Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?



Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.



En het voelt net zoals dit:





Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....



Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Me als bezittelijk voornaamwoord. En hun hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan er niet tegen dat steeds meer mensen "even bij me oma langs" schrijven. Staat gewoon zo dom!
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar!

Op num 1: 'Groter als mij'.
Count your blessings...
Alle reacties Link kopieren
Haha! Dat dus!
Alle reacties Link kopieren
"Die meisje."



Wat klinkt dat ontzettend dom zeg.
Alle reacties Link kopieren
Hi, wat een grappig topic. Ik vind het allemaal niet zo heftig maar heb soms wel heel veel zin om te verbeteren als iemand zegt; beter als mij... Die vind ik wel heel erg....

Klemtonen moet ik even over nadenken.. probeer me voor te stellen hoe je 'maastunnel' bedoelt??? misschien vind ik het ook wel gewoon..??
Al die topicopeners die "zij krapte mij" schrijven. Hoezo krapte? Sinds wanneer is het werkwoord krappen ipv krabben? Zie het steeds meer.
Alle reacties Link kopieren
De derde persoon enkelvoud t.t. laten eindigen op een 'd'

Dat zie je hier ontzettend veel, en het is zo irritant omdat het voor helemaal niemand, hoe dom ook, te moeilijk is om dat 'regeltje' te leren.

Je ziet het ook op marktplaats: kast verkeerd in goede staat..



aaaaaaaarghh
Alle reacties Link kopieren
Hahahaha, allemaal herkenbare dingen die jullie noemen!



Er schoten me er nog 'n paar te binnen: het school en het flat.
Alle reacties Link kopieren
oeh, die is goed...van 'me' moeder/fiets/vriend..etc...pfff heel facebook staat er vol mee tegenwoordig
""Die meisje.""



Brrrr, dat doet inderdaad pijn aan mijn taalgevoel. Bij een aflevering van Van God Los was een personage dat ook steeds 'die meisje' zei. Alleen nog wat ordinaire kleding en de rol was af.
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy78 schreef op 23 juni 2012 @ 23:25:

Hi, wat een grappig topic. Ik vind het allemaal niet zo heftig maar heb soms wel heel veel zin om te verbeteren als iemand zegt; beter als mij... Die vind ik wel heel erg....

Klemtonen moet ik even over nadenken.. probeer me voor te stellen hoe je 'maastunnel' bedoelt??? misschien vind ik het ook wel gewoon..??

De accenten vallen kennelijk weg in wat ik geschreven had.



Ik bedoelde MaasTUNNEL, de klemtoon op tunnel dus. En rookVLEES, met de klemtoon op vlees.
Alle reacties Link kopieren
'ik bedacht me dat'

Als er wordt bedoeld:

'Ik bedacht dat' of 'Ik realiseerde me dat'.
Alle reacties Link kopieren
spygoloog en spychiater
Alle reacties Link kopieren
Me moeder.

Groter als jou.

Ik ga na de winkel of na Ibiza op vakantie.



En zo zijn er nog wel een paar.
Alle reacties Link kopieren
"Joun boek" AUW!! Zo'n pijn bij mijn centrum van Broca
"Wat heeft de wetenschap ooit voor ons gedaan?!" typte zij op haar blog.
Alle reacties Link kopieren
Kost duur..

En idd over me voorzetten

Hun en hen verkeerd gebruiken..

En doe IS normaal ipv doe EENS normaal
Alle reacties Link kopieren
Het meisje die daar loopt...



Bij verwijzingen wordt heel vaak die gebruikt terwijl het dat zou moeten zijn.
quote:chartreuse schreef op 23 juni 2012 @ 23:28:

[...]



De accenten vallen kennelijk weg in wat ik geschreven had.



Ik bedoelde MaasTUNNEL, de klemtoon op tunnel dus. En rookVLEES, met de klemtoon op vlees.Tja, voor mij klinkt dat heel normaal
Alle reacties Link kopieren
Je hebt van die mensen die altijd anderen verbeteren. Ik vind het dan heerlijk als ik ze zelf op een foutje kan betrappen. Dat gebeurt zo vaak. Heerlijk!
Hij wilt...
Ik kan me echt groen en geel ergeren aan mensen die niet eens de moeite nemen om een zin met een hoofdletter te beginnen en met een punt te eindigen. Sommige mensen ratelen aan één stuk door. Of nog erger, breken zinnen halverwege af om dan opeens een nieuwe zin te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:reason80 schreef op 23 juni 2012 @ 23:31:

Je hebt van die mensen die altijd anderen verbeteren. Ik vind het dan heerlijk als ik ze zelf op een foutje kan betrappen. Dat gebeurt zo vaak. Heerlijk!Dat is nog zieliger dan anderen verbeteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven