Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.



Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).



Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04



Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.



De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.



De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.



Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.



Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.



Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.





http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1



http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html



http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html



http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
Ik wil mijn haar weer eens gaan kleuren maar ik wil nadien eigenlijk liever niet wassen met shampoo, om het uit te spoelen.. Iemand hier ervaring mee?
Als je je haar verft dan spoel je het toch nooit uit met shampoo? ik althans niet, uitspoelen met water tot het water helder is en dan een goede conditioner erin en weer uitspeoeln met alleen water.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook mee! Heb vandaag mijn haar gewassen met zilversoda, had niets anders in huis. Is er veel verschil tussen zilversoda en baking soda? Mijn haar lijkt net touw nu en erg fijn voelt het niet..
Alle reacties Link kopieren
...
anoniem_172068 wijzigde dit bericht op 16-09-2014 09:39
Reden: laat maar
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:kopstoot schreef op 01 september 2014 @ 19:57:

Ik wil mijn haar weer eens gaan kleuren maar ik wil nadien eigenlijk liever niet wassen met shampoo, om het uit te spoelen.. Iemand hier ervaring mee?



Ik heb een paar weken geleden mijn haar geverfd en uitgespoeld met water. Conditioner gebruik ik nooit..

De weken daarna netjes gewassen met mn natuurshampoo maar ik kreeg op een gegeven moment jeuk op mijn hoofd. Denk dat de verf er toch niet goed uitgewassen was. Uit noodzaak een 'gewone' shampoo

gebruikt en dat heeft geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Nu een paar wasbeurten 'Say yes to' shampoo gebruikt. Schijnt ook een 'no poo'-achtige variant te zijn.

Heb nooit problemen met mijn haar gehad maar het idee van 'no poo' staat me aan. Vooralsnog merk ik geen verschil. Prima resultaat lijkt me.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Alle reacties Link kopieren
Gebruiken jullie wel gewoon producten met siliconen en minerale olie?
Wel speciale haarolie, maar niks met siliconen want dat schijnt zich op te bouwen in je haar en kun je niet uitspoelen.
Alle reacties Link kopieren
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 27-09-2014 14:06
Reden: spammen eigen blog
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik al een hele tijd geen commerciële producten meer op mijn huid. En ik wil het ook niet meer, mijn huid is nu gezond en mooi en dat wil ik ook zo houden. Ik maak tegenwoordig alles zelf.

Alleen mijn haar lukt niet zo goed. Dus ga ik deze methode maar eens proberen. Ik vraag me alleen af: als jullie de BS met water vermengen en dat op jullie haar aanbrengen: dan loopt het er toch zo weer af ?
@nina, ik spuit het BS/watermengsel op mijn haar met een plantenspuit als het nog droog is.



Het blijft tobben hier. Ik zit nu 5 maanden aan de BS/azijn en zie zo goed als geen vooruitgang richting wassen met water. Ik zit nu op 10 gram BS op 225 ml water en moet het elke derde dag wassen. Ik stel het weleens uit naar vierde dag, maar dan loop ik de derde dag echt met vet haar rond. Verder heb ik het idee dat mijn haar veel meer uitvalt en dunner aan het worden is. Maar terug naar shampoo wil ik ook liever niet. De rosacea op mijn voorhoofd lijkt namelijk wel beduidend minder.
Alle reacties Link kopieren
Ok. Geprobeerd. Ik vond het toch moeilijk om het mengsel op mijn haar te verdelen en vooral om het tot op mijn hoofdhuid te krijgen. Ik had na het wassen niet het gevoel dat mijn haar schoon was. Daarna gespoeld met appelazijn en daar werd het inderdaad zacht van en kammen was geen probleem. Nu is het nog nat, ik ben benieuwd wat het gaat worden als het droog is. Het is wel tijdrovend vind ik toch.

Eerder had ik geprobeerd shampoobars te maken, maar ik was altijd nét niet tevreden, mss lag het gewoon wel aan het afkicken van gewone shampoo. Dus deze nu even uitproberen en eens afgekickt ga ik terug naar mijn shampoobars. Het wassen zonder schuim geeft me toch een raar gevoel...
Alle reacties Link kopieren
[..]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 01-10-2014 09:38
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik was nu alweer een paar weken mijn haar met Yes to Carrots shampoo (van de tuinen). Ik moet zeggen dat het heerlijk is om weer zo snel klaar te zijn.

Maar ik heb steeds vreselijke jeuk op mijn hoofdhuid en langer dan 3 a 4 dagen kan ik er niet mee...
Ik neig ook sterk naar toch maar weer terug naar shampoo (maar dan eentje zonder parabenen en siliconen enzo). Eergisteren gewassen met BS/azijn en vandaag was mijn haar alweer behoorlijk vet... Word er een beetje moedeloos van...
Alle reacties Link kopieren
Met zelfgemaakte deo ben ik (opnieuw) weer blij! (was er even vanaf gestapt, maar werkt weer prima)



Het voordeel van natuurlijke shampoo vind ik dat ik zelden nog azijn gebruik (heb het idee dat m`n haar van azijn wel glad wordt, maar niet zo goed is). Maar moet toegeven dat ik het nu wel weer vaker was.
Alle reacties Link kopieren
Qian welke shampoo gebruik je?
Yep, de zelfgemaakte deo blijft top inderdaad! Ik ruik nooit meer een zweetlucht bij mezelf. Ik moest shirtjes op warme dagen altijd na 1 dag in de was gooien en nu kan zo'n shirt meestal makkelijk 2 dagen.



Maar dat shampoogedoe blijft tobben... Het lijkt me heerlijk om nooit meer je haar te hoeven wassen, maar ik denk dat ik daar nooit ga komen...
Alle reacties Link kopieren
quote:flowersandsunshine schreef op 18 augustus 2014 @ 19:43:

Hallo Dames,



Ik weet niet of iemand hetzelfde probleem heeft als mij, maar ik heb last van eczeem op mijn hoofd. Ik heb last van parfumallergie, nikkelallergie en alcohol. Ik heb bultjes op mijn hoofd en het jeukt verschrikkelijk. Heb ook redelijk veel haaruitval en je ziet dat ook bij mijn scheiding dat ik steeds minder haar krijg =( ... Sinds kort jeukt het wat minder, sinds ik een shampoo heb gekocht met menthol (geeft een verkoelende effect).

Daarnaast heb ik ook veel voedsel allergieen en ik probeer hier erg op te letten. Wellicht is dat dan ook een reden waarom het minder jeukt.



Ik zit te overwegen om No-poo te proberen, alleen vraag ik me af of deze methode geschikt voor mij is en zo niet, welke methode dan wel?



Ik sta voor alles open.Nou, alleen wassen met water lijkt me een erg goed idee voor je. Mijn zoon soortgelijk verhaal als het jouwe en van zijn hoofd heeft hij geen last meer sinds hij alleen met water wast. Of je de baking soda overgangsperiode ook moet doen durf ik uiteraard niet te zeggen, maar je kan ook (tijdens een vakantie ofzo) de "die hard" methode gebruiken: gewoon stoppen met alles. Kijk even bij Green Evelien (een blog) of je dan ook even niet met water moet wassen of dat je dat dan wel kan blijven doen. Even doorbijten maar ik blijf af en toe maar hier herhalen dat het echt de moeite waard is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rasa schreef op 04 oktober 2014 @ 08:15:

Yep, de zelfgemaakte deo blijft top inderdaad! Ik ruik nooit meer een zweetlucht bij mezelf. Ik moest shirtjes op warme dagen altijd na 1 dag in de was gooien en nu kan zo'n shirt meestal makkelijk 2 dagen.



Maar dat shampoogedoe blijft tobben... Het lijkt me heerlijk om nooit meer je haar te hoeven wassen, maar ik denk dat ik daar nooit ga komen...Hoe kom je er bij dat je je haar nooit meer hoeft te wassen als je geen shampoo meer gebruikt? Als dat je doel is kan ik me inderdaad voorstellen dat je teleurgesteld bent.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Qian schreef op 03 oktober 2014 @ 20:35:

Met zelfgemaakte deo ben ik (opnieuw) weer blij! (was er even vanaf gestapt, maar werkt weer prima)



Het voordeel van natuurlijke shampoo vind ik dat ik zelden nog azijn gebruik (heb het idee dat m`n haar van azijn wel glad wordt, maar niet zo goed is). Maar moet toegeven dat ik het nu wel weer vaker was.Zou je het recept van deze deo willen geven? Ik gebruikte altijd de zoutkristal maar die werkt niet zo goed meer helaas. Ik heb baking soda in huis, dat moet er in toch?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkt de zelfgemaakte deo helaas niet meer, terwijl ik zo hysterisch enthousiast was in het begin! Na een paar weken kreeg ik rode en uitgedroogde oksels, wat er echt niet uit zag..

De zoutstick gebruik ik nu een aantal weken maar ik zweet nog wel behoorlijk.



Het recept wat ik gebruikte voor de zelfgemaakte deo was:

1/3e deel baking soda

1/3e deel kokosolie

1/3e deel maizena
quote:Phips schreef op 06 oktober 2014 @ 09:43:

[...]





Hoe kom je er bij dat je je haar nooit meer hoeft te wassen als je geen shampoo meer gebruikt? Als dat je doel is kan ik me inderdaad voorstellen dat je teleurgesteld bent.....Sorry, ik bedoel dat het me heerlijk lijkt als ik mijn haar met alleen maar water zou kunnen wassen.
quote:kopstoot schreef op 07 oktober 2014 @ 21:07:

Bij mij werkt de zelfgemaakte deo helaas niet meer, terwijl ik zo hysterisch enthousiast was in het begin! Na een paar weken kreeg ik rode en uitgedroogde oksels, wat er echt niet uit zag..

De zoutstick gebruik ik nu een aantal weken maar ik zweet nog wel behoorlijk.



Het recept wat ik gebruikte voor de zelfgemaakte deo was:

1/3e deel baking soda

1/3e deel kokosolie

1/3e deel maizenaIk had ook een tijdje last van wat rode uitslag onder mijn oksels. Heb toen de verhoudingen iets aangepast (meer kokosolie). Nu gaat het prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed dat ook Rasa maar toen werd de substantie zo hard, dat ik het niet meer uit kan smeren en er witte plakkaten onder mijn oksels blijven zitten, het trekt voor geen meter meer in..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven