25 januari 2008 om 20:16
In de praktijk zal dat inderdaad niet het geval zijn. Ik denk dat de kosten voor de meeste mensen te hoog zullen zijn om te kunnen bekostigen zonder de belastingsteruggave en dus zal het aantal niet werkende ouders op de wachtlijsten relatief klein zijn.
Maar het gaat me gewoon om het principe en zoals al eerder gezegd: ik zal een kdv nooit aan iemand aanraden als oplossing voor sociale contacten. Daar kun je als moeder namelijk zelf oplossingen voor vinden (speelgroepjes, naar de speeltuin, contact zoeken met andere moeders, uitwisselnetwerken opzetten). Dat is datgene wat ik de TO zou willen aanraden, voordeel is vaak dat je er als moeder zelf ook nog wat aan hebt en leuke contacten opdoet.
Qua sociaal gebeuren geloof ik persoonlijk niet dat een kind onder de 2 jaar op een kdv per definitie beter af is dan thuis, bij de oppas of bij oma/opa. Op latere leeftijd wel, maar dan zijn er oplossingen als peuterspeelzaal, school, sportclubjes enzovoorts.
Sterker nog, ik geloof niet dat een kdv slecht is (ik breng er mijn eigen kinderen ook heen), maar voor bijvoorbeeld een baby voegt het volgens mij echt niets toe en de enige reden dat ik mijn kind er na toe breng is dan ook dat vriend en ik een baan hebben. Het hele sociale gebeuren gaat pas op latere leeftijd spelen. Dit dus puur vanuit kind geredeneerd en ik laat hier even buiten beschouwing dat vrijwel alle ouders het ook weleens lekker vinden een dagje zonder baby te spenderen en met andere zaken bezig te zijn.
Maar het gaat me gewoon om het principe en zoals al eerder gezegd: ik zal een kdv nooit aan iemand aanraden als oplossing voor sociale contacten. Daar kun je als moeder namelijk zelf oplossingen voor vinden (speelgroepjes, naar de speeltuin, contact zoeken met andere moeders, uitwisselnetwerken opzetten). Dat is datgene wat ik de TO zou willen aanraden, voordeel is vaak dat je er als moeder zelf ook nog wat aan hebt en leuke contacten opdoet.
Qua sociaal gebeuren geloof ik persoonlijk niet dat een kind onder de 2 jaar op een kdv per definitie beter af is dan thuis, bij de oppas of bij oma/opa. Op latere leeftijd wel, maar dan zijn er oplossingen als peuterspeelzaal, school, sportclubjes enzovoorts.
Sterker nog, ik geloof niet dat een kdv slecht is (ik breng er mijn eigen kinderen ook heen), maar voor bijvoorbeeld een baby voegt het volgens mij echt niets toe en de enige reden dat ik mijn kind er na toe breng is dan ook dat vriend en ik een baan hebben. Het hele sociale gebeuren gaat pas op latere leeftijd spelen. Dit dus puur vanuit kind geredeneerd en ik laat hier even buiten beschouwing dat vrijwel alle ouders het ook weleens lekker vinden een dagje zonder baby te spenderen en met andere zaken bezig te zijn.
vrijdag 25 januari 2008 om 20:22
Dat ben ik niet met je eens Pauline. De kosten op ons kdv liggen zo ongeveer op 3.50 per uur. Laat ik dat voor het gemak afronden op 4 euro per uur. In jouw geval zijn er dan voor 15 kinderen 2 leidsters nodig, hetgeen neerkomt op 4 * 15 / 2 = 30 euro per uur voor de leidsters. Dat is een relatief laag uurtarief en dan reken ik nog niet eens de bijkomende kosten van gebouwen, ondersteunend personeel e.d. erbij. Ik geloof dus echt nooit dat een kdv het redt puur op basis van deze uurtarieven; daar moet gewoon geld bij.
vrijdag 25 januari 2008 om 20:29
Mijn zoon van 16 mnd is ook gek op andere kindjes. Hij gaat niet meer naar het KDV, sinds hij 1 jaar is, maar ziet nog genoeg kindjes.
We gaan naar de speeltuin, het park, de schoolspeelplaats waar hij dan soms met de peuters mee mag spelen, zwemmen (niet elke week), kinderboederijspelen bij vriendjes van de mama's van zwangerschapsgym.
Hij is heel sociaal, deelt en is gek op andere kindjes. Vriendje van hem zit op het KDV (en die trekt juist speelgoed uit zijn handen en duwt hem soms). Gelukkig botst dat niet en spelen ze samen heel leuk, had ik nog niet verwacht op deze leeftijd.
Deze week is hij van de 7 weekdagen 7 dagdelen bij verschillende kindjes geweest, dus het kan wel:)
We gaan naar de speeltuin, het park, de schoolspeelplaats waar hij dan soms met de peuters mee mag spelen, zwemmen (niet elke week), kinderboederijspelen bij vriendjes van de mama's van zwangerschapsgym.
Hij is heel sociaal, deelt en is gek op andere kindjes. Vriendje van hem zit op het KDV (en die trekt juist speelgoed uit zijn handen en duwt hem soms). Gelukkig botst dat niet en spelen ze samen heel leuk, had ik nog niet verwacht op deze leeftijd.
Deze week is hij van de 7 weekdagen 7 dagdelen bij verschillende kindjes geweest, dus het kan wel:)
vrijdag 25 januari 2008 om 20:34
Beste Pauline,
Ik ben benieuwd of je nog steeds denkt dat het zo werkt, als je bij de (overkoepelende) oudercommissie gaat zitten. Of je er tenminste echt in verdiept.
Waar blijft al dat geld trouwens, als jouw redenatie klopt? De directeur zal vast goed verdienen, maar vergeleken met bedrijven uit de echte commerciele wereld, lijkt het nog nergens op.
Jammer dat je zo negatief doet, alhoewel ik een aantal frustraties (zoals het moeilijk of niet kunnen ruilen van dagdelen) helemaal begrijp en ook al heb ervaren.
Trouwens peuterspeelzalen worden zwaar gesubsidieerd en daar is geen kritiek op, maar bij kinderopvang wel. Van oudsher misschien een andere doelstelling, maar nu is er nog maar weinig verschil.
Ik ben benieuwd of je nog steeds denkt dat het zo werkt, als je bij de (overkoepelende) oudercommissie gaat zitten. Of je er tenminste echt in verdiept.
Waar blijft al dat geld trouwens, als jouw redenatie klopt? De directeur zal vast goed verdienen, maar vergeleken met bedrijven uit de echte commerciele wereld, lijkt het nog nergens op.
Jammer dat je zo negatief doet, alhoewel ik een aantal frustraties (zoals het moeilijk of niet kunnen ruilen van dagdelen) helemaal begrijp en ook al heb ervaren.
Trouwens peuterspeelzalen worden zwaar gesubsidieerd en daar is geen kritiek op, maar bij kinderopvang wel. Van oudsher misschien een andere doelstelling, maar nu is er nog maar weinig verschil.
vrijdag 25 januari 2008 om 20:38
Nog even een reactie aan TO. Op kinderdagverblijven leren kinderen inderdaad samenspelen, net zoals op peuterspeelzalen. Alleen is dit bij peuterspeelzalen de primaire doelstelling en bij kinderdagverblijven is opvang een primaire doelstelling. De uitwerking is naar mijn mening echter hetzelfde.
Ik sluit me aan bij anderen dat een kind pas echt leert samenspelen, nadat het 2 jaar is geworden. Hoe dan ook, kan het kind al eerder wel veel leren van functioneren in een groep. Dit hoeft overigens niet perse op een kdv.
Naar mijn mening ontwikkelt een kind zich toch wel en kunnen wij alleen voor randvoorwaarden zorgen (in dit geval in contact brengen met andere kinderen), hoe je dat doet, daar heb je verschillende mogelijkheden voor.
Ik sluit me aan bij anderen dat een kind pas echt leert samenspelen, nadat het 2 jaar is geworden. Hoe dan ook, kan het kind al eerder wel veel leren van functioneren in een groep. Dit hoeft overigens niet perse op een kdv.
Naar mijn mening ontwikkelt een kind zich toch wel en kunnen wij alleen voor randvoorwaarden zorgen (in dit geval in contact brengen met andere kinderen), hoe je dat doet, daar heb je verschillende mogelijkheden voor.
vrijdag 25 januari 2008 om 20:47
Daar ben ik het toch niet mee eens Qwertu. Jouw bezigheden zijn ongetwijfeld net ze belangrijk en absoluut niet minderwaardig tegenover werk.
Maar je kan niet ontkennen dat het voor werkende ouders dan voor ouders waarvan er 1 niet werkt. Als niet werkende ouder ben je net iets flexibeler. Daarnaast is het natuurlijk een mooie instelling wanneer je je kind vroegtijdig met andere kinderen in aanraking wilt laten komen etc. Maar ik denk dat je ook niet kan ontkennen dat creches/kinderdagverblijven zijn ontstaan om te voldoen aan de wens van ouders voor een verantwoorde sociale gelegenheid voor hun kinderen.
Het KDV is ontstaan zodat er een goede verantwoorde plek is voor kinderen wanneer beide ouders willen/moeten werken. En persoonlijk zou ik er dan weer van balen als mijn kind niet geplaatst kan worden, omdat een ander voor wie de noodzaak minder is hoger op de lijst sta.
Dan houdt nog over wie ik dan ben om te bepalen de noodzaak voor jou minder is. Dat koppel ik dus aan de achterliggende gedachten dat beide ouders werken en ik persoonlijk vind dat zij voorrang hebben.
Ik ben benieuwd hoe gelijkgestemde van Qwertu vinden van het volgende. Stel dat een aanzienlijk deel van de 55+ het eigenlijk wel zien zitten om naar een verzorgingstehuis gegaan. Je wordt verzorgd, krijgt op tijd je eten en drinken, je wacht netjes op je beurt en betaald netjes de kosten die er aan verbonden zijn. Moet dat dan ook kunnen, wetende dat er oudere zijn die het harder nodig hebben?
(Wellicht een ideaal beeld dat het zo rooskleurig is in verzorgingstehuizen, maar even als schets)
vrijdag 25 januari 2008 om 22:12
tsja iMac, zo werkt dat nu eenmaal met iets dat schaars is, dan krijg je wachtlijsten. En volgens mij kun je echt niet zeggen dat de een er meer recht op heeft dan de ander.
Ik werk, maar niet om dat het financieel nodig is. Net alsdat vriend makkelijk thuis zou kunnen blijven omdat we ook op mijn salaris kunnen leven. Heb ik nu ook minder recht op een plek dan iemand die wel moet werken om rond te komen? Ik werk primair omdat ik dat graag wil, net als dat qwertu doet wat voor haar belangrijk is. Waarom zouden mijn bezigheden dan belangrijker zijn dan die van qwertu? of van iemand die vrijwilligerswerk doet, of... ? Wij kunnen die afweging niet maken, dus wat mij betreft is dus iedereen gelijk.
Een kinderdagverblijf bied een dienst, en je betaalt voor die dienst. De overheid besluit vervolgens wel om alleen ouders die beiden werken daarvoor te compenseren (deels) en daardoor krijg je vanzelf al dat ouders de afweging gaan maken of ze die (relatief dure) opvang plaatsen echt nodig vinden.
En kinderdagverblijven krijgen echt niet zo veel subsidie e.d. als verzorgingshuizen, dus dat is geen vergelijk.
Ik werk, maar niet om dat het financieel nodig is. Net alsdat vriend makkelijk thuis zou kunnen blijven omdat we ook op mijn salaris kunnen leven. Heb ik nu ook minder recht op een plek dan iemand die wel moet werken om rond te komen? Ik werk primair omdat ik dat graag wil, net als dat qwertu doet wat voor haar belangrijk is. Waarom zouden mijn bezigheden dan belangrijker zijn dan die van qwertu? of van iemand die vrijwilligerswerk doet, of... ? Wij kunnen die afweging niet maken, dus wat mij betreft is dus iedereen gelijk.
Een kinderdagverblijf bied een dienst, en je betaalt voor die dienst. De overheid besluit vervolgens wel om alleen ouders die beiden werken daarvoor te compenseren (deels) en daardoor krijg je vanzelf al dat ouders de afweging gaan maken of ze die (relatief dure) opvang plaatsen echt nodig vinden.
En kinderdagverblijven krijgen echt niet zo veel subsidie e.d. als verzorgingshuizen, dus dat is geen vergelijk.
zaterdag 26 januari 2008 om 11:22
Bij Skon ligt het tarief op bijna 6 Euro per uur. Het was zelfs 2 jaar zo dat het tarief boven het maximum tarief lag, dat de belastingdienst hanteerde. Dus wat heeft men toen gedaan: 's ochtends een half uur eerder open en 's avonds een half uur later dicht; voila: uurtarief omlaag, dus dat was ook weer geregeld!!
@Imni; ik doe helemaal niet negatief, maar som een aantal (harde) feiten op. En ik heb zelfs een jaar in de OC gezeten, dus wat dat betreft heb ik me er echt wel in verdiept.
Over de leidsters, het programma dat gedraaid wordt etc etc ben ik super tevreden (zoals ik in een eerdere posting al aangaf), alleen de 'wurg-contracten' en regels die altijd maar 1 kant op werken, staan mij mateloos tegen.
En dat het ook anders kan, zie ik wel bij het KDV waar een neefje en nichtje naar toe gaan; daar is men wel klantvriendelijk en probeert men mee te denken als er iets aan de hand is of als er dagen verschoven cq extra ingepland moeten worden.
Maar goed, zij wonen in een plaats waar het vrij makkelijk is om een plaats te krijgen op een KDV, dus misschien scheelt dat!
zaterdag 26 januari 2008 om 11:39
Het is wel degelijk een vergelijk. Men gebruikt namelijk een dienst die primair voor een andere doelgroep zijn bedoeld (zowel op een KDV als verzorgingsthuis, subsidie doet er niet toe). En ik heb mijn vraagtekens wanneer een dienst gebruikt wordt door een groep waarvoor het niet primair bedoeld is, maar waar al wel vaak wachtlijsten zijn. Ik vind dan dat de 'primaire groep' voorrang dient te krijgen.
En om wat voor reden je werkt doet er geheel niet toe, ook niet of je moet werken of wil werken. Je werkt beide en dan behoor je tot de doelgroep waar KDV voor in het leven is geroepen. En in dat opzicht durf ik wel degelijk te oordelen wat belangrijker is.
zaterdag 26 januari 2008 om 11:59
zaterdag 26 januari 2008 om 12:12
Volgens mij is 't een redelijke non-discussie of kdv's nu wel of niet bedoeld zijn voor "even een middagje rust" of opvang-tijdens-werken. Immers, alleen degenen die werken of een erkende opleiding volgen, krijgen een deel van de kosten terug van de belasting, dus voor degenen die alleen een middagje rust willen, wordt 't wel een héél duur middagje Vooral omdat je inderdaad meestal ten minste een hele dag moet afnemen.
zaterdag 26 januari 2008 om 18:40
Als reactie op Pauline:
Volgens mij zijn de meeste peuterspeelzalen wel redelijk pedagogisch verantwoord. Bij ons in de stad (woon nu in het buitenland) was personeel gewoon opgeleid en was er een duidelijk plan om kinderen voor te bereiden op school. Van een peuterspeelzaal die draait op vrijwilligers heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord (wil niet zeggen dat ze niet bestaan, maar ik ken ze in elk geval niet). Ben je niet in de war met een speelgroep?
Volgens mij zijn de meeste peuterspeelzalen wel redelijk pedagogisch verantwoord. Bij ons in de stad (woon nu in het buitenland) was personeel gewoon opgeleid en was er een duidelijk plan om kinderen voor te bereiden op school. Van een peuterspeelzaal die draait op vrijwilligers heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord (wil niet zeggen dat ze niet bestaan, maar ik ken ze in elk geval niet). Ben je niet in de war met een speelgroep?
zaterdag 26 januari 2008 om 18:52
Tsja, Dhelia, maar het gaat ook niet alleen om een middagje rust. iMac schijnt te vinden dat ze meer recht heeft op een plek dan bijvoorbeeld qwertu omdat qwertu niet werkt. Er zullen inderdaad niet veel mensen zijn die het kunnen betalen als ze niet werken, maar ze zijn er echt wel (bij vrienden van mij gaat dochter ook 2 ochtenden in de week terwijl de moeder niet werkt)
zaterdag 26 januari 2008 om 19:03
Ik vind ook dat een werkende ouder meer recht heeft op een plek. Gewoon omdat een kinderdagverblijf bedoeld is als opvang voor kinderen van werkende ouders en ouders die om een (urgente) reden hun kind(eren) niet kunnen opvangen. Wat die redenen dan kunnen zijn, daar laat ik me niet over uit en dat laat ik graag over aan de experts. Ik héb niet meer recht op die plek, maar zou het wél graag willen en zie daar persoonlijk ook niets vreemds of onrechtmatigs in.
zaterdag 26 januari 2008 om 19:33
Hoi,
Bij ons kan je kindje ook voor halve dagen naar het kdv, maar je moet wel minimaal 2 dagdelen per week afnemen. Ons zoontje gaat dus 2 middagen per week naar het kdv en hij vindt dit helemaal geweldig. We brengen hem dan om 13.00 uur en uiterlijk 18.30 moeten we hem opgehaald hebben. We betalen ongeveer 50 euro per maand uit eigen zak, de rest wordt terugbetaald door de belasting.
Groetjes Saskia
Bij ons kan je kindje ook voor halve dagen naar het kdv, maar je moet wel minimaal 2 dagdelen per week afnemen. Ons zoontje gaat dus 2 middagen per week naar het kdv en hij vindt dit helemaal geweldig. We brengen hem dan om 13.00 uur en uiterlijk 18.30 moeten we hem opgehaald hebben. We betalen ongeveer 50 euro per maand uit eigen zak, de rest wordt terugbetaald door de belasting.
Groetjes Saskia
zaterdag 26 januari 2008 om 19:38
Er hangt een prijskaartje aan het KDV Pauline? Ik weet niet wat jij betaald, maar ons KDV hanteert de maximum uurprijs waarbij je nog recht hebt op vergoeding van de belastingdienst, ik meen 6.11 per uur.
Onze dochter gaat 3 dagen per week en wij betalen daar per maand zo'n 150 euro zelf aan. En heel belachelijk weinig verdienen we niet. De rest krijgen we terug van de belastingdienst. Vanaf april gaat zoon ook, en vanaf dan gaan ze beiden 2 dagen, dan betalen we voor zoon maar 30,- per maand zelf, de rest krijgen we terug.
Voorrang voor werkende ouders vind ik onzin. We moeten in Nederland eens af van het idee dat een KDV een dumpplek is voor kinderen waarvan de ouders werken. KDV zou meer een toevoeging aan de opvoeding moeten zijn, zoals in het buitenland, ipv een dumpplek voor kinderen.
Onze dochter gaat 3 dagen per week en wij betalen daar per maand zo'n 150 euro zelf aan. En heel belachelijk weinig verdienen we niet. De rest krijgen we terug van de belastingdienst. Vanaf april gaat zoon ook, en vanaf dan gaan ze beiden 2 dagen, dan betalen we voor zoon maar 30,- per maand zelf, de rest krijgen we terug.
Voorrang voor werkende ouders vind ik onzin. We moeten in Nederland eens af van het idee dat een KDV een dumpplek is voor kinderen waarvan de ouders werken. KDV zou meer een toevoeging aan de opvoeding moeten zijn, zoals in het buitenland, ipv een dumpplek voor kinderen.
zaterdag 26 januari 2008 om 19:53
Neele,
Je schreef dat je overwoog te stoppen met werken toen je kind zo moest huilen bij het afscheid.
Ik werk niet en mijn kinderen huilen ook bij het afscheid. ( peuterspeelzaal en basisschool).
Ze huilen niet omdat ze niet gewend zijn ergens anders naartoe gebracht te worden want dit huilen is iets wat ze nog stééds regelmatig doen. (Mijn oudste heeft 2 jaar lang iedere keer gehuild bij het afscheid van de PSZ en tot voor kort nog steeds wel eens op de basisschool, ze is nu 10 jaar)
Het zijn gewoon gevoelige kinderen. Het huilen stopt heel snel en daarna gaat alles goed. Het is even het overgangsmoment.
Heeft niets te maken met of je wel of niet werkt, maar dat zit gewoon in het kind denk ik.
Goed dus dat je niet gestopt bent.
Je schreef dat je overwoog te stoppen met werken toen je kind zo moest huilen bij het afscheid.
Ik werk niet en mijn kinderen huilen ook bij het afscheid. ( peuterspeelzaal en basisschool).
Ze huilen niet omdat ze niet gewend zijn ergens anders naartoe gebracht te worden want dit huilen is iets wat ze nog stééds regelmatig doen. (Mijn oudste heeft 2 jaar lang iedere keer gehuild bij het afscheid van de PSZ en tot voor kort nog steeds wel eens op de basisschool, ze is nu 10 jaar)
Het zijn gewoon gevoelige kinderen. Het huilen stopt heel snel en daarna gaat alles goed. Het is even het overgangsmoment.
Heeft niets te maken met of je wel of niet werkt, maar dat zit gewoon in het kind denk ik.
Goed dus dat je niet gestopt bent.
zaterdag 26 januari 2008 om 20:29
Nee, dan moet je het zelf betalen.
@Eowynn: voor 3 dagen per dag zou je bij ons KDV bruto 900 Euro per maand kwijt zijn. Tegenwoordig krijg je sowieso 1/3 van de Belasting terug (dus 300) en de rest is afhankelijk van je inkomen. Sinds vorig jaar is de inkomensgrens opgetrokken naar rond de 150.000 Euro per jaar. In 2006 was het maar rond de 88.000; dus dat scheelt al heel veel. Dus het klopt inderdaad, dat ook als je redelijk tot veel verdient, je nu wel een (behoorlijk) gedeelte terug krijgt.
Daarnaast was je voor 2007 afhankelijk van je werkgever of die wel of niet wenste mee te betalen. De werkgever van mijn man deed dat niet en zelf werkte ik free-lance: dus jammer dan, we moesten toen alles zelf betalen.
En wat betreft de professionaliteit van de psz'en: daar zijn ze hier inmiddels ook achter, want een paar weken geleden stond er een heel stuk over in het plaatselijke krantje, dat ze een en ander ging professionaliseren. Maar geloof het of niet (ken de verhalen alleen van anderen); nu zijn het vooramelijk oudere dames die het leuk vinden een ochtendje met peuters te frobelen.
zaterdag 26 januari 2008 om 20:55
Waarom zou in NL een kdv nu weer gezien worden als een dumpplek voor kinderen van werkende ouders? Is dat in andere landen anders dan? Ik zou eerlijk gezegd weleens willen weten in welke landen dat dan zou moeten zijn.
Ik vraag me dan af, ben ik dan echt wereldvreemd, als ik het raar vind dat niet-werkende, niet-studerende en gezonde ouders hun jonge kinderen naar een kdv brengen? Wat doe je dan in die tijd? Zelfontwikkeling? Hobbies? Vrijwilligerswerk?
Begrijp me goed, ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik vraag het me gewoon af, misschien hebben sommigen er een goede reden voor.
Voor alle duidelijkheid, ik ben na de geboorte van mijn jongste een aantal maanden zonder werk geweest en vriend en ik hebben er toen voor gekozen om voor beide kinderen een dag op het kdv aan te houden. Enige reden was toentertijd dat we weer als de dood waren voor die irritante wachtlijsten en dat het makkelijker is dagen te krijgen als je al kinderen op het kdv hebt. Het was natuurlijk niet te controleren dat ik niet werkte, maar als mij toen gevraagd was om plek te maken voor werkende ouders die echt in nood zaten, dan had ik dat niet vreemd gevonden.
zaterdag 26 januari 2008 om 21:11
Er zijn zat redenen te bedenken om toch opvang nodig te hebben terwijl je niet werkt: vrijwilligerswerk, hobbies, niet erkende studies, mantelzorg voor bv ouders of een van je andere kinderen (kijk bv naar de situatie van Zoyla) etc. en wat qwertu ook al zei: waar maak je je druk om, de belastingdienst betaalt (in de meeste gevallen) niet mee voor ouders die niet werken, dus ten eerste zullen het echt niet zo veel ouders zijn en ten tweede zullen die paar ouders die het wel doen er echt wel over nagedacht hebben of ze het nodig vinden.
zaterdag 26 januari 2008 om 21:25
Lika, een hoop van de situaties die je noemt vallen volgens mij in de al eerder genoemde uitzonderingssituaties, waarbij je (deels) een vergoeding krijgt om je kind op een kdv te plaatsen. Met die situaties heb ik (uiteraard) geen enkele moeite (wie wel?). Met uitoefening van een hobby heb ik dan wel weer wat moeite, maar dat is meer omdat ik het niet zo goed begrijp.
En je hebt inderdaad groot gelijk: ik moet me er niet druk om maken. Naast dat ik nog steeds achter mijn principes sta, zit ik geloof ik ook deels mijn frustatie over de eindeloze wachtlijsten op de kdv en de zoektochten naar een geschikte gastouder hier af te reageren. En daar zijn andere (betere) methodes voor.
En je hebt inderdaad groot gelijk: ik moet me er niet druk om maken. Naast dat ik nog steeds achter mijn principes sta, zit ik geloof ik ook deels mijn frustatie over de eindeloze wachtlijsten op de kdv en de zoektochten naar een geschikte gastouder hier af te reageren. En daar zijn andere (betere) methodes voor.