Ongehoord onbeschoft...

27-05-2014 01:01 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een seniorencomplex (55+-woningen). Dus veel oudere senioren (al dan niet met een rollator of scootmabiel). Sommige bewoners zijn zelfs hoog bejaard.

In de nabijheid van dit complex liggen 2 middlbare scholen. Het komt zeer regelmatig tot vaak voor dat leerlingen van die scholen met hun fiets en met een noodgang over de stoep racen op weg naar McDonalds of een snackbar hier niet ver vandaan. Tot schrik en ergernis van de ouderen.

Vanmorgen ook weer. Een Indische dame van dik in de 80 loopt met haar rollator voor de flat en schrikt zich een hoedje als plotseling een scholier (van amper 14 jaar) met een bloedgang op een fiets langs haar scheert. De dame in kwestie roept tegen de jongen dat hij op het fietspad hoort te fietsen en niet over de stoep. De jongen stopt, stapt van zijn fiets en zegt tegen haar: "Wat zeik je nou... ouwe.....? Je had al lang dood horen te zijn, oud lijk!" Stapt weer op zijn fiets en vervolgt zijn weg over de stoep. Hij kijkt nog een keer om en steekt zijn middelvinger naar de bejaarde vrouw op.



Ik zag en hoorde het gebeuren vanmorgen, tot mijn verbijstering en ergernis. Ik heb nog even met de bejaarde vrouw staan praten. Ze was helemaal ontdaan door wat er even daarvoor gebeurde. En ik snap dat heel goed.



Ik ben zeker geen fatsoensrakker of zoiets. Maar dit gedrag en deze houding, daar heb ik geen goed woord vor over. Behandel medemensen (en zeker ouderen) met respect. Dat heb ik in mijn opvoeding in ieder geval wel meegekregen, gelukkig. Dit vond ik schaamteloos.



Kennen jullie meer van dit soort onbehouwen en onbeschoft gedrag tegen ouderen?
Alle reacties Link kopieren
Waar stond jij dan toen je het zag?



Uiteraard is dit meer dan onbeschoft. Ik heb alleen ook akties van die oudjes waar ik woon, waar de honden ook geen brood van lusten .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ja hoor. Maar ik ken ook zat ouderen die zich onbehouwen en onbeschoft gedragen.
Ik snap dat ook niet maar ik denk dat ik ook een ouwerwetse 70erjaren opvoeding heb genoten. Ik vond oude mensen vroeger altijd een beetje "zielig", wilde ze graag helpen. Ik had trouwens het joch wel even aan zijn oren getrokken in jouw plaats, vooral dat afstappen en indoctrineren, daar kan ik niet mee. Als ik dat gedrag op straat zie zeg ik er wat van.



Wat ik nog schokkender vind zijn de beelden op "opsporing verzocht", mensen van 90 bont en blauw geslagen om een tientje. Dammit, daar maak ik me wel eens zorgen om.
Jezus, wat een kl*te opmerking zeg van dat joch. Ik vraag me dan af wat zijn ouders ervan zouden vinden.

Hier nooit asociaal gedrag tegen ouderen meegemaakt, eerder andersom.
quote:soley79 schreef op 27 mei 2014 @ 01:06:

Ja hoor. Maar ik ken ook zat ouderen die zich onbehouwen en onbeschoft gedragen.

Ja natuurlijk.

En daarom is het eigen bult stomme schuld? Kijken we niet meer naar mensen maar naar leeftijdsgroepen?

Onbehouwen gedrag vraagt om onbehouwen gedrag.

Onschuld vraagt om onschuld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 27 mei 2014 @ 01:05:

Waar stond jij dan toen je het zag?



Uiteraard is dit meer dan onbeschoft. Ik heb alleen ook akties van die oudjes waar ik woon, waar de honden ook geen brood van lusten .Ik liep ongeveer drie meter achter haar. Dichtbij genoeg om alles te zien en te horen....
Alle reacties Link kopieren
quote:luckyjane schreef op 27 mei 2014 @ 01:10:

[...]





Ik liep ongeveer drie meter achter haar. Dichtbij genoeg om alles te zien en te horen....Heb je dat joch niet in zijn lurven gepakt?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Natuurlijk niet, Roos, dat zeg ik ook niet. Lomp gedrag is niet leeftijdsgebonden bedoel ik maar te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4 schreef op 27 mei 2014 @ 01:06:

Ik snap dat ook niet maar ik denk dat ik ook een ouwerwetse 70erjaren opvoeding heb genoten. Ik vond oude mensen vroeger altijd een beetje "zielig", wilde ze graag helpen. Ik had trouwens het joch wel even aan zijn oren getrokken in jouw plaats, vooral dat afstappen en indoctrineren, daar kan ik niet mee. Als ik dat gedrag op straat zie zeg ik er wat van.



Wat ik nog schokkender vind zijn de beelden op "opsporing verzocht", mensen van 90 bont en blauw geslagen om een tientje. Dammit, daar maak ik me wel eens zorgen om.Eens Roos. Ik kijk bijna altijd naar Opsporing Verzocht. Het is soms ten hemelschreiend als je ziet dat sommige ouderen voor nog minder dan een tientje in elkaar worden geslagen, vastgebonden en/of gekneveld. Bijna weerloze hoogbejaarde vrouwen en mannen die zich van geen kwaad bewust zijn. Zo min....zo laag... ik heb er geen woorden voor.
het zou me zwaar veel moeite kosten dat jong niet van zn fiets af te slaan.

maar zou wel een woordvloed uit mijn mond laten komen, zonder probleem.
Woordvloed?



De huid volschelden zou ik dat rotjonk.
rotjong moet daar staan he ;)
haha ok dat kan ook
Ja rottelefoon zegt weer wat anders dan ik wil

jane, jij nog iets tegen dat rotjonk geschreeuwd?
quote:soley79 schreef op 27 mei 2014 @ 01:11:

Natuurlijk niet, Roos, dat zeg ik ook niet. Lomp gedrag is niet leeftijdsgebonden bedoel ik maar te zeggen.

Maar dat beweert de TO ook niet.

Dat vergoeilijken, dat roepen: "Ja maar jij" of in dit geval "nou, anderen van die leeftijd doen ook naar hoor", dat vind ik onrechtvaardig. Onrechtvaardig tegenover kwetsbare slachtoffers.



Dit vrouwtje kan er niks aan doen dat haar mede-leeftijdsgenoten ook wel eens een grote bek hebben.
quote:rochel schreef op 27 mei 2014 @ 01:22:

jane, jij nog iets tegen dat rotjonk geschreeuwd?*ziet Jane staan, zwaaiend met haar linkervuist "jij jij jij....rotjonk!!!" schreeuwende*
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 27 mei 2014 @ 01:11:

[...]





Heb je dat joch niet in zijn lurven gepakt?Nee, dat lef had ik nou net niet Mylene. Had geen zin in een mes in m'n donder. Ik zeg niet dat hij een mes had, want dat weet ik niet, natuurlijk. Heb hem wel toegevoegd "doe 's normaal goser". Maar misschien is dat wel niet de straattaal die hij verstaat.
Alle reacties Link kopieren
Noppes... De oudjes in mijn flat zijn aan het uitsterven. Maar er staat nog een verzorgingstehuis naast. Daar stiefelen er soms een paar van heen en weer naar het winkelcentrum even verderop.



Maar ik heb geen last van onbeschoft gedrag van ze, evenmin zie ik ze ooit onheus bejegend worden.



We hebben hier dan ook brede stoepen en fietspaden.



Oh wacht wat onbeschoft gedrag betreft, we mochten geen dakterras bouwen op de flat van de oudjes die er nog waren... Want wie gaat dat bijhouden en opruimen? Stelletje rationele verstandige wezens dat het zijn.
als dat rotjonk een mes heeft dan mag je hem wel slaan ondanks zijn leeftijd. toch?
Ik krijg alleen jeuk van het zinnetje "behandel medemensen (en zeker ouderen) met respect." Hoezo zeker ouderen? Iedereen krijgt van mij hetzelfde portie respect totdat ze bewijzen dat ze het niet verdienen. Voor niemand schep ik extra op, bij wijze van spreken
Alle reacties Link kopieren
quote:luckyjane schreef op 27 mei 2014 @ 01:24:

[...]





Nee, dat lef had ik nou net niet Mylene. Had geen zin in een mes in m'n donder. Ik zeg niet dat hij een mes had, want dat weet ik niet, natuurlijk. Heb hem wel toegevoegd "doe 's normaal goser". Maar misschien is dat wel niet de straattaal die hij verstaat.



Klopt, tegenwoordig hebben velen een kort lontje en ben je (ervaar ik zelf dan) toch banger om ze aan te pakken. Zeker als vrouw zijnde (als je alleen bent).



(bij vorige woning waar ik woonde is een keer een buurvrouw van mij een keer aangerand omdat ze vroeg of de muziek iets zachter mocht. Ik woonde toen samen en als die partner wat ervan zei, dan was het ja en amen. Hij was nog niet een week weg en belde ik aan of de muziek ietsjes zachter mocht en toen werd mij heel duidelijk vertelt dat ze mij wisten te vinden, mijn auto, en dat mijn toenmalige partner niet meer bij mij woonde en nog een paar verwensingen. Aso lui maar dat begreep je al vast).
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik vind dat je rotjonken soiso mag slaan. Mes of geen mes.



Lizzebeest, o dat is ook best rot!
quote:hyale schreef op 27 mei 2014 @ 01:31:

Ik krijg alleen jeuk van het zinnetje "behandel medemensen (en zeker ouderen) met respect." Hoezo zeker ouderen? Iedereen krijgt van mij hetzelfde portie respect totdat ze bewijzen dat ze het niet verdienen. Voor niemand schep ik extra op, bij wijze van spreken

Ah ja, dat is ook achterhaald natuurlijk. Tja, geloof het of niet, zo zijn Jane en ik opgevoed, respect voor de ouderen. En weet je, je vreet er geen bammetje minder om hoor! Dat beetje eerbied heeft de gemiddelde 80-90 jarige wel verdient.



Kinderen en ouderen zijn kwetsbaar, hebben meestal niet zoveel weerwoord en zijn ook niet meer zo hopserig ter been.

Daar mogen we met zijn allen best een beetje voor zorgen denk ik dan.



Maar nogmaals, ik heb mijn opvoeding grotendeels mogen genieten in de 70s-80s. Ouwerwets dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven