Moeder

28-02-2024 17:02 158 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar zal ik eens beginnen. Mijn moeder wordt (is) oud en dat begin ik steeds duidelijker te merken. Ze vergeet dingen, ze vertelt alles dubbel, ze claimt mij steeds meer en is ontzettend veeleisend. Ze heeft altijd al een wat moeilijk karakter gehad en dit wordt alleen maar erger. Altijd negatief, altijd beren op de weg zien, altijd slecht praten over anderen.

Tegen mij is ze soms ronduit gemeen als ik niet aan haar verwachtingspatroon van dat moment voldoe. Hou ik een telefoontje of bezoekje kort, dan heb ik nooit tijd voor haar, heb ik een keer geen tijd om een klusje te doen, dan doe ik nooit wat voor haar en daar is ze dan echt fel in en ontstaat er soms de grootste ruzie waarbij ik de gebeten hond ben.

Van vergeetachtigheid, dubbel vertellen enz. is geen sprake in haar ogen, ik ben degene die vergeetachtig is, het ligt allemaal aan mij, haar mankeert niets. Zelfs mijn sociale leven heeft eronder te lijden want ze is ook nog eens heel erg jaloers, al zegt ze zelf van niet.

Ik weet het gewoon allemaal niet meer. Ik ben zo moe van het op m’n tenen lopen om aan haar verwachtingen te voldoen, ieder woord zorgvuldig kiezen om haar niet boos te maken. Ik weet het gewoon echt niet meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
:hug:
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Inderdaad :hug:
Stoppen met pleasen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Therapie voor jou?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou in zo'n geval niet meer zo mijn best doen om aan de verwachtingen te voldoen, omdat het toch nooit goed is. En ik zou wat meer afstand houden. Wees zuinig op jezelf, jij doet er (ook) toe, niet alleen maar anderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Och wat rot zeg. Misschien helpt het om alleen vaste momenten af te spreken met je moeder? Zodat je er dan ook echt voor haar bent en verder de week rust hebt? Is ze alleen of heeft ze een partner?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wees zuinig op jezelf. Heel verdrietig, maar haar ga je niet tevreden kunnen stellen. Want doe je nu iets goed, doe je het de volgende keer weer verkeerd. Jezelf ongelukkiger mee maken door mee te gaan in haar gedrag wél. Probeer wat afstand in te bouwen, hoe naar ook :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
Lastig he als de mensen waar je gevoelig voor bent je rottig behandelen. Heb je ook broers of zussen die bij haar op bezoek gaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Woon je nog thuis?

Ik vind het namelijk een beetje lastig te snappen dat haar jaloezie invloed heeft op jouw sociale leven.

Is er een reden waarom je haar niet een beetje loslaat? Een beetje in haar sop laat gaarkoken?
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn moeder is ook oud 86 en vertelt alles drie dubbel , ze vergeet dat ik langs ben geweest , want ik ga er 2 keer in de week naar toe en dan dan zegt ze goh kom je nog een keer dan is ze vergeten dat ik die week al eerder ben geweest .
Je kunt tegen jou moeder toch zeggen dat je niet meer dan je best doet, en als ze weer wat gemeens zegt dat je dan bv een week niet komt?
kreef wijzigde dit bericht op 28-02-2024 17:41
63.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Kreef, de openingspost quoten mag op dit forum niet. Ik zou m even weghalen anders heb je een waarschuwing aan je broek.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
28-02-2024 17:39
Kreef, de openingspost quoten mag op dit forum niet. Ik zou m even weghalen anders heb je een waarschuwing aan je broek.
Oh dat wist ik niet thanks
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
28-02-2024 17:39
Kreef, de openingspost quoten mag op dit forum niet. Ik zou m even weghalen anders heb je een waarschuwing aan je broek.
Oh dat wist ik niet thanks
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
28-02-2024 17:27
Ik zou in zo'n geval niet meer zo mijn best doen om aan de verwachtingen te voldoen, omdat het toch nooit goed is. En ik zou wat meer afstand houden. Wees zuinig op jezelf, jij doet er (ook) toe, niet alleen maar anderen.

Afstand houden is lastig, we wonen in dezelfde straat en iedere keer dat ik buitenshuis kom voel ik gewoon haar ogen in m’n rug prikken en als ik zomers uit m’n werk kom en ze zit in de tuin (waar ik langs loop om bij mijn woning te komen) en we zitten net weer in een ruzie voel ik me zo opgelaten. Ze ziet ook precies wie er hier over huis komt waar ik dan vervolgens weer op afgerekend wordt want voor anderen heb ik wel tijd en voor haar niet. Verhuizen is financieel gezien (en ook qua woningmarkt hier) helaas geen optie.
Alle reacties Link kopieren Quote
RonJja schreef:
28-02-2024 17:28
Och wat rot zeg. Misschien helpt het om alleen vaste momenten af te spreken met je moeder? Zodat je er dan ook echt voor haar bent en verder de week rust hebt? Is ze alleen of heeft ze een partner?
Die vlieger gaat niet op, als ze iets wil moet het meteen. Mijn moeder is alleenstaand.
Alle reacties Link kopieren Quote
RememberTheGoodTimes schreef:
28-02-2024 17:42
Die vlieger gaat niet op, als ze iets wil moet het meteen. Mijn moeder is alleenstaand.
Heb je wel eens overwogen om in therapie "nee" te leren zeggen en grenzen aan leren geven? Dit lijkt me echt bijzonder zinnig voor jou!
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Yakuzakiko schreef:
28-02-2024 17:31
Lastig he als de mensen waar je gevoelig voor bent je rottig behandelen. Heb je ook broers of zussen die bij haar op bezoek gaan?
Helaas geen broers of zussen dus ik sta er alleen voor. Ik heb wel een hele lieve partner maar mijn moeder mag hem niet (ook al zegt ze van wel, maar waarom beschuldig je iemand dan al 25 jaar lang er van op het geld van je dochter uit te zijn).
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
28-02-2024 17:32
Woon je nog thuis?

Ik vind het namelijk een beetje lastig te snappen dat haar jaloezie invloed heeft op jouw sociale leven.

Is er een reden waarom je haar niet een beetje loslaat? Een beetje in haar sop laat gaarkoken?
Ze is oud en wordt steeds hulpbehoevender en haar aan haar lot overlaten bezorgt me niet alleen een schuldgevoel maar ook een hoop ruzie.
Alle reacties Link kopieren Quote
kreef schreef:
28-02-2024 17:36
Mijn moeder is ook oud 86 en vertelt alles drie dubbel , ze vergeet dat ik langs ben geweest , want ik ga er 2 keer in de week naar toe en dan dan zegt ze goh kom je nog een keer dan is ze vergeten dat ik die week al eerder ben geweest .
Je kunt tegen jou moeder toch zeggen dat je niet meer dan je best doet, en als ze weer wat gemeens zegt dat je dan bv een week niet komt?
Dat maakt geen indruk en is alleen maar koren op haar molen: zie je nou wel dat je een slechte dochter bent, ik kan niks tegen je zeggen of je loopt kwaad weg en ik hoor weer weken niets van je.
RememberTheGoodTimes schreef:
28-02-2024 17:42
Die vlieger gaat niet op, als ze iets wil moet het meteen. Mijn moeder is alleenstaand.
Wat gebeurt er dan als jij niet gelijk aan komt rennen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk altijd, als het toch nooit goed is, hoef ik ook niet mezelf voorbij te lopen. Mopperaars hebben altijd wel wat te mopperen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk heeft ze me, heel cru gezegd, gewoon in de tang en ben ik niet bij machte er iets aan te doen. Nee zeggen, het contact op een laag pitje zetten, uiteindelijk ben ik degene die dan met een rotgevoel rondloopt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi Remember, wat vervelend. Heel veel sterkte hiermee!

Ik denk dat je een verschil moet maken tussen de zorgtaken die je wil/kan opbrengen, en "aan haar verwachtingen voldoen". Dat laatste zal gewoon niet meer gaan. Je mag echt voor jezef kiezen en nee zeggen.

Je schrijft over vergeetachtigheid. Heb je een vermoeden van Alzheimer? Mijn (beperkte) ervaring daarmee is dat het niet makkelijk is. Iemand in mijn omgeving heeft net de tests gehad en daar ging een paar jaar van ontkennen aan vooraf. Boosheid, woede, teleurstelling... het hoort bij de ziekte en is niet te voorkomen. Positief: ook de teleurstelling wordt weer vergeten.
RememberTheGoodTimes schreef:
28-02-2024 17:50
Eigenlijk heeft ze me, heel cru gezegd, gewoon in de tang en ben ik niet bij machte er iets aan te doen. Nee zeggen, het contact op een laag pitje zetten, uiteindelijk ben ik degene die dan met een rotgevoel rondloopt.
Tijd voor therapie dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
RememberTheGoodTimes schreef:
28-02-2024 17:45
Helaas geen broers of zussen dus ik sta er alleen voor. Ik heb wel een hele lieve partner maar mijn moeder mag hem niet (ook al zegt ze van wel, maar waarom beschuldig je iemand dan al 25 jaar lang er van op het geld van je dochter uit te zijn).
Krijgt ze wel hulp, thuiszorg bijvoorbeeld? Of van buren, vrienden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
28-02-2024 17:49
Wat gebeurt er dan als jij niet gelijk aan komt rennen?
Dan laat ze het eerst een poosje sudderen, doet alsof alles oke is om vervolgens weken later alsnog te ontploffen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven