Co-sleeping

30-01-2008 08:32 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn zoontje kan sinds een week zelf uit ons bed klimmen en doet dat dus ook steeds vroeger. Dit terwijl hij normaal slaapt tot een uurtje of half zeven, vanmorgen was ik dus al om 5 uur beneden.

Laten spelen in de slaapkamer werkt maar voor een kwartier, dan wil hij er echt uit en is de dag voor hem begonnen.

Wie heeft er ervaring met co-sleeping en heeft dit ook meegemaakt? Ik ben, op dat zelf uit bed gaan na, erg tevreden over deze vorm van slapen.

Bedankt!
[quote]Mirjam762 schreef op 31 januari 2008 @ 12:09:

Steph, volgens mij doe jij het hardstikke goed met je zoontje! Ik ken iemand die haar kinderen ook volgens deze methode opvoedt (tot hun vierde jaar borstvoeding; dat wil dus zeggen iedere avond een slokje) en ze mochten altijd bij hen in bed slapen. De kinderen zijn nu 8 en 4 en het zijn heel open, makkelijke kinderen.

Ik heb even dit stukje eruit gepikt.

Ik vind het niet reeel om karaktereigenschappen van kinderen te koppelen aan de manier van opvoeden.

De invloed van de opvoeding wordt door de meest ouders erg overschat.
iry schreef op 31 januari 2008 @ 23:09:

[...]

Maar die apen balen als een stekker hoor steph,die hadden ook graag een boxje van bamboe gehad om dat blok aan het been in te plempen

X-D

whoehaha :rofl:

Ik ben het verder helemaal eens met Eowynn en Mille. Mijn dochter (2,5) slaapt bij mij in bed. Nu had ik wel Milliaanse idee om haar na babytijd in eigen bed te mikken, maar toen gingen haar vader en ik uit elkaar en woonde ik in een soort van kamer een tijdlang en nu in een appartement met maar 1 slaapkamer. Ik heb net een bed voor haar gekregen (waarvoor dank nog aan Mille) en de bedoeling is dat ze daar nu binnenkort in gaat slapen.

Als ik een partner zou hebben zou dat eerder zijn gebeurd en nu ik wel weer een partner wil, wil ik haar ook weer uit mijn bed hebben ;-) Daarnaast merk ik dat we, waar we eerder allebei beter sliepen door het samen slapen (ik doe niet aan gekke termen als Cosleepen en AP, al ben ik best APerig maar dan gewoon op mijn eigen, ook weer helemaal anders zijnde, manier, waar geen enkele theorie aan ten grondslag ligt, alleen mijn eigen gevoel), we elkaar nu soms wakker maken/houden dus dat geeft me ook gevoel dat we er wel klaar mee zijn.

In denk niet dat het in andere landen/culturen alleen uit noodzaak gedaan wordt, bedoel zelfs in de woestijn kun je je kind ook aan de andere kant van je kameel neerplempen bij wijze van spreken ;-) In deel van Marokko waar Chica's vader vandaan komt is het juist gebruikelijk dat de vrouwen en de kinderen samen slapen en de mannen apart en in de natuur is dat ook vaak zo. En nee, duh (sorry Elyane, niet alleen voor jou bedoeld hoor dat duh, maar i.h.a. ;-) ) we eten ons vlees niet rauw en we rijden in auto's en bladerbla, maar sommige dingen doen we ook gewoon nog instinctmatig en zelf heb ik geen goed gevoel bij kind vanaf dag 1 op kamer op andere verdieping of paar deuren verderop leggen. dingen als wiegendood e.d. hebben vaak te maken met soort te diepe slaap en dat gebeurt sneller als kinderen alleen slapen volgens mij (ik stel het dus niet als feit). Al die reclames die waarschuwen voor samen slapen en wiegendood doen het verkeerd, want als je boven op je kind gaat liggen heet dat geen wiegendood, maar gewoon verstikking.

Ik heb altijd geweten dat ik niet bovenop haar zou gaan liggen, ik slaap licht en waakzaam (altijd al, ook voor ik dochter kreeg) en ben me bewust van de bewegingen van mezelf en anderen.

Vond het topic een wel erg anti samenslaperige gehalte krijgen, snap best dat bepaalde termen jeuk veroorzaken en dat mensen bepaalde keuzes niet begrijpen, maar dat is andersom ook zo (ik snap uuuuren laten huilen bijvoorbeeld niet en vind dat zelfs wreed) en uiteindelijk doet iedereen opvoeden toch gewoon op de eigen manier. En wat het sexverhaal betreft, toen partner en ik nog samen waren vonden we het juist wel leuk om sex niet in bed te doen. Moet nu denken aan een film, weet even niet welke, waarin echtpaar al jaren samen is en een gast in hun huis dan heel verbaasd is als ze eigen slaapkamers blijken te hebben. De man zegt dan iets in de trant van don't confuse having sex with sleeping together. In bed sexen leuk hoor, maar elders ook oke en kind blijft heus niet hele leven bij je in bed slapen..

Ik ga slapen, of moet ik zeggen co-sleepen? ;-)
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Heb niet alle reacties gelezen maar hier mijn ongezouten meinig.

Ik vind het ongezond. Afleren wordt moeilijk.

Onze dochter slaapt alleen bij ons als ze ziek is, of zich niet goed voelt.

En dat is bijna nooit.

Ik heb niet voor jan doedel zo'n leuk kamertje gemaakt ;-)
Ik ken eigenlijk alleen verhalen van mensen waarbij 'afleren' (oftewel gewoon de overgang naar een eigen bed) heel goed ging.

Wat is er ongezond aan? Mijn bed is vooralsnog geen Biohazard ofzo ;-)

Dat is net zoiets als roepen dat borstvoeding zo onnatuurlijk is. Alsof kinderen er een levenslang trauma, danwel co-dependency issues aan over houden ofzo.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Moeders ,

Trek je kids nog maar extra dicht tegen je aan.

Ik heb net de docu gezien over de bulgaarse weeskinderen.

Ik dank god op mijn knieen dat mijn kinderen niet blootgesteld kunnen worden aan deze verschikkelijke omstandigheden.

Tevens jank ik de ogen uit mijn kop voor de kinderen die daar op dit moment moeten leven.

Sorry dat ik dit topic gebruik om dit hier neer te zetten,maar dit was het eerste topic wat na het bekijken van de docu mijn ,op dit moment, emotionele aandacht trok.

Moet even ontladen ofzo.
Iry:

Heb over dat programma gehoord..Kan er niet naar kijken want weet dat ik er helemaal niet tegen kan. Dat spookt dan dagen door mn hoofd...zo verschrikkelijk erg..

Trouwens wel een geniale opmerking van je over die bamboe box, moest hard lachen!

JepJep:

Mijn zoontje sliep dus altijd tegen mij aan toen hij nog een kleine baby was. Soms met een draagdoek, maar vaak ook niet. Hele goede work-out voor je armen en rug trouwens! Nu slaapt hij in het bed (ons bed) 's middags, gaat prima op dat er zelf uit komen na!

Boschbolletje:

Snap echt niet wat jij er ongezond aan vind?
ik vind het ongezond omdat als onze dochter bij ons slaapt, wij amper aan onze rust toekomen. Wij komen dan amper aan onze rust.

Maar ik vind het wel nap dat jullie die toewijding hebben hoor!!

Zou het zelf alleen dus nooit doen.

groetjes
Weet je wat ik altijd zo raar vind aan de argumenten die oa door boschbolletje genoemd worden? Dat je dus wakker zou liggen van elk geluidje en beweginkje van je kind en daardoor niet aan je rust toekomt?

Dat het die mensen allemaal wel lukt om met hun partner in één bed te slapen.

Nou weet ik niet hoe het met jullie partners zit, maar die van mij ademt en beweegt toch echt een stuk luidruchtiger dan zo'n klein frummeltje hoor @-(
Hallo, dat is mijn persoonlijke ervaring hoor.

Ik slaap echt niet lekkerder als die kleine naast ons ligt.

Ben onbewust toch bang dat ik op haar ga liggen ofzo.

Maar keur het verder niet af, als het helpt, prima,

maar mijn oplossing zal het niet zijn
iry schreef op 01 februari 2008 @ 01:37:

Moeders ,

Trek je kids nog maar extra dicht tegen je aan.

Ik heb net de docu gezien over de bulgaarse weeskinderen.

Ik dank god op mijn knieen dat mijn kinderen niet blootgesteld kunnen worden aan deze verschikkelijke omstandigheden.

Tevens jank ik de ogen uit mijn kop voor de kinderen die daar op dit moment moeten leven.

Sorry dat ik dit topic gebruik om dit hier neer te zetten,maar dit was het eerste topic wat na het bekijken van de docu mijn ,op dit moment, emotionele aandacht trok.

Moet even ontladen ofzo.
Sterker nog; het zijn geeneens weeskinderen, maar afgedankte kinderen
Stressed is just desserts spelled backwards
Boschbolletje, ik zei ook OA door jou, het was geen persoonlijk aanval.

Maar ik ben er wel oprecht benieuwd naar hoe het kan dat mensen niet wakker liggen van zo'n grote zwaar ademende vent naast zich die zich met veel geschud van het bed omdraait, en wel van zo'n licht ademend ukkie wat je amper voelt bewegen.
Begrijp ik wel hoor ;-)

Ja nu je het zo stelt...... ik weet het niet....

In mijn geval denk ik toch mijn onderbewuste....

ben minder bang om half op vent te rollen dan op zo'n proeleke....

Of het is gewoon een kwestie van gewenning......

Is wel een goeie mille ;-)
Mille,

En ik denk dat mensen daar bang voor zijn. Teminste ik wel...Als ik zo'n klein, licht ademende ukkie tussen ons in zou hebben zou ik bang zijn dat ik of mijn partner hem/haar zou pletten OMDAT ie zo klein is en daardoor zou ik dus niet goed kunnen slapen..
Perfectionisme is niet perfect...
Ik snap best dat mensen niet in in bed durven te slapen met een kleine baby, maar ik snap dan weer niet zo goed dat sommige kleine kindjes van een paar dagen oud al in een andere kamer moeten slapen 'omdat je ze anders verwend' 'of omdat men niet kan slapen met een baby op de kamer'. Dan ga je toch voorbij aan een stukje moederinstinct. Namelijk dat de meeste moeders heel licht slapen de eerste maanden omdat je moet reageren op een hongerhuil of alamrkreetjes. Dat is een natuurlijk iets.

Als mensen dan idd zeggen dat ze dat doen voor hun eigen nachtrust dan vind ik dat echt vreemd. Idd mijn man snurkt een stuk harder dan een baby, en ik vond het juist erg fijn om die geluidjes naast me te horen, ipv me af te vragen of het allemaal wel goed gaat in de kamer aan de andere kant van de gang. Maar goed dat is mijn gevoel he! Ik had de kleine tot 8 maanden bij ons op de kamer in zijn eigen bedje, en ik vond het heerlijk. En nooit problemen gehad toen hij naar zijn eigen kamer verhuisde.

Maar ja, ik kan me wel vaker verbazen/irriteren over de afstandelijkheid die sommige mensen hebben tov hun eigen kind. Zoals moeders die BV iets heel erg smerigs vinden om te doen. Maar ja dat is een andere discussie.
Stressed is just desserts spelled backwards
Wij hebben onze druif trouwens de eerste 2 maanden met wieg op onze kamer gehad. In bed durfde ik niet.

Maar er bestaan toch van die speciale "bedjes" voor in bed?

Dat je er niet op kan gaan liggen ofzo???
Ik denk dat iedereen het voor zichzelf moet bepalen. Ik denk niet dat ik mijn (toekomstige) kinderen graag in mijn eigen bed zou willen hebben. Vriend slaapt nogal onrustig en ik vind het zelf een beetje eng vooral als ze heel klein zijn. Ik denk wel dat ik ze een tijdje op 'mijn' slaapkamer in een bedje zet en dan langzaam afbouw. Op het moment dat een kindje 's nachts wakker wordt en onrustig blijft vind ik het een ander verhaal. Ik zou ze dan denk ik wel bij mij laten liggen, dat deden mijn ouders ook.

Wat ik wel grappig vond was dat veel mensen andere culturen aanhaalden, waarin samen geslapen werd en dat ik in mijn zoektocht op internet tegen kwam dat die kinderen niet perse méér of beter slapen. Schijnbaar zijn 'onze' nederlandse babies over het algemeen vrij goede slapers.

Onze verwachtingen van een "goede" slaap, en acties om dit te bereiken, zijn cultureel bepaald. Zo slapen Nederlandse baby’s gemiddeld twee uur meer dan Noord Amerikaanse baby’s. Deze slapen weer twee uur meer dan Kipsigis baby’s in Oost-Afrika (Small, 1999).
Heb je wel een ledikant? Misschien is het een idee om hem dan daar in te leggen als hij s morgens vroeg wakker is? Dan kan hij er niet uit en wellicht dat hij het daardoor opgeeft en lekker verder slaapt? Alleen slapen kan hij immers, dat doet hij s middags ook.
Hebben jullie zelf ook altijd als baby en als kind bij je ouders in bed gelegen?
Nope, wel als ik overstuur wakker werd. Of als ik ziek was.
steph79 schreef op 30 januari 2008 @ 09:34:

Dropje:

Hij slaapt standaard bij ons in bed.

Ga ervan uit dat hij echt niet zo lang bij ons blijft liggen hoor! Met een jaar of 3, 4 willen ze vaak in hun eigen bed, soms al met 2. Dat gaat geleidelijk, net als met borstvoeding volgens mij. Op een gegeven moment wil je kind niet meer/ heeft hij het niet meer nodig.

Omdat ik geloof dat je kindje ZELF aangeeft wanneer hij behoefte heeft aan alleen slapen of bv stoppen met borstvoeding, vind ik het ook moeilijk om een leeftijd aan te geven. Ieder kind heeft zijn eigen tempo en verschillende behoeftes.

Ik ben nog maar op blz 1 met lezen... maar wil toch even reageren op het volgende. Weet je tot hoe oud een kind zn zuigrelex behoudt? Mits het de kans heeft gekregen om deze te ontwikkelen en dat is in jou geval mss wel zo omdat je vrijlang voor de Nederlandse begrippen bv geef: Welnu huiver en schrik niet, het zuigreflex verdwijnt pas in het 8e levensjaar!!!

Ik heb zelf ook vrij lang bv gegeven en het ook jaren als troostmiddel gebruikt omdat het kind dat wou.

Nu ons kind reeds 6 is geweest weiger ik dat natuurlijk, maar dat wil nog niet zeggen dat het kind lat leuk vindt hoor, integendeel.
Mille schreef op 01 februari 2008 @ 13:00:

Boschbolletje, ik zei ook OA door jou, het was geen persoonlijk aanval.

Maar ik ben er wel oprecht benieuwd naar hoe het kan dat mensen niet wakker liggen van zo'n grote zwaar ademende vent naast zich die zich met veel geschud van het bed omdraait, en wel van zo'n licht ademend ukkie wat je amper voelt bewegen.

Nou zo'n zwaar ademende vent naast je kan knap vervelend zijn en slecht voor je nachtrust..

Als hij dan ook nog begint te snurken hup naar het logeerbed of de bank ermee.. X-D
Pagina 2 heb ik ook nog gered.

Ons kind ligt ook heel veel bij ons in bed,

het meest moeilijke vond ik toen het nog heel erg

klein was dan sliep ik zelf bijna niet omdat ik bang was dat

1 van ons op het kindje zou rollen (waterbed).

De laatste jaren zeggen we tegen ons kind dat het eerst

lekker in zn eigen bedje moet gaan slapen mocht het wakker worden

dat het dan gerust bij ons mag komen liggen.

Heel gezellig hoor op zondagmorgen, we hoeven er daardoor nooit vroeg uit.

Vroeger ook nooit want dan wilde het meestal uren achter elkaar aan de

borst en al sabbelend viel het weer snel in slaap. Wat dat betreft hebben wij heel wat uurtjes te kort slapen ingehaald in het weekend.
Ik blijf erbij dat je moederinstinct voorkomt dat je op je baby gaat liggen. Daarom slaapt de baby ook aan de kant van de moeder en niet in het midden. Nogmaals, hier zitten natuurlijk wel een paar voorwaarden aan: niet drinken/roken/drugs/medicijnen gebruiken, daar word je duf van.

Maar als je niet gelooft dat jouw instinct daarvoor waakt, moet je het zeker niet doen.

Inderdaad heb je speciale bedjes die voorkomen dat je op je baby gaat liggen. Wij hebben deze niet gebruikt, vond ik niet nodig. Wel had ik een hekje die voorkwam dat hij eruit kon vallen.

Golfje:

Bedankt voor je tip!
Het heeft zeg maar grote gedeeltes vd nacht bij ons in bed gelegen.

Heel af en toe is dat een hele nacht geweest.

Ik heb trouwens meerdere malen gelezen dat het onnatuurlijk is om apart van je kind te slapen. Maarja in deze tijd doen we dat niet zo snel meer.

Op zich is er eigenlijk dus helemaal nix mis mee om je kind bij je te hebben.
steph79 schreef op 01 februari 2008 @ 14:09:

Ik blijf erbij dat je moederinstinct voorkomt dat je op je baby gaat liggen. Daarom slaapt de baby ook aan de kant van de moeder en niet in het midden. Nogmaals, hier zitten natuurlijk wel een paar voorwaarden aan: niet drinken/roken/drugs/medicijnen gebruiken, daar word je duf van.

Maar als je niet gelooft dat jouw instinct daarvoor waakt, moet je het zeker niet doen.

Inderdaad heb je speciale bedjes die voorkomen dat je op je baby gaat liggen. Wij hebben deze niet gebruikt, vond ik niet nodig. Wel had ik een hekje die voorkwam dat hij eruit kon vallen.

Golfje:

Bedankt voor je tip!
Klopt, het ligt dan altijd tegen mij aan terwijl het een een 'papakind' is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven