Versnelling fiets te licht

25-03-2017 09:05 29 berichten
Hoi,



Ik heb een fiets met 8 versnellingen. De wegen waarover ik rij zijn vlak. Ik gebruik alleen versnelling 7 en 8. En soms even versnelling 6 of 5. De versnellingen daaronder vind ik veel te licht. Alsof je doortrapt met een ketting die eraf ligt.



Ik zit er aan te denken om het tandwiel aan te laten passen (bij een fietsenwinkel) en zo de zwaarte van de versnellingen te laten verhogen. Iemand hier ervaring mee?



Groet,



BW
Op welk blad rij je dan
Oeh, dat zegt mij niets. Heb geen idee.



Ik heb een Gazelle tourfiets.
meestal heb je een achter en voorderailleur,

vaak zitten er 8 schakels op de ene en drie op de andere. Met andere woorden als jij steeds op het kleine blad rijdt dan snap ik dat je te licht fietst. Zet je andere derailleur dan eens zwaarder
type?
Ik weet niet hoe ik kan zien of ik een voor- en een achterderailleur heb. En hoe ik (in het geval dat ik dat heb) een derailleur zwaarder kan zitten.

Is dat simpel om te achterhalen/te doen voor iemand die het niet weet? Anders ga ik naar een fietsenmaker.
Als dit je kennisniveau is, zou ik naar de fietsenmaker gaan.
Een fiets met 8 versnellingen heeft vaak geen derailleur, maar een naafversnelling. Zoals waarschijnlijk de fiets van TO.
quote:regenworm schreef op 25 maart 2017 @ 09:41:

Een fiets met 8 versnellingen heeft vaak geen derailleur, maar een naafversnelling. Zoals waarschijnlijk de fiets van TO.Ik ken er wel meer die denken dat ze 8 versn. hebben maar niet weten dat ze 2 derailleurs hebben
quote:PattyJupiter schreef op 25 maart 2017 @ 09:37:

Als dit je kennisniveau is, zou ik naar de fietsenmaker gaan.Ja, haha.
quote:regenworm schreef op 25 maart 2017 @ 09:41:

Een fiets met 8 versnellingen heeft vaak geen derailleur, maar een naafversnelling. Zoals waarschijnlijk de fiets van TO.gazelle heeft beide varianten. Wat heb je trouwens aan een acht naafs versnelling?
quote:bleekwater schreef op 25 maart 2017 @ 09:36:

Ik weet niet hoe ik kan zien of ik een voor- en een achterderailleur heb. En hoe ik (in het geval dat ik dat heb) een derailleur zwaarder kan zitten.

Is dat simpel om te achterhalen/te doen voor iemand die het niet weet? Anders ga ik naar een fietsenmaker.je hebt dan rechts en links op je stuur een versnellingsknop
quote:S-Meds schreef op 25 maart 2017 @ 09:47:

[...]



je hebt dan rechts en links op je stuur een versnellingsknop



Hoe kan je dat nou missen??



Ik zou lekker voor een andere fiets gaan. Heb een 2e-hands Koga met 27 versnellingen voor €475. Nieuwprijs €1700.
Alle reacties Link kopieren
Een andere as wordt een duur geintje bij de fietsenmaker, compleet wiel kan natuurlijk ook maar het resultaat is dan nog steeds afwachten.



Het crankstel kan ook nog wel vervangen worden door één met een groter blad. Vergt mogelijk ook nog verdere aanpassingen..



Een andere fiets is dan zo gek nog niet...
quote:S-Meds schreef op 25 maart 2017 @ 09:47:

[...]



je hebt dan rechts en links op je stuur een versnellingsknopOkay, dat heb ik niet. Alleen rechts een versnelling van 1 t/m 8.
quote:Beijtje schreef op 25 maart 2017 @ 10:01:

Een andere as wordt een duur geintje bij de fietsenmaker, compleet wiel kan natuurlijk ook maar het resultaat is dan nog steeds afwachten.



Het crankstel kan ook nog wel vervangen worden door één met een groter blad. Vergt mogelijk ook nog verdere aanpassingen..



Een andere fiets is dan zo gek nog niet...Ik had het een keer eerder gevraagd bij een fietsenmaker, prijs lag rond de 30/40 euro. Ging dan geloof ik om een ander tandwiel (maar daar kan ik naast zitten).
quote:S-Meds schreef op 25 maart 2017 @ 09:45:

[...]



gazelle heeft beide varianten. Wat heb je trouwens aan een acht naafs versnelling?Mijn fiets heeft een naafsversnelling.
Alle reacties Link kopieren
Voor 30/40 euro ging ik direct naar de fietsenmaker.
quote:bleekwater schreef op 25 maart 2017 @ 10:09:

[...]





Mijn fiets heeft een naafsversnelling.hm ik snap het probleem. 8 naafs is zinloos
quote:S-Meds schreef op 25 maart 2017 @ 10:26:

[...]



hm ik snap het probleem. 8 naafs is zinloosWat is er zinloos aan? En doel je dan op de 8 naafs of op een naafversnelling in het algemeen?
Alle reacties Link kopieren
Als de versnelling een Nexus 8-versnellingsnaaf is, is dat een prima keus voor algemeen gebruik. Als je nu alleen in versnelling 7 en 8 fietst en de andere te licht vindt, zou het ook nog wel eens kunnen zijn dat hij niet goed is afgesteld, en je niet in 7/8 maar in bijv. 4/5 zit. Alles daaronder voelt dan inderdaad heel licht. Dus daar eerst maar eens naar kijken.



Als hij wel goed is afgesteld (en je dus blijkbaar heel sterk bent, want 7/8 is echt zwaar) dan zou je de fietsenmaker kunnen vragen een ander blad (voor of achter, wat het gemakkelijkst is, dus waarschijnlijk achter) te monteren. Kost je een paar tientjes.
quote:bleekwater schreef op 25 maart 2017 @ 10:38:

[...]





Wat is er zinloos aan? En doel je dan op de 8 naafs of op een naafversnelling in het algemeen?bij naaf max. 3, 8 heeft niet zoveel zin dan schakel van lichter naar iets lichter naar nog iets lichter etc. Meerdere versnellingen zijn alleen interessant als je ook kan schakelen tussen de bladen
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet voorstellen dat een goed werkende 8-versnellingsnaaf onvoldoende zwaar is in de hoogste versnelling. Als jij een ongelooflijk sterke topathleet bent zou het misschien kunnen, maar in dat geval denk ik dat je het verschil tussen naafversnelling en derailleur wel zou kennen.



Ik zou maar eens naar de fietsenmaker gaan om de fiets na te kijken en/of je voor te lichten. Als alternatief zou je de fiets in z'n 1 kunnen zetten en al fietsend opschakelen en er op letten dat elke volgende versnelling iets zwaarder is dan de vorige. Is dit niet het geval, dan staat de versnelling verkeerd afgesteld.
Dank voor jullie reacties!



Tussen versnelling 1 tot en met 4 voel ik nauwelijks verschil en ontstaat er geen tot zeer weinig weerstand. Vanaf de 5 komt er enige weerstand op.

Bij de 7 en 8 voel ik voldoende weerstand, maar niet zo hoog dat ik daar heel veel spierkracht voor hoef te gebruiken, heb het gevoel dat ik bij wind mee wel een versnelling hoger zou kunnen gebruiken. Ik ben met dit verhaal overigens al een keer eerder naar de fietsenmaker geweest. Hij had een rondje gefietst en zei dat er niks mis mee was/dat het zo hoorde, maar dat hij er wel een ander tandblad o.i.d. in kon zetten. Doordat ik toen dacht dat het zo hoorde, had ik het toen niet laten aanpassen (zodat het origineel bleef, mocht ik de fiets een keer willen verkopen). Maar daarna (en nu ook aflezend aan jullie reacties) vroeg ik mij af of het wel echt zo hoorde.



Fiets staat inmiddels bij de fietsenmaker. Ben benieuwd. Er kwam ook een ratelend geluid zodra ik aan het fietsen was, mogelijk heeft dat ook een verband met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Een ratelend geluid wijst erop dat je tussen twee versnellingen inzit. Als je geen of nauwelijks verschil voelt tussen 1 t/m 4 lijkt het er heel erg op dat je versnelling niet goed is afgesteld. Dit is een heel simpel klusje: als je fietsenmaker dat toch lastig vindt, wordt het tijd voor een andere fietsenmaker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven