Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?



Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.



En het voelt net zoals dit:





Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....



Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 februari 2015 @ 21:15:

In het Middelnederlands was "groter dan" de gewone vorm; in de zestiende en zeventiende eeuw werd, mogelijk vanuit het oosten, "groter als" populair. Vandaar dus dat in Duitsland nog steeds "größer als" wordt gebruikt. De in Nederlandse contreien gebruikelijke en juiste versie is dus (nog steeds) "groter dan".



Nee hoor.



Middelnederlands duidt op de periode 1200 tot 1500 en in die periode kwam het naast elkaar voor. Ook Vondel en Huygens gebruikten het naast elkaar maar besloten op een gegeven moment alleen nog maar groter dan te gebruiken. En vanaf 1730 is de strijd tegen groter als pas echt begonnen door Balthasar Huydecoper.



En naar mijn idee is het voor velen nog steeds ingewikkeld omdat het een kunstmatige scheiding is die opgelegd werd door een elitaire bovenlaag en niet een ontwikkeling die vanzelf groeide onder de gehele bevolking.



http://www.janstroop.nl/oudesite/column ... rals.shtml
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
PP net in zijn weerbericht: 'Het weekend valt uiteen in twee gezichten.'

Lekker dan.
Alle reacties Link kopieren
Een reclamespotje (weet niet meer van welk bedrijf): "kleine reparaties repareren wij direct".
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven