Werk & Studie alle pijlers

Wat wil ik worden als ik groot ben? Goed beroepskeuzeadvies?

03-02-2008 17:41 19 berichten
Tja. Ik ben nu 31 en werk al een aantal jaar 'in de communicatie'. Al een tijdje ben ik niet tevreden over wat ik nu doe en zou ik wel een iets andere richting opwillen. Of misschien zelfs wel heel iets anders.

Omdat ik toch een aantal financiele verplichtingen heb (huis, kinderen) kan ik geen time-out nemen of lukraak wat baantjes uitproberen zonder inkomensgarantie. Ik kan niet te ver zakken in inkomen zonder dat dat grote consequenties heeft.

Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik zou willen doen, wat mijn droombaan is. En dan vervolgens wat haalbaar is. Waar liggen mijn kwaliteiten, waar ben ik minder goed in, wat zou ik werkelijk willen?

• Zijn er goede online testen die je zelf (gratis?) kunt doen?
  • Is een detacheringsbureau een optie? Zo ja, dan zit je denk ik wel binnen je eigen vakgebied te zoeken?
  • Bij wat voor bureau kun je terecht met dit soort vragen? En is dat betaalbaar?

Ik werk voor een kleine werkgever in de welzijnssector. We hebben geen mobiliteitsprogramma o.i.d. en ook geen loopbaanplanning...

Kortom, help? :)
Alle reacties Link kopieren
Op www.intermediair.nl kun je gratis online tests doen. Daarnaast zijn er loopbaanadviseurs aan wie je vragen kunt voorleggen (weet niet of dat ook gratis is). Maar ik zou je adviseren om persoonlijk advies op het gebied van loopbaanontwikkeling te zoeken.

Je werkt al een paar jaar schrijf je, maar wellicht kun je op de onderwijsinstelling terecht waar je hebt gestudeerd? 'Mijn' universiteit biedt ook afgestudeerden de mogelijkheid om langs te komen voor loopbaanadvies bijvoorbeeld.

In ieder geval succes gewenst!
of lees een boek: "welke kleur heeft jouw parachute?" van R.N. Bolles.

Misschien ben je daar totaal niet voor in, maar ik ken mensen die er veel aan hebben gehad.

(kun je btw niet via je werk naar de loopbaanadviseur ofzo? Vaak krijgen mensen dit door hun werk vergoed, zoek dat eens uit zou ik zeggen)
www.carrieretijger.nl

Succes! Ik zit in het zelfde schuitje, zelfs in hetzelfde 'vak'...
Bedankt voor de tips!

Ik heb net de test op carrieretijger gedaan en daar komt ook niet echt iets verrassends uit. :)

Lena, ik denk niet dat mijn baas wil betalen. Ik werk voor een kleine organisatie en als de conclusie is dat ik iets anders wil doen, dan zal ik ook een andere werkgever moeten zoeken. Ik ga eens kijken naar dat boek. Dank je.

Aine, ik denk ook dat ik op zoek ga naar een persoonlijk adviseur irl. Ik heb op de site van mijn hogeschool gekeken, maar zie niet direct iets over loopbaanadvisering. Ze willen wel graag weten waar ik werk. :)

Tientje, wil je iets meer over jouw werk en situatie vertellen? Wat doe je nu? En waarom twijfel je? Heb je al ideeen over wat je zou willen? Ik weet helemaal niet of ik het echt leuk zou vinden, maar als ik een beetje dagdroom, dan zie ik mezelf portretfoto's maken van kinderen (moderne foto's, zonder mandjes en bloemetjes enzo :) ). Maar ik weet eigenlijk niet of ik dat ook echt zou willen...
Hoi Meave,

Ik ben maar zo vrij om even 'in te breken'. Misschien is mijn oproepje bij 'gevraagd proefklanten voor loopbaantraject iets voor jou??? Al zit ik wel in Brabant, kijk maar ff op het prikbord.

Groet, Maatje
meave schreef op 03 februari 2008 @ 21:02:

Tientje, wil je iets meer over jouw werk en situatie vertellen? Wat doe je nu? En waarom twijfel je? Heb je al ideeen over wat je zou willen? Ik weet helemaal niet of ik het echt leuk zou vinden, maar als ik een beetje dagdroom, dan zie ik mezelf portretfoto's maken van kinderen (moderne foto's, zonder mandjes en bloemetjes enzo :) ). Maar ik weet eigenlijk niet of ik dat ook echt zou willen...

Ik werk bij de overheid (vanwege anonimiteit ben ik bewust een beetje vaag, maar in een leuke tak van sport!) en kan qua carriere alleen nog hoofd van een afdeling worden. Maar hoe langer ik met dit werk bezig ben, hoe 'leger' het voelt. Als ik zie hoe collega's buiten communicatie écht een verschil kunnen maken en ik er alleen maar over kan praten (het living doll effect ;-)) krijg ik zo langzamerhand een heel onbevredigd gevoel. Vandaar dat ik binnen mijn organisatie heb aangegeven een carriereswitch te willen maken. Was in eerste instantie in orde, helaas ben ik vorig jaar overspannen geraakt en men is deze afspraak nu 'vergeten'. Maar goed, ik weet wel dat ik werk wil doen waarin ik écht een verschil kan maken, hoe klein ook. Dus meer met inhoud en minder met de vorm. Typische ambtenaar dus! Volg je me nog?

Nu ben ik hard bezig om een baan te zoeken op dit meer inhoudelijke vlak, maar zonder de ervaring, die ik bij mijn huidige baas zou opdoen, wordt dat wel lastig. Want communicatiemensen weten weinig van veel, terwijl het voor een nieuwe baan beter is om véél van één onderwerp te weten...

Maar goed, de moed niet verloren, het zál mij lukken! Hoop ik..

Succes met je zoektocht. Wees reeel in je wensen, maar laat een ander je nooit aanpraten wat jij wilt doen, dat kan alleen jijzelf zeggen!
meave schreef op 03 februari 2008 @ 17:41:
    [/li]
  • Is een detacheringsbureau een optie? Zo ja, dan zit je denk ik wel binnen je eigen vakgebied te zoeken?

En hier kan ik wel iets over zeggen: detacheringsbureaus maken inderdaad gebruik van jouw meerjarige ervaring als communicatieprofessional. Jouw ervaring staat dan borg voor kwaliteit en snel kunnen inwerken op een plek: vaak worden gedetacheerden ingezet in een capaciteitsknelpunt en moet zo snel mogelijk de boel weer draaiende komen (er wordt iemand ziek, zegt op of gaat met verlof, of er moet een extra project worden gedaan buiten de vaste bezetting om).

Goede detacheringsbureaus investeren ook in je kennis en vaardigheden, maar dat vereist wel dat je ook zelf graag doorwilt in dat vak.

Als het niet aan je werkplek ligt maar aan je vak zelf, zou ik niet een switch naar interimmen adviseren.
zijn jullie behalve van intermediair al lid van volkskrant banen? is een leuk weekblad, gratis en staan altijd wel interessante artikelen over loopbaan enzo in.
Meave, het boek dat Lena aanraadt heb ik ook gebruikt, ik vind het een echte aanrader! Er is ook een werkboek bij (heb ik niet, maar is misschien wel handig).

Bedenk nog even (geen idee of het zo werkt of niet hoor...) - als je een loopbaanadviseur vindt die ook psycholoog is, wordt het misschien wel vergoed door je verzekering. Zal wel niet hoor, maar niet geschoten enzo.

Succes!
-
Bedankt Anemoon en Sweety!
Hoi,

www.123test.nl geeft ook diverse testjes.

Overigens herkenbaar. Ik heb jaren in communicatieland gewerkt, totdat mij het gevoel bekroop: "is dit het nou"? Ik kan leuk tekstjes schrijven, maak leuke communicatieplannen enzo. Maar om dat dan de rest van mijn leven te doen...

Het is al met al een lang verhaal, maar ik ben rond mijn 34e min of meer bij toeval geswitcht naar coaching/training, mondelinge communicatie dus. En dat is me goed bevallen. Ik werk nu in het HBO-onderwijs en geef daar communicatievakken. Dus niet op basis van testen ben ik van soort baan veranderd, maar wel vanuit een algeheel gevoel van "Ok. en wat nu?".

Overigens is via detacheringsbureau best een optie, maar verwacht niet meteen een vast contract. Switchen betekent toch snel minder zekerheid. Maar wat is zekerheid in de huidige markt??? Als je niet gelukkig wordt van je werk, dan is dat ook maar schijnzekerheid vind ik.

En met een aantal jaren ervaring (naar ik begrijp) moet het je altijd wel weer lukken om iets te vinden (beetje afhankelijk van de regio waar je woont natuurlijk).

Succes, ben benieuwd welke stappen je gaat ondernemen. Heb je zelf al enigszins een idee wat handig kan zijn?

Kastanje
Ja, morgen of overmorgen Maatje bellen om van haar aanbod gebruik te maken. (Zie prikbord). :)

En het zal inderdaad wel lukken om iets anders te vinden als het echt moet. Ik woon in het midden van het land. Nadeel is wel dat ik parttime werk zoek (max 3 dagen) en ik ook min of meer gebonden ben aan de dagen die ik nu werk ivm opvang van onze drie kindjes. Ook aan nadelige factor - denk ik - is het feit dat ik altijd in de zorgsector gewerkt heb. Ik heb de indruk dat de overstap naar iets commercielers lastig is. En ook mijn opleiding is erg op de non-profit gericht (SvJ, voorlichting).

Onderwijs lijkt me niet echt iets voor mij. Ik denk dat ik daar veel te onzeker voor ben... (want wat weet ik nou helemaal... ;-) ).
Hoi,

Ik herken eea uit je bericht wel, ik heb ook het overgrote deel van mijn werkende leven (duh, oma spreekt hoor ;-)) bij overheid of semi-overheid gewerkt. Je komt er bij commerciele organisaties inderdaad niet gemakkelijk meer in. Maar dat vind ik zelf ook niet zo heel erg eigenlijk. Juist bij overheid, semi-overheid, zorg, welzijn ed is het makkelijker om part time te werken. En in het onderwijs al helemaal (om nog maar te zwijgen over de vakanties, ik heb twee kinderen van 4 en 7, dus spreekt vanzelf dat die vakanties een erg leuke bijkomstigheid zijn).

Heb zelf twee keer gesolliciteerd op een full time functie, en er bij beide functies een part time baan uit kunnen onderhandelen. Laat je dus niet te veel op voorhand beperken doordat er in organisaties full timers worden gevraagd. Als jij ze iets kunt bieden, zijn werkgevers best bereid om concessies te doen (zeker in non-profit).

Succes! En mooi dat je eea al concreet kunt maken, begrijp ik uit je bericht (ik ben niet helemaal op Prikbord gaan speuren, maar ik leid af uit je bericht dat je concrete stappen gaat zetten. Mooi man).
Ik moest even spitten om dit topic terug te vinden, maar gevonden ;-)

Ik ben ook erg geinteresseerd in beroepskeuzetesten, maar wellicht voor een iets lager niveau. Ik werk nu als management assistent en heb het helemaal gehad. Ik heb nooit bewust voor deze baan gekozen. Ik werkte destijds in een winkel en wilde dat niet de rest van mijn leven blijven doen. Door problemen thuis heb ik mijn middelbareschool niet afgemaakt en zou dus een opleiding moeten gaan volgen om iets anders te doen.

Een vriendin ging een secretaresse opleiding doen en ben dan ook 'maar' gaan doen omdat ik toen als net 20 jaar, dat dat het beste haalbaar was.

Ik ben nu 33 zo'n 10 jaar ervaring en ben er eindelijk achter dat dit niets voor mij is. Altijd gejobd hopt en nooit ergens langer dan 2/3 jaar gezeten. Problemen doen zich ook altijd na het eerste jaar voor. Ik raak verveeld, mijn aandacht verslapt, werkgever wordt ontevreden en ik ga opzoek naar een ander soortgelijke baan.

Ik wil die cirkel nu gaan doorbreken omdat ik toch nog een flink aantal jaar werk voor de boeg heb. Maar wat wil ik doen. Ik heb werkelijk waar geen idee. Ik zit veel te lang vastgeroest in wat ik nu doe, dat ik eigenlijk niet zou weten welke richting ik op moet.

Misschien hebben jullie nog extra advies? Uiteraard ga ik de sites van eerdere adviezen ook bekijken!

Alvast bedankt!
Hallo IMac, ik heb helaas geen oplossing voor je, maar je verhaal sprak me zo ontzettend aan! Ik heb echt precies hetzelfde! Ook wat je zegt: dan maar secretaresse, en het niet langer als 2 a 3 jaar uithouden. Dus mensen, kom maar op met dat advies!
Hoi KenZ,

Jij bent er dus ook op die manier ingerold?

Overigens niets ten nadelen van het beroep zelf hoor! Omdat ik dacht:"Dan maar secretaresse" zegt natuurlijk niets over het beroep.

Ik merk dat het eerste jaar nog leuk en nieuw is. Leuke collega's. Hetzelfde werk, maar dan toch net iets anders zodat het nog een beetje nieuw blijft. Maar na een jaar ken je wel alle ins en outs. Weet je klakkeloos bij wie je moet zijn voor wat dan ook. Zijn ingewikkelde afspraken maken, lang zo ingewikkeld niet meer. En door mijn eigen ergenissen begin ik mij te ergeren aan de gemakzucht van anderen. Alsof ze zelf niet even een kopietje kunnen maken of een paar documten in een ordner kunnen doen. Geen terechte ergenissen naar collega's doen dus.

Maar wat ga je dan doen? Ik ben gisteren wel naar de bieb geweest opzoek naar het eerder genoemde boek. Helaas hebben ze die niet in de collectie, daarvoor moet ik naar de centrale bieb binnenkort. Wel een ander boek gevonden met allerlei functie en de benodigde opleidingen. Dus die ga ik ook eens goed bekijken. Kijken welke opleidingen nodig zijn voor beroepen die mij wel wat lijken.
iMac en KenZ: al eens geprobeerd legaal te jobhoppen door van je valkuil je kracht te maken? Blijkbaar zoek je steeds weer de uitdaging in een nieuwe omgeving met nieuwe 'spelregels'. Je zal best goed zijn geworden door je ervaring in meerdere organiaties, in het snel inschatten van de situatie en snel ingewerkt en aangepast zijn! Verder kan je je werk op een projectbasis inrichten, dus als een klus mét een kop en staart. Voordeel: jij niet verveeld en opdrachtgever juist wel tevreden.

Ook op het gebied van Management Assistente zijn er een aantal goede spelers op de detacheringsmarkt te vinden. Ik ben zelf niet werkzaam in dit veld, maar ken als klant bv Secretary Plus.

groet,

TD
Op www.leren.nl staan een paar vragen uit 'Welke kleur heeft jouw parachute". Ik ken het boek niet, maar met het zorgvuldig beantwoorden van die vragen kwam ik ook al een heel eind. Op de site staat nog meer over loopbaanadvies, met links naar cursussen en boeken die je kunt lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven