Werk & Studie
alle pijlers
Mag dit?
woensdag 30 januari 2008 om 11:58
Je kent het wel, hij/zij is weer 1 of 2 dagen ziek. En niet 1x in de 6 maanden, nee per 3 weken of 5,6 weken. Geen pijl op te trekken maar wel vaak en meestal na een voeltbaltraining.
Heel ergelijk als je een klein groepje werknemers hebt.
Nu is mijn vraag, kun je een werknemer verplichten zich op de 1e dag te melden bij de huisarts en dat die evt een briefje aan de 'patient' geeft als bewijs van verklaring van dat de werknemer geweest is?
Heel ergelijk als je een klein groepje werknemers hebt.
Nu is mijn vraag, kun je een werknemer verplichten zich op de 1e dag te melden bij de huisarts en dat die evt een briefje aan de 'patient' geeft als bewijs van verklaring van dat de werknemer geweest is?
woensdag 30 januari 2008 om 12:05
woensdag 30 januari 2008 om 12:05
Hé Merel,
Naar de huisarts, weet ik niet. Maar kun je niet via de arbo een bedrijfsarts langs sturen?
En als hij zich ziek meldt in verband met blessures is hij volgens mij ook zelf verantwoordelijk voor de ziekdagen en hoef jij daar niet voor op te draaien.
Als ik jou was zou ik contact opnemen met de arbo en het voorleggen.
Naar de huisarts, weet ik niet. Maar kun je niet via de arbo een bedrijfsarts langs sturen?
En als hij zich ziek meldt in verband met blessures is hij volgens mij ook zelf verantwoordelijk voor de ziekdagen en hoef jij daar niet voor op te draaien.
Als ik jou was zou ik contact opnemen met de arbo en het voorleggen.
woensdag 30 januari 2008 om 12:16
Je kunt als werkgever je medewerkers niet verplichten naar de huisarts te gaan. Je kunt de werknemer laten oproepen door de arboarts van de arbodienst waarbij je als werkgever bent aangesloten. De arbo-arts zal bepalen of de werknemer in kwestie arbeidsongeschikt is of dat hij (aangepast) werk kan verrichten. De arbo-arts heeft een medisch beroepsgeheim en zal jou dus niet vertellen wat de werknemer mankeert maar dat is ook niet nodig. Zorg dat je als werkgever een goede band opbouwt met de arbo-arts zodat je elkaar kunt aanvullen.
Eén tip: bespreek met de werknemer wat je waarneemt en wat er gedaan kan worden om het verzuim terug te dringen.
Eén tip: bespreek met de werknemer wat je waarneemt en wat er gedaan kan worden om het verzuim terug te dringen.
woensdag 30 januari 2008 om 12:47
Als eerste vroeg ik mij af houden jullie geen verzuimgesprekken met zo'n iemand??? En het kan jou wel zo opvallen dat hij zich dan en dan ziek meldt maar misschien is er wel heel iets anders aan de hand. Zolang jij het gesprek niet aangaat kun je wel van alles gaan invullen en een oordeel daar aanhangen.
Een huisarts schrijft geen briefje voor een werkgever dat een werknemer op het spreekuur is geweest. Hier is sprake van een vertrouwensband en beroepsgeheim zou lekker zijn dat de huisarts even een briefje gaat afgeven. Er is hier sprake van een beroepsgeheim!!!!!
Wel kan het via de arboarts dat je je daar moet vervoegen zodra je ziek bent. Zo is het bij mijn bedrijf geregeld wie zoveel keer ziek is in een jaar mag zich als hij/zij ziek is zich ziek melden bij de bedrijfsarts. Deze beoordeelt dan of je aan het werk kan ja of de nee.
En dan iets wat een hoop leidinggevende denken dat ze recht hebben om te weten waarom iemand ziek is. Helaas een werknemer is niet verplicht zijn werkgevende te vertellen wat hij/zij heeft daar heb je immers een dokter voor. Dat dat in de regel wel gebeurd is meer omdat er dan iets meer begrip is als iemand zich ziek meldt. Maar nogmaals als iemand dat niet wil vertellen dan staat diegene vol in zijn recht.
Een huisarts schrijft geen briefje voor een werkgever dat een werknemer op het spreekuur is geweest. Hier is sprake van een vertrouwensband en beroepsgeheim zou lekker zijn dat de huisarts even een briefje gaat afgeven. Er is hier sprake van een beroepsgeheim!!!!!
Wel kan het via de arboarts dat je je daar moet vervoegen zodra je ziek bent. Zo is het bij mijn bedrijf geregeld wie zoveel keer ziek is in een jaar mag zich als hij/zij ziek is zich ziek melden bij de bedrijfsarts. Deze beoordeelt dan of je aan het werk kan ja of de nee.
En dan iets wat een hoop leidinggevende denken dat ze recht hebben om te weten waarom iemand ziek is. Helaas een werknemer is niet verplicht zijn werkgevende te vertellen wat hij/zij heeft daar heb je immers een dokter voor. Dat dat in de regel wel gebeurd is meer omdat er dan iets meer begrip is als iemand zich ziek meldt. Maar nogmaals als iemand dat niet wil vertellen dan staat diegene vol in zijn recht.
woensdag 30 januari 2008 om 12:54
Als je kan aantonen dat de medewerker inderdaad ziek is door eigen toedoen, bijvoorbeeld door voetbal of iets dergelijks kan ja als werkgever de loondoorbetaling stoppen.
Dit was vroeger niet zo maar met ingang van de WIA en wet Walvis is dit ingevoerd.
Het heeft deels betrekking op de Wet Poortwachter die stelt dat je als werkgever en werknemer alles moet doen om je verzuim te beperken ( of reintegratie te bevorderen)
Als je iedere keer ziek bent doordat je voetbal trainingen er nog al heftig aan toe gaan dan veroorzaak je je ziekte zelf en is dus niet onoverkomelijk...
Dit was vroeger niet zo maar met ingang van de WIA en wet Walvis is dit ingevoerd.
Het heeft deels betrekking op de Wet Poortwachter die stelt dat je als werkgever en werknemer alles moet doen om je verzuim te beperken ( of reintegratie te bevorderen)
Als je iedere keer ziek bent doordat je voetbal trainingen er nog al heftig aan toe gaan dan veroorzaak je je ziekte zelf en is dus niet onoverkomelijk...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
woensdag 30 januari 2008 om 13:02
Ik denk niet dat je er als leidinggevende ooit in zal slagen om aan te tonen dat je werknemer gaat sporten met als doel gebesseerd te raken.
Sporten is juist goed voor je en sportende mensen zijn over het algemeen gezonder dan niet sportende mensen, en dan zou je "gestraft"worden als je door dat sporten en blessure oploopt? Wel kan het zo zijn dat je ondanks die sportblessure aangepast werk kunt doen. Dat mag je dan niet weigeren. Bijvoorbeld een werknemer op kantoor met een been blessure kan gewoon werken als ie met een taxi op kosten van de baas gehaald en gebracht wordt en een extra stoel krijgt om been op te leggen.
Als je al verzuimd omdat je geblesseerd bent en dan ondanks die blessure weer gaat sporten, dan kan dat wel gezien worden als belemmeren van je eigen herstel warop je loondoorbetaling idd opgeschort kan worden.
Sporten is juist goed voor je en sportende mensen zijn over het algemeen gezonder dan niet sportende mensen, en dan zou je "gestraft"worden als je door dat sporten en blessure oploopt? Wel kan het zo zijn dat je ondanks die sportblessure aangepast werk kunt doen. Dat mag je dan niet weigeren. Bijvoorbeld een werknemer op kantoor met een been blessure kan gewoon werken als ie met een taxi op kosten van de baas gehaald en gebracht wordt en een extra stoel krijgt om been op te leggen.
Als je al verzuimd omdat je geblesseerd bent en dan ondanks die blessure weer gaat sporten, dan kan dat wel gezien worden als belemmeren van je eigen herstel warop je loondoorbetaling idd opgeschort kan worden.
woensdag 30 januari 2008 om 13:12
Er is recente jurisprudentie hierover. De rechter heeft uitspraak gedaan in een zaak waarin een werknemer extreem vaak en lang verzuimde als gevolg van blessures die hij had opgelopen bij het zaalvoetbal. De rechter was van mening dat de werknemer verweten kon worden dat hij onvoldoende had ondernomen om arbeidsgeschikt te blijven. Dit met alle gevolgen voor loondoorbetaling en voortzetting dienstverband. Off-topic: zaalvoetbal? Is dat niet heel erg 1973?
woensdag 30 januari 2008 om 13:19
Inderdaad wat Orchidea zegt: verzuimgesprekken voeren. Op mijn vorige werk was het heel gewoon: iemand was 3x ziek geweest (gemiddelde verzuim frequentie ligt op 3x in Nederland geloof ik) en dan een gesprek. Ik deed dat met alle medewerkers: goh wist je dat je al drie keer ziek bent geweest en dat dat bovengemiddeld is? Is er soms iets aan de hand, iets wat ik moet weten over je gezondheid? Meestal was het ook gewoon dat mensen er zich niet bewust van waren. En verder was het heel duidelijk: bij te hoog, lang en vaak ziekteverzuim: geen contract verlenging. Klinkt hard, maar als iemand in het 1e jaar al meer dan 3x ziek is (uiteraard zonder specifieke reden), dan gaat dat problemen opleveren in de toekomst. Zeker in een eigen bedrijf lijkt mij: een gewaarschuwd mens telt voor twee.
woensdag 30 januari 2008 om 13:26
Dan zou je werkgever je dus kunnen verbieden om te sporten?
Ik mag aannemen dat er hier dan nog wel meer aan de hand is. Nogmaals iemand die niet gaat werken maar wel gaat sporten terwijl ie reeds een blessure heeft kan dat verweten worden.
Iemand die stteds blessures oploopt door onzorgvuldig gedrag misschien ook nog wel. maar om standaard te stellen dat iedereen die wel eens een sportblessure oploopt uitgesloten kan worden van loondoorbetaling, dat is niet het geval.
Ik denk zelfs dat als er een poortwachterstoets komt naar aanleidning van een sportblessuer ook de re-integratie-inspanningen van de werkgever goed doorgelicht zullen worden.
Waren er echt geen vervangende werkzaamheden die die persoon wel had kunnen doen?
woensdag 30 januari 2008 om 13:31
Verbieden is een groot woord hier denk ik..
Bij mijn oude werkgever hebben ze iemand die veel en veel te dik was via de arbo-arts een programma laten volgen om de gezondheids risico's te beperken.
Dit in het kader van : voorkomen is beter dan genezen...
Dus ja, zo kun je werknemers met blessure gevoelige sporten hier op aanspreken.
het zou trouwens niet in mij op komen om met een sportblessure thuis te blijven ( mits geen gebroken enkels, polsen, ruggen e.d ).
woensdag 30 januari 2008 om 13:31
Verbieden is een groot woord hier denk..
Bij mijn oude werkgever hebben ze iemand die veel en veel te dik was via de arbo-arts een programma laten volgen om de gezondheids risico's te beperken.
Dit in het kader van : voorkomen is beter dan genezen...
Dus ja, zo kun je werknemers met blessure gevoelige sporten hier op aanspreken.
het zou trouwens niet in mij op komen om met een sportblessure thuis te blijven ( mits geen gebroken enkels, polsen, ruggen e.d ).
woensdag 30 januari 2008 om 14:12
Een werkgever kan een werknemer wel degelijk "verbieden" om te sporten (of in elk geval de afspraak maken dat ziektedagen door sportblessures voor eigen rekening komen", indien en voor zover deze activiteiten een goede uitvoering van de werkzaamheden in de weg staan.
Het is wel van belang dat je als werkgever aan kunt tonen dat de sport direct tot gevolg heeft dat de werknemer bovenmatig ziek is. Er moet dus wel echt een dossier worden opgebouwd van verzuimgesprekken en arbo-bezoeken e.d. waaruit duidelijk blijkt dat de werknemer elke keer ziek is ten gevolge van prive-activiteiten.
Het is wel van belang dat je als werkgever aan kunt tonen dat de sport direct tot gevolg heeft dat de werknemer bovenmatig ziek is. Er moet dus wel echt een dossier worden opgebouwd van verzuimgesprekken en arbo-bezoeken e.d. waaruit duidelijk blijkt dat de werknemer elke keer ziek is ten gevolge van prive-activiteiten.
woensdag 30 januari 2008 om 14:21
Wie zegt dat hij ziek word van het sporten zelf en niet van het naborrelen na die tijd....?? Hij zal niet de eerste zijn die zich dan de volgende morgen ziek meld (en eigenlijk gewoon een kater heeft).
Ik zou idd de arbodienst inschakelen en deze eens onververwachts langs laten gaan als hij zich weer eens ziek meld.
Ik zou idd de arbodienst inschakelen en deze eens onververwachts langs laten gaan als hij zich weer eens ziek meld.
woensdag 30 januari 2008 om 14:23
Of met instemming van de OR (voor zover dit niet bij CAO is geregeld).
Overigens geloof ik ook niet zo in wachtdagen. De algemene hollandse opvatting bij wachtdagen is dat men deze na afloop van een eventuele ziekteperiode vrolijk aan de ziekteperiode vast plakt omdat men vindt dat men daar "recht" op heeft.
woensdag 30 januari 2008 om 15:42
Bedankt tot zover, ik ga t allemaal nog op mn gemak nalezen.
Ik zal de situatie ook even uitleggen, voordat daar vragen over komen.
Ik ben bijna een jaar bij deze werkgever in dienst. Tot voor kort was het bedrijf ook kleiner vandaar dat deze dingen ook gaan spelen. De baas werkt zelf ook hard mee met de werknemers en heeft geen tijd voor andere beslommeringen zoals P&O etc etc, dat probeer ik op te pakken, maar moet daart ook even een weg in zien te vinden.
Er zijn nu 15 mensen in dienst waarvan een paar nog op contract (met uitzicht op vaste betrekking) en een aantal al met een vaste betrekking. Voor
de baas zelf en een werknemer is een ziektekostenverzekering
afgesloten mochten deze 2 personen langdurig ziek worden of in het het ergste geval arbeidsongeschikt.
De baas denkt dat hij daar door nooit recht heeft op een uitkering van de anderen die in dienst zijn omdat dat daar geen verzekeringen voor zijn
afgesloten. Maakt dus daardoor nooit melding van personeel die ziek is.
Maar er is toch nog zoiets van een wet? De ziektewetuitkering en die
zal op den duurt, bij langere duur ziekte toch gaan uitbetalen aan een zieke
werknemer? Ik heb al wel gelezen dat een werkgever 2 jaar lang een zieke werknemer door moet betalen.
Wat het geval betreft waar ik aanvankelijk over schrijf zit zo;
In de tijd dat ik er werk is hij door toedoen van zn vrouw 6 weken ziek thuis
geweest met een gebroken vinger, ze heeft hem in een kwade bui met zn hand tegen de deur geslagen (klinkt grappig, maar de werkgever draait hier voor op) daarbij komt het dus regematig voor dat deze persoon zich na een voetbaltraining een paar dagen ziek meldt. Dit komt dan niet door het voetballen maar door de kater die hij de volgende dag heeft van het kantinebezoek na de training. Vorige week was deze werknemer van mening dat hij te weinig verdiende volgens het CAO en bleef vervolgens daarom ook even 2 dagen thuis. Dit geeft natuurlijk echt heel veel onvrede onder de andere collega's. Want hij krijgt wel het goede loon en loopt de kantjes er van af om zich te pas en on te pas ziek te melden.
Vandaar mijn vraag of een werkgever een werknemer kan eissen naar de huisarts te gaan op dag van ziekmelden.
Ik zal de situatie ook even uitleggen, voordat daar vragen over komen.
Ik ben bijna een jaar bij deze werkgever in dienst. Tot voor kort was het bedrijf ook kleiner vandaar dat deze dingen ook gaan spelen. De baas werkt zelf ook hard mee met de werknemers en heeft geen tijd voor andere beslommeringen zoals P&O etc etc, dat probeer ik op te pakken, maar moet daart ook even een weg in zien te vinden.
Er zijn nu 15 mensen in dienst waarvan een paar nog op contract (met uitzicht op vaste betrekking) en een aantal al met een vaste betrekking. Voor
de baas zelf en een werknemer is een ziektekostenverzekering
afgesloten mochten deze 2 personen langdurig ziek worden of in het het ergste geval arbeidsongeschikt.
De baas denkt dat hij daar door nooit recht heeft op een uitkering van de anderen die in dienst zijn omdat dat daar geen verzekeringen voor zijn
afgesloten. Maakt dus daardoor nooit melding van personeel die ziek is.
Maar er is toch nog zoiets van een wet? De ziektewetuitkering en die
zal op den duurt, bij langere duur ziekte toch gaan uitbetalen aan een zieke
werknemer? Ik heb al wel gelezen dat een werkgever 2 jaar lang een zieke werknemer door moet betalen.
Wat het geval betreft waar ik aanvankelijk over schrijf zit zo;
In de tijd dat ik er werk is hij door toedoen van zn vrouw 6 weken ziek thuis
geweest met een gebroken vinger, ze heeft hem in een kwade bui met zn hand tegen de deur geslagen (klinkt grappig, maar de werkgever draait hier voor op) daarbij komt het dus regematig voor dat deze persoon zich na een voetbaltraining een paar dagen ziek meldt. Dit komt dan niet door het voetballen maar door de kater die hij de volgende dag heeft van het kantinebezoek na de training. Vorige week was deze werknemer van mening dat hij te weinig verdiende volgens het CAO en bleef vervolgens daarom ook even 2 dagen thuis. Dit geeft natuurlijk echt heel veel onvrede onder de andere collega's. Want hij krijgt wel het goede loon en loopt de kantjes er van af om zich te pas en on te pas ziek te melden.
Vandaar mijn vraag of een werkgever een werknemer kan eissen naar de huisarts te gaan op dag van ziekmelden.
woensdag 30 januari 2008 om 15:47
Niet om het een of ander maar wie zegt dat diegene ziek of geblesseerd is van het sporten??? TO heeft het erover dat het opvallend is maar als je nooit het gesprek met iemand aangaat en er maar vanuit gaat dat.... Ze heeft een vermoeden maar dat vermoeden is totaal nog niet bevestigd. Ga eerst dat verzuimgesprek maar eens aan!!!!! Lijkt mij verhelderend voor jou en voor degene die ziek is. Tenslotte "raad" je maar wat er kan ook iets anders aan de hand zijn. Dus vragen i.p.v. zelf invullen dat zou jij zelf ook het prettigst vinden lijkt mij.
woensdag 30 januari 2008 om 15:56
Orchidea, jij hebt ook wel gelijk dat de baas of ik zelf eerst maar eens gesprekken met degene moet voeren. In ieder geval zou de baas er vanmiddag naartoe. Ook bij hem is de bekende druppel in de emmer gelopen...
Maar ik vraag me gewoon zoveel dingen af daaromtrent.
Ik heb een adm opleiding, dat wel. Maar van P&O en ziektemeldingen heb ik (nog) geen kaas gegeten.