kindjes, pappa, mamma

17-06-2014 10:56 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die zich ergert aan de infantilisering van de taal?

Waarom worden kinderen tegenwoordig kindjes genoemd?

Waarom worden vaders en moeders, pappa's en mamma's genoemd?



Pappa en mamma zijn aanspreektitels. Een kind noemt z'n vader pappa. Maar als een man vader wordt, wordt hij vader en geen pappa.



En dan heb ik het nog niet over: Patatjes, chipjes, centjes etc.



Nou ja, bij deze mijn ergernis, moest het kwijt toen ik het volgende topic met "kindjes" in de titel zag.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een parttimebaan ook gewoon een baan, dan zeg je: ik heb een baan voor acht uur. Baantje vind ik meer het woord dat je gebruikt als je nog op school zit en je eerste bijbaan hebt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Vestje en rokje vind ik inderdaad wel functioneel. Een rokje is een korte rok, een vestje vind ik een dun, wat korter eleganter vest. Bij vest stel ik me een dik groot wintervest voor.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:xanluca schreef op 17 juni 2014 @ 11:53:

Volwassen vrouwen die rokjes, vestjes en lakjes kopen.... brrrrrEr zit een verschil tussen rokken en rokjes en laarsjes en laarzen.
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad tussen vestje en vest.
Ik erger mij altijd dood aan die Facebook posts waar iemand dan 'mijn mannetje/vrouwtje' schrijft. Walgelijk. Net zoiets als 'mijn ventje'



Laatst had ik een jongen via Tinder waarmee ik even had gechat, was echter al snel klaar toen hij 'hihi' schreef. Een man die 'hihi' zegt, nou nee.
Ohja...mijn mannetje.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op dinsdag 17 juni 2014 12:00 'Ik zal het even aan het vrouwtje vragen.'



Mijn man moest zich schamen, hij zegt altijd 'zal het er even met m'n vrouwtje over hebben'

Nou ben ik ook vrij klein en lopen mensen mij snel omver, dus past het wel bij mij



Ik heb het ook over mijn autootje, die is gewoon klein.

Mijn zus noem ik zusje, ook al is ze 6 jaar ouder.



Verder praat ik aardig volwassen en zul je mij niet horen wafwaffen en tjoeketjoeken.
Mijn vriend mag mij best vrouwtje noemen. Ik ben immers een vrouw en klein van stuk Maar hem mannetje noemen? Neuh..hij is 1.90 en eet een paard per dag op.
Alle reacties Link kopieren
quote:brisbane179 schreef op 17 juni 2014 @ 11:53:

[...]





Ik erger me meer aan het woord sowieso dat verkeerd gespeld staat



Dat is Vivaas.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:gsleutel schreef op 17 juni 2014 @ 12:11:

Ik hoor de laatste tijd steeds vaker "groentjes", als in: "welke groentjes lust je vanavond?" of "eet je groentjes dan ben je klaar".Die is ook zó erg!!!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Lady-Voldemort schreef op 17 juni 2014 @ 12:15:

[...]





Oh sorry hoor. Mag dat niet dan? .Groentjes is Vlaams!!
quote:Carenza schreef op 17 juni 2014 @ 12:44:

[...]





Groentjes is Vlaams!!Oh. En dus mag het niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:ladyveraa, 4 minuten geleden

Ik erger mij altijd dood aan die Facebook posts waar iemand dan 'mijn mannetje/vrouwtje' schrijft. Walgelijk. Net zoiets als 'mijn ventje'



Laatst had ik een jongen via Tinder waarmee ik even had gechat, was echter al snel klaar toen hij 'hihi' schreef. Een man die 'hihi' zegt, nou nee.Ik snap die afkeer van "hihi" niet. Volgens mij komt "hihi" ook veel in strips voor. Ik schrijf het ook regelmatig en ik ken ook een woest aantrekkelijke vent die ook weleens "hihi" terug appt naar me. Mijn kleine broertje (volwassen vent overigens) schrijft en zegt het ook weleens.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 17 juni 2014 @ 12:45:

[...]





Oh. En dus mag het niet?Nee duhuh.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
"Hihi" op google:



https://www.google.nl/sea ... =0CCoQsAQ&biw=320&bih=417



Hihi.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 17 juni 2014 @ 12:22:

Zeg je dan ook scharreltje ? Nee een scharrel is niet exclusief, een vriendje wel. Dat vriendje gaat alleen niet lang blijven dat zegt ze zelf overigens ook hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 17 juni 2014 @ 11:42:

[...]





Nee hoor, mijn moeder had geen gelijk Het was haar visie op de taalrealiteit die haar identiteit moest bevestigen. Net als dit topic doet.



Je hebt helemaal gelijk en zegt interessante dingen.



In het geval van mensen die hun vrienden vriendjes (en vriendinnetjes) noemen is er inderdaad geen sprake van algehele verloedering, omdat het in bepaalde kringen normaal is om te zeggen.

Om maar een voorbeeld te noemen: een 19-jarige studente die lid wordt van het Amsterdamse studentencorps zal dit soort verkleinwoorden gaan gebruiken omdat het onderdeel is van de geldende specifieke taal binnen dat corps.

En zo zijn er vele voorbeelden te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Dat voorbeeld dat iemand hier aanhaalt over 'rokje' slaat ook flink de plank de mis, omdat de term 'kort rokje' al decennia gewoon taalgebruik is.

Het hebben over 'korte rokken' slaat daarentegen nergens op.
Mijn dochter (13) noemt haar klasgenoten 'kindjes'. De meeste van die kindjes zijn twee jaar ouder dan zij .
quote:Gatti schreef op 17 juni 2014 @ 11:29:



Mijn zus zegt oma tegen onze moeder sinds ze kinderen heeft, nu al 12 jaar. Dat vind ik pas echt stom.Mijn schoonvader noemt schoonmoeder niet bij haar voornaam, maar zegt altijd 'mam'. Mijn man is inmiddels 35....
Idd, vleesje . Alsof als je kinderen krijgt een gehaktbal, kipfilet of slavink opeens van naam veranderd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind WTF ook stom als je geen 11 bent eigenlijk...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
quote:sunshineeva schreef op 17 juni 2014 @ 13:03:

Idd, vleesje . Alsof als je kinderen krijgt een gehaktbal, kipfilet of slavink opeens van naam veranderd

Kunnen we hier ook die vermaledijde stam+d even onder de loep nemen, of moet dat in een apart topic?



Stam + d bestaat niet in de tegenwoordige tijd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Niet meer doen dus.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me meer druk over de spelling tegenwoordig dan over de keuze van (dit soort) woorden, eh..... woordjes .
Alle reacties Link kopieren
Kids vind ik vreselijk.

Gister op een blog gelezen: mijn nichtjes wilden graag een centje voor hun verjaardag. En dat hebben ze gekregen.



Arme kinderen, kun je net niks mee, als je van iedereen maar een centje krijgt. Zeg dan gewoon geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven