verhuizen van randstad naar zuid limburg iemand tips?

07-05-2014 11:09 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een gezin met 3 kinderen en willen verhuizen van de randstad naar zuid limburg. zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? of wat meer kunnen vertellen over de plaatsen?

Wij zoeken een eengezinswoning in een kindvriendelijke wijk , nabij scholen , winkels en voetbal vereniging , zwembad.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk inderdaad dat je voor jezelf helder moet krijgen waarom je wil verhuizen. Jezelf neem je namelijk altijd mee en eventuele problemen waar je tegenaan loopt in het leven ook.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
ohw nee hoor ik ben niet bang voor een andere taal

idd we willen een nieuwe start maken ver van hier dat klopt

ik vind zuid limburg ontzettend mooi , en daarom ook onze voorkeur. ik heb kennissen wonen in sneek , harlingen en leeuwarden en zelfs familie in delfzijl. dus ik weet wel een beetje hoe het daar is.huizen zijn ook goedkoper en ook minder werk...en in sommige gebieden idd een eigen taaltje... maar ik hoop van mensen die ook uit de randstad zijn weggegaan naar limburg wat info en tips te krijgen. we gaan deze stap zowiezo zetten , met alle risicos maar als we het niet proberen..... word het nooit iets he
Friesland heeft in zijn geheel een officiële eigen taal, dat is niet 'in sommige gebieden een ander taaltje.' Die taal wordt zelfs in de provincies er omheen nog ruimschoots gesproken bij ex-Frieslandbewoners, dus wel iets om rekening mee te houden.



Maar het feit dat je naar Zuid-Limburg wilt verhuizen maar ook wel naar Friesland, geeft mij het beeld dat je eerst nog maar even goed moet overdenken wat jullie willen. Waar is werk? Waar liggen goede mogelijkheden voor je kinderen qua school/studie? Waar kan je goed integreren?
Alle reacties Link kopieren
kan iemand mij iets meer vertellen over de plaats susteren?

en klingenberg venlo?



friesland zijn we vaak geweesd zoals ik al zei ken ik het daar....beter dat zuid limburg .... en wat de taal betreft daar ben ik van op de hoogte maar ze spreken daar ook gewoon abn net als in de achterhoek of limburg ect
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn je kinderen.

Dat is namelijk behoorlijk van belang voor mijn reactie.



Het risico dat je kinderen tot in de pruimentijd "een Heulander" blijven. Als ze op de leeftijd zijn dat ze Limburgs leren spreken als bijna moeder taal wordt het beter maar je bent en blijft een buitenstaander.



Ik heb 23 jaar in diverse plaatsen in Limburg gewoond en woon nu met veel plezier in het net zo taalgedoe vormende Friesland.



Maar mijn ervaring in juist hartelijke en open Friezen en stugge Limburgers....



Ik was 13 toen ik door mijn ouders naar Midden Limburg verscheept werd en door de taalbarrière heeft het me een schooljaar gekost..



mensen die met een dialect/taal opgevoed zijn zullen tegen mede regiogenoten altijd in hun eigen dialect/taal vervallen helaas. Of er nu mensen bij zitten die het wel of niet verstaan. Mijn ex sprak Nederlands tegen mij en mijn familie maar tegen Limburgers altijd Plat. Als je daar niets van verstaat is dat in werk en sociale settingen erg lastig.
Alle reacties Link kopieren
twee jongens 7 en 5 jaar en een dochtertje van 1
Alle reacties Link kopieren
De KlingeRberg in Venlo, daar zou ik nog niet dood gevonden willen worden. Ook niet in De Vossener, niet in het Vastenavondkamp, niet in het Hazenkamp, niet in Venlo-Zuid, niet in Venlo-Noord.



Ik zou dan eens kijken in de dorpen Baarlo, in Hout-Blerick of in Blerick-centrum. Die dorpen liggen vlakbij Venlo. Kun je fietsen, of met auto. Tegelen zou ook nog kunnen, of Velden, Arcen of Grubbenvorst.



Maar Klingerberg? Nope.
Alle reacties Link kopieren
thnx pollewop75
Alle reacties Link kopieren
quote:mieke_ds schreef op 07 mei 2014 @ 17:50:

twee jongens 7 en 5 jaar en een dochtertje van 1



Dank je



Ik heb mijn eerste reactie wat uitgebreid.



Susteren klein dorpje met een echt dorpsgevoel (en gedoe). Voornamelijk gericht op werken bij DAF/VOLVO/Mini (net uit welke tijd je komt) en DSM.



Algemeen. Het is afhankelijk waar je werk is. Is dat ten zuiden van DSM dan ook ten zuiden van DSM gaan wonen. Is het ten Noorden van DSM dan ten noorden gaan wonen. Daar staan namelijk dagelijkse behoorlijke files. Met alle nieuwe wegen zijn die alleen verschoven zeker ten hoogte van Geleen en Nuth.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouwdekees schreef op 07 mei 2014 @ 13:07:

[...]





heb je wel eens volledig zonder netwerk aan vrienden-familie- kennissen gezeten? Dat die dus 2+ uur verderop zaten, allemaal? Want dat onderschatten veel mensen, wat dat met je doet, waar je tegenaan loopt, hoe moeilijk je daar weer iets voor in de plaats opbouwt. Hoeveel tijd en energie het kost om je oude netwerk te behouden.



.

Eens.

Verder geen enkele ervaring met het wonen in Limburg.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Limburgs spreken is niet perse nodig. Als je het maar leert verstaan. Je raakt eraan gewend, niet iedereen spreekt met een zwaar accent, en er zijn ook altijd nog 'Hollanders' die ook import zijn. Een verademing.

Zuid-Limburg is erg mooi, als je daarvan houdt is het bijzonder daar te wonen. Groot verschil met de Randstad qua rust en ruimte.

Ik ken mensen die gillend uit Limburg weg rennen, en anderen die er goed kunnen aarden. Hoe het voor jullie zal zijn, kun je alleen maar ervaren.



Persoonlijk: ik kan er niet aarden, en kan niet wachten om terug te gaan naar 'huis'. Moet nog blijven vanwege werk, en geniet for the time being van de mooie natuur en de paar vrienden die ik heb kunnen maken.

Ik heb verder geen tips over de plaatsen, want ik ken niks goed.
Alle reacties Link kopieren
Venlo: daar wil ik nog niet dood gevonden worden, dan verhuis ik nog liever terug naar den Bosch of A'dam (en dat vond ik als Limburgse al verschrikkelijk ).



Susteren: vrij groot dorp, alleen weinig voorzieningen. Je zit precies tussen de twee winkelcentra van Echt en Sittard in. Dan moet je echt dol op fietsen zijn of een auto hebben. De nieuwbouwwijk daar is in verhouding belachelijk duur (weinig 'huis' en klein perceel).



In de regio Midden-Limburg: dorpje Nieuwstad (fietsafstand van Sittard) niet te groot niet te klein, veel natuur binnen loopafstand, eigen basisschool. Ook leuk dorp: Limbricht of Grevenbicht.

Steden: Sittard, Geleen (wel afhankelijk van de wijk).



Meer richting het Zuiden worden de dorpjes kleiner maar wel mooier. In Heerlen of Kerkrade zou ik niet willen wonen. Maar alles vanaf Heerlen richting Sittard of Maastricht en richting Sittard, prima wonen. Voldoende voorzieningen, geen dramatische afstanden om te fietsen voor de kinderen als ze naar het middelbaar gaan en veel te doen.



Qua inburgeren: ik ben in Limburg geboren en getogen en spreek ook geen dialect. Fanfare en harmonie is ook niets voor mij. Maar 'doneer' gewoon man of een kind aan de lokale voetbalclub and you're in
Nee heb je, ja kun je krijgen
Susteren heeft en hele leuke en zeer kindvriendelijke camping, met zwemvijver. Ligt centraal. Dicht bij de uitvalswegen en je bent zo in zowel Noord en Zuid Limburg. Midden-en Noord Limburg heeft overigens De Zorggroep als zorginstelling. Is enige tijd lang de grootste werkgever van Limburg geweest. (Qua opties voor jou).



Files zijn enigszins verplaatst, wel korter geworden (beter gezegd: snellere doorrijtijden).



Kern is klein. Persoonlijk zou ik dan eerder voor Echt kiezen. Groter en een leuke kern, meer te doen (bioscoop, disco's, kroegen, winkels, sportverenigingen).
quote:pollewop75 schreef op 07 mei 2014 @ 17:51:

De KlingeRberg in Venlo, daar zou ik nog niet dood gevonden willen worden. Ook niet in De Vossener, niet in het Vastenavondkamp, niet in het Hazenkamp, niet in Venlo-Zuid, niet in Venlo-Noord.



Ik zou dan eens kijken in de dorpen Baarlo, in Hout-Blerick of in Blerick-centrum. Die dorpen liggen vlakbij Venlo. Kun je fietsen, of met auto. Tegelen zou ook nog kunnen, of Velden, Arcen of Grubbenvorst.



Maar Klingerberg? Nope.Eens!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een Zuid-Limburgse :-)

Geboren en gedeeltelijk getogen in Heerlen, ook hele tijd in Maastricht gewoond en toen ik 17 was zijn we (ouders, broer, hond en ik) naar het Gooi verhuisd. Naar de minder goede kant van het Gooi welteverstaan De betere kant is niet te betalen haha.



Maar wat een verademing om niet meer in 'dat' ZL te hoeven wonen! De rest van de familie zit er nog en als Heerlense boodschappen doen in Kerkrade wordt al ervaren als een emigratie niet normaal! Ja, wat betreft mijn familie zijn alle vooroordelen waar! Mijn ouders en ik zijn uitzonderingen, wij gaan nooit meer terug. Mijn broer heeft het heel lang moeilijk gehad hier maar is uiteindelijk toch gesetteld.



Conclusie: het verschilt erg per persoon of en waar je het beste aardt. Ik wordt depressief bij de gedachte terug te moeten maar mijn broer snapt weer niet hoe ik hier gelukkig kan zijn. Ervaar het maar gewoon, wie weet past het heel goed bij je. Succes!
Alle reacties Link kopieren
In Susteren heb je geen zwembad meer. Hommelheide (die camping) laat alleen nog gasten toe van de camping/bungalows.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Idd Echt heeft de voorkeur boven Susteren vanwege ligging en voorzieningen.



Obbicht/Grevenbicht leuke dorpen waar ze ondertussen gewend zijn aan buitenstaanders met groot verenigingsleven



Born/Buchten Holtum ook het overwegen waard maar duurdere huizen vanwege de centrale ligging. Veel verenigingen, zwembad, supermarkt en dergelijke. (hier is ook een lokale Mavo VMBO en een lagere school





Sittard Geleen zijn opties wat betreft voorzieningen, bereikbaarheid is lastiger.
Alle reacties Link kopieren
quote:elisabethduke1976 schreef op 07 mei 2014 @ 18:09:

Hier ook een Zuid-Limburgse :-)

Geboren en gedeeltelijk getogen in Heerlen, ook hele tijd in Maastricht gewoond en toen ik 17 was zijn we (ouders, broer, hond en ik) naar het Gooi verhuisd. Naar de minder goede kant van het Gooi welteverstaan De betere kant is niet te betalen haha.



Maar wat een verademing om niet meer in 'dat' ZL te hoeven wonen! De rest van de familie zit er nog en als Heerlense boodschappen doen in Kerkrade wordt al ervaren als een emigratie niet normaal! Ja, wat betreft mijn familie zijn alle vooroordelen waar! Mijn ouders en ik zijn uitzonderingen, wij gaan nooit meer terug. Mijn broer heeft het heel lang moeilijk gehad hier maar is uiteindelijk toch gesetteld.



Conclusie: het verschilt erg per persoon of en waar je het beste aardt. Ik wordt depressief bij de gedachte terug te moeten maar mijn broer snapt weer niet hoe ik hier gelukkig kan zijn. Ervaar het maar gewoon, wie weet past het heel goed bij je. Succes!Heerlen en Kerkrade blijven een beetje buitenbeentjes in het zuiden voor mijn gevoel. De mijnwerkers mentaliteit is daar nog immer aanwezig. Maar ook een gevarieerdere samenstelling van de bevolking.
Lemoos, thanks voor de aanvulling. Vroeger konden de dorpskinderen nog een jaarkaart krijgen. Jammer dat dat niet meer kan!
Alle reacties Link kopieren
Gooi je vragen neer. Er zitten hier een aantal ervaringsdeskundigen
Alle reacties Link kopieren
In vijf minuten rijd ik door Born, Sittard en Geleen heen met die nieuwe randweg rondom Geleen. Het is ook nu een grote gemeente.



Je rijdt zo van de A2 Geleen in (twee afritten zelfs ), via de randweg twee minuten later Sittard. Via de dorpen Limbricht en Einighausen sta je zo voor de Chinees in Born.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 07 mei 2014 @ 18:17:

In vijf minuten rijd ik door Born, Sittard en Geleen heen met die nieuwe randweg rondom Geleen. Het is ook nu een grote gemeente.



Je rijdt zo van de A2 Geleen in (twee afritten zelfs ), via de randweg twee minuten later Sittard. Via de dorpen Limbricht en Einighausen sta je zo voor de Chinees in Born.Dat is dat zwaar verbeterd. In mijn tijd was je op de fiets sneller in Sittard dan met de auto:)
Alle reacties Link kopieren
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 07 mei 2014 @ 18:20:

[...]





Dat is dat zwaar verbeterd. In mijn tijd was je op de fiets sneller in Sittard dan met de auto:)Ja, sinds ik meer zuidelijker woon hebben ze de boel verbeterd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 07 mei 2014 @ 18:22:

[...]





Ja, sinds ik meer zuidelijker woon hebben ze de boel verbeterd dat doen ze altijd als je er niet meer woont... zo irritant
quote:pollewop75 schreef op woensdag 07 mei 2014 17:51 De KlingeRberg in Venlo, daar zou ik nog niet dood gevonden willen worden. Ook niet in De Vossener, niet in het Vastenavondkamp, niet in het Hazenkamp, niet in Venlo-Zuid, niet in Venlo-Noord.



Ik zou dan eens kijken in de dorpen Baarlo, in Hout-Blerick of in Blerick-centrum. Die dorpen liggen vlakbij Venlo. Kun je fietsen, of met auto. Tegelen zou ook nog kunnen, of Velden, Arcen of Grubbenvorst.



Maar Klingerberg? Nope.



Grotendeels eens met pollewop. Is wel allemaal Noord-Limburg.



De dorpen Steyl, Tegelen, Arcen, Grubbenvorst of Baarlo zijn mooi en fietsbaar tov Venlo.



Roermond is ook een leuke stad.



Blerick vind ik dan weer niks.



Zuid-Limburg heb ik weinig ervaring mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven