Werk & Studie
alle pijlers
werkopdracht, mag dat?
maandag 4 februari 2008 om 09:24
Hoi,
Ik werk in een groot ziekenhuis. Op onze afdeling zijn er erg vaak zieken. Meestal bel je de halve afdeling op om bijv. een dienst in te vullen en dan maar hopen dat er iemand kan. Heel vervelend allemaal, maar nu zegt ons hoofd dat er "werkopdrachten" gegeven kunnen worden om het probleem van dat moment op te lossen. Dus na een negatief belrondje kan je weer gebeld worden en dan moet je komen om bijv. een dag/avond/nachtdienst te doen. Of je nu kan of niet. Evt. oppasproblemen e.d. kan je declareren. Maar ja, moet je wel net een oppas hebben die dat wil doen.
Eén collega was inmiddels de pineut, baalde enorm omdat ze midden in een verbouwing zat en (eindelijk) dagje vrij was na een druk weekend.
Mijn vraag aan jullie, mag dat zomaar?
Ik heb er de cao ziekenhuizen op na gekeken, kan er niets over vinden, misschien kijk ik er overheen.
http://digitalecao.virtu....doc/default.asp?doc_id=11
Werkt iemand in ziekenhuis en heeft hier ervaring mee?
Bedankt alvast voor het meedenken.
Ik werk in een groot ziekenhuis. Op onze afdeling zijn er erg vaak zieken. Meestal bel je de halve afdeling op om bijv. een dienst in te vullen en dan maar hopen dat er iemand kan. Heel vervelend allemaal, maar nu zegt ons hoofd dat er "werkopdrachten" gegeven kunnen worden om het probleem van dat moment op te lossen. Dus na een negatief belrondje kan je weer gebeld worden en dan moet je komen om bijv. een dag/avond/nachtdienst te doen. Of je nu kan of niet. Evt. oppasproblemen e.d. kan je declareren. Maar ja, moet je wel net een oppas hebben die dat wil doen.
Eén collega was inmiddels de pineut, baalde enorm omdat ze midden in een verbouwing zat en (eindelijk) dagje vrij was na een druk weekend.
Mijn vraag aan jullie, mag dat zomaar?
Ik heb er de cao ziekenhuizen op na gekeken, kan er niets over vinden, misschien kijk ik er overheen.
http://digitalecao.virtu....doc/default.asp?doc_id=11
Werkt iemand in ziekenhuis en heeft hier ervaring mee?
Bedankt alvast voor het meedenken.
maandag 4 februari 2008 om 09:33
Begrijp ik het goed dat dan dus iemand gebeld wordt en dat degene dan MOET komen werken, terwijl die eigenlijk vrij is?
Dan ben je in principe dus nooit vrij. En wat nou als je op een bruiloft bent? Of geen oppas kunt vinden?
Ik vind het niet kunnen. Laat ze dan extra mensen in plannen zodat als er 1 ziek is de rest van het personeel het op kan vangen.
Dan ben je in principe dus nooit vrij. En wat nou als je op een bruiloft bent? Of geen oppas kunt vinden?
Ik vind het niet kunnen. Laat ze dan extra mensen in plannen zodat als er 1 ziek is de rest van het personeel het op kan vangen.
maandag 4 februari 2008 om 09:35
Hoi,
Ik werk niet in een ziekenhuis, maar het verschijnsel van werkopdrachten is ook buiten de ziekenhuizen bekend. En ja, helaas, dat mag! Als er echt grote nood is en het is echt niet in goed overleg te regelen, dan mag een werkgever een werkopdracht geven. En deze weigeren is "werkweigering" en kan reden zijn voor ontslag.
Het is overigens wel zo, dat er in dat geval op alle collega's met dezelfde functie ook een gelijk beroep moet worden gedaan. Het kan dus niet elke keer dezelfde zijn die de pineut is.
En het mag ook niet gaan om structurele problemen. Als er bijv. structureel te weinig personeel is en de werkgever lost dat niet op, dan kan een werkgever niet te pas en te onpas met werkopdrachten komen aanzetten. Het mag weer wel als de werkgever alles probeert om het te voorkomen (bijv. veel vacatures heeft uitgezet, maar echt geen geschikte kandidaten kan vinden of bij een griepepidemie onder het personeel oid) en er alleen in uiterste gevallen een beroep op doet.
Ik werk niet in een ziekenhuis, maar het verschijnsel van werkopdrachten is ook buiten de ziekenhuizen bekend. En ja, helaas, dat mag! Als er echt grote nood is en het is echt niet in goed overleg te regelen, dan mag een werkgever een werkopdracht geven. En deze weigeren is "werkweigering" en kan reden zijn voor ontslag.
Het is overigens wel zo, dat er in dat geval op alle collega's met dezelfde functie ook een gelijk beroep moet worden gedaan. Het kan dus niet elke keer dezelfde zijn die de pineut is.
En het mag ook niet gaan om structurele problemen. Als er bijv. structureel te weinig personeel is en de werkgever lost dat niet op, dan kan een werkgever niet te pas en te onpas met werkopdrachten komen aanzetten. Het mag weer wel als de werkgever alles probeert om het te voorkomen (bijv. veel vacatures heeft uitgezet, maar echt geen geschikte kandidaten kan vinden of bij een griepepidemie onder het personeel oid) en er alleen in uiterste gevallen een beroep op doet.
maandag 4 februari 2008 om 09:41
dank voor je reaktie, staat dit ergens in een Cao? Alles qua overwerk bijv. is toch ook goed gedocumenteerd? Rechten en plichten, alles is terug te vinden, dit niet.
Het is toch raar dat er zelfs met ontslag gedreigd kan worden. Als ik weiger en ze ontslaan me, hebben ze nog minder personeel. Stom toch.
maandag 4 februari 2008 om 09:45
Hallo. Ik werk niet in een ziekenhuis maar wel in de gezondheiszorg, en ook op mijn werk worden er wel eens werkopdrachten gegeven. Dan heb je inderdaad aan het werk te gaan en anders kun je ontslag krijgen omdat je werk weigert. Ik heb hier navraag bij de vakbond gedaan en er zijn inderdaad wel wat eisen waaraan een werkgever moet voldoen. Zo mag het probleem niet structureel zijn en moet de werkgever wel zijn best doen om het probleem van te weinig personeel op te lossen. Dit is echter wel een rekbaar begrip. Want in mijn geval gaat het steeds om dezelfde collega die ziek is en is er steeds te weinig personeel. En toch heeft de bond me aangeraden om in het geval van een werkopdracht aan het werk te gaan omdat ik anders toch wel moet vrezen voor mijn baan.
maandag 4 februari 2008 om 09:50
@Miss Moneypenny
Ja, het mag echt. Maar nogmaals, alleen als het niet te pas en te onpas gebruikt wordt en alleen als daar echt dringende redenen voor zijn.
En inderdaad, dat moet er wel op de arbeidstijdenwet gelet worden. Maar deze is vrij recent aangepast en dat betekent dat een werkgever tegenwoordig een groter beroep op overwerk mag doen dan voorheen het geval was. De overwerkregels zijn dus iets ruimer geworden.
@TO
Ik ken de CAO niet en weet dus niet of hierover expliciet iets in jullie CAO staat. Wat ik wel weet is dat dit gewoon nederlands arbeidsrecht is.
Ja, het mag echt. Maar nogmaals, alleen als het niet te pas en te onpas gebruikt wordt en alleen als daar echt dringende redenen voor zijn.
En inderdaad, dat moet er wel op de arbeidstijdenwet gelet worden. Maar deze is vrij recent aangepast en dat betekent dat een werkgever tegenwoordig een groter beroep op overwerk mag doen dan voorheen het geval was. De overwerkregels zijn dus iets ruimer geworden.
@TO
Ik ken de CAO niet en weet dus niet of hierover expliciet iets in jullie CAO staat. Wat ik wel weet is dat dit gewoon nederlands arbeidsrecht is.
maandag 4 februari 2008 om 11:41
het mag inderdaad.
Mijn baas gaf me ooit (terwijl hij me al ontslagen had een paar dagen voor die tijd) een dienstopdracht (ook wel werkopdracht genoemd) om spullen die ik van de zaak had terstond in te leveren.
Hij had me hier al eerder om gevraagd en was ik niet op in gegaan, immers ik bleef vooralsnog gewoon een tijd bij hem onder contract staan.
Toen kwam hij dus met die dienstopdracht en dacht ik echt: vuile hufter nu moet ik wel ! want dat weigeren wordt als weigeren van een opdracht, lees werk gezien en dat kan dan tegen je gebruikt worden.
Mijn baas gaf me ooit (terwijl hij me al ontslagen had een paar dagen voor die tijd) een dienstopdracht (ook wel werkopdracht genoemd) om spullen die ik van de zaak had terstond in te leveren.
Hij had me hier al eerder om gevraagd en was ik niet op in gegaan, immers ik bleef vooralsnog gewoon een tijd bij hem onder contract staan.
Toen kwam hij dus met die dienstopdracht en dacht ik echt: vuile hufter nu moet ik wel ! want dat weigeren wordt als weigeren van een opdracht, lees werk gezien en dat kan dan tegen je gebruikt worden.
maandag 4 februari 2008 om 12:25
Omdat ik heel de ochtend al alles zit uit te zoeken kwam ik dit verhaal tegen op zorgforum. Ik wil het jullie niet onthouden!!
(We zijn in de zorg dus stelletje sukkels....)
http://www.zorgforum.nl/forum/index.php?showtopic=3662
(We zijn in de zorg dus stelletje sukkels....)
http://www.zorgforum.nl/forum/index.php?showtopic=3662
maandag 4 februari 2008 om 14:09
Even uit nieuwsgierigheid, dit omdat ik mijn mobiel vrij regelmatig uit heb staan (niet speciaal voor werk, maar omdat ik soms dat gebel zat ben), je bent dus niet bereikbaar voor de werkgever. Hoe zit het dan?
Ik kan mij niet voorstellen dat je 24/7 telefonisch beschikbaar moet zijn, dat was je immers ook niet toen je nog geen mobiel had.
Kan ik daar problemen mee verwachten?
Ik kan mij niet voorstellen dat je 24/7 telefonisch beschikbaar moet zijn, dat was je immers ook niet toen je nog geen mobiel had.
Kan ik daar problemen mee verwachten?
maandag 4 februari 2008 om 14:13
Als ik jullie een tip mag geven, dan zou ik niet vertrouwen op een rechtenstudent die het zelf uitgezocht heeft. Met alle respect, maar een dienstopdracht mag wel degelijk gegeven worden en kan alleen geweigerd worden indien het belang van de medewerker zwaarder weegt dan het belang van de werkgever.
maandag 4 februari 2008 om 14:18
In principe hoef je niet 24/7 bereikbaar te zijn voor je werkgever. Wil je werkgever dat wel, dan zal hij dat expliciet moeten vragen en je ook voor die bereikbaarheid moeten belonen.
Er zijn wel situaties waarbij bepaalde functionarissen wel bereikbaar moet zijn, zonder dat zij daarvoor betaald hoeven te worden. Denk bijv. aan een filiaalmanager die bereikbaar moet zijn bij brand/inbraak/e.d. of een communicatiemedewerker die in geval van calamiteiten de pers moet voorlichten oid. In dat geval gaat het vaak om bereikbaarheid voor incidenten en dan voor functionarissen met de wat "hogere" functies, waarbij het salaris ook dermate hoog is dat hiervoor ook een bepaalde flexibiliteit verwacht mag worden.
maandag 4 februari 2008 om 15:33
Nee, dit is een bereikbare dienst, die hebben we ook en dat weet je van te voren. Bv. een weekend of een nacht bereikbaar. Dit staat dus op de dienstlijst en is niet een uur van te voren bekend.
Op die dagen staat mijn mob. nr ook in de dienstlijst. Ik zorg dat ik niet te ver van mijn woonplaats ben, maar ik kan wel ff op bezoek of zo. Gelukkig komt het zelden voor dat je ook moet komen.