Ongehoord onbeschoft...

27-05-2014 01:01 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een seniorencomplex (55+-woningen). Dus veel oudere senioren (al dan niet met een rollator of scootmabiel). Sommige bewoners zijn zelfs hoog bejaard.

In de nabijheid van dit complex liggen 2 middlbare scholen. Het komt zeer regelmatig tot vaak voor dat leerlingen van die scholen met hun fiets en met een noodgang over de stoep racen op weg naar McDonalds of een snackbar hier niet ver vandaan. Tot schrik en ergernis van de ouderen.

Vanmorgen ook weer. Een Indische dame van dik in de 80 loopt met haar rollator voor de flat en schrikt zich een hoedje als plotseling een scholier (van amper 14 jaar) met een bloedgang op een fiets langs haar scheert. De dame in kwestie roept tegen de jongen dat hij op het fietspad hoort te fietsen en niet over de stoep. De jongen stopt, stapt van zijn fiets en zegt tegen haar: "Wat zeik je nou... ouwe.....? Je had al lang dood horen te zijn, oud lijk!" Stapt weer op zijn fiets en vervolgt zijn weg over de stoep. Hij kijkt nog een keer om en steekt zijn middelvinger naar de bejaarde vrouw op.



Ik zag en hoorde het gebeuren vanmorgen, tot mijn verbijstering en ergernis. Ik heb nog even met de bejaarde vrouw staan praten. Ze was helemaal ontdaan door wat er even daarvoor gebeurde. En ik snap dat heel goed.



Ik ben zeker geen fatsoensrakker of zoiets. Maar dit gedrag en deze houding, daar heb ik geen goed woord vor over. Behandel medemensen (en zeker ouderen) met respect. Dat heb ik in mijn opvoeding in ieder geval wel meegekregen, gelukkig. Dit vond ik schaamteloos.



Kennen jullie meer van dit soort onbehouwen en onbeschoft gedrag tegen ouderen?
Hyale, ik heb geen idee hoe oud je bent maar ik ben er wel klaar mee joh. Eerst doe ik bits en dan voel ik me aangevallen. Het is 2.10, ik zit aan een wijntje en ik vind het allemaal prima. Maar oké, je hebt gelijk dat van dat verdienen heb ik verkeerd gelezen. Sorry daarvoor.



MV, het was een grapje. Joh, zelfs foute oorlogsmensen hebben nog wel iets goeds gedaan hoor. Je weet toch wel hoe de oorlog ontstaan is mag ik hopen? Mooie plannen en beloften?



Rochel, ja!! En dan met een beetje surinaams accent en dan een beetje wiggeren erbij. Weet je? Bro?
ik ga mijn oor ten ruste leggen

hopelijk kunnen we morgen dit topic nog voortzetten.

een fijne nacht allemaal.
Excuses aanvaard en geniet van je wijn
yo sis, ik bergrijp je sowieso
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4 schreef op 27 mei 2014 @ 02:13:

Hyale, ik heb geen idee hoe oud je bent maar ik ben er wel klaar mee joh. Eerst doe ik bits en dan voel ik me aangevallen. Het is 2.10, ik zit aan een wijntje en ik vind het allemaal prima. Maar oké, je hebt gelijk dat van dat verdienen heb ik verkeerd gelezen. Sorry daarvoor.



MV, het was een grapje. Joh, zelfs foute oorlogsmensen hebben nog wel iets goeds gedaan hoor. Je weet toch wel hoe de oorlog ontstaan is mag ik hopen? Mooie plannen en beloften?



Rochel, ja!! En dan met een beetje surinaams accent en dan een beetje wiggeren erbij. Weet je? Bro?



Doe dan alsjeblieft niet zo verontwaardigd als je de oorlog erbij haalt en ik daar een mening over heb.



En je sarcasme staat je niet.



Maar goed, `leuke` grapjes .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn Yobro's?
Ik verontwaardigd?? En ook nog sarcastisch?

Ik had het over respect voor een ieder die de oorlog had meegemaakt. En jij voegde daar een disclaimer aan toe en maakte het zwaar.



Goed. Ik ben er weg van. Bonne nuit allemaal.
quote:hyale schreef op 27 mei 2014 @ 02:17:

Excuses aanvaard en geniet van je wijn Sportief. En ja dat gaat lukken.. hoewel, hij smaakt nu een beetje zurig maar dat is niet jouw schuld. *hipz*
Alle reacties Link kopieren
Wat sneu voor t mensje. Helaas pindakaas, kinderen worden tegenwoordig niet meer fatsoenlijk opgevoed.



Ik werk op n school. Dieptriest. Hitlergroet voorbij zien komen, uitgescholden worden, geen respect voor leerkrachten. En niet een of twee rotte appels in n klas maar zeker n derde.



Wanneer gaan we weer gewoon opvoeden?
Alle reacties Link kopieren
Als de scholieren vaak over de stoep fietsen zou ik daarmee naar school gaan. Want het kan een keer fout gaan.

Misschien kan er nog iets moois ontstaan doordat de ouderen in een les komen vertellen, je weet het niet.



Ik ben het niet eens met de verloedering van de jeugd. We gaan integraal naar de verdoemenis; alle generaties worden assertiever, eisen meer ruimte voor zichzelf. Ook de ouderen. Juist daarom is het mooi als er een dialoog tussen de buren (ouderen en school) kan komen, dat kan de horizon verbreden. En elk jaar komen er nieuwe scholieren, dus blijft continu proces.

Ik was in mijn pubertijd vooral met mezelf bezig, kans dat pubers van nu hetzelfde hebben. Contact kan dan verschil maken.
quote:Biekkie schreef op 27 mei 2014 @ 06:08:

Wat sneu voor t mensje. Helaas pindakaas, kinderen worden tegenwoordig niet meer fatsoenlijk opgevoed.



Ik werk op n school. Dieptriest. Hitlergroet voorbij zien komen, uitgescholden worden, geen respect voor leerkrachten. En niet een of twee rotte appels in n klas maar zeker n derde.



Wanneer gaan we weer gewoon opvoeden?



Oh oh, gaan we weer, de jeugd van tegenwoordig!



De opmerking 'de jeugd van tegenwoordig' is er één van alle tijden!



Waarom werk jij op die school, als je het goede in een kind niet meer kunt zien?
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste puber is ook voornamelijk met zichzelf bezig maar heeft toch nog ook voor zn omgeving.

Laatst kwam hij thuis uit school en buurjongens van jaar of 7 stonden nogal te vloeken en te schelden. Hij heeft gevraagd of dat nou nodig was.
Alle reacties Link kopieren
Sandt, ik kan zeker het goede wel zien. Heb ook bergen geduld. T is alleen zo jammer dat er geen tijd overblijft voor de wel redelijk opgevoede kinderen.



Ik hou gewoon echt niet van asogedrag. En" dat mag je niet meer doen Pietje" zijn ze ook niet van onder de indruk.
Alle reacties Link kopieren
quote:hyale schreef op 27 mei 2014 @ 01:07:

.

Hier nooit asociaal gedrag tegen ouderen meegemaakt, eerder andersom.

Dat meen je niet. Nou hier wel hoor. Met scootmobiel scheuren over de stoep en zowat je kinderwagen meetrekken, over je voeten rijden in de super en vervolgens "dan moet je maar uitkijken want IK rijd hier" Zomaar het fietspad opduiken met scoot en vlak voor een fietser langs zodat die ten val komt en dan nog omkijken en door willen rijden Die laatste "dame" hebben mijn moeder en ik tegengehouden trouwens. Mijn moeder zag meteen dat het wiel van de fiets krom was. Wat een heisa maakte dat mens zeg terwijl zij echt hartstikke fout was

En tot slot een scootkreng dat over de voet van mij al minuten stilstaande zoon reed omdat zij vond dat hij maar opzij moest springen omdat zij achteruit wilde rijden. Die pochte daar trouwens ook nog over bij de kassière van de super die toen ze hoorde dat het om een kind ging wel even shockt was.



Nee echt er zijn heel veel ouderen en dan vooral met rollators en scoots die onbehoorlijk en vreselijk asociaal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Product van een vrije opvoeding. Alles kan, alles mag, er zijn geen grenzen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:luckyjane schreef op 27 mei 2014 @ 01:24:

[...]





Nee, dat lef had ik nou net niet Mylene. Had geen zin in een mes in m'n donder. Ik zeg niet dat hij een mes had, want dat weet ik niet, natuurlijk. Heb hem wel toegevoegd "doe 's normaal goser". Maar misschien is dat wel niet de straattaal die hij verstaat.

Kijk en dat begrijp ik nou weer niet. Wat ik wel begrijp is dat door zo'n houding van "laat een ander het maar opknappen" er nooit iets voor elkaar komt

Ik doe dus wel wat. Ik ga naast de trambestuurder staan als er een agressief doet, ik loop ergens naartoe als ik zie dat iemand zich niet kan verdedigen en word aangevallen, verbaal of anders.

Ook als mij kind er bij is trouwens. In de tram heb ik hem bij een wat oudere dame gezet met de mededeling dat hij even moest blijven zitten.

Wat is dat toch met die mentaliteit van "er moet wat gedaan/gezegd worden maar ik doe het niet" DOE het nou eens WEL.

Hoe fijn zou jij het vinden als zo'n gast mét mes je tas wil en een omstander staat eens niet naar de lucht te staren omdat hij bang is voor zijn eigen hachie maar doet iets. Stel dat we dat allemaal zouden doen.

Bij ieder misdrijf in het openbaar stapt dan de hele omgeving er op af. Knappe gast die dan nog mensen durft te beroven, omver rijden of gewoon asociaal gedrag vertoont.
Niet opgevoede kinderen zijn er altijd al geweest. En zo ook onbeschofte bejaarden. Wat zeg ik, onbeschoft gedrag is van alle leeftijden!



Of ik er tegenop zou treden, hangt denk ik af van het gevaar dat ik op zo'n moment in de situatie zie. Als de situatie voor mezelf potentieel gevaarlijk zou kunnen zijn, dan zou ik eerder 112 bellen. Denk ik.



Je weet natuurlijk nooit zeker wat je zou doen als je er echt mee geconfronteerd wordt. Toen ik ooit eens bijna tegen een betonnen pijler aanreed met 120km per uur omdat een vrachtwagenchauffeur me van de weg drukte en de vluchtstrook daar op hield, kreeg ik een blinde waas voor mijn ogen en reed ik achter hem aan, om hem vervolgens op een parkeerplaats de huid helemaal vol te schelden. Achteraf besefte ik pas dat er wel een levensgevaarlijke kerel uit die wagen had kunnen komen.
quote:Biekkie schreef op 27 mei 2014 @ 07:33:

Sandt, ik kan zeker het goede wel zien. Heb ook bergen geduld. T is alleen zo jammer dat er geen tijd overblijft voor de wel redelijk opgevoede kinderen.



Ik hou gewoon echt niet van asogedrag. En" dat mag je niet meer doen Pietje" zijn ze ook niet van onder de indruk.In je eerste post schrijf je anders meteen over 'dieptriest geen respect meer voor leraren'. Maar tweederde van je klas doet doet dit niet, kijk daar dan naar! Ik heb twee kinderen op de middelbare school, en ik heb er zelf stage gelopen. De meeste leraren die regelmatig worden uitgescholden, waar kinderen weinig respect voor hebben, hebben dit vaak ook aan zichzelf te danken hoor! Die hebben namelijk zelf nog minder respect voor de leerlingen!
quote:rochel schreef op 27 mei 2014 @ 01:43:

bij mij hebben de ouderen/bejaarden ook altijd voorrang. resepct voor de oudjes. ze kunnen bij mij een pootje breken en ik zal vriendelijk blijven. Dat hoop ik niet voor ze...
Alle reacties Link kopieren
De enige moeite die met me 'de jeugd van tegenwoordig' heb, is dat ze te vaak mijn huis in komen voor de gezelligheid.

Daartegenin een oma met zo een autootje/rollator met motor reed over mijn voeten heen toen ik een schilderij aan het bewonderen was. IK had netjes in de rij gestaan, gemotoriseerd rollator had daar geen zin in. Ik kan nog steeds hierom heel boos om worden.



Ik heb heel veel respect voor de jeugd van tegenwoordig en ben zeker niet vergeten dat ooit ik ook jong ben geweest.
quote:luckyjane schreef op 27 mei 2014 @ 01:10:

[...]





Ik liep ongeveer drie meter achter haar. Dichtbij genoeg om alles te zien en te horen....als ik er zo dicht achter had gelopen had ik dat dichtbij genoeg gevonden om een sprintje te trekken en die blaag eens bij zijn oren te pakken en flink de waarheid te zeggen
quote:luckyjane schreef op 27 mei 2014 @ 01:01:

Vanmorgen ook weer. Een Indische dame van dik in de 80 loopt met haar rollator voor de flat en schrikt zich een hoedje als plotseling een scholier (van amper 14 jaar) met een bloedgang op een fiets langs haar scheert. De dame in kwestie roept tegen de jongen dat hij op het fietspad hoort te fietsen en niet over de stoep. De jongen stopt, stapt van zijn fiets en zegt tegen haar: "Wat zeik je nou... ouwe.....? Je had al lang dood horen te zijn, oud lijk!" Stapt weer op zijn fiets en vervolgt zijn weg over de stoep. Hij kijkt nog een keer om en steekt zijn middelvinger naar de bejaarde vrouw op.



Ging dit roepen van die oude dame wel met enig respect? Of begon hier eigenlijk al het respectloos zijn naar elkaar?



Niet dat ik de opmerking van die jongen wil goed praten. Alleen zie ik ouderen vaak ook heel onbehoorlijk uit hun dak gaan om zulke dingen. Die tiener hoeft namelijk niet met opzet, zo vlak langs haar te zijn gereden. Die tiener weet niet dat ouderen gemakkelijker schrikken. Omdat ouderen soms slechter horen, hebben ze die tiener namelijk niet horen aankomen. Het langsfietsen en schrikken zijn allebei onbewuste acties, het na roepen en uitschelden zijn bewust. Dus je zou je ook kunnen afvragen wie hier begonnen is?
Luckyjane,

Je zegt dat je dit soort dingen vaker ziet en dit is wel een schokkend voorbeeld. Jij durfde de 14 jarige niet in de kladden te grijpen ( snap ik de ene 14 jarige is de andere niet). Misschien volgende keer een foto maken. En een brief naar het schoolbestuur?
Nou echt Sandt, wat een 'kort rokje' argument.



hij had gewoon niet op de stoep moeten fietsen, en op het moment dat iemand daar wat van zegt die gene doodwensen.., dat is niet goed te praten op geen enkele manier.
Ik heb ook niet "meer" respect voor ouderen dan voor anderen. Iedereen verdient evenveel respect (of niet). Hen vaak genoeg onbeschofte ouderen meegemaakt, met name in de trein. Bijvoorbeeld Im een overvolle spitstrein, waar alle gangpaden vol staan, eisen (!) om er langs te mogen en te mogen zitten. Zo heeft een oudere dame me ooit beschuldigd van geen respect voor ouderen omdat ik niet voor haar op wou staan in de trein. Ze zei eerst letterlijk: zeg, zou jij niet eens opstaan voor mij?. Dat ik daar zat, in het halletje op het enige klapstoeltje, met een 36 weken zwangere buik, boeide haar niet. Toen had ik dus geen respect voor haar. Ja daag...



Ik merk dat de hele samenleving meer en meer respectloos aam het worden is. Maar die ouderen kunnen er echt wat van. Wat iemand hier al zei: respect moet je verdienen, niet eisen. Als je dat gaat doen, hoe oud of jong je ook bent, dan krijg je het net niet van me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven