verhuizen van randstad naar zuid limburg iemand tips?

07-05-2014 11:09 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een gezin met 3 kinderen en willen verhuizen van de randstad naar zuid limburg. zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? of wat meer kunnen vertellen over de plaatsen?

Wij zoeken een eengezinswoning in een kindvriendelijke wijk , nabij scholen , winkels en voetbal vereniging , zwembad.
Alle reacties Link kopieren
Spraken die mensen uit Kerkrade Nederlands (met flink Limburgs accent) of echt het platte Kerkraads?

In dat laatste geval: complimenten want ik kon zelfs na 5 jaar werken in Heerlen en Kerkrade nog niks van het Kerkraads maken. Het is geen Nederlands, het is geen Duits. Het zit er tussenin en daardoor echt onverstaanbaar.



Wat ik weet van collega's, maar geen idee hoe het is qua voorzieningen: de dorpen rondom Maastricht zijn best populair (bv. Meerssen, Margraten). Hoe het daar is qua voorzieningen zou ik niet weten, maar je zit iig niet ver van Maastricht af.

Rond Heerlen heb je een aantal dorpen, waarvan volgens mij Voerendaal wat groter is. En Landgraaf (dorp of stad, geen idee). Brunssum is volgens mij ook iets groter, maar is qua OV dramatisch om te komen. En Valkenburg, maar dat ken je al zei je.

Rondom Sittard zijn Geleen, Stein en Born wat groter.



Als je verder van de steden zit, heb je voor zover ik weet alleen hele kleine dorpjes. In de categorie als je op het verkeerde moment met je ogen knippert ben je er al weer uit. Voorzieningen daar nemen af.



Qua werk: inderdaad de techniek en chemie. En vergeet de universiteit en de zorg niet! Alleen al in die regio zijn er 3 ziekenhuizen (UM, Atrium MC en Orbis) en een aantal grote GGZ-instellingen (RIAGG Zuid, Mondriaan, Orbis, Lionarons).
Alle reacties Link kopieren
Whahaha!! Nóóit verwacht hier ooit schinveld te zien en ja, je.hebt gelijk, vreselijk!! En dan heb ik er zelf mijn wortels liggen ik heb op veel plekken gewoond in z-l, maar ik ben vooral blij dat ik tegenwoordig in een stad in Brabant woon. De enige met wie ik nog dialect spreek is mijn moeder.

Sluit me vooral aan bij kees, ze weet precies waar ze het over heeft.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
@RonnieMitchell, voor mij zijn er heel veel redenen.

Voor mij zijn er teveel probleemwijken, het dorp heeft (in mijn ogen) geen uitstraling, en de rest heeft echt te maken met persoonlijk negatieve ervaringen.



De enige twee positieve dingen aan Hoensbroek zijn het kasteel (echt super) en het revalidatiecentrum (daar heb ik zo'n 12 jaar gewerkt).
Alle reacties Link kopieren
Eijsden al eens overwogen? Leuk dorp met supermarkt, school, zwembad en verschillende sportverenigingen.



Ik denk wel dat leven in Zuid Limburg voor niet Limburgers heel fijn kan zijn. Wil je een echt rijke ervaring raad ik je wel aan om betrokken te raken bij het dorp. Leer de tradities en de cultuur.
Alle reacties Link kopieren
@elko nee ze sprak met een limburgs accent en volgens haar zovelen hetzelfde als haar. ze moest er ook erg om lachen dat ik had gelezen dat mensen uit kerkrade niet te verstaan zijn en dat je limburgs moet leren om er tussen te komen...
Alle reacties Link kopieren
Andere zorginstellingen in Zuid Limburg (V&V): Vivre, Sevagram, Meander, Cicero, Orbis.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn.fb een aantal mensen uit kerkrade, zoals ze spreken, zo schrijven ze ook. Compleet onleesbaar als je niet weet hoe je het uitspreekt
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Elko, ze spreken daar hun eigen Limburgs. De meeste woorden hebben de Duitse inslag, dat aangevuld met Limburgse woorden en de typisch Limburgse klank. Inderdaad voor heel veel mensen moeilijk te verstaan.

Aan de andere kant: elk 'durp' heeft zijn eigen taal. Als je het ene verstaat, houdt dat niet in dat je de rest verstaat.



Quote:

Als je verder van de steden zit, heb je voor zover ik weet alleen hele kleine dorpjes. In de categorie als je op het verkeerde moment met je ogen knippert ben je er al weer uit. Voorzieningen daar nemen af.



Sommige dorpen hebben geen eigen voorzieningen meer. En sommige dorpen hebben maar drie boerderijen. Wat zou ik daar graag willen wonen, helaas onbetaalbaar.



Houdt er rekening mee dat er heel veel mensen uit moeten in de zorg. Als je het hebt over Meander, Vivre, Sevagram etc (bieden o.a. thuiszorg), die zijn nu allemaal aan het reorganiseren. Op dit moment lopen er veel ontslagaanvragen!
Alle reacties Link kopieren
@elko dankje......



ik verwacht ook niet dat we gelijk bevriend zijn met een heel dorp.

je moet zoiets ook de tijd geven om dat op te bouwen.

heb ik hier ook gehad en met kinderen gaat dat meestal wel makkelijker ... spelen met vriendjes, vriendinnetjes.

wij zijn opzich behoorlijk op ons zelf , ik werk nu niet , maar ben altijd druk in huis dus geen tijd om mezelf te vervelen...
Alle reacties Link kopieren
Hoe ga je dat doen met familie en vrienden. Mijn ervaring is dat mensen niet zo snel langs komen, want het is zo ver weg. Dus even een kopje koffie ergens gaan drinken is geen optie meer. Verder moet je echt zeker weten dat je werk gaat vinden. En daar moet je je niet in vergissen; er is een stuk minder werk in Zuid Limburg dan in de randstad. Het is fijn wonen, zeker met kinderen, maar er moet ook brood op de plank komen. En je zult een heel nieuw sociaal leven op moet bouwen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:saaaaar81 schreef op 07 mei 2014 @ 13:38:

Op mijn.fb een aantal mensen uit kerkrade, zoals ze spreken, zo schrijven ze ook. Compleet onleesbaar als je niet weet hoe je het uitspreekt





Ooit een zakelijke brief ontvangen met woorden als zietuwasie, goejedag, menke enz.



Maar goed, dit geldt ook zeker niet voor iedereen!
Alle reacties Link kopieren
@belle familie komt hier niet, daar heb ik een slechte verhouding mee. vrienden heb ik ook niet. mijn man een paar maar ook niet echt eigenlijk.... :-)
Je zet er een smiley achter. Maar eigenlijk vind ik het triest dat je helemaal geen vrienden/familie hebt en je man ook maar zo weinig. Ieder mens heeft toch vrienden nodig?



Vraag: en je kinderen dan? Die hebben toch hopelijk wel vrienden? Hoe staan zij tegenover een verhuizing naar een compleet nieuwe omgeving?
quote:mieke_ds schreef op 07 mei 2014 @ 13:48:

@belle familie komt hier niet, daar heb ik een slechte verhouding mee. vrienden heb ik ook niet. mijn man een paar maar ook niet echt eigenlijk.... :-)ooooh, zonder (behoefte aan) vrienden, zal ZL je meer dan geweldig bevallen. Hebben je kinderen ook geen vrienden?
quote:mieke_ds schreef op 07 mei 2014 @ 13:34:

@elko nee ze sprak met een limburgs accent en volgens haar zovelen hetzelfde als haar. ze moest er ook erg om lachen dat ik had gelezen dat mensen uit kerkrade niet te verstaan zijn en dat je limburgs moet leren om er tussen te komen...Limburgs bestaat overigens niet. Er is een woordenboek op de markt waar per dorp de juiste woorden staan. Een beetje limburger hoort binnen drie zinnen uit welk dorp je komt. Heeft best een bepaalde charme hoor. Voor Limburgers
quote:LadyZiva schreef op 07 mei 2014 @ 12:21:

Dus eigenlijk heb je het zelf niet ervaren en lul je dus maar wat in de ruimte? Jammer dat jouw vooroordelen blijkbaar de waarheid zijn.Lezen & nadenken is een beetje moeilijk he
quote:slwhisper schreef op 07 mei 2014 @ 12:56:

[...]





De reacties zijn niet negatief over Limburg, wat ik hier lees is het juist een fantastische plek om te wonen... mits je 'roots' daar liggen.exact
quote:elko schreef op 07 mei 2014 @ 13:11:

Joviale Limburgers? Ja, alleen als je uit Limburg zelf komt en er dus bij hoort...



.En voor toeristen! Zolang ze geld uitgeven, en op tijd weer opzouten
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 07 mei 2014 @ 11:54:

Limburgers zijn op het eerste gezicht heel joviaal en gezellig. Maar ik kreeg niet altijd het gevoel of dat dit gemeend was.





Mijn ervaring is dat de typisch 'stugge' mensen uit het Noorden, zoals Friesland en Groningen uiteindelijk veel gezellig, opener en warmer zijn. Voor buitenstaanders.



Dus als je toch wilt verhuizen uit de Randstad naar een rustig stuk Nederland: ik zou het wel weten.
Alle reacties Link kopieren
Idd het is zeker triest, ik vind het ook erg jammer, maar de mensen waar wij mee omgingen leven nogal anders, wij zijn nog jong en hebben 3 kids 7 jaar 5 jaar en 1 jaar. en de meesten hebben nog geen kinderen.

mijn man zijn familie woont grotendeels in engeland

alleen zijn ouders wonen beiden hier in de buurt maar zien we ong 1 x per 1 of 2 maanden, mijn familie is verschrikkelijk, alleen maar haat en nijd en ik heb daar altijd voor klaargestaan en ze opgevangen (het is een groot zooitje ), maar niks is goed dus daar ben ik aardig klaar mee.

mijn kinderen hebben hier zeker wel vriendjes , maar ze zijn nog jong en ik denk dat als ze in een kinderrijk dorp wonen ze snel nieuwe vriendjes maken....
Ach, ik zou best in Maastricht kunnen wonen denk ik. Er zullen heus wel mensen zijn die niet te kortzichtig zijn om een 'Hollander' te bevrienden.



Het is trouwens wel reuze irritant dat je daar inderdaad soms anders wordt behandeld als Hollander. Of erger, laatste keer dat ik daar was en een oliebol bestelde, werd er Duits tegen me terug gepraat.



Daarentegen kunnen 'Hollanders' daar soms ook wel als oliefanten door de porcelijnkast heen bounzen. Beetje zoals in Vlaanderen.
Alle reacties Link kopieren
ik vind het jammer zoveel negatiefs te lezen over limburg. ik krijg toch steeds meer me twijfels daardoor

andere plaatsen zijn we ook me bezig geweesd zoals de achterhoek... maar dat gaat m niet worden.

friesland is evt ook nog een optie .... we zijn er nog lang niet hoor !
Ik lees dat de enige motivatie waarom jullie willen verhuizen is 'een nieuwe start maken ver van hier'. Ik denk dat dat een verkeerde reden is om te verhuizen, het klinkt nu namelijk alsof jullie perse weg willen van waar jullie nu wonen en dat het niet eens zoveel uitmaakt waar jullie terecht komen. Het lijkt mij beter om ergens naar toe te gaan omdat je graag juist op die plek zou willen wonen, dan dat je ergens vandaan vlucht. En helemaal als ik je laatste berichtje lees, dat het ook nog Friesland kan worden, dan vraag ik me af of je niet te hard van stapel loopt.
O, enne... als je nu angstig wordt vanwege de dialecten in Zuid-Limburg, bedenk dan dat er in Friesland zelfs een heel andere taal wordt gesproken!
Alle reacties Link kopieren
Zuid-limburg is leuk wonen. Maastricht en omgeving is ideaal! En het is onzin dat je dialect moet spreken. Kunt prima inburgeren hoor, overal zul je moeten wennen, of het nou limburg, de randstad of friesland is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven