kindjes, pappa, mamma

17-06-2014 10:56 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die zich ergert aan de infantilisering van de taal?

Waarom worden kinderen tegenwoordig kindjes genoemd?

Waarom worden vaders en moeders, pappa's en mamma's genoemd?



Pappa en mamma zijn aanspreektitels. Een kind noemt z'n vader pappa. Maar als een man vader wordt, wordt hij vader en geen pappa.



En dan heb ik het nog niet over: Patatjes, chipjes, centjes etc.



Nou ja, bij deze mijn ergernis, moest het kwijt toen ik het volgende topic met "kindjes" in de titel zag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje, 3 minuten geleden



Jaja, ik stamp over de toetsen, dacht jij dat ik dat met m'n vingers deed? Forummen is topsport.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Het was me weer een waar genoegen. Ik ga nu mijn mobieltje in mijn tasje stoppen, mijn hakjes aan doen, mijn sleuteltjes pakken en mijn auto (die is wel heel groot) starten.
You know how I know? Because I reeaally think so!
'Ik zal het even aan het vrouwtje vragen.'
Alle reacties Link kopieren
Juffie vind ik ook vreselijk maar schijnt de aanspreektitel te zijn op vrije scholen.



Wijntje zeg ik dan weer wel, wist niet dat dit ook niet mocht, zal er gelijk mee stoppen
quote:brisbane179 schreef op 17 juni 2014 @ 11:53:

[...]





Ik erger me meer aan het woord sowieso dat verkeerd gespeld staat Dat is nou exact hetzelfde als kindje en dinnetje
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg volgens mij altijd schoonzusje
Alle reacties Link kopieren
Er zit een verschil tussen een rok en een rokje: een rokje is korter. Een jas is een overjas, een jasje vaak een colbert. Laarzen zijn hoog, laarsjes kort. Da's dus functioneel
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Waar ik me wild aan erger, is het gebruik van verkleinwoordjes door vrouwen als het om serieuze grotemensendingen gaat, die niets met kinderen te maken hebben. Een baantje, een collegaatje... En dan hebben ze ook nog een fijn huisje en een autootje. Brrr...
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Ik erger me vooral aan bekenden die het hebben over 'de baby' eigenlijk. Een vriend van mijn vriend: 'nee ik kan niet vanavond want ik moet op 'de baby' passen.'



Hoezo? Het is jouw kind dus je past helemaal niet op; je blijft thuis met Pietje.



Heel veel mensen die ik ken hebben het over 'de baby'. Snap daar niks van, dat kind heeft toch niet voor niets een naam? En dan hun dreumes nooit 'de dreumes' noemen...
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor de laatste tijd steeds vaker "groentjes", als in: "welke groentjes lust je vanavond?" of "eet je groentjes dan ben je klaar".
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 17 juni 2014 @ 12:09:

Waar ik me wild aan erger, is het gebruik van verkleinwoordjes door vrouwen als het om serieuze grotemensendingen gaat, die niets met kinderen te maken hebben. Een baantje, een collegaatje... En dan hebben ze ook nog een fijn huisje en een autootje. Brrr...Maar ik heb nu een nieuw huis, of beter gezegd appartement, maar tot ik daar in ga woon ik in mijn huidige huisje wat met recht een huisJE genoemd mag worden want het is echt piep- en piepklein. Gelukkig mag ik naar een volwaardig HUIS nu :D
Alle reacties Link kopieren
quote:SillySill schreef op 17 juni 2014 @ 12:01:

Wijntje zeg ik dan weer wel, wist niet dat dit ook niet mocht, zal er gelijk mee stoppen

Wijntje is dan weer het bagatelliseren van het eigen drankprobleem.

Niets mis mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:gsleutel schreef op 17 juni 2014 @ 12:11:

Ik hoor de laatste tijd steeds vaker "groentjes", als in: "welke groentjes lust je vanavond?" of "eet je groentjes dan ben je klaar".Da's Vlaams, staat daar overal op de kaart. Zo'n leuk woord vind ik dat! Net als pompelmoes, veel leuker dan 'grapefruit'.
quote:gsleutel schreef op 17 juni 2014 @ 12:11:

Ik hoor de laatste tijd steeds vaker "groentjes", als in: "welke groentjes lust je vanavond?" of "eet je groentjes dan ben je klaar".Oh sorry hoor. Mag dat niet dan? .
Alle reacties Link kopieren
Overigens voor mensen wiens taalidentiteit bedreigd wordt door mijn spelling van Pappa en Mamma, het mag allebei:

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/mama-mamma
en bij het eten krijg je een vleesje.......

*gruwel*
Alle reacties Link kopieren
quote:voetjesinhetzand schreef op 17 juni 2014 @ 12:12:

[...]





Maar ik heb nu een nieuw huis, of beter gezegd appartement, maar tot ik daar in ga woon ik in mijn huidige huisje wat met recht een huisJE genoemd mag worden want het is echt piep- en piepklein. Gelukkig mag ik naar een volwaardig HUIS nu :DGoed zo! Probleem met baantje is dat veel vrouwen ook maar een kleine baan hebben. En hetzelfde met auto's, bedenk ik me nu.
Ga in therapie!
Het ergst vind ik het als iemand het over een boterhammetje eten heeft.

Of vriendje zeggen wanneer je een relatie hebt met een man van 30.
Alle reacties Link kopieren
mijn UP is toch echt wel een autootJ E hoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 17 juni 2014 @ 12:18:

[...]





Goed zo! Probleem met baantje is dat veel vrouwen ook maar een kleine baan hebben. En hetzelfde met auto's, bedenk ik me nu.Ja maar baantje vind ik ook stom klinken maar huisje snap ik wel omdat je soms gewoon echt heel klein woont
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 17 juni 2014 @ 12:19:

Het ergst vind ik het als iemand het over een boterhammetje eten heeft.

Of vriendje zeggen wanneer je een relatie hebt met een man van 30.Ik zeg vriendje als ik een relatie bedoel die niet zo serieus is. Zo is mijn aanstaande mijn vriend, maar heeft mijn beste vriendin een leuk 'vriendje'... Maw: gaat ze nie oud mee worden.
Zeg je dan ook scharreltje ?
Mja, om 8 uur op zaterdag in de broodjeszaak nu een BAAN te noemen als je wel volwassen bent is ook weer zoiets. Dan maar baantje. Het is immers een kleine baan he.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje, 13 minuten geleden

Waar ik me wild aan erger, is het gebruik van verkleinwoordjes door vrouwen als het om serieuze grotemensendingen gaat, die niets met kinderen te maken hebben. Een baantje, een collegaatje... En dan hebben ze ook nog een fijn huisje en een autootje. Brrr...De meeste vrouwen hebben ook een autootje. En parttimebaantjes.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Hier zijn toch al een aantal topics over????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven